Imetyksen lopetus
Minkä ikäisenä vieroitit taaperon rinnasta? Meidän pikku-ukko täytti joku päivä sitten 1v ja nyt on tämän äidin imetysmittari ihan täynnä. Yöt ovat tosi levottomia, taaperoinen tahtoisi tissille 2-10 krt yössä. Päivisin ei kaipaa tissiä juuri lainkaan. Juo ruuan kanssa maidon mukista ja syö hyvin erilaisia maitotuotteita muutenkin. En enää jaksa tätä, kun pitäisi vielä jaksaa hoitaa kouluikäiset lapset ja kotihommat päälle. Koko äitiysloma ja alkanut hoitovapaa on mennyt enemmän ja vähemmän univelkaisena, mutta nyt alan olla todella uupunut. Onko kertalaakista poikkaistu imetys taaperolle " traumatisoivaa" ? Olen yrittänyt onkia tietoa ns. pehmeästä lopetuksesta, mutta laihoin tuloksin.
Tiedoista kiitollisena.. Yksi äiti, joka on todella väsynyt
Kommentit (6)
Lopetin itse meidän neidin imettämisen, kun ikää oli neidillä 10,5 kk. Kerta laakista lopetin, sillä oli pakko aloittaa lääkekuuri, joka esti imetyksen. Itse olisin vielä halunnut jatkaa imetystä. Pikkuneiti ei ollut moksiskaan. Pari kertaa jouduin pumppaamaan rinnat, kun olivat niin kovana. Neuvolasta suosittelivat lopettamaan imetyksen yhdellä kertaa. Hyvin toimi ainakin meillä. Tsemppiä!
Joulukuun lopussa-tammikuun alussa sairasteli paljon ja vakavasti (2 krt sairaalassa), ja silloin ei oikein kipeänä mennyt mikään muu alas kuin tissimaito. Sinänsä tuo imetys oli silloin pelastus, vaikka joutuikin olemaan tipassa ja nenämahaletkuruokinnassa. Tammikuun puolessa välissä imetin vain kerran päivässä, kun hain hoidosta kotiin. Ja tämän lopetin tammikuun lopussa tavallaan sattumalta juuri sinä päivänä, koska en ollut kotona illalla. Imetyksen olin kuitenkin suunnitellut lopettavan suunnilleen samoihin aikoihin, vaikken mitään tarkkaa päivää ollutkaan päättänyt. " Vikana tissipäivänä" neiti oli jotenkin kärttyinen tissiä imiessään, kenties sieltä ei enää maitoa paljon tullut?! Muutaman kerran neiti yritti hoidosta kotiin tultuamme hamuta tissiä paitani alta, mutta yllättävän helposti vierottaminen sujui.
Meillä ei tissiä syöty enää öisin, mutta usein aamulla, ennen hoitoon menoa ja sitten hoidosta tultua ja pahana tapana oli pitkään tissille nukuttaminen illalla.
Itse ehkä lopettaisin pikkuhiljaa imetyskertoja, niin tissitkin tottuvat siihen paremmin. Itselläni ei maito pakkautunut rintoihin oikeastaan laisinkaan, koska loppuvaiheessa imetin tosiaan sen kerran päivässä.
Tsemppiä vierotukseen, kyllä ne taaperot siihen sopeutuvat:-)
-Aurora ja neiti 1v 3,5kk
Kertalopetusta minulle suositeltiin aikoinaan. Perusteluna se, että lapsi ei kuitenkaan ymmärrä miksi joskus saa, muttei aina. Ja joutuu siis suremaan lopetusta pidempään.
Meillä ei ihan sujunut itkutta, mutta jotenkin jäi sellainen olo, että ajankohta oli oikea molemmille. Toivoakseni ei aiheutettu traumoja ;) Samalla loppui yösyönnit. Poika totesi, että jos yöllä saa vaan pulloa, niin annetaan sitten olla. Itkeskeli hetken pettyneenä ja jatkoi itse nukkumista. Ilta- ja yömaidosta luopuminen oli meillä se vaikein juttu ja parhaiten auttoi se, että jonkin aikaa isä nukutti ja laittoi yöllä tutit&peitot. Minun näkeminen yöllä aiheutti enemmän itkua ja lohduttelutarvetta. Olisiko tullut vanhat hyvät imetysajat mieleen...
Mä vieroitin vähitellen, aloitin silloin, kun palasin töihin. Aluksi missasin kaksi imetyskertaa/vrk, 11-kuisena tyttö jätti itse yösyömisen pois, siitä sitten vähensin edelleen, kunnes 13-kuisena jäi iltaimetyskin pois. Vieroitus oli meillä helppoa, koska tyttö ei ollut rinnasta enää kovin kiinnostunut, ei kurkkinut paidan alle tms. Mitään protestia ei tullut. Meillä siis ei ainakaan tyttö surrut imetyksen loppumista, äiti kyllä vähäsen ;)
Lypsin pari kertaa pahimmat paineet pois, mutta muuten meni suht hyvin. Jouduin tosin pitkästä aikaa käyttämään liivinsuojia muutaman viikon ajan. Maitoa tihkui pitkään, varsinkin saunassa tai tytön sairastaessa. Vieläkin, yli vuoden kuluttua vieroituksesta, rinnoista saattaa silloin tällöin jotain tulla.
Mietin AP:n tilannetta siltä kannalta, että niistä yöimetyksistä voisi jo pyrkiä eroon. Paremmin nukutut yöt auttaisivat ehkä jaksamaan pari päiväimetystäkin, jos lapsi niitä enää haluaa.
imetän aamulla ennen tarhaa ja illalla ennen nukkumaanmenoa sekä joskus iltapäivisin.
olen samaa miletä edellisen vastaajan kanssa: kannattaa aluksi kokeilla yösyönneistä vieroittamista, sillä yksi-kaksi (kolmekin) päiväimetystä hoituu helposti, jos haluat jatkaa vielä.
1v 3kk vuoden iässä vieroitin yösyönneistä, jolloin oma väsymykseni helpotti paljon. sitä ennen poika oli käytännöllisesti syönyt yöt läpeensä (nukuimme perhepedissä)ja yöt olivat tosi rikkonaisia, sillä päivisin poika ei vikkaana malttanut tissille juuri lainkaan. yösyönnit saatiin loppumaan melko helposti, isi heräsi sylittelemään, jos tarvetta oli ja heräilyt loppuivat noin parin viikon kuluessa. yövieroituksen yhteydessä poika siirtyi nukkumaan omaan huoneeseen ja kaikkien yöuni parani ja pojan ruokahalu kasvoi päivisin, aiemmin oli syönyt tosi vähän.
yritimme yövieroitusta jo aiemmin, pojan ollessa vuoden ikäinen, mutta ajoitus oli ilmeisesti väärä, sillä poika ei meinannut millään rauhoittua ilman tissiä ja parin viikon jälkeen annoimme periksi. toisella yrityksellä yövieroitus taasen sujui helposti, eli luulen, että tärkeää on löytää oikea hetki, jos haluaa päästä helpommalla...
vierotettiin 10 kk ikäisenä.
esikoinen vierotettiin ensin 9kk iköisenä yösyönneistä, mutta kuopus ihan suoraan kokonaan imetys pois.
eipä jäänyt kummallekkan traumoja ja kumpikaan ei juuri itkenyt tissin perään. kuopus itkeskeli ensin yötissiä, mutta meni pian ohi kun antoi muuten läheisyyttä.