Tulvamenkat, helle ja huvipuistoon meno - ihana yhdistelmä!
Ihan järkyt tulvamenkat ja pitää tänään lähteä kummilapsen ja hänen äitinsä ja oman lapseni kanssa Lintsille. Ihan järkkyä!
Kommentit (82)
Kaikilla meistä ei ole herkkä vatsa ja mahahaavataipumusta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koittanut buranaa?
Reipas annos (vähintään 800mg) x3 /vrk vähentää vuotoa merkittävästi!
Pelottavaa, kun täällä jaetaan tämmöisiä "fiksuja" neuvoja! 1) ibuprofeenilla EI ole verenvuotoa hillitsevää vaikutusta, päin vastoin saattaa aiheuttaa mm. vatsalaukussa verenvuotoa ja 2) tuossa on jo aika halvatun suuri annos/vrk, mikä ei todellakaan suositeltavaa, varsinkaan jos ei ole kipuja.
Terveyskirjasto sanoo näin: Tulehduskipulääke (ei ASA), esimerkiksi ibuprofeeni 400 mg × 4 runsaan vuodon aikana vähentää vuotoa noin 20 % ja samalla helpottaa kuukautiskipuja. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Luulisi aikuisen naisen jo hallitsevan tällaiset tilanteet. Ei varmaan ole ensimmäiset menkat. Joskus sitä ihmettelee mihin kaikkeen täällä kyselläänkin apua.
Yöside ja sen vaihto about tunnin välein. Hauskaa huvipäivää :)
Vierailija kirjoitti:
Varovasti sitten niiden burana-kuurien kanssa:
"Mahaärsytys suurin haitta
Kun tulehduskipulääke estää prostaglandiinien synnyn, vaiva helpottuu, mutta samalla myös mahan limakalvoa suojaavan liman eritys vähenee. Myös suolahappoa neutraloivaa bikarbonaattia erittyy vähemmän. Seuraukset voivat tuntua vatsassa.
Perinteisten tulehduskipulääkkeiden pitkäaikainen käyttö ärsyttää ruoansulatuskanavaa ja pahimmillaan suurentaa mahahaavan riskiä. Limakalvohaavaumien ja jopa vakavien verenvuotojen vaara kasvaa. Usein haitat tulevat ilman ennakoivia oireita. Arviolta 200–300 suomalaista kuolee vuosittain tulehduskipulääkkeiden aiheuttamiin suolistoverenvuotoihin."
En ymmärrä, miten tämä liittyy keskusteltavaan aiheeseen. Tässä puhutaan pitkäaikasesta jatkuvasta käytöstä. Jos ei kenelläkään ole päivittäiset runsaat kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Ei mullakaan ollut. Kunnes aivan yllättäen ja ilman mitään ennakko-oireita aloin oksentamaan verta. Ikinä en ollut edes närästyksestä kärsinyt. Vaadittiin kolme peräkkäisinä päivinä tehtyä gastroskopiaa ja liimauksia, että saatiin mun mahahaava paikattua. Mulla mahahaava oli seurausta tulehduskipulääkkeen (400 mg) ohjeiden mukaisesta tilapäisestä käytöstä. En nyt halua mitään hysteriaa lietsoa ja tää koko kommentti on ketjun alkuperäisen aiheen ulkopuolella, mutta luulin että vatsani oli oireettomana täysin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko koittanut buranaa?
Reipas annos (vähintään 800mg) x3 /vrk vähentää vuotoa merkittävästi!
Pelottavaa, kun täällä jaetaan tämmöisiä "fiksuja" neuvoja! 1) ibuprofeenilla EI ole verenvuotoa hillitsevää vaikutusta, päin vastoin saattaa aiheuttaa mm. vatsalaukussa verenvuotoa ja 2) tuossa on jo aika halvatun suuri annos/vrk, mikä ei todellakaan suositeltavaa, varsinkaan jos ei ole kipuja.
Tämä neuvo on ihan sama, jonka itse olen saanut naistentautien erikoislääkäriltä. Ei ibuprofeiini tavallista verenvuotoa hillitse, mutta kuukautisvuotoon se kyllä kohdun limakalvon kautta vaikuttaa. Tuo annos (2400 mg) on turvallisin maksimiannos. Tietystikään pitkäaikaisessa käytössä ei kannata mennä maksimiannoksella, mutta satunnaiskäytössä (pari päivää kuukaudessa) siitä ei ole haittaa.
Näin juuri. Mulla esim. on noi tulehduskipulääkkeet leikkauskipulääkkeinä kielletty, kun mulla on sisäisen verenvuodon taipumus. Menkkavuotoon noi toisilla auttaa, toisilla taas ei. Kokeilemalla selviää, jos ei ole estettä käyttää ibuprofeenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin. Ei mullakaan ollut. Kunnes aivan yllättäen ja ilman mitään ennakko-oireita aloin oksentamaan verta. Ikinä en ollut edes närästyksestä kärsinyt. Vaadittiin kolme peräkkäisinä päivinä tehtyä gastroskopiaa ja liimauksia, että saatiin mun mahahaava paikattua. Mulla mahahaava oli seurausta tulehduskipulääkkeen (400 mg) ohjeiden mukaisesta tilapäisestä käytöstä. En nyt halua mitään hysteriaa lietsoa ja tää koko kommentti on ketjun alkuperäisen aiheen ulkopuolella, mutta luulin että vatsani oli oireettomana täysin kunnossa.
Mä syön asperiinia päivittäin ja satunnaisesti buranaa. Vatsa on gastroitu, erittäin terve. Oli muita oireita, joiden takia piti tuonnekin kurkistaa.
Näitä olen syönyt n. 40 vuotta joten eiköhän tässä uskalla jatkaa.
Tuliko toi sitten ap yllätyksenä, että sulla on runsaat menkat? Kaikki aiemmat menkat ovat olleet niukkoja?
Luulisi että runsaisiin menkkoihin osaisi varautua, jos ne ovat ennenkin olleet runsaat ja että kaikki vuotoa niukentavat keinot olisivat tuttuja ja käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön asperiinia päivittäin ja satunnaisesti buranaa. Vatsa on gastroitu, erittäin terve. Oli muita oireita, joiden takia piti tuonnekin kurkistaa.
Näitä olen syönyt n. 40 vuotta joten eiköhän tässä uskalla jatkaa.
Päivittäin asperiinia????? Mitä helvettiä.....
Aijaa. Käytän pelkkää kuppia aina nykyään. Ei vuoda, ei haudu, alamahan kivut vain muistuttavat kuukautisista... eikä ole vielä koskaan tarvinnut joka vessareissulla huolehtia tulvapäivinäkään, toki voi jos haluaa.
Miksi et hankkisi sinäkin kuppia? Säästäisit luontoa, rahaa ja itsesi tuollaisista pulmista.
Käy kaupasta paketti tehokkaimpia Tenoja. Ne ovat isompia ja imukykyisempiä, saatavana myös housumalli. Ihmettelen, etteivät naiset käytä niitä useammin sidettä korvaamaan. Toinen vaihtoehto olisi suurin ja imukykyisin vauvan vaippa, mutta ethän sinä sitä halua, kun sen voi havaita ulkoa päin. Jos ongelmasi on tuota luokkaa kuten kuvailet, niin miksi sitten käyttäydyt kuin joku hepsankeikka. Tulvavuodon kohdatessa ei kyllä mietitä, viitsiikö laittaa paksun toppauksen vai ei. Onko mukavampaa, kun veri valuu pitkin kinttuja? Jos käytät tamponi-side-systeemiä, niin varmista, että se tamponi on imukykyisin, mitä löytyy. Mikään pikku ob ei riitä!
Onko pakko lähteä? Siirrä menoa toiselle viikonlopulle.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko lähteä? Siirrä menoa toiselle viikonlopulle.
Jospa ap on jo siellä Linnanmäellä? Ainakaan ei ole mitään kommentoinut tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Käy kaupasta paketti tehokkaimpia Tenoja. Ne ovat isompia ja imukykyisempiä, saatavana myös housumalli. Ihmettelen, etteivät naiset käytä niitä useammin sidettä korvaamaan. Toinen vaihtoehto olisi suurin ja imukykyisin vauvan vaippa, mutta ethän sinä sitä halua, kun sen voi havaita ulkoa päin. Jos ongelmasi on tuota luokkaa kuten kuvailet, niin miksi sitten käyttäydyt kuin joku hepsankeikka. Tulvavuodon kohdatessa ei kyllä mietitä, viitsiikö laittaa paksun toppauksen vai ei. Onko mukavampaa, kun veri valuu pitkin kinttuja? Jos käytät tamponi-side-systeemiä, niin varmista, että se tamponi on imukykyisin, mitä löytyy. Mikään pikku ob ei riitä!
Mun kokemuksen mukaan tena ei sovi kuukautisvuodolle. On erinomainen kun on virtsankarkailua.
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
Kannattaa ottaa varapikkareiden lisäksi myös ihan varahousut, jos laukkuun mahtuu. Vaikka mustissa housuissa tahrat ei näykään, tulet silti jättämään oransseja tahroja penkkeihin yms. jos vuotaa läpi, ja myös haju paljastanee. Jos joku ihmettelee, miksi kävit välissä vaihtamassa housut, niin kerro, että niille kaatui jotain/sait purkkaklimpin/jotain muuta tahmaa takapuoleen penkiltä tai laitteen istuimesta.
ORANSSEJA TAHROJA? Oransseja? Mistä ne oranssit tahrat tulevat? Miksi muuten aikuisen ihmisen pitää keksiä tekosyitä sille, mistä syystä housut on vaihdettu?
Pyyhkäisepä huviksesi joskus sormella kuukautisverta ohuelti vaikkapa valkoiselle pinnalle. Oranssiahan siitä tulee. Veren pohjasävy on usein kellertävä.
Minä vedän kahtena ensimmäisenä vuotopäivänä iloisena ibumaxia naamaani. Vähentää vuotoa ja toisen lääkkeen kansSA vie kivut sille tasolle että pystyy mennä töihin.
Ilman lääkkeitä olen jos ekat päivät osuu viikonlopulle. Silloin en sängystä ylös nouse kuin vessaan.
Kun kärsin tulvamenkoista, ei kyllä ollut pelkoa, että tamponi unohtuisi sisään! Kahdella maxi tamponilla sai vessavälin juuri ja juuri kahteen tuntiin. Pelkkää sidettä en voi kuvitellakaan, se veren valuminen tuntuu niin ällöltä. Enkä kyllä ehdottaisi kuukuppia tulvasta kärsiville, niitä kun ei taida saada "puolen litran" koossa. Onneksi menkat muuttui lähes olemattomiksi zoely-pillereiden myötä.
Tämä neuvo on ihan sama, jonka itse olen saanut naistentautien erikoislääkäriltä. Ei ibuprofeiini tavallista verenvuotoa hillitse, mutta kuukautisvuotoon se kyllä kohdun limakalvon kautta vaikuttaa. Tuo annos (2400 mg) on turvallisin maksimiannos. Tietystikään pitkäaikaisessa käytössä ei kannata mennä maksimiannoksella, mutta satunnaiskäytössä (pari päivää kuukaudessa) siitä ei ole haittaa.