Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinit puhuvat keskenään englantia!

Vierailija
21.05.2016 |

Meillä kotona siis 16- ja 14 -vuotiaat teinit puhuvat erittäin usein keskenään engalantia. Olemme täysin suomalainen perhe. Asia ei oikeastaan vaivaa minua, ihmetyttää lähinnä. En ole keksinyt yhtään syytä, miksi he eivät keskustele vain suomeksi. Hyvähän se on enkkua treeneilla, mutten ole kenenkään muun vanhemman suunnalta samanlaisesta ilmiöstä kuullut.

Kyse ei ole mistään "puhutaan salakieltä ja jaetaan salaisuuksia" -tyyppisestä keskustelusta. Ensinnäkin koko perheemme osaa englantia, ja he kyllä tietävät sen. Toisekseen heidän engalannin kieliset keskustelunsa ovat todella arkisia. Esim. kauppakassien purkamisen lomassa tavaroiden sijoituspaikat saatetaan kysellä englanniksi tai päivän tapahtumat jaetaan keskenään toisella kielellä. TV-sarjoista puhuminen ja niiden kommentointi tapahtuu aina pelkästään englanniksi, poikkeuksetta. Ei ole väliä onko sarja pyörimässä sillä hetkellä vai puhuvatko he niistä muuna hetkenä.

Erikoista tässä on myös se, että he eivät suostu puhumaan muuta kuin Suomea muiden perheenjäsenten kanssa. Keskenään he kyllä jauhavat englanniksi, vaikka joku muu olisi paikalla, mutta heti kun väliin kommentoi, vaihtuu kieli heti suomeksi. Olen syytä yrittänyt kysyä, mutta vastauksena tulee aina vain olkien nostelua tms.

Onko kellään muulla mitään tällaista kotona, vai onko tämä ilmiö ainoastaan meidän teineillä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facepalm.

Vierailija
22/32 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenkielinen parikymppinen työkaverini on puhunut veljensä kanssa englantia vuosikaudet. Tapa jäi niiltä ajoilta, kun heidän perheensä oli vaihdossa Aasiassa. Olen asunut pitkään Lontoossa ja puhun brittienglantia, joten toisinaan minua häiritsevät hänen puhelimessa puhuessaan tekemänsä virheet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää reeniähän tuo on. Nuorten maailmassa on jo niin moni asia netin ja somen vuoksi englanniksi, että siitä tulee aika arkinen kieli, ja nuoret tajuavat sen merkityksen.

Vierailija
24/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää reeniähän tuo on. Nuorten maailmassa on jo niin moni asia netin ja somen vuoksi englanniksi, että siitä tulee aika arkinen kieli, ja nuoret tajuavat sen merkityksen.

Noloa se lähinnä on, että puhutaan englantia vaikkei osata edes suomea kunnolla. Ja lisäksi kun vielä saatetaan halveksia muita kieliä, kuten esimerkiksi ruotsia. Ruotsissahan tuo svengelska on vielä pidemmällä kuin Suomessa fingelska, se on sitten jo ihan karmeaa kuunneltavaa. 

Vierailija
25/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhutaan englantia silloin, kun on kysymys koiran ulosviemisestä. Se ymmärtää, jos puhumme suomea ja sitten alkaa hirveä "innostushaukkuminen". 

Joskin jossain vaiheessa se varmaan oppii just tuon verran englantiakin :D

Vierailija
26/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hyvähän tuo on, hyvä kielitaito on aina etu.

No en nyt sanoisi sitä hyväksi kielitaidoksi, että suomalaiset teinit puhuu rallienglantia kieliopillisesti täysin päin helevettiä.

Suomalsisilla teineillä on nykyään hyvä kielitaito. Rallienglanti on setämiesten ongelma.

Puhutko itse kieliopillisesti oikeaa suomea, harva puhuu. Yleensä arjen puhekuelessä vaikuttavat paikalliset murteet ja slangit.

Vierailija
27/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse enemmän huolissani AP:n suomen tasosta. 

Vierailija
28/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu, teinit nyt keksii ihan mitä vaan, niiden mielestä se on jotain hienoa. Kyseessä voi olla ruoka, pukeutuminen, kännykkä, sovellukset, tv ohjelma, ihan mikä asia vaan. Kiva ett tässä tapauksessa asian on äidin mieleen.

Minusta tuo on naurettavaa, no se on vaan mun mielipide.

Vierailija
29/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja teinit puhutaan kotona aina välillä ruotsia keskenämme ihan huvin vuoksi, se on sellainen hauska juttu.

Ihan vitsinä lähti, mutta vuosia ollaan tehty näin ja tapa on vakiintunut. Teinit ovat parempia.

Vierailija
30/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomenkielinen parikymppinen työkaverini on puhunut veljensä kanssa englantia vuosikaudet. Tapa jäi niiltä ajoilta, kun heidän perheensä oli vaihdossa Aasiassa. Olen asunut pitkään Lontoossa ja puhun brittienglantia, joten toisinaan minua häiritsevät hänen puhelimessa puhuessaan tekemänsä virheet...

Brittienglantia? Olimme pari vuotta sitten Lontoossa lomamatkalla. Kaupungilla käveli ohi paikallinen rakennusmiesten porukka ja heidän brittienglantinsa oli varmasti täynnä virheitä... vai oliko sittenkään 🙄

Vierailija
31/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facepalm.

Taasko hävettää?

Kannattaisi miettiä mistä tuo jatkuva häpeäsi kumpuaa.

Vierailija
32/32 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein samaa kaverin kanssa ysillä. Puhuimme huvikseen enkkua.

N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme