Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä mieltä tällaisesta lukiolaisesta? Mitä suosittelet: yrittämään ammattikouluun vai vielä kerran uusimaan kirjoitukset, nythän ne on kaikki kirjoitettava uudestaan.

Kommentit (19)

Vierailija

No etpä tiedä vaikka ap kyselisi omalla lapselleen neuvoja tai jopa ap itse reputtanut.
Jollain saattaa olla hyviä vinkkejä ja kokemuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

No aika vähän noita alkutietoja.

Minkä ikäinen opiskelija ( jos pappa eläkkeellä opiskelee huviksensa tai nuori jonka suuri haave on opiskella lääkäriksi niin hieman eri tilanne).

Pomppaako yhdestä aineesta vai monesta ja mikä aine kyseessä?

Onko lukeminen jäänyt vähälle syystä tai toisesta vai onko oppimisvaikeuksia tai jotain muuta sellaista
.

Mitä opiskelija aikoo tulevaisuudessa opiskella, vaaditaanko ylioppilastutkinto ja riittääkö paperit ja taidot tuolle alalle?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Amista suosittelen.

Minkä takia, jos on suorittanut kurssit ja lukiosta saa päättötodistuksen.

Tuttavani reputti yhden aineen ja ei alkanut kirjoittamaan sitä uudestaan. Sai lukiosta päättötodistuksen, millä haki jatkokoulutukseen ja on kai nyt jonkin sortin insinööri tms.

Ei ylioppilastodistuksella itse asiassa mitään tee. Minunkaan yo-todistusta ei ole koskaan missään kysytty, vaan olen hakenut todistuksen numeroiden perusteella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullut, että jos ei 3 kerralla läpäise niin on kurssitkin käytävä uudestaan...

Olet luullut väärin. Lukion päättötodistuksen saa jos on suorittanut kaikki pakolliset (2/3 vähintään hyväksytysti) ja yhteensä vähintään 75 kurssia (päivälukio).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä oon luullut, että jos ei 3 kerralla läpäise niin on kurssitkin käytävä uudestaan...

Ei tarvitse kursseja käydä uudestaan, mutta kaikki kirjoitetut aineet pitää kirjoittaa uudestaan, myös ne läpi menneet.

Vierailija

Ihan pelleilyä tämä nykyinen tapa jakaa kirjoituksia moneen osaan. Silloin kun itse kirjoitin, tehtiin kerralla kaikki ja se siitä. Silloinkin jotkut selitteli kuinka oikeasti ovat kympin oppilaita siinä ja siinä aineessa, kirjoituksista tuli vaan lubenter kun satuin epäonnistumaan... Just.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amista suosittelen.

Minkä takia, jos on suorittanut kurssit ja lukiosta saa päättötodistuksen.

Tuttavani reputti yhden aineen ja ei alkanut kirjoittamaan sitä uudestaan. Sai lukiosta päättötodistuksen, millä haki jatkokoulutukseen ja on kai nyt jonkin sortin insinööri tms.

Ei ylioppilastodistuksella itse asiassa mitään tee. Minunkaan yo-todistusta ei ole koskaan missään kysytty, vaan olen hakenut todistuksen numeroiden perusteella.

Et ole sitten ainakaan yliopistoon hakenut.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse kursseja käydä uudestaan, mutta kaikki kirjoitetut aineet pitää kirjoittaa uudestaan, myös ne läpi menneet.

Jos haluaa ylioppilastodistuksen, näin juuri. Lukion päättötodistuksen saa silti, kunhan kurssit on suritettu, vaikka yo-todistusta ei saisikaan.

Vierailija

Ainakin ennen on päässyt useaan aineeseen opiskelemaan yliopistoon joko pelkän pääsykokeen perusteella tai arvosanojen ja pääsykokeen yhteispistemäärällä. Jos on siis pärjännyt tarpeeksi hyvin pääsykokeessa, on voinut päästä sillä sisään yliopistoon.

Vierailija

Amiksen käynytkin voi hakea yliopistoon, osa otetaan sisään pelkän pääsykokeen perusteella.
Jos ei yo-kokeet onnistu niin ammattikoulu on hyvä vaihtoehto ja siitä sitten eteenpäin.

Vierailija

Ylioppilaskirjoitusten läpäisemiseen nyt ei loppujen lopuksi tarvitse kummoista päätä, kun katsoo millaista jengiä on osa lukiosta valmistuvista. Jos ei saa kirjoituksia A:lla läpäistyä (ja on oikeasti tehnyt vähän tai enemmänkin duunia), niin sitten voi olla, ettei sen homman kanssa kannata. Jos ongelma on siinä, että ylioppilaaksi pääsemisen kriteerit ovat ihan liian korkealla, voi tietenkin aina syyttää epärealistisia vaatimuksia ja vääränlaista koetilannetta. Toisaalta, miksi edes pyrkiä sellaiseen tavoitteeseen, jonka saavuttamisen ehtoja ei pidä saavuttamisen arvoisena ja jonka sisällöllisiä vaatimuksia epärelevantteina....

Vierailija

Onko lukihäiriö tms. jonka vuoksi tarvitsisi erityistä tukea? Joku tietty aine joka pomppaa aina? Varmaan rehtori ja/tai opo auttavat eteenpäin. Ei kannata luovuttaa, jos muuten tuntuisi olevan mahdollisuuksia.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat