Listataan sairaanhoitajien/kotisairaanhoidon yms. älynväläykset
82-vuotiaalla naisella ei voi olla osteoporoosi, koska kynnet näyttävät kasvavan - tulos: osteoporoosi pitkälle kehittynnyt
Lasten päivystys, muutaman päivän hoito vaikeaan infektioon: osaston hoitaja kertoi, kuinka todennäköistä on menkat alkaa (lapsi 11-v)koska lapsi lihava ja lihavilla lapsilla menkat alkaa aikaisin. Tällä lihavalla lapsella oli crp yli 200 ja meni antiobioottia ja jotakin muuta suoneen ja hyvä, että pysyi hereillä. Olimme eristyshuoneessa.
Tuttava jouti psyk.hoitoon ja oli koko ajan levoton yms. Kysyin hoitajalta, että mistä johtuu tuo pakonomainen liikehdintä niin vastaus oli "Aivotoiminnasta". Jahas, mikäpä ei johtuisi aivotoiminnasta.
Lapsella hemoglobiini alle 100 niin hoitaja tuumaa, että on johtuu tiedostomattomista kasvukivuista
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat keksi kotihoidossa että pistetäänpä mummon jääkaappiin riippulukko. Onhan se kiva kun joutuu mummo nöyristellen pyytelemään että saisko sieltä vaikka voita tohon leivälle ja maitoa kahviin..
Miksi ihmeessä lukko? Mummo lihava? Diabetes?
Todennäköisesti dementikko, jolla kaapissa kylmäsäilytettäviä lääkkeitä, joita toistuvasti piilotellut muualle asuntoon. Esim. Insuliini, lääkevoide tai silmätipat.
Joskus tähän turvaudutaan, kun vanhainkotijonoon ei pääse, ja asiakkaan turvallisuus vaatii.
Toinen mahdollinen syy voi olla, että kaapista löytyy ulostepalloja, joita dementikko tykkää pyöritellä, tai että ruuat on kaikki nostettu joka päivä lämpimään, ja asiakkaalla on jatkuva ruokamyrkytys.
Kamalaa, jos tuollaisessa kunnossa joutuu odottamaan vanhainkotipaikkaa. :-(, mutta sehän ei ole hoitajien vika.
En voi olla masentunut tai itsetuhoinen ja itsemurhan partaalla koska olen parisuhteessa ja kävin 2 viikon matkalla aasiassa jonne oli pakko lähteä kun oli jo maksettu 2 tonnia. Oli kyllä helvetin terve olo siellä kun en uskaltanut poistua ulos hotellista koska ahdisti ja pelotti mutta tämä tietysti liioittelua tämän loistavan ammattitaitoisen lähärin mukaan.
Lapsemme oli ollut osastolla hoidossa neljä päivää ja kotiutettu, mutta oireet pahenivat. Minulla oli ohjeena soittaa suoraan osastolle ja niin tein. Puhelinkeskustelu lääkärin kanssa johti siihen, että tulkaa kiireesti takaisin, päivystyksen kautta, mutta kertokaa, että olette sopineet lääkärin kanssa osastolle tulosta (oli siis myöhäinen ilta).
Päivystyksessä ilmoittauduimme ja hoitaja oli että asia selvä, istukaa alas odottamaan. Odotimme, odotimme, odotimme ja odotimme. Lapsi oksensi kaarimaljaan siinä muiden päivystyspotilaiden keskellä. 45 minuutin kuluttua menin kysymään, että mitä me oikein odotamme, kun lääkäri pyysi tulemaan tähän ja siitä suoraan osastolle. Etsivät kuulemma lapsen potilaspapereita. Kysyin, että eivätkö he voi soittaa sille lääkärille/osastolle, että lapsi pääsisi hoitoon ja jatkaa etsimistä sitten. Ei kuulemma voi, koska pitää olla ensin ne paperit. Odotusta, odotusta... 1,5 h jälkeen lastenlääkäri oli soittanut itse päivystykseen, että eikö tämä lapsi x todellakaan ole vieläkään tullut, hänellä on tässä paperit ja lasta on odotettu osastolle jo melkein kaksi tuntia...
No, tämä juttu kaikkineen kyllä johtikin potilasvahinkoon ja korvauksiin, että pienimmästä päästä tämä rikka rokassa, mutta osoitus niin suuresta typeryydestä, että omassa työssäni olisin varmaan saanut potkut moisesta.
Minulla oli aikoinaan vuosia hankala refluksi ja yhtä sun toista vakavampaakin hässäkkää ruokatorvessa. Jälleen yhteen gastroskopiaan odottaessani purin toimenpideväsymystäni hoitajalle, joka sitten esitti, että eihän minun tarvitsisi gastroskopiaan suostua, kun voitaisiin tehdä vaikka sigmoidoskopia. Typerryin niin, etten saanut edes sanotuksi, että perä- ja sigmasuolestani on kyllä vähän hankala nähdä ruokatorveen asti.
Minä jouduin isompaan sairaalaan pitemmän matkan päästä ja jouduin ottamaan tietenkin säännölliset lääkkeeni mukaan koska jouduin yöpymään hotellissa ennen sairaalaan kirjautumista ja ottamaan iltalääkkeet. Hoitaja näki lääkkeeni ja mesosi etten saa syödä sairaalassa omia lääkkeitäni. Ei uskonut millään vastaustani etten ole voinut tulla suoraan sairaalaan aamutoimien jälkeen kuten muut potilaat.
Sanoin ymmärtäväni ettei edes lääkäri suosittele ottamaan tupla-annosta lääkkeitä. Aivan käsittämätöntä mekastusta oikeustoimikelpoiselle ja käsittääkseni järjissään olevalle ihmiselle.
Joillain ihmisillä on näköjään todella kova tarve päästä niskan päälle keinolla millä hyvänsä. En ymmärrä muutenkaan tuollaista kovaan ääneen huutamista tuntemattomalle ihmiselle. Vaikka kuinka ottaisi aivoon käydä töissä niin sitä kiukkua ei saisi kohdistaa potilaisiin.
Työterveyshoitaja koholla olevasta sokerista: Syö vähemmän sokeria, nyt kaikki makeat pois!
Joo, varmaan ihan hyvä neuvo. Mutta kun olin tullut hakemaan apua laihduttamiseen, eiköhän se laske sokereita paremmin. Tietysti sen laihduttamisprojektin osana täytyykin olla sokeripitoisten ruokien karsiminen tai pois jättäminen, mutta kun tämä oli ainut saamani neuvo, jonka työterveyslääkäri kuulema oli myöhemmin "vahvistanut" ilmoitti samainen mamma.
Minulle sanottiin : Ei sinulla voi olla mitään allergioita, kun ei sinulle ole kerran koskaan tehty allergiatestejäkään.
Maalaisjärjellä ajatellen se tarkoittaa vain, ettei minulle ole koskaan tehty testejä. Vai ne testitkös niitä allergioita aiheuttaa :D
Jouduin menemään viikonloppuna päivystykseen pahan vurtsatietulehduksen takia. Stixit otettiin selvä tulehdus crp koholla. Käskettiin odottamaan lääkäriä. Istuin siellä neljä tuntia kunnes onneksi tuli kokeneempi hoitaja joka vähän läksytti nuorempaansa. Hoitaja haki vain reseptin lääkäriltä ja pääsin kotiin.
Kilpirauhasen vajaatoimintaa epäillään. Tsh 6.71, lääkitystä ei aloiteta kun oireet ovat niin vähäiset. Palelu, rytmihäiriöt, joihin on jo aloitettu pysyvä lääkitys, turvottelu ja pahinta on jatkuva väsymys. Vaikka päivittäin nukun päikkärit ja täyden yön, olen aivan sippi. Perhe kärsii jo tilanteesta. Menkatkin tulee 2-3 kertaa vuoteen..
Laajat allergiat lapsella. Taas kerran mentiin kontrollikäynnille gastro puolelle. Sama eläkkeelle juuri jäävä täti otti etukäteistiedot. Tarjosin itse kirjoittamaani paperinippua jossa lueteltiin kaikki käytössä olevat lääkkeet annostuksineen, tarvittaessa otettavat lääkkeet, vitamiinit ym lisät, sopivat ruuat, sopimattomaksi todetut ruuat, ongelmat mitä nyt on. Sain isot haukut hoitajalta kun äidin ei kuulu tehdä tällaisia se on liikaa tarkkuutta jne. No samat asiat se sitten kyseli ja kirjoitti koneelle. Minulle oli vaan helpompaa kirjoittaa ne tietokoneella ja ottaa tulosteena mukaan mitä pitää 3 A4 liuskaa asiaa mielessä.
Sama "mummohoitaja" huusi välillä meille että kyllä lapsen pitää saada syödä jotain tuoretta kesällä. Jankkasi niin kauan että lisäsin kokeiltavien ruokien listalle tuorekurkun. Toki kokeiltavat ruuat oli jo sovittu loistavan kokeneen ravitsemus ihmisen kanssa ja hänen mielestään kaikki ruuat kuului kokeilla kypsennettynä koska näin sopisivat paremmin. Mutta kun tämä hoitaja "tiesi" asiat mielestään paremmin.
Vieläkin puistattaa kun muistelen noita käyntejä. Vaihdettiin sitten yksityiselle mukavalle lääkärille. Joka otti aina tyytyväisenä valmiin tilannekatsaukseni paperisena ja aina suunniteltiin yhdessä jatko ja oma stressi katosi kun tehtiin yhdessä töitä lapsen hyväksi. Julkisella kun tuo karsea hoitaja stressasi ja lääkäritkin vaihtuivat melkein joka kerta. Julkisella puolella ainoa hyvä puoli oli ravitsemustyyppi joka oli todella hyvä ja avulias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeat vatsakivut ja tulehdusarvot koholla ja terveyskeskustöpöttelijä toteaa, että se on vaan sitä liikkeellä olevaa vatsatautia, että kotiin ja otat buranaa tai osmosalia, voi sitä aikuisetkin juoda eikä tarvii enempää tutkia, kun on oltu alalla 25 vuotta niin varmaan on vatsatauti eikä mitään muuta. Todellisuus: yöllä ambulanssilla keskussairaalaan, endometriooma puhjennut vatsaonteloon, vatsakalvontulehdus ja viikko teholla tiputuksessa.
Mikä ihmeen tarve sairaanhoitajilla on yrittää leikkiä lääkäriä? Kuinkahan monta ihmistä on kuollut ja kuolee hoitajien typerän isottelun vuoksi? Eikös hiljattain joku nuori äiti kuollut kun hoitajat töpeksivät synnytyssalissa?
Se tarve että kun säästetään kunnissa niin lääkäriin ei pääse, saa ajan hoitsulle. Päivystyksessä hoitsut arvioi hoidin tarpeen, varmaan ohjeistettu ottamaan lääkäriin vain selkeät akuutit jutut tyyliin kallovamma tai avomurtumat.
Kallovammaiset viedään putkaan. Hehän ovat sekavia, joten heidät viemään putkaan selviämään. Aamulla kärrätään sitten putkasta ruumishuoneelle ne, jotka eivät selvinneet.
Kyseessä Isäni nykyinen vaimo, joka on ammatiltaan sairaanhoitaja. Taisin olla silloin jotain 13-14v. Olimme matkalla isäni luo, tämän äitipuoleni kyydillä. Ja hänen samanikäinen tytär oli myös kyydissä. Kyselin isäni vaimolta, miksi mua pissattaa kokoajan, ja kirvelee. Vastasi suoraan miettimättä " se on klamydia, ei mikään muu tee tollasia oireita", kyseinen ihminen ei siis koskaan ole pitänyt minusta. Olin kovin loukkaantunut koska seksielämäni ei ollut vielä silloin alkanut joten klamydiasta ei voinut olla kyse. Olin sitten isän luona yötä ja ravasin kokoyön vessassa ja sänkyynkin tuli. Seuraavana päivänä äidin kanssa lääkäriin ja antibiootit virtsatietulehdukseen. Kyllä kuuli iskä asiasta.. Ja tuosta aikaa nyt reilut 10 vuotta, mutta edelleen ärsyttää.
No enpä usko. Nyt meni hieman ylitse. Kyllä noissa tapauksissa ilmoitetaan asia osastonhoitajalle, joka tietää oman juridisen vastuunsa. Osastolla on muuten lääkäri, jolla on velvollisuus myöskin ilmoittaa asiasta. Jos tämä tarina paikkansa pitää, niin ei muuta kuin potilasasiakirjat julki.
Aika harvalla dementikolla muuten edes seisoo.