Mä olen niin rikki eron jälkeen. Vertaistukea?
Lähes kymmenen vuoden parisuhde päättyi eilen. Oltiin toistemme ensirakkaudet, tutustuttiin jo teineinä. Miten sitä oppii olemaan yksin? Mä olen niin rikki. Itkettää, surettaa, paha olla. Samalla ovenavauksella multa lähti mun kumppani, mun paras ystävä, mun ilo ja mun onni. Yhtä aikaa olo on tyhjä ja silti sattuu niin helvetisti. Järjellä ajateltuna tiesin että ero on edessä, oli ajan kysymys, milloin- mutta jos multa kysyttäisiin olisin aina valinnut sen tulevan myöhemmin. Minä olisin vielä halunnut jatkaa ja yrittää, hän ei enää. Pakko purkaa tätä oloa. Eroon ei liity kolmansia osapuolia - onneksi. Miten tästä surusta pääsee irti? Miten kauan kestää, ennenkuin ikävä lakkaa tai edes hellittää. Mua pelottaa mitä on edessä, miten pitkään tää piina jatkuu, jäänkö yksin.. Onneksi on sentään kesä ja lämmintä niin voi olla ulkonakin ja onneksi mulla on lemmikki, että on edes joku jonka vuoksi pitää yrittää jaksaa. Mitkä olis sun top 5 asiaa tai vinkkiä, joita suosittelisit tekemään, että sais ajatuksia muualle?
Kommentit (8)
Lähde jonnekin reissuun hyvän ystävän kanssa tai vaikka yksin ?
Welcome to the real world, Neo. Kyllä se siitä. Puuhastele jotain. Ihan mitä vaan mikä saa ajatukset muualle.
Itse otin vaikean eron ensihetkillä aina sellaisen kunnon mäyryämissession häneltä jääneen T-paidan kanssa. Pistin surullisimmat biisit soimaan, otin paidan kainaloon ja itkin, itkin ja itkin. Mässäilin itsesäälissä ja toivottomissa tulevaisuudenkuvissa, itkin niin kauan kunnes ei enää tullut kyyneleitä sillä kertaa. Sitten kun taas alkoi iskeä huono olo, tein saman. Lopulta nämä sessiot olivat lyhyempiä ja kevyempiä, tuli sellainen tunne että ei jaksa nyt enempää, kunhan oli sen "pakollisen" hoitanut pois.
Lisäksi puhuin muutamalle luottoystävälle asiasta, heille ihan uskomattoman lämmin kiitos tukemisesta. Tueksi riitti ihan kuunteleminen ja voivottelu kanssani.
Mulla myös lemmikki, joka sekin auttoi asiaa. Ja myös oma ero sattui ennen kesää, tuli ulkoiltua paljon koiran kanssa, aina kun heräsin aamuyöllä lähdin lenkille ja jotenkin siellä metsässä sai ihanaa mielenrauhaa. Toki itkeskelin sielläkin, mutta pääosin ne oli voimaannuttavia reissuja. Luin erokirjoja ja eropalstoja. Vähän lohdutti ajatus, että ensinnäkin juuri nyt on monia muitakin kärsimässä samaa sydänsurua, ja toisaalta, kuinka monta ihmistä on vuosien saatossa tästä selvinnyt. Miksen minä selviäisi.
Muutaman kerran vedin surkukännit kotona, lähinnä tuon ensimmäisenä mainitsemani toiminnon parissa, mutta en nyt osaa sanoa paljonko se auttoi oloani, lähinnä tein niin koska teki mieli tehdä niin.
Lisäksi siivosin maanisesti, koko ajan piti olla jotain tekemistä. Lopulta kävin puhumassa myös työterveyspsykologin kanssa kun en saanut kunnolla nukuttua, siellä kävin pari kertaa juttelemassa ja sain ajatuksia ojennukseen.
Toisin sanoen tein kyllä kaikenlaisia ihan konkreettisia juttuja eroa läpikäydessäni, mikä vaan tuntui että vähänkin voisi helpottaa oloa. Ja kyllä se siitä sitten helpotti. Ekat päivät ja viikot olivat kauheita, joten toivon sinulle kovasti voimia jaksamiseen näiden vaikeimpien aikojen yli. Eikä se sittenkään vielä ohi ole, mutta usko pois, joskus on. Ehkä jollain tavalla tulet aina kaipaamaan, mutta joku päivä se ei enää valtaa jokaista ajatustasi.
Lämmin halaus, kyllä sinä selviät.
Kiitos. Päiväkirjan kirjoittaminen ja pikku reissu kuulostavat hyviltä vaihtoehdoilta.
-Ap
Todella suuri kiitos kauniista sanoista 4. Saanko kysyä kuinka kauan aikaa oli kulunut erosta kun kävit työterveyspsykologin kanssa juttelemassa?
- Ap
Erosta toipumiseen menee kk per seurusteltu vuosi. Matka ja päiväkirja kannattaa toteuttaa. Sulje silmäsi ja korvasi exältä ja puheista hänestä.
Mitähän siitä oli... Erosimme kesäkuun alussa, pari viikkoa sinnittelin ja sitten kävin työterveysasemalla itkemässä. Mun ei ollut tarkoitus käydä erikseen psykologilla, menin vaan työterveyshoitajan avovastaanotolle kun musta tuntui että olen hajoamassa ihan just, en edes tiennyt mitä sanoisin tai mitä apua haluaisin, tunsin vaan että nyt tarvii poistua työpaikalta ja kävelin suoraan sinne. Omaa vuoroa odottaessa käytin kaikki voimani etten ala itkeä just nyt, kaikki se oli vaan liikaa, suru, väsymys ja kaikki. Sitten kun kävelin hoitajan huoneeseen niin kaikki padot auki... Itkin vaan lohduttomasti enkä saanut sanaa suusta. No ei siinä tarvinnut hoitajan paljon miettiä että olisiko saikun paikka, muutaman auttavan kysymyksen hän kysyi ja koitin nikotella jotain vastauksia, hän haki samantien psykologin paikalle ja oltiin siinä kolmestaan joku vartti. Sain ajan parin päivän päähän juttelemaan psykologille kunnolla, sain unilääkettä ja sitä saikkua.
Nyt ajateltuna olisin voinut käydä aiemminkin, vaikka ensin halusin koittaa selvitä yksin. Käy sinäkin heti kun siltä tuntuu, jos tuntuu. Kriisiapuahan se on ja sulla on todellinen kriisi nyt käsillä.
- nro 4
Kirjoita päiväkirjaa.
Fokusoidu tunteisiin, eli jos itkettää, niin itke, itke, itke ja itke.
En keksi viittä keinoa. Näillä pärjäät alkuun.