Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tapakouluttaja radiossa: Yleensä kummit haluavat antaa ylioppilaalle satojen eurojen lahjan. Oikeastiko?

Vierailija
23.05.2016 |

Kuuntelin työmatkalla radiota, jossa tapakouluttaja antoi lahjavinkkejä. Hänen mielestään isovanhemmat ja kummit haluavat yleensä antaa ylioppilaalle satojen eurojen lahjan. Ihanko totta? En ole koskaan kuullut moisesta. En ainakaan itse ole ajatellut toimia näin, eikä myöskään lasteni kummit: esikoisen kummien kanssa välit poikki ja toisen lapsen kummi on alkoholisoitunut työtön.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yleistä. Olen ihan kewkituloisita piireistä, mutta kaveri sai rippilahjaksi 500 euroa isovabhemmilta, itsekin sain mummolta 150 euroa. Toinen isoäiti antaa kaikille ylioppilaiksi kirjottaneille 1000 euroa lahjaksi.

Varakkaat isovanhemmat on ihan eri asia kuin kummit.

Vierailija
22/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa lapselle valmiiksi varakkaat kummit, että saa kerjättyä lapselle hyvät rahat.

No martat tässä joku vuosi sitten lehdessä antoivat ohjeita kesäjuhliin, että vieraan pitää maksaa lahjana VÄHINTÄÄN niin iso summa, mikä menee hänen ruokaan ja muihin kustannuksiin. Tämä artikkeli oli Lapin Kansassa. Annoin asiasta aika tiukkaa palautetta marttojen sivulle, että juhlakalu kustantaa juhlat, eikä peri hintaa vierailtaan ja jokainen antaa lahjan sen mukaan, mitä hänellä on varaa.

Enää ei järjestetä juhlia sen vuoksi, että juhlittaisiin juhlan aihetta, vaan pelkkää rahastamista juhlan kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satojen eurojen... Minä sain kattilan.

Vierailija
24/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, minusta 50 on ihan sopiva 😳 Todella ihmettelen yli 100 e lahjoja muilta kuin varakkailta vanhemmilta/isovanhemmilta. Enkä edes ole mikään penninvenyttäjä, vaan mieluusti esim kutsun kavereita syömään, ostelen lahjoja ihan muuten vaan jne.

T. Akateeminen keskituloinen

Vierailija
25/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mutta yo-juhlien jälkeen katson, että velvollisuuteni lahjoa kummilapset päättyy. Siksi aion antaa yo-juhlissa hieman isomman summan.

No kyllä sun pitää vielä häälahja antaa.

Mulle on ihan sama, saanko häälahjaa tai synttäri- tai joululahjaa kummeilta enää ikinä, mutta tosi arvokasta on ollut se tuki, mitä olen saanut kummeilta aikuisena. Molemmat ovat työllistäneet minua opiskeluaikana sekä olleet kantamassa minusta huolta, kun menetin vanhempani aikuisena. 

Vierailija
26/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aika selvää, että jokainen antaa sen verran kuin on varaa ja mielekästä. Ei pienituloiselta voi vaatia useiden satojen eurojen lahjaa. Kaikki ymmärtävät tämän. 

Omassa ystäväpiirissäni ollaan yhdessä sovittu ettei lähdetä ostelemaan liian kalliita juttuja/kilpailemaan niillä. Se on ollut helppoa silloin kaikille. Enemmänkin merkkaa sen lahjan merkitys tai idea. Että se lahja on jollain tapaa lahjan saajan persoonalle sopiva. Siinä on joku idea/lahjan saaja on toivonut sitä. 

On tyhmää, jos lahjan antamisesta tehdään jotain kilpavarustelua, jolla leuhkitaan toisille. 

Mitä järkeä sopia lahjan hinnasta. Ei voi ymmärtää. Jos joku haluaa antaa 1000 euron lahjan ja toisella on varaa antaa 50 euroa niin entä sitten. Jos lisäksi joku haluaa leuhkia kalliilla lahjalla niin entä sitten. Se hänelle suotakoon.

Vierailija
27/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jestas, minusta 50 on ihan sopiva 😳 Todella ihmettelen yli 100 e lahjoja muilta kuin varakkailta vanhemmilta/isovanhemmilta. Enkä edes ole mikään penninvenyttäjä, vaan mieluusti esim kutsun kavereita syömään, ostelen lahjoja ihan muuten vaan jne.

T. Akateeminen keskituloinen

Minä taas en ostele lahjoja ihan muuten vaan. Sen sijaan satsaan muutaman kerran kummilapsen elämässä kunnolla ja mahdollistan vaikka matkan New Yorkiin tai uuden Applen kannettavan.

Vierailija
28/28 |
23.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvätuloinen, mutta ilmeisen pihi, koska minusta 50€ on ihan sopiva lahjaraha. Itse sain aikoinaan kummeilta lahjaksi Aalto-maljakon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi