Asuntolaina helsingissä, ei vakityötä tai säästöjä?
Onko tietoa, että onkohan mahdollista saada asuntolainaa pk-seudulla olevan ensiasunnon ostamiseen (alle 200 000€)?
Tilanne on se, että ollaan 32-vuotiaita, nainen työelämässä ma-sopparilla (päättyy 2018) ja mies tällä hetkellä viimeistelee opintojaan (on jo aimepi tutkinto alla) ja hakee töitä. Säästöjä ei ole, mutta hyvä luottotietohistoria ja vahva asema töissä (luvattu jatkoa) myös määräaikaisuuden jälkeenkin, aiempi työhistoria aukoton ja hyvissä tehtävissä. Tulot naisella 3500 brutto, mies vielä työmarkkinatuella, mutta jos työllistyy niin hyvätuloinen homma.
Mitä kokemuksia teillä on viimeaikojen lainapäätöksistä? Trviiko olla säästöjä, kuinka paljon ja voiko ne säästöt esim. kiertää sillä, että esim. vanhemmat takaa tms? Olen ihan noviisi näissä, niin siksi näin alkeellisia kysymyksiä..
Kommentit (26)
Miksi et kysy suoraan pankista asiaa?
Etsikää halvempi asunto, säästäkää edes se 5% valmiiksi ja hakekaa lainaa sitten kun se mieskin on työllistynyt.
Näin toimisi älykäs ihminen, jollaisen pankki haluaakin asiakkaakseen.
Mihin tarvitsette noin isoa lainaa? Ovathan asunnot Helsingissä kalliita, mutta kyllä kaksion saa noin 150 000 eurolla, juuri katselin ilmoituksia.
Sinänsä olisi mielenkiintoista tietää miten yleensä ottaen pankit suhtautuvat monimuotoistuvampiin työmarkkinoihin. Määräaikaiset sopimukset yms. kun ovat yleistymässä. Myönnetäänkö lainoja vain vakituisissa työsuhteissa oleville ihmisille? Se tarkoittaa sitten sitä, että yhä harvempi saa asuntolainan. En siis ole ap, vaan utelias vain yleensä. Toisaalta kun vakituinen työpaikkakin voi mennä hyvin nopeasti alta - nopeimmilllaan 8 viikossa, kun yt-neuvottelujen pitää lain mukaan kestää 6 viikkoa ja jos irtisanomisaika on vain sen lain määräämä (?) 2 viikkoa. Entä jos se vakipaikka on vaikka konkurssikypsässä yrityksessä?
Olen opiskelija ja opintojen ohella vakituisessa työsuhteessa, tulot n. 1500 € kuukaudessa. Hain juuri asuntolainaa, omaa rahoitusta 160k € ja takaukset löytyy, mutta niitä ei pankki halunnut. Sain lainaa 45 000 €, minkä lyhentäminen onnistuu osa-aikatyössäkin. Ilman omaa rahoitusta tuskin tulette saamaan lainaa niin paljoa, että sillä ostaisi asunnon Helsingistä. Takauksista pankit eivät olleet ollenkaan kiinnostuneita, tulot ratkaisee.
No mä sanoisin, että ei tuu onnistumaan. Ette saa noilla spekseillä noin isoa lainaa.