Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Pakko avautua tänne työhaastattelussa jossa olin vastikään. Ajankohtaa ja firmaa en kerro.

Kuuden hengen ryhmähaastattelu. Alussa ihan normisettiä, piti esitellä itsensä, kertoa vähän harrastuksistaan ja miksi hakee työtä. Tämän jälkeen tuli outo kysymys. Piti kertoa mitä VANHEMMAT tekevät työkseen. Ihan siis aikuisia ihmisiä olivat kaikki.

Sitten piti ryhmässä selvittää asiakaspalvelutilanteen ongelma.

Sen jälkeen meni taas oudoksi. Piti vuoronperään selvittää joku pulmapeli mahdollisimman vähillä siirroilla.

Ja kyseessä siis kesätyö kaupan kassalle. Mitä ihmettä. Ei taida minulle tätä paikkaa irrota. :D

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Kuulostaa omituiselta. Mikä järki? Tuossahan voi helposti valehdellakin, koska ei kaupan kassalle otettavien taustoja kyetä selvittämään.

Vierailija

Kuulostaa naurettavalta. Oliko tämä jonkin rekry- tai psykologifirman järjestämä tilaisuus? Yrittävät tehdä itsensä tarpeellisiksi noilla palikkaleikeillä ja rahastavat työntekijöitä etsiviä yrityksiä.

Mitä v*ttua se kuuluu työnantajalle mitä jonkun vanhemmat tekevät työkseen? Itse en varmaan olisi päässyt töihin, kun äitini on jo eläkkeellä ja isä kuollut, joten olisi täytynyt vastata, että vanhempani eivät tällä hetkellä tee mitään työkseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mä taas voisin kuvitella että vanhempien liian korkeasta koulutuksesta olisi haittaa. Eivät halua mitään prinsessaa sinne, ja siis tämä ei ollut oma mielipiteeni hyvätaustaisten tyttäristä.

Vierailija

Ei noissa olellista ole se, mitä vastaa, eikä oikeastaan edes se, miten vastaa - vaan se ryhmähaastattelun oleellinen ero yksilöhaastatteluun: miten kuuntelet ja reagoit.

Vierailija

Mä sain aikanaan palautetta mun ryhmähaastattelun menemisestä. Pääsin siis sosiaalialan koulutukseen. Se palaute oli: kuunteli muita, oli ystävällinen, huomioi, veti mukaan.
Ei mitään mitä mä olin sanonut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ammatti on täysin kielletty kysymys. Oikea vastaus siihen olisi ollut "Miten tämä liittyy hakemaani työhön?"

Aivan. Näitä kiellettyjä kysymyksiä kyllä kysellään, vaikka ne tiedetään kielletyiksi, koska kukaan ei uskalla olla vastaamatta. Minulta on kysytty myös, että onko lapsia ja yhdessä paikassa kysyttiin myös lasten harrastukset. Eli kysymyksiä, jotka eivät liity työhön mitenkään. 

Vierailija

MInun vanhempieni ammatit vaihtelevat ihan sen mukaan, minne haen töihin. Välillä ovat opettajia (kun hain päiväkotiin), välillä hammaslääkäri ja insinööri (kun hain oman alani tehtäviin, joissa matemaattiset asiat ovat tärkeitä) jne. Koska olen tavallinen Korhonen, ei kukaan pääse varmistamaan, puhunko totta. Haastattelussa muuten saa valehdella ihan vapaasti.

Oikeasti vanhempani ovat sairaanhoitaja ja rakennusmestari

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MInun vanhempieni ammatit vaihtelevat ihan sen mukaan, minne haen töihin. Välillä ovat opettajia (kun hain päiväkotiin), välillä hammaslääkäri ja insinööri (kun hain oman alani tehtäviin, joissa matemaattiset asiat ovat tärkeitä) jne. Koska olen tavallinen Korhonen, ei kukaan pääse varmistamaan, puhunko totta. Haastattelussa muuten saa valehdella ihan vapaasti.

Valehteleminen onnistuu vain isommilla paikkakunnilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Valehteleminen onnistuu vain isommilla paikkakunnilla.

Pienillä niitä ammatteja ei edes kysytä, ne tiedetään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ammatti on täysin kielletty kysymys. Oikea vastaus siihen olisi ollut "Miten tämä liittyy hakemaani työhön?"

Siis mitä. Testataanko kielletyllä kysymyksellä, onko joku niin tyhmä että vastaa vai mitä tarkoitat "oikealla vastauksella"? Onko jokainen vanhempien ammatin kertonut vastannut väärin?
Mitä hyötyä tällaisesta on?
Se on työhaastattelu, ei haluatko miljonääriksi-ohjelma.

Vierailija

Hain joskus viime vuosituhannella töihin videovuokraamoon. Ainut asia, mikä jäi mieleen, oli se, että pomo alkoi vänkäämään henkilötunnuksestani. Loppuosa päättyy numeroon nolla ja tämän haastattelijan mielestä se ei voinut pitää paikkaansa. Hänen mukaansa kyseessä oli kirjain O, eikä numero 0. Ihan kuin en olisi tiennyt omaa henkkariani. En saanut töitä.

Vierailija

Itse hain kauppaan töihin ja myymäläpäällikkö v*ttuili koko haastattelun ajan. En loppujen lopuksi saanut töitä kyseisestä kaupasta

Vierailija

Minulle syyksi sanottiin "liika perhekeskeisyys". Vastasin haastattelussa kysymykseen "onko sinulla lapsia". Oli silloin ja on edelleen kaksi lasta. 

Voisin ehkä ymmärtää jos kyseessä olisi ollut joku stripparin paikka tai paljon matkustamista vaativa, mutta kun ei ollut vaan ihan normaali asiantuntijan työ ja pomolla itselläänkin oli lapsia. Luulen että syy oli oikeasti jokin muu tai sitten miesvaltaiseen paikkaan ei haluttu naisia. En edes ole "perhekeskeinen" omasta mielestäni, mitä se sitten tarkoittaakaan...

Vierailija

Minulle haastattelija vittuili ja vänkäsi koko haastattelun ajan.

Ensin kyseli että miksi en ole käynyt lukiota, kyllähän nyt jokainen normaali terveheniinen nuori sen käy.

Sitten kun sanoin että opiskelen ammattikorkeassa tietojenkäsittelyä, alkoi vänkäämään että ei sellaista ole ja it-tradenomi on ihan sama kuin tavallinenkin tradenomi.

Sitten totesi, että kun oot jo tuon ikäinen ( olin 23-vuotias) niin varmaan lastenhankinta on kohta ajankohtaista. Sanoin, että en usko kun opinnotkin ovat kesken, niin jatkoi vänkyttämistä että kyllä varmasti lapset on nyt kohta ajankohtaisia. :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hain joskus viime vuosituhannella töihin videovuokraamoon. Ainut asia, mikä jäi mieleen, oli se, että pomo alkoi vänkäämään henkilötunnuksestani. Loppuosa päättyy numeroon nolla ja tämän haastattelijan mielestä se ei voinut pitää paikkaansa. Hänen mukaansa kyseessä oli kirjain O, eikä numero 0. Ihan kuin en olisi tiennyt omaa henkkariani. En saanut töitä.
Se ei varmaan ollut sinulle mikään menetys ettet saanut sitä työtä, hankaluuksia ja turhaa vääntöä olisi tullut jatkossakin jos pomo oli tuollainen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle haastattelija vittuili ja vänkäsi koko haastattelun ajan.

Ensin kyseli että miksi en ole käynyt lukiota, kyllähän nyt jokainen normaali terveheniinen nuori sen käy.

Sitten kun sanoin että opiskelen ammattikorkeassa tietojenkäsittelyä, alkoi vänkäämään että ei sellaista ole ja it-tradenomi on ihan sama kuin tavallinenkin tradenomi.

Sitten totesi, että kun oot jo tuon ikäinen ( olin 23-vuotias) niin varmaan lastenhankinta on kohta ajankohtaista. Sanoin, että en usko kun opinnotkin ovat kesken, niin jatkoi vänkyttämistä että kyllä varmasti lapset on nyt kohta ajankohtaisia. :D

En ole koskaan tajunnut miksi joissain kesätyöpaikoissa/opiskeluajan paikoissa penätään että aiotaanko niitä lapsia piakkoin hankkia. Jossain kesätyöpaikassa ei varmaan ole edes väliä vaikka hakija raskautuisi välittömästi, kun työsuhde kestää kummiskin sen muutaman kuukauden.

Vierailija

Noihin kassahommiin on nykyään ihan omituiset haastattelut, kun hakijoita on niin paljon ettei muuten saataisi mitenkään karsittua ihmisiä.

Vierailija

Kysyttiinkö siellä palikkatestissä se perinteinen jäätävä kysymys: Oletko koskaan harkinnut floristin ammattia?

Noissa työhaastatteluissa hakija on kyllä aika suojaton. Minne esim. voi valittaa, jos haastattelija kyselee asiattomia, mm. henkilökohtaisuuksia. Johonkin harrastusta koskevaan vielä saattaisin vastatakin, mutta en esim. poliittista kantaa koskevaan.

Vierailija

Minulta on kysytty myös jokaisessa työhaastattelussa lapsista : onko niitä tai aionko kenties hankkia.Yksi poika minulla on, eipä ole estänyt töiden saamista. Mutta, nyt olen ollut muutaman kuukauden työttömänä. Tuli vain mieleen, kun pari viikkoa sitten kävin työhaastattelussa, pomo kysyi, kuinka poikani pärjää, jos saan /otan työn vastaan. Kyseessä osa-aikainen duuni, ja ööh, poikani on lukion ekalla.... Totesin vain, että eiköhän se 17-v jo pärjäile hetken yksinänsä, jos mami käväisee tienaamassa vähän leipää pöytään. Tuli pitkä hiljaisuus...eikä ole kyllä paikastakaan kuulunut.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat