Köyhät kertovat millaista on olla köyhä
Nyt puhutaan oikeasti köyhistä, ei siten, miten me usein ajattelemme köyhyyden täällä. Pisti hiljaiseksi lukea jenkkien kokemuksia. Miten köyhyys tarkoittaa sitä, ettei äidillä ole antaa ja laittaa lämmintä ruokaa lapsilleen viikkoihin. Miten luksusta on se jos saa nukkua lämpimässä, kun talo on jääkylmä eikä ole varaa ostaa kaasua tai sähköä. Miten kipeä hammas revitään suusta, kun ei ole vakuutusta jolla kattaa hammashuoltoa. Kuinka kyhmyjä on poistettu itse samasta syystä, ei ole varaa lääkäriin. Ei ole varaa suihkuun, koska ei ole rahaa veteen. Miten korkeakouluopiskelija dyykkaa saadakseen edes jotain syötävää ja kävelee kouluun 10 kilometriä päivässä toiveena päästä joskus köyhyydestä eroon opiskelemalla. Miten äidin takki leikellään paloiksi, jotta lapsi saa edes jotain lämmintä päällensä. Kuinka äiti ei syö moneen päivään, jotta lapset saavat edes jotain. Miten luksusta on syntymäpäivä, jolloin sai jakaa dollarin hampurilaisen sisaren kanssa. Miten ilmainen ruoka-apu sisältää pilaantunutta ruokaa. Sellaista on köyhyys nykyajan Amerikassa.
Ja silti, ei valittamista. Surua kyllä, alakuloa kyllä ja muistoja, jotka saavat kyyneleet silmiin edelleenkin, mutta luettuani koko ketjullisen satoja tarinoita ko. keskustelupalstalla, nousi esille myös toinen eroavaisuus: he eivät siltikään valita vaan jakavat toisilleen vinkkejä miten pärjätä jos joku muu joutuu samaan tilanteeseen.
Pysäyttävää. Lue jos haluat. https://www.reddit.com/r/AskReddit/comments/2sbi17/what_do_insanely_poo…
Kommentit (51)
Oikeasti köyhän ajatukset täyttää raha, energia menee selviytymisen miettimiseen, jää ulkopuolelle vähän kaikesta, masentuu ja lamaantuu. Elämää ei voi suunnitella, ei voi tehdä asioita. Ei voi edes kulkea kuin jalan. Elinpiiri on niin kapea, että sitä on vaikea kestää pitkään jatkuneena. Niin kuin joku sanoi, sitä todella on oman elämän sivustaseuraaja. Lapset myös voi alkaa oireilla kun äiti uupuu taakkansa alla. Kyllä, Suomessa on todellista köyhyyttä. Eriarvoisuus kasvaa koko ajan. Pahalta näyttää.
T. Köyhä yh, joka myös on nähnyt melko läheltä eteläisen Amerikan köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muka kunnan vuokra-asuntoonkin olla nykyään takuuvuokra? Minä ainakin sain sellaisen -90-luvun alussa ihan ilman pennin penniä.
Itse olin silloin työtön ja asuin vanhemmillani, kunnes sain tuon ekan asunnon. Maksoin työttömyyskorvauksesta (joka oli silloin 1800 markkaa) vuokran, joka oli 1500 markkaa. Ruokaan ja sähköön jäi 300 markkaa. Sähkö on pakollinen, enkä voinut kotoa apua pyytää, kun isäkin oli työtön. Opiskeluasunnossa ruokaan ja sähköön oli mennyt 600 markkaa kuukaudessa (sis. koiran), mutta muuten asuminen oli ollut ilmaista (mummolla). Sinnittelin syömällä puuroa ja paljasta makaronia, ja joskus koiralle paistamaani jauhelihaa koiranruoka-altaista. Haisi ihan hirveälle, mutta maha taisi olla silloin terästä. Muutaman kuukauden päästä menin sossuun ja sain toimeentulotukea ja asumistukea. Tunsin itseni ihan rikkaaksi, kun ei tarvinnut syödä koiranmurkinoita, vaan hernekeittoa. Meni pari kuukautta, ja pääsin töihin. Se oli ihme, kun oli varaa ostaa kinkkupaketti leivän päälle ja jätskiä pakkaseen.
En tiedä, mikä on toimeentuloasiakkaiden nykytilanne. Mutta alasti ja ilman lämpöä ei ole tarvinnut olla, ja ruokaakin sain, kun tuen sain. Kyllä Suomessa on köyhiä, mutta ei yhteiskunta nyt ihan niin heitteille ihmistä jätä, kuin monissa muissa maissa.
Kunnan vuokra-asuntoon joku opiskelija tai yksinelävä ei ole aivan ensimmäisenä jonossa. Ei vaikka olisi asunnoton (puhun kokemuksesta). Perheelliset yms menee edelle. Kaikilla ei myöskään ole mummoa tai muuta sukulaista jonka nurkkaan voisi mennä loisimaan. Asumiskulut ja kaikki kulut ylipäätän on räjähtäneet käsiin, ja toimeentulotuki ei ole noussut samassa suhteessa. Nykyään edes korkeakoulututkinto ei takaa työpaikkaa. Jne.
Vierailija kirjoitti:
todella ärsyttävä asenne se, että koska Jenkeissä köyhillä on vielä kurjempaa kuin meillä, niin meidän köyhien pitäisi olla kiitollisia asemastaan...
vähän kuin työläisenkin pitää olla kiitollinen, ettei työolot ole (vielä) kuin Kiinan tehtaissa....
Ärsyttävä asenne on kyllä tuo, ettei yhtään osata lukea ja ymmärtää lukemaansa. Eihän Ap sanonut, että koska muualla on huonosti, meillä köyhien pitäisi olla kiitollisia siitä, että on köyhiä, vaan että tulisi olla kiitollinen siitä, että meillä EI ole noin pahasti ja että meidän tulisi auttaa ystäviämme ja läheisiämme kun he ovat hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä helsingistäkin löytyy asunnottomia. Ja jos olet asunnoton, niin miten haet tukia asuntoon, kun sinulla pitäisi olla ensin se asunto johon niitä tukia hakea. Ja asuntoa ei saa, jos ei ole rahaa takuuvuokraan. Loputon kierre josta on vaikea päästä pois.
Sossusta saa kyllä takuuvuokraankin rahaa. Selvisi kun omia asioitani selvittelin. Ei niin että toistaiseksi tarvetta olisi ollut.
Pk-seudulla ei saa. Ei vaikka olisi asunnoton. Asuin monta kuukautta vaikka kenenkä kaverin sohvalla kunnes sain pienistä tuloistani (olen siis reilusti köyhyysrajan alapuolella) säästettyä takuuvuokraan. Kävin vaikka kuinka monta kertaa sossussa, mutta siellä vaan todettiin että voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei minullakaan ole tällä hetkellä varaa ostaa itselleni elintärkeitä lääkkeitä. Sossussa ollut hakemus jo yli 3 vko. Koko ajan keksivät vaan uusia asioita joista pyytää lisäselvityksiä. Tänäänkin soitin esin etuuskäsittelijälle, joka käski soittaa ohjaajalle, joka käski uudelleen soittaa etuuskäsittelijälle. Tilillä 2 euroa, maha kurnii ja sitä saakelin päätöstä ei saada tehtyä.
Olen ollut köyhyyteni vuoksi myös asunnotonkin.
Terveisin opiskelija jolla ei ole sukua joka voisi auttaa.
Voisitko pyytää apua kirkolta tai ystävältä jos sinulla on joku läheinen ystävä? Voit myös pyytää sosiaalitoimesta hätäapua, jolloin käsittelyaika on lyhyempi, mutta toki ne dokkarit pitää olla. Tuolla tarinoissa oli monta, jotka kertoivat miten he eivät kehdanneet pyytää apua, koska häpesivät tilannettaan niin ja miten heidän ystävänsä sitten myöhemmin olivat kauhuissaan saadessaan tietää, miten asiat olivat olleet.
Luuin myös muutaman tarinan perheistä ja ihmisistä, jotka joutuivat vuosia ostamaan eläimille tarkoitettuja lääkkeitä, kuten antibiootteja, koska ne olivat ainoita mihin oli varaa.
Toivottavasti saat apua pian. 3 viikkoa on pitkä aika odottaa, mutta kuitenkin puhutaan viikoista. Älä lannistu :) Onneksi apua Suomessa saa muualtakin kuin sossusta :)
En tiedä auttaako kirkko, minä kun en kuulu mihinkään uskontokuntaan. En uskalla kertoa tilanteestani kenellekään, häpeän tätä köyhyyttä niin paljon. Olen köyhä, koska minulla on vaikea krooninen sairaus joka haittaa opiskelua, työntekoa ja kaikkea elämää. Sairauteni yritetään saada parempaan hallintaan, mutta julkinen terveydenhuolto on hidas ja lähete jumittaa taas jossain...
Nimenomaan sitä hätäapua tänään yritin sossusta saada, mutta ei onnistu kun koko ajan pompotetaan vaan. Heillä on myös tiedossa ettei minulla ole tililläni rahaa lainkaan, olen kyllä uusimmat tilitiedot sinne toimittanut jo aikapäiviä sitten. En ihan oikeasti ymmärrä mikä kestää. Minulla on aika usein itsetuhoisia ajatuksia tilanteeni vuoksi. Olen valinnut hyvän opiskelupaikan ja tehnyt todella paljon töitä päästäkseni sisään, mutta nyt kaikki taas on pilalla sairauteni vuoksi. Pelkään etten pysty nousemaan täältä köyhyydestä koskaan. Olen oman elämäni sivustaseuraaja.
Uskallatko kertoa missä päin asut? Jos katsoisin onko siellä jotain apua saatavilla sossun ulkopuolella. Tuo köyhyyden häpeä on tosi kurjaa :( Jos sulla on joku läheinen ystävä, niin rohkenisitko kertoa hänelle? Jos vaikka ajattelet asiaa niin päin, että jos ystäväsi olisi samassa tilanteessa, niin varmaan haluaisit sen tietää ja olisit aivan lohduton jos myöhemmin saisit tietää missä hädässä ystävä on ollut uskaltamatta kertoa asiasta.
-ap
Sain sen maksusitoumuksen. Onneksi. Sain puhelimella kiinni ihmisen joka oikeasti ymmärsi hätäni ja myöskin ymmärsi miten tärkeistä lääkkeistä kyse. Kaurapuuro ja makarooni riittää maanantaihin asti aivan reilusti, käyn sitten seuraavan kerran selvittelemässä missä se hakemus kuppaa...
Köyhyys vie aivan älyttömästi aivokapasiteettia. Kaiken tämänkin ajan olisin voinut käyttää opiskelemiseen tai siihen, että saisin loppukesällekin töitä (nyt on vain osalle kesää työpaikka). En muista sellaista päivää, etten miettisi rahaa tai etten olisi huolissani tai ettei minulla olisi oikeasti hätä tulevaisuudestani. Kuun lopussa harvoin on tilillä penniäkään ylimääräistä rahaa. Nytkin on laskuja rästissä, kun en ole saanut sitä toimeentulotukea millä maksaa ne...
Tänään eräs ystäväni ilmoitti facessa tulevasta perheenlisäyksestä. Hän on samanikäinen, naimisissa, asuu kauniissa kodissa ja saa vieläpä lapsenkin. Minä en tule koskaan pääsemään osalliseksi tuollaisesta onnesta. Olisi väärin tehdä lapsi köyhyyden keskelle, varsinkin kun minulla on tämä sairauskin :(
Jos maa, joka on kymmenen rikkaimman maan joukossa maailmassa, ei kykene antamaan kaikille kansalaisilleen edes lämmintä vettä, niin kyse on ihan vaan tän valtion vinksahtaneesta arvomaailmasta, empatiakyvyttömyydestä oman maan kansalaisia kohtaan. Siinä ei ole mitään ihailtavaa, että kaikkien rikkauksien keskellä annetaan jonkun kitua sietämättömässä köyhyydessä. Se kertoo enemmän näistä tän maan muista kansalaisista ja poliittisista päättäjistä kuin näistä köyhistä.
Suomalaisen köyhän ei tarvitse olla kiitollinen siitä, että häntä on autettu ja autetaan. Se on hänen perusoikeutensa. Nöyrtymisen sijaan on parempi olla aktiivinen osa yhteiskuntaa, ajaa niitä heikompien etuja. Varsinkin sen jälkeen, kun on itse päässyt parempiin asemiin yhteiskunnassa.
Jos minä näkisin, että meillä makaa joku vanhus jossain sillan alla ilman mitään hoitoa ja lääkitystä (suomen pienituloisista merkittävä osa on pientä eläkettä saavia vanhuksia), häpeäisin silmät päästäni. Millaisia ihmisiä me oltaisiin jos annetaan niin tapahtua.
Ihmisillä on omituisia käsityksiä köyhyydestä, aivan kuin se olisi aina oma vika ja oma valinta. Ei kaikki köyhät ole nistejä tai juoppoja tai maksuhäiriöisiä wt-henkilöitä. Monet köyhät maksavat kyllä laskunsa kunhan saavat jostain tukia ja yrittävät muutenkin kaikkensa ettei koko korttipakka kaadu. Köyhäksi voi joutua esimerkiksi työttömyyden, sairauden, avioeron jne vuoksi. Jotkut syntyvät köyhään perheeseen eivätkä saa myöskään opiskeluaikaan mitään avustusta kotoa, joutuvat siis opiskelemaan opintolainalla ja sitten sitä taas maksellaan valmistumisen jälkeen ja ollaan köyhiä ja lapset elävät köyhän lapsuuden. Ja taaskaan rahaa ei jää säästöön seuraavalle sukupolvelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä helsingistäkin löytyy asunnottomia. Ja jos olet asunnoton, niin miten haet tukia asuntoon, kun sinulla pitäisi olla ensin se asunto johon niitä tukia hakea. Ja asuntoa ei saa, jos ei ole rahaa takuuvuokraan. Loputon kierre josta on vaikea päästä pois.
Sossusta saa kyllä takuuvuokraankin rahaa. Selvisi kun omia asioitani selvittelin. Ei niin että toistaiseksi tarvetta olisi ollut.
Missä kunnassa muka saa? En usko. Ainakaan minun kotikunnassani ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ei saa. Ei vaikka olisi asunnoton. Asuin monta kuukautta vaikka kenenkä kaverin sohvalla kunnes sain pienistä tuloistani (olen siis reilusti köyhyysrajan alapuolella) säästettyä takuuvuokraan. Kävin vaikka kuinka monta kertaa sossussa, mutta siellä vaan todettiin että voi voi.
Meidän vuokralainen sai (Hki), mutta se on tapauskohtaista. TTT:n lisäosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa muka saa? En usko. Ainakaan minun kotikunnassani ei saa.
"Toimeentulotuki on sosiaalihuoltoon kuuluva viimesijainen taloudellinen tuki. Siihen sisältyvät asumisesta aiheutuvat menot (esim.takuuvuokra)..."
- Laki toimeentulotuesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en saanut, vaikka useammalta sostyöntekijältä yritin apua saada. Ja ihan Helsingissä asun. Olisi mielenkiintoista tietää, että millä pärstäkertoimella nämäkin jaetaan. Itselläni ei ole maksuhäiriöitä ja luottotiedot kunnossa, ajattelivatkohan siksi että voisin olla asunnoton vielä muutaman kuukauden lisääkin? Eli autetaan sitten vasta kun on pikavippikierteessä.
Sossusta EI saa takuuvuokraa. Voi saada maksusitoumuspaperin. Ja sillä maksusitoumuksellahan ei yksityisiltä markkinoilta vuokra-asuntoa saa.
Vierailija kirjoitti:
Sossusta EI saa takuuvuokraa. Voi saada maksusitoumuspaperin. Ja sillä maksusitoumuksellahan ei yksityisiltä markkinoilta vuokra-asuntoa saa.
Totta kai saa! Itsekin tiedän tapauksia. Miksei muka saa?
Ei sossu ole mikään pankki. Aika paljon täällä väärää tietoa. Joka ikinen sossusta saatu penni on kovan työn takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en saanut, vaikka useammalta sostyöntekijältä yritin apua saada. Ja ihan Helsingissä asun. Olisi mielenkiintoista tietää, että millä pärstäkertoimella nämäkin jaetaan. Itselläni ei ole maksuhäiriöitä ja luottotiedot kunnossa, ajattelivatkohan siksi että voisin olla asunnoton vielä muutaman kuukauden lisääkin? Eli autetaan sitten vasta kun on pikavippikierteessä.
Helsingin kaupungis sivuilta: " Pienituloinen ja vähävarainen henkilö tai perhe voi saada toimeentulotukea vuokravakuuteen mikäli muutto on välttämätön (esim. asunnottomuus) ja uusi asunto kohtuuhintainen. Vuokravakuus annetaan maksusitoumuksena eikä sitä makseta rahana hakijan tai vuokranantajan tilille. "
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai saa! Itsekin tiedän tapauksia. Miksei muka saa?
Minä taas tiedän monia tapauksia, että ei ole saanut. Itsekään en saanut, vaikka olin asunnoton vailla omaa syytäni (vuokrasopimus päättyi, enkä löytänyt uutta asuntoa koska ei ollut takuuvuokraan rahaa). Kävin moneen otteeseen sossussa keskustelemassa vaikeasta elämäntilanteestani ja silti jouduin asumaan kaverin sohvalla, toisen kaverin lattialla jne. Vasta kun sain säästettyä takuuvuokrarahat sain hankittua asunnon. Stadin asuntojen jonossa olen ollut jo vuosia, mutta ilman suhteita sieltä ei ilmeisesti asuntoa saa.
Onko sossu rikkonut kohdallani lakia? Voiko asialle tehdä vielä jotain jälkikäteen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa köyhyys on suhteellista, noissa kuvauksissa absoluuttista, kuin kehitysmaissa.
Olen samaa mieltä, meillä on asiat hyvin verrattuna melkein mihin tahansa maahan. Meillä köyhyyden pahin seuraus on henkinen lama, joka jumittaa ihmisen pyrkimykset parempaan elämään.
Suhteellisen köyhyyden voisi terminä laittaa synonyymiksi kateudelle. "Tolla on jotain mitä mulla ei ole, mäkin haluan! Mulla on lämmin koti ja pehmeä sänky jossa nukun yönä. Saan ruokaa päivittäin, en kalleinta, mutta sellaista josta saa vatsan täyteen. Vaatettakin saan kun katson hintoja. Mutta nämä ei riitä, minä haluan törsätä urakalla kaikkeen kulutushysteriaan, kuten tuo naapurin varakkaampi tyyppi!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei fatta kouraan sitä rahaa laita, vaan pitää löytää se asunto ja sopia vuokranantajan kanssa, että kelpaako fattan vakuus ja sitten mennä sen tilanteen kanssa fattaan, jotta saa maksusitoumuksen jos asunto on kooltaan ja hinnaltaan sopiva. Oliko sulla tällainen tilanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin kaupungis sivuilta: " Pienituloinen ja vähävarainen henkilö tai perhe voi saada toimeentulotukea vuokravakuuteen mikäli muutto on välttämätön (esim. asunnottomuus) ja uusi asunto kohtuuhintainen. Vuokravakuus annetaan maksusitoumuksena eikä sitä makseta rahana hakijan tai vuokranantajan tilille. "
Niin. Eli maksusitoumus on sellainen paperinpala. Ei rahaa. Yksityiset vuokranantajat haluavat nimenomaan rahaa pk-seudulla. Täällä on niin kova asuntopula, että pienituloisen on erittäin vaikea löytää asuntoa jos ei ole osoittaa että takuuvuokrarahat löytyy.
Kyllähän se on ihan yleisesti tiedossa, että sosiaalipolitiikan suhteen USA on kehitysmaa. Ja Suomessa ollaan menossa samaan suuntaan, koska jotkut hyväosaiset ihannoivat moista järjetöntä ja epäinhimillistä systeemiä.
Absoluuttinen köyhyys ei ole Suomessa edes mahdollista heikommille kuten naisille ja lapsille, koska meidän ilmastomme vastaa Alaskaa, ei USA:a yleensä. Suomessa ei voi asua kadulla vuoden ympäri.