Kyllästynyt

Sairasteltuani viime aikona enemmän kuin tarpeeksi, olen saanut tavattoman töykeää kohtelua ja jatkuvaa epäilyä, että liioittelen oireitani. Jakakaa kokemuksianne, miten palvelu pelannut teidän kohdallanne.

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Isällä infarkti, ambulanssi ei ota kyytiin. Isä ajaa itse sairaalaan ja saa siellä kuulla kamalan valituksen siitä, että matkalla olisi voinut käydä vaikka mitä. No jos ei olisi lähtenyt matkaan, olisi joka tapauksessa kuollut.

Vierailija

Tuttavalla suolen tukkeuma. Ambulanssi ei ottanut kyytiin, kun on jo kerran aiemmin viety sairaalaan samanlaisten vatsakipujen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mikä ihmeen terveydenhuollon parjauskampanja täällä on menossa?

Aina olen saanut asiallista kohtelua, tosin smbulanssia en ole itselleni soittanut, vain läheisilleni.

Päivystyksessäkin olen saanut asiallista kohtelua, hassuin oli ehkä kun olin kovassa kuumeessa, korva-, keuhkoputken- ja poskionteloidentulehduksessa, istua röhnötin odotushuoneessa enkä heti kuullut kun lääkäri huusi sisälle, tämä tuli viereen seisomaan ja voivotteli siinä kuin huolestunut äiti, miten nuori ihminen voi olla noin huonossa kunnossa, siis ennen kuin tiesi mikä minua vaivasi, ilmeisesti olin tosi sairaan näköinen.

Vierailija

Ambulanssi ottais kyytiin mutta päivystys ei. Sitten vittuillaan puolin ja toisin ja tehdään lasu kun on paljastunut että olen salannut asiat enkä hälyttänyt apua. Mulla sellainen vaiva ettei yksin saa olla. Mutta se on helpompaa niin kuin olla lanssikuskien ja lääkärien kiistakapula.

Vierailija

- Yli 80v ihminen kaatuu kotona ja satuttaa lonkkansa. Ambulanssi tulee, mutta ei ota kyytiin. Ei, vaikka sairaala olisi MATKAN VARRELLA heidän kahvihuoneelleen. Yhtä iäkäs puoliso yrittää kuljettaa 2-ovisella pikkuautolla. Auto hajoaa puolimatkassa. Taksi tulee hakemaan, ei edes tilataksi. Sairaalassa lonkka todetaan murtuneeksi.

- Paikallisbussissa on uneliaan sekavasti käyttäytyvä päihtynyt henkilö. Bussikuski pysäyttää bussin yhdelle pysäkille ja soittaa hätäkeskukseen. Pysäkki on alle 1 km päässä ambulanssivarikolta ja 100 m sairaalalta. Odotetaan vartti, kuski koko ajan puhelinyhteydessä hätäkeskukseen. Lopulta ilmeisesti neuvovat kuskia ajamaan päätepysäkille, joka on eräs ongelmalähiö noin puolen tunnin ajomatkan päässä. Sieltä ottivat varmaankin kyytiin. No, tulipahan ainakin selväksi, minne kaikki "apujoukot" on keskittyneet.

Vierailija

Mulla pahin päivystyskokemus on se kun vastaanotolla lääkäri puhuu luokattoman huonoa suomen kieltä, enkä ymmärtänyt kuin sanan sieltä, toisen täältä. Johan tuossa potilasturvallisuus vaaraantuu, kun ei ole yhteistä kieltä. Olisi edes englantia osannut se lääkäri, mutta ei. Olin jo kotiin lähdössä, kun en ollut ymmärtänyt lääkärin sanoista, että mun pitäisi mennä röntgeniin ja uudelleen olin lähdössä kotiin, kun en ymmärtänyt, että mun pitää mennä kipsattavaksi. Lääkärin puheesta ymmärsin sanat "sinä sitoa side osta apteekki, röntgenlääkäri soitta jos murtu". Sh oli mun perään juossut ja sanonut että mulla on lähete röntgeniin ja uudelleen, kun tuli määräys kipsaukseen radiologin lausunnon perusteella.

Espanjassa taas oli kurjaa, kun ei saanut lapsen (1v) kanssa mennä sairaalassa lääkärin vastaanotolle tai edes labraan tai röntgeniin. Jouduin odotustilassa istumaan pari-kolme tuntia, kunnes lapsi tuotiin rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alla mun luokse. Oli peloissaan itkenyt niin paljon, ettei tipan laitto ja tutkimukset onnistuneet ilman rauhoittavia. Vasta tämän jälkeen joku lääkäri tuli kertomaan diagnoosin ja antoi hoito-ohjeet ja lääkemääräykset. Ambulanssissa sai pelätä että selvitäänkö ollenkaan ehjin nahoin sairaalaan. Ikinä en ole ollut minkään auton kyydissä, jonka ajonopeus on todella hurja ja kaistanvaihto nelikaistaisella motarilla yhtä venäläistä rulettia.

Vierailija

"Ambulanssi tulee, mutta ei ota kyytiin. Ei, vaikka sairaala olisi MATKAN VARRELLA heidän kahvihuoneelleen"

Niin, ambulanssilla ei ole velvollisuutta kuljettaa potilasta mihinkään vaikka kuinka olisi matkan varrella, mikäli arvioidaan, että muu kuljetus soveltuu. Ottamatta nyt kantaa oliko tässä tilanteessa moinen arvio perusteltu vai ei.

Ambulanssi otti kyytiin kun tuli kakan mukana verta ja oli maha kipeä.

Passitettiin parin tunnin päästä kotiin kun Olin saanut 3 kipupiikkiä. En meinannu pystyssä pysyä.pääsin päivystys luukulle ja sanoin et mut passitettiin kotiin vaikka en pystyssä pysynyt.jouduin jäämään penkkien vieressä olevaan sänkyyn yöksi kun en pystynyt lähtemään lääkäri vain sanoi että voin yön olla siinä kun hoitaja kävi kysymässä. Isäni haki minut aamulla ja oksensin kotona koko illan. Tulehdus arvo oli alle 5 eli ei mitään vakavaa vaan sanottiin.

No more Mr Nice guy

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Ambulanssi tulee, mutta ei ota kyytiin. Ei, vaikka sairaala olisi MATKAN VARRELLA heidän kahvihuoneelleen"

Niin, ambulanssilla ei ole velvollisuutta kuljettaa potilasta mihinkään vaikka kuinka olisi matkan varrella, mikäli arvioidaan, että muu kuljetus soveltuu. Ottamatta nyt kantaa oliko tässä tilanteessa moinen arvio perusteltu vai ei.

Juu ymmärrän, se vain kuulostaa aika surkuhupaisalta näin maallikon mielestä, kun samalla vaivalla ja bensalla olisi viety mummo sairaalaan. Tietenkään ambulanssi ei ole mikään taksi, ja ehkä heillä sitten oli joku kiireellisempi keikka buukattuna.

Vierailija

Pari kuukautta sitten soitin hätäkeskukseen, kun mieheni sai huimauskohtauksen. Ei pysynyt pystyssä ja oksensi. Lanssi tuli, kokeita otettiin ja olivat yhteysessä sairaalaan jonne lopulta vietiin. Ei onneksi mitään vakavaa. Kohtelu oli erittäin asiallista ja maallikon silmin pätevää. Näin Joensuussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Juu ymmärrän, se vain kuulostaa aika surkuhupaisalta näin maallikon mielestä, kun samalla vaivalla ja bensalla olisi viety mummo sairaalaan. Tietenkään ambulanssi ei ole mikään taksi, ja ehkä heillä sitten oli joku kiireellisempi keikka buukattuna.

Minä olen joskus ollut hetken aikaa ambulanssissa töissä, ja voin nyt kertoa yhden jutun. Nimittäin sitä mummoa ei vaan nakata siitä lasaretin ovesta sisään, vaan tällaisissa vähemmän kiireellisissä tapauksissa se ambulanssikin jonottaa. Kyllä, luit aivan oikein. Päivystyksessä tämmöiset vähemmän kiireelliset potilaat ja ne kuljettaneet jonottaa jossain käytävällä niin kauan, että joku ehtii ottaa potilaan sisään. Siellä on yleensä hoitaja, joka katsoo koneelta petipaikan ja ottaa potilaasta raportin. Tämän jälkeen potilas viedään paareilla sinne petiin. Jos päivystyksessä on ruuhkaa, voi potilaan luovuttamiseen kulua esim. 30 minuuttia. Nopeimmillaankin se on noin 10 minuuttia siellä sairaalassa sisällä. Plus että jos potilas otetaan kyytiin, hänelle täytyy tehdä monenlaisia mittauksia ja tutkimuksia, joihin niihinkin kuluu melko kauan.

Lonkkamurtuma on kyllä ihan selkeä peruste ambulanssikuljetukselle, mutta edellä nyt vaan yleisesti selvennykseksi miksei ambulanssi voi vaan äkkiä matkalla viedä jotakuta sairaalaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten kun kyseinen ambulanssi on varattuna ns. turhaan kuljetukseen (potilas, joka voisi mennä taksilla/omaisen kyydillä päivystykseen) ja samaan aikaan jonkun toisen omainen menee elottomaksi tai vaikka lapsi tukehtuu ruokaan ja kuolee kun ei saa apua ajoissa? Vieläkö kuulostaa surkuhupaisalta? Ei niitä potilaita turhan takia tai laiskuuttaan ensihoitajat jätä kuljettamatta, vaan pyritään takaamaan ambulanssin välitön saatavuus niille potilaille joiden elämä on oikeasti katkolla....

Vierailija

Minusta päivystysten jonot ovat käsittämättömät! Eikö ihan oikeasti ole mahdollisuutta saada palkattua sinne lisää työvoimaa, että homma toimisi joutuisammin vai mistä kiikastaa?!

Vierailija

Päivystyskokemus: 5 tuntia acutassa odottelemassa, jos joku lääkäri kattoisi. Olin ajanut kolarin ja päätä särki ihan hirveästi. Väkeä oli paljon, ja ymmärrän, että ne jotka tuotiin ambulanssilla menivät hoidossa mun edelle. Mut toi äiti paikalle. Lopulta sain kipupiikin ja aivotärähdys-diagnoosin. Olihan se kurjaa odotella, mutta mun tilanne ei ollut niin paha kun monilla. Henkilökunta oli asiallista.

Ambulanssikyydeistä: Kaksi kertaa, molemmilla kerroilla komeita, mukavia lanssimiehiä, mä valitettavasti olin ketoasidoosin kourissa ja toisella kertaa oksensin syliini :P

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Päivystyskokemus: 5 tuntia acutassa odottelemassa, jos joku lääkäri kattoisi. Olin ajanut kolarin ja päätä särki ihan hirveästi. Väkeä oli paljon, ja ymmärrän, että ne jotka tuotiin ambulanssilla menivät hoidossa mun edelle.

Eivät mene välttämättä edelle, vaikka petipaikan monesti saavatkin suoraan. Osa jonottaa petipaikoillakin kauan ja "kävelevien" jonosta otetaan heidänkin edelleen ne kiireellisemmät :) Kaikki arvioidaan samalla periaatteella ja asetetaan kiireellisyysjärjestykseen tulotavasta huolimatta.

Vierailija

Päivystykseen tulee myös paljon sellaisia potilaita, jotka ei päivystyksellistä hoitoa tarvitsisi.. siksi jonot. Jokaisen päivystykseen hakeutuvan kannattaa miettiä, onko oikeasti oma vaiva sellainen, ettei sen kanssa pärjää kunnes oma tk aukeaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Päivystykseen tulee myös paljon sellaisia potilaita, jotka ei päivystyksellistä hoitoa tarvitsisi.. siksi jonot. Jokaisen päivystykseen hakeutuvan kannattaa miettiä, onko oikeasti oma vaiva sellainen, ettei sen kanssa pärjää kunnes oma tk aukeaa.

Tuhat ja yksi yläpeukkua!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten kun kyseinen ambulanssi on varattuna ns. turhaan kuljetukseen (potilas, joka voisi mennä taksilla/omaisen kyydillä päivystykseen) ja samaan aikaan jonkun toisen omainen menee elottomaksi tai vaikka lapsi tukehtuu ruokaan ja kuolee kun ei saa apua ajoissa? Vieläkö kuulostaa surkuhupaisalta? Ei niitä potilaita turhan takia tai laiskuuttaan ensihoitajat jätä kuljettamatta, vaan pyritään takaamaan ambulanssin välitön saatavuus niille potilaille joiden elämä on oikeasti katkolla....

Aiempi ammattilainen kommentoi avartavasti, mutta kyllä, surkuhupaisalta kuulostaa edelleen, eri tavalla vaan. Siis miksi ihmeessä ambulanssin pitää jäädä jonottamaan? Eikö olisi tärkeää pitää ambulanssit liikkeessä sairaankuljetusta ja tilannepaikalla tapahtuvaa ensihoitoa varten, ja sairaalassa olisi sitten oma henkilöstönsä ottamassa potilaat vastaan. Kuljetusalan ihmisenä puistattaa tuollainen järjettömyys... Ei rekkakuskitkaan mene tekemään myymälähenkilökunnan töitä, vaan huolehtii siitä, että lasti liikkuu...

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat