Microsoftin irtisanomiset
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskettaa kerrannaisvaikutuksineen ihan jokaista näin pienessä maassa. Välillä oikein naurattaa kun miettii kuinka paljon "hittiä" esim. Oulu ja Tampere ovat näissä it-alan vähennyskarkeloissa ottaneet. Eihän siellä ole kohta muita kuin korkeakoulutettuja työttömiä, ei kaikista voi tulla lähäreitä kuitenkaan. Eli koskettaa kyllä.
Tampereen tilanne tosi huono.
Tällä hetkellä täällä on paljon korkeakoulutettua väkeä työttömänä. Vapaat työpaikat on siivousta ym. Näihin töihin moni on ylikoulutettu, eikä töitä irtoa vaikka itse olisit valmis menemään.
Oman alan töitä ei näille koulutetuille ole.
Tilanne menee koko ajan pahemmaksi.
Tämä tilanne on todellakin Tampereella tosi ankea. Ja tänne muuttaa koko ajan muista maakuntakeskuksista porukkaa sillä perusteella, että Tampere on tarpeeksi iso ja etelässä, ja käsitysten mukaan menestyvä ja dynaaminen kaupunki. Säälittävää. Jatkaisivat suoraan matkaa Helsinkiin, jossa kai nyt töitä sentään vielä on vähän paremmin. Tunnen oikeasti monta yliopistokoulutettua Joensuusta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Vaasasta jne., jotka muuttaa Tampereelle, kun se tuntuu hyvältä. Harva on tajunnut, että täällä on kuin kehitysalueella työllisyys tällä hetkellä.
Olen miettinyt sitäkin, että onko tämä tilanne oikeasti Suomessa enää kohtuullinen. Missä muussa vauraassa länsimaassa tai ylipäätään missään yliopistokoulutetut (hyvät koulutusalat, ei edes mitään humpuukia) pitää hakea alemman tason toimistoduuneja pätkissä ja surkealle palkalle pääsemättä edes työhaastatteluun. Itse olen näitä onnettomia tällä hetkellä. Pätkä loppuu pian ja uudesta ei tietoa. Hain viimeksi määräaikaiseen projektiin, palkka umpisurkea, kokemus mulla oikein hyvä siihen ja koulutus. En päässyt edes haastatteluun sadoista hakijoista.
Miksei muuteta Tampereelta pois? Koska lapset, koulut, ikääntyvät vanhemmat jne. Ehkä pian muutetaankin, mutta kova paikka se on ja katkera, kun ei haluaisi, mutta ei täällä mitään tulevaisuuttakaan ole. Onko sitten missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskettaa kerrannaisvaikutuksineen ihan jokaista näin pienessä maassa. Välillä oikein naurattaa kun miettii kuinka paljon "hittiä" esim. Oulu ja Tampere ovat näissä it-alan vähennyskarkeloissa ottaneet. Eihän siellä ole kohta muita kuin korkeakoulutettuja työttömiä, ei kaikista voi tulla lähäreitä kuitenkaan. Eli koskettaa kyllä.
Tampereen tilanne tosi huono.
Tällä hetkellä täällä on paljon korkeakoulutettua väkeä työttömänä. Vapaat työpaikat on siivousta ym. Näihin töihin moni on ylikoulutettu, eikä töitä irtoa vaikka itse olisit valmis menemään.
Oman alan töitä ei näille koulutetuille ole.
Tilanne menee koko ajan pahemmaksi.Tämä tilanne on todellakin Tampereella tosi ankea. Ja tänne muuttaa koko ajan muista maakuntakeskuksista porukkaa sillä perusteella, että Tampere on tarpeeksi iso ja etelässä, ja käsitysten mukaan menestyvä ja dynaaminen kaupunki. Säälittävää. Jatkaisivat suoraan matkaa Helsinkiin, jossa kai nyt töitä sentään vielä on vähän paremmin. Tunnen oikeasti monta yliopistokoulutettua Joensuusta, Jyväskylästä, Kuopiosta, Vaasasta jne., jotka muuttaa Tampereelle, kun se tuntuu hyvältä. Harva on tajunnut, että täällä on kuin kehitysalueella työllisyys tällä hetkellä.
Olen miettinyt sitäkin, että onko tämä tilanne oikeasti Suomessa enää kohtuullinen. Missä muussa vauraassa länsimaassa tai ylipäätään missään yliopistokoulutetut (hyvät koulutusalat, ei edes mitään humpuukia) pitää hakea alemman tason toimistoduuneja pätkissä ja surkealle palkalle pääsemättä edes työhaastatteluun. Itse olen näitä onnettomia tällä hetkellä. Pätkä loppuu pian ja uudesta ei tietoa. Hain viimeksi määräaikaiseen projektiin, palkka umpisurkea, kokemus mulla oikein hyvä siihen ja koulutus. En päässyt edes haastatteluun sadoista hakijoista.
Miksei muuteta Tampereelta pois? Koska lapset, koulut, ikääntyvät vanhemmat jne. Ehkä pian muutetaankin, mutta kova paikka se on ja katkera, kun ei haluaisi, mutta ei täällä mitään tulevaisuuttakaan ole. Onko sitten missään?
Espanjassa ja Kreikassa ainakin vielä pahempi tilanne. Palkat tyyliä 800 euroa jne.
Olen miettinyt samaa, että koulutetut ulos ja tilalle kehitysmaista lukutaidottomia tai puolilukutaidottomia. Näin itse tilanteen tällä hetkellä näen.