Vierailija

Kun pidätte jostain kappaleesta, kuinka pitkään jaksatte kuunnella sitä? Muistatteko missä kuulitte sen ensimmäisen kerran, tai muistatteko että juuri tässä kävellessäni kuuntelin sitä tiettyä kappaletta?

Minä saatan kuunnella vuosia kappaleita, joista pidän ja muistan monista kappaleista, että ai joo, tätä kuuntelin kun oltiin tuolla tai täällä, ulkomailla tai Suomessa. AIka turhaa tietoa, mutta niin sitä vain muistaa.

Kuinka paljon lempparikappaleita teillä on? Minulla on noin 100 kappaletta, joita kuuntelen, jotkut jää pois ja uusia tulee. Kuuntelen yleensä vain yhtä genreä kerrallaan, jossain vaiheessa vain klassista, nyt enää sitä.

Kommentit (13)

Vierailija

Mä kuuntelen mitä vaan, koska vaan. Muistan missä olen milloinkin ollut töissä vain siitä mitä kappaleita siellä soi radiosta. Lempikappaleitani tai edes artisteja en lähde arvailemaan, satoja niitä on ja kappaleita tuhansia.

Vierailija

Soittolistalla 1500 kaikkien aikojen suosikkibiisiä ja pyörittelen niitä satunnaissoitolla. Jos ei sovi tunnelmaan, hyppään yli. Jos tarvin jonkun tietyn biisin, haen sen listalta ja saatan kuunnella useamman kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En oikeastaan kuuntele yksittäisiä kappaleta vaan miksauksia ja soittolistoja aina mielialan mukaan. Minua kiinnostaa se yhteisvaikutus, joka biiseistä tulee, ja dj:n taito miksata yhteen ja vaikuttaa tunnelman kehittymiseen vaikkapa tunnin setin aikana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä kuuntelen mitä vaan, koska vaan.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että musiikkimakusi on rajoittunut soittolistaradioiden tarjontaan etkä edes käsitä kuinka laaja musiikin kenttä oikeasti on.

Vierailija

Menee kausittain. Kuuntelen pääasiassa progemetallia, mutta esim. kesällä tekee mieli kuunnella kevyempää musiikkia enemmän kuin talvella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En oikeastaan kuuntele yksittäisiä kappaleta vaan miksauksia ja soittolistoja aina mielialan mukaan. Minua kiinnostaa se yhteisvaikutus, joka biiseistä tulee, ja dj:n taito miksata yhteen ja vaikuttaa tunnelman kehittymiseen vaikkapa tunnin setin aikana.

En ole kirjoittaja, mutta mistä alapeukku? :D Minä esimerkiksi käyn klubeilla, missä tiedän olevan laatu-dj jo sen seikan takia.

Vierailija

Mulla menee aika samoin. Muistan tosi hyvin ne tilanteet, missä mitäkin olen kuunnellut ensimmäisiä kertoja tai mistä sain tietää jostakin kappaleesta jne.

Lisäksi jumitun pitkäksi aikaa joihinkin hyviin kappaleisiin. Usein kuuntelen jotain uutta hyvää biisiä monta päivää putkeen, kunnes vähän jo kyllästyn. Sitten se jää vähemmälle, mutta silti vielä kauan saatan sitä kuunnella.

Mä kuuntelen aika tunnepitoisesti. Valitsen musiikin tunnetilan mukaan. Kuitenkin pysyn yleensä samoissa parissa genressä aina.

Vierailija

Pidän kysymystä vähän outona, mutta se johtuu kai siitä, että suhtaudun eri tavalla musiikkiin kuin ap. Kuuntelen lähtökohtaisesti bändejä tai artisteja, en biisejä. Tietyistä bändeistä olen pitänyt jo lapsesta asti eli yli 20 vuotta, jotkin ovat taas uudempia tuttavuuksia. Ja kuuntelen musiikkia yleensä levyittäin.

Toki minullakin on omia suosikkibiisejä, mutta niitä on niin valtava määrä, etten osaa edes arvioida, paljonko niitä on. Kuuntelen kymmeniä eri bändejä ja laulajia, joten kyllähän niitä suosikkibiisejäkin on kertynyt. Koen niiden listaamisen turhaksi.

Kuuntelen siis samaa musiikkia jopa kymmeniä vuosia. Kuuntelukertojen välissä saattaa olla vuosiakin, mutta ei se musiikista tykkääminen mihinkään katoa. Fiiliksen mukaan mennään aika pitkälti. Musiikki liittyy mulla hyvin vahvasti muistoihin ja elämäntilanteisiin. Ja tunteisiin toki myös. Tietysti ne suosikitkin vaihtelevat. Välillä kyllästyy johonkin biisiin ja alkaa taas tykätä jostain toisesta biisistä, josta ei aiemmin niin välittänyt.

Vierailija

Jumitan ihan muutamassa kappaleessa suunnilleen kuukauden päivät ja sitten musiikkimakuni taas vaihtuu. Usein huomaan kuunnelleeni samaa kappaletta parikin tuntia putkeen koneella jumittaessani. Ulkona liikkuessa saatan myös laskea, kuinka monta kertaa se sama kappale soi ja siitä sitten katson, paljonko aikaa lopulta vaikkapa kauppareissuun meni ja yrittää seuraavalla reissulla asioida nopeammin. Seuraavan kerran, kun näette epämääräisesti askeltavan mamman kuulokkeet korvilla kauppaa ympäri hyllyen, tiedätte mikä sitä vaivaa. Suuntaanpa tästä kohta taas kauppaan sambaamaan. :-D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pidän kysymystä vähän outona, mutta se johtuu kai siitä, että suhtaudun eri tavalla musiikkiin kuin ap. Kuuntelen lähtökohtaisesti bändejä tai artisteja, en biisejä. Tietyistä bändeistä olen pitänyt jo lapsesta asti eli yli 20 vuotta, jotkin ovat taas uudempia tuttavuuksia. Ja kuuntelen musiikkia yleensä levyittäin.

Toki minullakin on omia suosikkibiisejä, mutta niitä on niin valtava määrä, etten osaa edes arvioida, paljonko niitä on. Kuuntelen kymmeniä eri bändejä ja laulajia, joten kyllähän niitä suosikkibiisejäkin on kertynyt. Koen niiden listaamisen turhaksi.

Kuuntelen siis samaa musiikkia jopa kymmeniä vuosia. Kuuntelukertojen välissä saattaa olla vuosiakin, mutta ei se musiikista tykkääminen mihinkään katoa. Fiiliksen mukaan mennään aika pitkälti. Musiikki liittyy mulla hyvin vahvasti muistoihin ja elämäntilanteisiin. Ja tunteisiin toki myös. Tietysti ne suosikitkin vaihtelevat. Välillä kyllästyy johonkin biisiin ja alkaa taas tykätä jostain toisesta biisistä, josta ei aiemmin niin välittänyt.

On minullakin sellaisia mistä tykkään yhä vain, kuten teini-iän suosikit tai vaikka Beatles, mutta nykyään tosiaan jymähdän yhteen genreen ja yksittäisiin kappaleisiin siinä, en oikeastaan edes kiinnostu, onko samalla artistilla muita minua miellyttäviä kappeleita. Kun järjestelen soittolistaani huomaan, että onhan siellä montakin saman artistin kappaletta, mutta ei niitä ole tiennyt kappaleita poimiessaan. Kuuntelen yleensä nettiradiosta tätä genreä ja poimin sieltä kivoja kappaleita. 

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

On minullakin sellaisia mistä tykkään yhä vain, kuten teini-iän suosikit tai vaikka Beatles, mutta nykyään tosiaan jymähdän yhteen genreen ja yksittäisiin kappaleisiin siinä, en oikeastaan edes kiinnostu, onko samalla artistilla muita minua miellyttäviä kappeleita. Kun järjestelen soittolistaani huomaan, että onhan siellä montakin saman artistin kappaletta, mutta ei niitä ole tiennyt kappaleita poimiessaan. Kuuntelen yleensä nettiradiosta tätä genreä ja poimin sieltä kivoja kappaleita. 

ap

Tuo on tosiaan vähän vieras lähestymistapa minulle :)  Olen aika bändiuskollinen. Jos löydän jonkin hyvän biisin bändiltä, jota en ennestään tunne tai ole kauheasti kuunnellut, etsin lisää musiikkia bändiltä. Ja jos useampikin kappale miellyttää, olen taas lisännyt yhden bändin kuuntelulistalleni.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat