Ensiapu ja vaatteiden likaantuminen
Olipa vaikea keksiä järkevää otsikkoa. :D Tilanne on sellainen, että olin eilen matkalla baariin javastaan tuli tilanne, jossa henkilö tarvitsi apua. Omat vaatteeni sotkeutui tilanteessa vereen yms. Ambulanssi tuli paikalle ja lähdin paikalta kotiin. Onko mulle mahdollisuus hakea jostain korvausta vaatteista?
Kommentit (18)
Ok, kiitos. Tässä tapauksessa sitten meni omaan piikkiin :) onneks vaatteetkin oli henkkamaukkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos. Tässä tapauksessa sitten meni omaan piikkiin :) onneks vaatteetkin oli henkkamaukkaa :)
No mitä helvettiä oikein luulet? Saatoit pelastaa ihmishengen ja mietit miten vaatteet menee pilalle.
Uhri luultavasti ihan mieluusti kustantaisi häntä auttaneelle, ainakin itse olisin ikikiitollinen.
Mutta auttajana en itse kehtaisi ottaa yhteyttä, eli menis omaan piikkiin hyvin todennäköisesti. Ja jos uhri ottaisi itse jotenkin yhteyttä, olisin todennäköisesti kohteliaasti vaan, että ääh, ei ne olleet mitään arvokasta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä helvettiä oikein luulet? Saatoit pelastaa ihmishengen ja mietit miten vaatteet menee pilalle.
No nimenomaan, kai hengen pelastamisesta sentään jotain "kiitosta vaivannäöstä" voi toivoa. Kiinnostaapa hirveästi auttaa ketään jos asenne on nykyään tämä... Autat ja uhraat omastasi ja sit jäät vaan nallina kalliolle. Joo, auttamisen pitää olla pyyteetöntä, mutta käytöstavat...
Joo, vaateasia tuli mieleen ensimmäisen kerran nyt kun katsoin päällä ollutta takkia, joka oli mm. uhrin pään alla. En siis tilanteessa vaihtanut yhteystietoja (:D) uhrik kanssa tai jäänyt paikalle pällistelemään muutenkaan enää sen jälkeen kun ammattiapu saapui paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nimenomaan, kai hengen pelastamisesta sentään jotain "kiitosta vaivannäöstä" voi toivoa. Kiinnostaapa hirveästi auttaa ketään jos asenne on nykyään tämä... Autat ja uhraat omastasi ja sit jäät vaan nallina kalliolle. Joo, auttamisen pitää olla pyyteetöntä, mutta käytöstavat...
Oletko tosissasi??? Auttaminen on kansalaisvelvollisuus. Vai jätätkö auttamatta siinä pelossa, että vaatteesi tahriintuvat tai autettu ei pysty kiittämään tai muista kiittää riittävän avokätisesti?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi??? Auttaminen on kansalaisvelvollisuus. Vai jätätkö auttamatta siinä pelossa, että vaatteesi tahriintuvat tai autettu ei pysty kiittämään tai muista kiittää riittävän avokätisesti?!?
Usko tai älä, ajattelen tässäkin asiassa siten kuten itse toimisin: jos joku pelastaa mun hengen ja tulen jokseenkin järkiini sen jälkeen, niin tottakai mä haluan kiittää ja tietää, kävikö auttajalle jotain vahinkoa.
Ei kai nyt pitäis olla mikään ongelma saada veritahrat vaatteesta irti?
Eiku sori, nykyäänhän se menee niin ap, että sinä saat nyt mennä Facebookiin kirjoittamaan koskettavan tarinan uroteostasi. Sitten saat 10 000 tykkäystä ja 1000 jakoa ja 600 sua ylistävää kommenttia, siinä on sun kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden likaantuminen vs kuolema?
Enpäs ole tullutkaan ajatelleeksi asiaa. Olin juuri työttämänä ja sain sen 550e kuussa, jos sitäkään, ja tuollaisessa tilanteessa joutuisin ottamaan lainaa maksaakseni ihmishengen pelastamisesta itselle koituneet kulut. Karua. En silti kyllä empisi koskaan auttaa kanssaihmistä, ei sillä, mutta hirveä taloudellinen katastrofi se kyllä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden likaantuminen vs kuolema?
Joo, mä alan itkeä mun valkoista Benettonin neuletta ja annan sen ihmisen kuolla mun jalkojen juureen, joo, niinhän mä teen, iiks auts kynsi katkesi...
Mä toivon ihan vaan normaaleja käytöstapoja. Huom toivon. En ala edes kiristää ja pakottaa uhria jälkikäteen. Mutta mä ainakin olisin hyvin kiitollinen saamastani avusta, ei toisen uhrautumista saa pitää itsestäänselvyytenä, vaikka se kansalaisvelvollisuus onkin. Mä en halua, että mun pelastaja tuntee itsensä hyödylliseksi idiootiksi, joka kenties seuraavalla kerralla ei enää jaksakaan auttaa jotain toista, kun jäi niin paska maku suuhun.
Ootko se sama joka jo aiemmin ruikutti erään kaupungin facebook-ryhmässä, kun mekko meni pilalle, kun miehen päälle ajettiin autolla ja verta tuli sun mekolle. Sut naurettiin jo sieltä pihalle itsekeskeisenä idioottina.
Vierailija kirjoitti:
Enpäs ole tullutkaan ajatelleeksi asiaa. Olin juuri työttämänä ja sain sen 550e kuussa, jos sitäkään, ja tuollaisessa tilanteessa joutuisin ottamaan lainaa maksaakseni ihmishengen pelastamisesta itselle koituneet kulut. Karua. En silti kyllä empisi koskaan auttaa kanssaihmistä, ei sillä, mutta hirveä taloudellinen katastrofi se kyllä olisi.
Joo, mä veloitan sulta 499 €. Kiitos ja pahoittelu, "kävikö sulle jotain, voinko mä korvata jotenkin" (johon auttaja mahdollisesti jopa vastaa, että ei tässä mitään), ei todellakaan riitä...
Pyörän tai kissan löytöpalkkiosta on ihan okei antaa 20 - 50 € löytöpalkkio...
Musta tää on ihan asiallinen pohdinta. Ap:n tapauksessa vaatteet ilmeisesti olivat halvat ja ap voi koittaa liottaa ne ja pestä pesukoneessa - jos menevät pilalle, ei ollut iso vahinko.
Mutta miettikääpä tilannetta, että olisitte ap: tavoin auttaneet tuntematonta ihmistä kadulla, kuten kansalaisvelvollisuuteen kuuluu. Kotiin tultuanne huomaisitte, että monen sadan euron arvoiset juhlavaatteenne ovat tärveltyneet niin pahasti, että niitä ei luultavasti voi enää pelastaa. Mitä tekisitte?
Vaikea sanoa, mitä itse tekisi tollaisessa tilanteessa. Tietenkään ei tulisi mieleenkään jättää vaatteiden takia auttamatta ketään (haloo!), mutta kehtaisko sitä vaatia korvaustakaan?
Ainakin autonvakuutuksesta saa auttaja korvauksia, jos jotsin likaantuu, muistan kuinka vuosia sitten setäni sai korvauksen vanhasta viltistä jonka antoi kolaripaikalla uhrin lämmikkeeksi.
Toki. Otat vain potilaan tiedot talteen ja muistutat häntä asiasta. Viime kädessä voit hakea velkoomustuomiota ja viedä se ulosottoon.