Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toimeentulotuki maksetaan miehen tilille?

Vierailija
19.05.2016 |

Siis mikä logiikka tässä on? Olen joutunut hakemaan toimeentulotukea kaksi kertaa elämäni aikana. Toinen oli viitisen vuotta sitten. Asuin silloin yhdessä exäni kanssa. Minä laitoin kaikki hakemukset ja olin aina päähakija. Silti rahat pärähtivät miehen tilille.
Sama tilanne tänä kesänä, kun jäimme nykyiseni kanssa ilman kesätöitä (molemmat opiskelijoita). Minä huolehdin kaikki ja olen ollut ainoana tekemisissä sosiaalitoimen kanssa. Taas rahat tulevat miehen tilille. -.- Minä olen tässä taloudessa se, joka vastaa ruokaostoksista ja muista, koska osaan käyttää rahaa vastuullisemmin kuin mieheni.

Ärsyttää pyydellä mieheltä vähäisiä ropoja että saa käydä kaupasta ostamassa ruokaa. Miksi se menee näin? Miksi ei voi tehdä edes niin, että tt-tuen henkilökohtaiset osuudet maksettaisiin erikseen omille tileille? Huoh.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kunnasta miten toimitaan.

Meillä avoliitossa laitetaan raha naisen tilille. Avioliitossa miehen tilille. Ihan vain siksi että joku linjaus on oltava.

-sossu

Vierailija
2/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä avoliitossa laitetaan raha naisen tilille. Avioliitossa miehen tilille. Ihan vain siksi että joku linjaus on oltava.

-sossu

En ole ap, mut miten niin "joku linjaus on oltava"? Miksi rahoja ei makseta sen tilille joka hakemuksen tekee tai kenen tilinumero hakemukseen laitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-sossu

Ai joku linjaus on oltava? Ensinnäkään ei pidä ja toisekseen eiköhän se ole selvä että ne rahat maksetaan sen tilille joka niitä aktiivisesti hakee ja lisäksi siellä soskussakin tiedetään että nainen on se joka raha-asiat paremmin hoitaa 99% varmuudella. Eli jos joku ns linjaus pitää olla niin se että rahat maksetaan aina naisen tilille.

Voisko muuten palkanmaksussa olla semmoinen linjaus että maksetaan miehen tilille? Vaikka soskun työntekjöiden? Noin niinku linjauksen vuoksi.

Vierailija
4/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sossun tuki myönnetään aina perhekunnalle. Ja perheellä voi olla vain yksi pää. Avioliitossa se on automaattisesti mies. Avoliitossa on ilmeisesti katsottu ettei miehellä ole samanlaisia juridisia velvollisuuksia kuin avioliitossa, joten tuki voidaan maksaa myös naiselle. Tässä on takana patriarkaalinen ajattelu ja puolison elatusvelvollisuus. Ihmettelin tätä myös itse aikanaan (olen mies).

Vierailija
5/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se määräytyy sitten jos pariskunta on samaa sukupuolta?

Vierailija
6/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sossun tuki myönnetään aina perhekunnalle. Ja perheellä voi olla vain yksi pää. Avioliitossa se on automaattisesti mies. Avoliitossa on ilmeisesti katsottu ettei miehellä ole samanlaisia juridisia velvollisuuksia kuin avioliitossa, joten tuki voidaan maksaa myös naiselle. Tässä on takana patriarkaalinen ajattelu ja puolison elatusvelvollisuus. Ihmettelin tätä myös itse aikanaan (olen mies).

Olisi kyllä syytä muuttaa tällainen naista alentava tapa. Ei ole nimittäin tätä päivää tällainen.

Vierailija
7/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillon se virkailija soittaa ja kysyy kumpi on suhteen mies. Tietenkin, senkin höpsö.

Vierailija
8/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kyllä syytä muuttaa tällainen naista alentava tapa. Ei ole nimittäin tätä päivää tällainen.

Jos ei käynyt viestistäni ilmi niin olen samaa mieltä. Täytyyhän niistä asioista kuitenkin keskustella ja päättää yhdessä.

Vierailija
9/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tukea ei myönnetä aktiiviselle hakijalle? Jos joku linjaus on pakko olla.

Vierailija
10/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksetaanko jomman kumman isälle ? 

Vierailija
11/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi pyytää miestä antamaan vaikka puolet sulle ettei tarvi joka kerta pyytää rahaa kun menet kauppaan?

Vierailija
12/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aikoinaan opiskeluaikana sossussa töissä. Meillä se kenen tilille tuki maksettiin riippui monesta eri asiasta:

Ensimmäinen oli se että jos esim. mies oli hakenut yksin tukea v. 2000 ja sitten vaimo haki tukea v. 2010 perheenä, mutta vaimo ei ollut ikinä aiemmin hakenut tukea kunnasta niin päätös tehtiin miehen nimellä sillä hänen tiedot sossussa oli jo ja toimeentulotuen maksutilikin valmiina.

Toki jos hakemuksen liitteenä olevassa tilinumerolomakkeessa ilmoitettiin vaimon tili tuen maksutiliksi, niin sitten tuki maksettiin sille tilille. Muuten mentiin vanhalla tilillä.

Sossussa tehdään ihmisistä ja perheistä suunnitelmia, joten siitä syystä jos perheenä hakee niin päätökset tehdään aina yhdellä ja samalla "perheen päällä", sillä ne suunnitelmat eivät ole molemmilla aikuisilla vaan pelkästään perheen pään henkilökohtaisissa tiedoissa. Se kumpi perheen pääksi päätyy riippuu siitä kumman nimi on siinä perheen ekassa hakemuksessa ensimmäisenä ja siitä onko kumpikaan ollut aiemmin sen kunnan toimeentulotuen asiakkaana.

Tilinumeron vaihtaminen ei myöskään ole aina ihan niin yksinkertainen asia kuin luullaan, se toimeentulotuen maksutilin muutos pitää jotenkin virallisesti (kirjallisesti) sossuun ilmoittaa, ei riitä että sen vain raapaiseen jonnekin hakemuksen sivuun tai liittää hakemukseen yhden tiliotteen.

Vierailija
13/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työskennellyt muutaman vuoden toimeentulotukiyksikössä. Uskoisin, että jos ette ole erikseen toivoneet, mille tilille tuki maksetaan, niin syy voi olla niinkin yksikertainen, että miehen tilinumero sattuu olemaan järjestelmässä ensimmäisenä. Monissa kunnissa lasketaan toimeentulotuki aina "päämiehen" eli miehen kartoituksen alle. Näin on helpompi pysyä työntekijänä "kärryillä", mille kuukausille tuki on jo maksettu ja nähdä aikaisempien kuukausien laskelmat. Työaikaa menisi paljon enemmän, jos pitäisi aina tarkistaa, kumman kartoituksen alle viimeisin toimeentulotukipäätös on tehty.

Meidän kunnassa hakemuksessa pyydetään kirjoittamaan, mille tilille tuki halutaan ja sen mukaan mennään.

(Karoituksella tarkoitan jäykässä järjestelmässä olevaa ikkunaa, jonne laskelmat tehdään. Perheellä on yleensä vain yksi ikkuna, joka on avattu miehen henkilötunnuksen alle. Naisella voi olla toki oma asiakasnumero avattuna omalle henkilötunnukselle, mikäli on joskus hakenut yksin toimeentulotukea.)

Vierailija
14/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Tt-tuki maksetaan hakijan tilille, paitsi jos ei ole laittanut tilinumeroaan sinne niin se maksetaan sen ruokakuntaan kuuluvan henkilön tilille jonka tilinro heidän tiedoissaan on.

Vierailija
15/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että jos sinä Ap olet tehnyt hakemukset tukea varten, niin kai sinä olet samalla ilmoittanut myös tilin, mille haluat tuen maksettavan. - En oikein usko, että sossulla on erikseen aikaa alkaa kyselemään, että mikä olisi miehen tili, jolle maksasivat -jostain minulle vieraasta syystä- tuen mieluummin.

Vierailija
16/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle ei ole muutaman vuoden aikana tullut tällaista tilannetta vastaan. Yritin asiasta joskus kysyä ja mitään selkeää vastausta en saanut. Itse ehkä tekisin päätökset sen henkilön nimelle, joka on ollut hakemuksessa ensimmäisenä hakijana.

Vierailija
17/23 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentisi kuulostaa kyllä uskomattomalta, tosin enpä ole koskaan aikaisemmin edes kuullut ap. mainitsemasta epäkohdasta. Ja mitä tulee patriarkaaliseen ajatteluun, niin silloin kun sos.etuuksia alettettiin sodan jälkeen maksamaan esim. lapsilisät, niin ehtona oli ne maksaa perheen äidin tilille "ettei hulttiomiehet käyttäisi niitä viinaa ja tupakkiin" jopa laissa korostettiin kuinka perheen äidille maksetut rahat tulevat koko perheen hyväksi ja pankit saivat kerta rysäyksellä valtavan määrän uusia asiakkaita, kun rahat maksettiin naisille. Ja yhä edelleen käytäntö on voimassa lapsilisissä, ellei vanhemmat nimenomaan hae toisin.

Ap. kyllä selvittäisin, mihin lakipykälään maksatus perustuu? Sillä maksatuksen väärinkäytön mahdollisuus on mitä ilmeisin esim. ero- tai alkoholiongelmaisissa perheessä. Kysy ap. ministeriöstä asiaa, jos ei muuten selviä, etkä saa rahoja tilille. Tuollaisiin epäkohtiin on aina tartuttava, muuten ne eivät koskaan ratkea.

Vierailija
18/23 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatteko avustukset tupakoivan ja kaljaa litkivän miehen tilille naisen kielloista huolimatta? Nainen hakijana. VAATIMUS:

Yhteinen tili ja nosto-oikeus yhdessä pankissa, muuten yhteiskunnan piikki kiinni.

Vierailija
19/23 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sos.tt kirjoitti:

Perheellä on yleensä vain yksi ikkuna, joka on avattu miehen henkilötunnuksen alle.

Siis aina automaattisesti mies valikoituu? Miksi ihmeessä?

Vierailija
20/23 |
03.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä on tunnetusti enemmän maksuvaikeuksia ja holtittomuutta rahan käytössä joten ihmettelen kyllä syvästi jos sossussa päädetään antaa kaikki rahat miehen tilille.