Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi jaksatte aina valittaa pakkoruotsista???

Vierailija
21.05.2016 |

Jos tuo olisi todella kansalle niin tärkeä asia, se olisi jo poistettu.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää valittako, jos ette ole valmiita tekemään asialle mitään.

Vierailija
2/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä turhemmastakin valitettu ja laitettu hulabaloot pystyyn, kuten tää äitiyslaki, joka koskee vaan marginaaliryhmää... Pakkoruotsi on huomattavasti isompi asia.

Voitko käsittää, että vaikka sinä tykkäisit katsella Yle Femmalta ruotsalaisia dekkareita ilman tekstityksiä, niin monelle se pakollinen ruotsi on ajallisesti ja aivokapasiteetillisesti pois jostakin hyödyllisemmästä. Puhumattakaan siitä, kuinka kallista tällaista on ylläpitää.

Jos se kansan tahdosta olisi kiinni, sehän olisi varmasti jo poistettu. Mutta kun meillä on sellainen pieni mutta pirullisen vaikutusvaltainen juttu kuin RKP ja sen ystävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää valittako, jos ette ole valmiita tekemään asialle mitään.

Mielipiteen ilmaisu (valittaminen) on vaikuttamista.

Voisinhan tietysti marssia lähimpään ruotsinluokkaan tekemään kokkoa oppikirjoista...parempi?

Vierailija
4/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän täällä valita kuin tuo pakkoruotsinvastustajahullu. Se tekee kaikki ketjut itse ja puhuu niissä itsensä kanssa. Lisäksi, jos asia jotenkin edes aasinsillalla liittyy pakkoruotsiin tai hurreihin, niin tuo on kärppänä propagoimassa.

Tyyppi on kliinisesti hullu, jolle ei voi mitään. Tämäkin ketju on kohta saastan peitossa.

Vierailija
5/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän täällä valita kuin tuo pakkoruotsinvastustajahullu. Se tekee kaikki ketjut itse ja puhuu niissä itsensä kanssa. Lisäksi, jos asia jotenkin edes aasinsillalla liittyy pakkoruotsiin tai hurreihin, niin tuo on kärppänä propagoimassa.

Tyyppi on kliinisesti hullu, jolle ei voi mitään. Tämäkin ketju on kohta saastan peitossa.

Kas kas, itse profiloijahan se siinä. No nyt, pakko tunnustaa, tämä oli elämäni toka vauva.fi -pakkoruotsikeskustelu, johon osallistuin.

Vierailija
6/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pakkopulla on paskaa.

Eikä se että miljoona kärpästä pitää siitä muuta asiaa.

Vierailija
7/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kas, itse profiloijahan se siinä. No nyt, pakko tunnustaa, tämä oli elämäni toka vauva.fi -pakkoruotsikeskustelu, johon osallistuin.

Millos se komissaari saapuu oveni taakse pyssyn kanssa? Olen jo pakannut, kassi on kädessä, valmiina lähtemään.

Vierailija
8/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki pakkopulla on paskaa.

Eikä se että miljoona kärpästä pitää siitä muuta asiaa.

Jätetään sitten opettamatta lapset lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Paskaa pakkopullaa, kun on kivempi hyppiä kuralammikoissa ja mussutella karkkia.

Vierailija
9/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Olen itse vastannut moneen pakkoruotsikeskusteluun, yhtäkään en ole aloittanut.

En ole ollenkaan fanaattinen, saati kliinisesti hullu. Pitäisin parhaana vaihtoehtona pakollisuuden poistamista ja puollan sitä kannatavia mielipiteitä. Toisaalta ruotsi ei itselleni eikä lapsilleni koskaan kouluaineena ole ollut hankala, eli minulla ei ole mitään henkilökohtaista kiihkoa aiheeseen, vaan ajattelen kokonaisuutta ja Suomea maantieteellisesti isona maana, jossa todellakaan kaikkialla ei tarvita sitä, että koko kansakunta opiskelee vuosikausia ruotsia.

En myöskään usko, että pakollisen ruotsin poisto olisi avain parempaan kielitaitoon automaatisesti, mutta se avaisi kenties edes mahdollisuuksia. Pidän aloituksen aikaistamista virheenä, koska se on vaikuttanut negatiivisesti A2 -kielen valintaan. Entinen systeemi oli parempi.

Näin.

Vierailija
10/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kansan tahdosta olisi kiinni, sehän olisi varmasti jo poistettu. Mutta kun meillä on sellainen pieni mutta pirullisen vaikutusvaltainen juttu kuin RKP ja sen ystävät.

Meillä on kanssa sellainen juttu kuin demokratia. Jos kansa todella haluaisi, yksikään pakkoruotsia kannattava ehdokas ei pääsisi eduskuntaan. Suurin osa vain ei pidä pakkoruotsia niin tärkeänä asianan, että olisi valmis ääneståmään yksin sen perusteella.

Vierailija
11/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa tietynlaisia ihmisiä jotka valittavat aivan kaikesta. Kuitenkaan eivät itse ole valmiita tekemään asioiden eteen yhtään mitään. Kunhan läyhäävät.

Vierailija
12/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Olen itse vastannut moneen pakkoruotsikeskusteluun, yhtäkään en ole aloittanut.

En ole ollenkaan fanaattinen, saati kliinisesti hullu. Pitäisin parhaana vaihtoehtona pakollisuuden poistamista ja puollan sitä kannatavia mielipiteitä. Toisaalta ruotsi ei itselleni eikä lapsilleni koskaan kouluaineena ole ollut hankala, eli minulla ei ole mitään henkilökohtaista kiihkoa aiheeseen, vaan ajattelen kokonaisuutta ja Suomea maantieteellisesti isona maana, jossa todellakaan kaikkialla ei tarvita sitä, että koko kansakunta opiskelee vuosikausia ruotsia.

En myöskään usko, että pakollisen ruotsin poisto olisi avain parempaan kielitaitoon automaatisesti, mutta se avaisi kenties edes mahdollisuuksia. Pidän aloituksen aikaistamista virheenä, koska se on vaikuttanut negatiivisesti A2 -kielen valintaan. Entinen systeemi oli parempi.

Näin.

Uskokoon ken tahtoo. Olet nyt rakentanut itsellesi toisen persoonan, jonka sanoma on tismalleen sama, jopa kohta kohdalta, mutta nyt olet "keskustelevampi" ja "ymmärrät, että toiset ovat tietämättömiä tästä kauheasta pakkoruotsista", joten "yrität heille selittää kiihkottomasti".

Vierailija
13/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millos se komissaari saapuu oveni taakse pyssyn kanssa? Olen jo pakannut, kassi on kädessä, valmiina lähtemään.

ÄLä vaan ruotsiin pakene, jos et osaa kieltä.

t.ikuisesti kiitollinen pakkoruotsinopiskelija ja omaisuutensa niillä tiedoilla tinenannut.

Vierailija
14/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kanssa sellainen juttu kuin demokratia. Jos kansa todella haluaisi, yksikään pakkoruotsia kannattava ehdokas ei pääsisi eduskuntaan. Suurin osa vain ei pidä pakkoruotsia niin tärkeänä asianan, että olisi valmis ääneståmään yksin sen perusteella.

Muutama vuosi sitten kokoomuksen puoluekokouksessa edustajat äänestivät yksimielisesti pakkoruotsin poistamisaloitteen puolesta mutta johto esti sen hyväksymisen. Että sellainen demokratia.

Vierailija
15/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLä vaan ruotsiin pakene, jos et osaa kieltä.

t.ikuisesti kiitollinen pakkoruotsinopiskelija ja omaisuutensa niillä tiedoilla tinenannut.

Pakkoruotsin vastustaminen ei tarkoita ruotsin kielen vastustamista. T. laudaturin ruotsista kirjoittanut pakkoruotsin vastustaja

Vierailija
16/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo olisi todella kansalle niin tärkeä asia, se olisi jo poistettu.

Jaksan valittaa kunnes vääryys poistuu.

Poliitikot tekevät lehmänkauppojaan ja kansan tahto ei aina kaikessa toteudu.

Vierailija
17/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko on kaikinpuolin huono. Kielten opiskelu onnistuu paremmin vapaaehtoisena. Pienen vähemmistön perusteella voisi yhtä hyvin olla pakkosaamea.

Vierailija
18/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vastustan pakkoruotsia (en tosin ole kirjoittanut aiheesta tänne enkä osallistunut pakkoruotsikeskusteluihin aiemmin), vaikka itse olenkin täysin kaksikielinen.

Minusta on jo selvästi nähty, että pakolla ei suomalaisia saada ruotsia oppimaan. Esim. minun ruotsinkielinen, lyhyt ja helppo sukunimeni äännetään aina, siis ihan aina, väärin. Näin tekevät myös korkeasti koulutetut henkilöt, esim. lääkärit kutsuessaan minua odotushuoneesta vastaanotolle. On ihan turha kuvitella, että koulussa ruotsia vastentahtoisesti pakertaneet pystyisivät oikeasti sillä kielellä toimimaan, esim. sairaanhoidossa, jossa on todella tärkeää, ettei väärinkäsityksiä pääse syntymään.

Ruotsin kielä vastaan minulla ei tietenkään ole mitään. Minusta on mukavaa olla kaksikielinen, ja sellaisiksi olemme lapsemmekin kasvattaneet. Kenelläkään meistä ei ole ollut vaikeuksia oppia muita kieliä - tiedä häntä sitten onko se ruotsi siinä auttanut, mutta ei siis ainakaan haitannut!

Vierailija
19/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsia ei voi todellakaan perustella sillä, että joku yksilö on hyötynyt siitä :) Erikoista logiikkaa. Joku voi hyötyä perunanviljelystä, mutta ei sitä kaikille tarvitse opettaa.

Pakkoruotsi on väsähtänyt menneen ajan ilmiö. Olen täysin vakuuttunut, että se jossain vaiheessa poistetaan, onko se sitten 5 vai 50 vuoden päästä.

Vierailija
20/21 |
21.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä jo sanoikin, että pakkoruotsin opiskelu vie aivokapasiteettia pois jonkun muun asian opettelemisesta. Olen aivan samaa mieltä. Sen sijaan, että opiskelee pakon edessä ruotsia, voisi vaikka opiskella jotain sellaista kieltä, jonka opetteleminen oikeasti kiinnostaa ja josta oppilas kokee olevan hyötyä. Minusta kielten opiskelu on ehdottoman hyvä asia, mutta sitä en ymmärrä, että kaikki pakotetaan opiskelemaan jotain tiettyä kieltä.