Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Taas yksi pulju julkaisi ruokalistallaan uusia kasvisvaihtoehtoja. Ihanaa, eikö? Jospa ihmiset vähentäisivät lihan kulutusta kun tarjotaan oikeasti hyvänmakuisia ja monipuolisia kasvisruokia. Ehei kelpaa vegaaneille edes ajatustasolla. Sen sijaan, että vegaanit jättäisivät ruoan tilaamatta ja olisivat iloisia eläinten ja muiden ihmisten puolesta, pitää alkaa vittuilla "Onko juusto muka kavis?" ja valitttaa "Miksei oo kokonaan vegee?"

Ensinnäkin, kasvisruoka (vegetarian) tarkoittaa lihatonta, ja juuri sellaisesta ruoasta oli kyse. Vegaaninen on sitten asia erikseen, siinä ruokavaliossa ei käytetä edes sitä "eläimen nisästä tulevaa inhottavaa eritettä".

Miksi vegaanit vihaavat ja dissaavat kasvissyöjiä? Ovatko vegaanit täysin kyvyttömiä minkäänlaiseen kompromissiin? Pidän kasvisruoasta, mutta vegaaniksi en koskaan aio alkaa. Olisiko parempi, että söisin joka päivä ja joka paikassa lihaa? Vegaanit eivät ulosannillaan edistä eläinten asiaa yhtään, vaan tekevät aatteestaan erittäin luontaantyöntävän. Kuinka moni ravintoloitsija kohta enää uskaltaa tarjota kasvismenua, kun aina on joku asia pielessä ja boikotti suunnitteilla?

• ylös 38
  • alas 5

Kommentit (15)

Vierailija

En tiedä ketään kasvissyöjiä vihaavaa vegaania tai osaa pitää tuota pettymystä lihattomaan mutta silti täysin epävegaaniseen valikoimaan vihana. Sen tiedän, että monen eettisistä syistä vegaanin mielestä eettisistä syistä lakto-ovot ovat jotenkin tekopyhä jos samaan aikaan syö juustoa ja pitää esim. vasikan lihaa äärimmäisenä julmuutena. Mutta ei tuokaan ole vihaa...

Vierailija

Alapeukuttajat vois vähän valaista asiaa?

Miksi joka hemmetin kerta kun luen Facebookista "Tule maistamaan uusia ihania kasvisvaihtoehtojamme / lounassalaattejamme", niin siinä on 10 äänekästä vegaania mölyämässä kuinka kaikki on tehty ihan väärin.

• ylös 15
  • alas 4
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Näinpä. Itselläni on kasvisruokablogi, ja tähän ongelmaan olen törmännyt kun olen lakto-ovovegetaristi. Lukemattomat viestit ja kommentit olen saanut, jossa saarnataan miten tekopyhä olen ja vakuutetaan, miten edelleen tuen eläinrääkkäystä ostamalla maitotuotteita ja munia, enkä ole yhtään lihansyöjää parempi.

Näihin olen vastannut, että enpä olekaan, enkä ole muuten edes kasvissyöjä eettisistä syistä. Miksi kaikki automaattisesti olettavat että valinnan syy olisi aina eettinen.

• ylös 21
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itselläni on kasvisruokablogi, ja tähän ongelmaan olen törmännyt kun olen lakto-ovovegetaristi. Lukemattomat viestit ja kommentit olen saanut, jossa saarnataan miten tekopyhä olen ja vakuutetaan, miten edelleen tuen eläinrääkkäystä ostamalla maitotuotteita ja munia, enkä ole yhtään lihansyöjää parempi.

Näihin olen vastannut, että enpä olekaan, enkä ole muuten edes kasvissyöjä eettisistä syistä. Miksi kaikki automaattisesti olettavat että valinnan syy olisi aina eettinen.

Blogin osoite? Haluaisin lukea kommentteja.

Vierailija

Isisin / ekstremisti-muslimien iskujen kohteena ovat useimmiten, heidän näkökulmastaan, 'vääräuskoiset' toiset muslimit.

Sama periaate kaiketi vegaaneilla.

Vierailija

Ja hommabotti keksi ovelan kamelin... siis aasinsillan pakkomielteeseensä. Taas vaihteeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi joka hemmetin kerta kun luen Facebookista "Tule maistamaan uusia ihania kasvisvaihtoehtojamme / lounassalaattejamme", niin siinä on 10 äänekästä vegaania mölyämässä kuinka kaikki on tehty ihan väärin.

No jos facebookin perusteella teet johtopäätöksiä eri ihmisistä niin varmasti tulee huono kuva, ei siellä ole kuin kovaäänisimmät idiootit huutamassa joka ryhmässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja hommabotti keksi ovelan kamelin... siis aasinsillan pakkomielteeseensä. Taas vaihteeksi.

Itseasiassa en ole olkinukke enkä keppihevonen, tulin tänne suoraan Facebookista, kun alkoi kiehua yli (jätin kommentoimatta sinne).

Miksi otit noin henkilökohtaisesti? Ei kaikki aja jotain ihmeen  agendaa, herätys.

Vierailija

No enpä itsekään tiedä kanssavegaaneja, jotka vihaisivat lakto-ovoja. Toki pitävät vähän tekopyhinä jos ovat eettisistä syistä vegetaristeja, mutta kuitenkin. Parempi se vegetaristikin on kuin sekaani (joita en myöskään vihaamalla vihaa vain sen perusteella, jos kyseessä on vihattava henkilö niin se ei katso ruokavaliota).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No jos facebookin perusteella teet johtopäätöksiä eri ihmisistä niin varmasti tulee huono kuva, ei siellä ole kuin kovaäänisimmät idiootit huutamassa joka ryhmässä.

Todella toivon, että yrittäjätkin (ja muut asiakkaat) tiedostavat tämän, eivätkä ota somea liian vakavasti...

Vierailija

No siis, maito  ja mitä siitä tehdään ei ole kasvis vaan vaatii sen eläimen kaikkine prosesseineen ja kärsimyksineen. En tosin tunne vegejä vihaavia vegaaneja, itse oon ilonen jokaisesta, joka ei lihaa syö , vaikka oishan se kokonaisuuden kannalta parempi, jos ei ois muitakaan eläintuotteita. Mielestäni on siis parempi olla lakto-ovo kuin sekasyöjä mutta onhan siinä helposti osittaista tekopyhyttä, niinkuin siinäkin, että ollaan eläinrakkaita ja syödään samalla lihaa. Nykyään veganius alkaa olla niin helppoa, että hieman välillä ihmetyttääkin, miksi muut veget ei tiputa loppujakin eläintuotteita pois, jos kerran on ajatukset sillä linjalla ettei halua tukea kärsimystä. Maitokarja päätyy lihoiksi, kukot jauheeksi kananmunateollisuuden timinan vuoksi, juusto on epäekologista jne.

Vierailija

Mun mielestä sipsikaljavegaanit-ryhmä on hyvä osoitus siitä, että suurin osa vegaaneistakaan ei jaksa näitä inisijöitä. Olen itse vegaani eettisistä syistä, mutta pystyn hyvin ymmärtämään sen, että moraaliset valinnat eivät kaikille ole samoja - varsinkin, koska elän kulttuurissa, joka hyväksyy eläinten tehotuotannon. Tuntuisi siis oudolta tuntea moraalista ylemmyyttä asiassa, joka on niin yleisesti hyväksyttyä, ettei voi edes olettaa muiden ihmisten kokevan sen itselleen vääräksi.

Toisaalta paljon saa myös vihamielistä kommenttia lihauskovaisilta ja paljon syyttelyä ja syyllistämistä, vaikka itse pyrin lähinnä elämään omaa elämääni. Tuntuu siis, että molemmissa ryhmissä on näitä kiihkopäitä ja kummankaan kanssa en halua olla tekemisissä. Seurustelen ja asun itse yhdessä sekasyöjän kanssa eikä meille kummallekaan ole ongelma kunnioittaa toisen aikuisen ihmisen päätöstä.

Noi somessa vittuilijat on yleensä aika nuoria ihmisiä tai muuten vain huonolla itsetunnolla varustettuja. Samalla tavalla HC-sekasyöjät saattaa alkaa proteiineista paasaamaan kesken ruokailun ja itse keskityn lähinnä nyökkäilemään ja vaihtamaan aihetta. Jotkut kokevat muiden valinnat hyökkäykseksi minuutta kohtaan ja ei sille sitten oikein voi mitään. On paljonkin näitä vähän hörähtäneitä vegaaneja/sekasyöjiä, jotka eivät tosiaan tajua, etteivät ainakaan omaa asiaansa mitenkään auta tällaisella toiminnalla, kun koittaa tuputtaa sitä omaa ideologiaa ja väen vängällä tuoda sen mukaan kaikkiin keskusteluihin. Vähän sama kuin se jehova, joka koputtaa ovella.

Suurimman osan ajasta unohdan olevani vegaani, kun se on jo onneksi aika helppoa nykyään :) Tuota ruokablogijuttua ihmettelen. Jos on juustoa ja sitä ei syö, niin sitten etsii korvaavan tuotteen. Samalla tavallahan sitä monet tekee aina kaikissa resepteissä allergioiden/mieltymysten/aatteiden/whatnot mukaan niin ei vaan voi käsittää ongelmaa.

Vierailija

Vegaanit ovat omasta mielestään niin paljon muita parempia ihmisiä, että kuvittelevat heillä olevan varaa katsoa muita nenän vartta pitkin. Ei ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä sipsikaljavegaanit-ryhmä on hyvä osoitus siitä, että suurin osa vegaaneistakaan ei jaksa näitä inisijöitä. Olen itse vegaani eettisistä syistä, mutta pystyn hyvin ymmärtämään sen, että moraaliset valinnat eivät kaikille ole samoja - varsinkin, koska elän kulttuurissa, joka hyväksyy eläinten tehotuotannon. Tuntuisi siis oudolta tuntea moraalista ylemmyyttä asiassa, joka on niin yleisesti hyväksyttyä, ettei voi edes olettaa muiden ihmisten kokevan sen itselleen vääräksi.

Toisaalta paljon saa myös vihamielistä kommenttia lihauskovaisilta ja paljon syyttelyä ja syyllistämistä, vaikka itse pyrin lähinnä elämään omaa elämääni. Tuntuu siis, että molemmissa ryhmissä on näitä kiihkopäitä ja kummankaan kanssa en halua olla tekemisissä. Seurustelen ja asun itse yhdessä sekasyöjän kanssa eikä meille kummallekaan ole ongelma kunnioittaa toisen aikuisen ihmisen päätöstä.

Noi somessa vittuilijat on yleensä aika nuoria ihmisiä tai muuten vain huonolla itsetunnolla varustettuja. Samalla tavalla HC-sekasyöjät saattaa alkaa proteiineista paasaamaan kesken ruokailun ja itse keskityn lähinnä nyökkäilemään ja vaihtamaan aihetta. Jotkut kokevat muiden valinnat hyökkäykseksi minuutta kohtaan ja ei sille sitten oikein voi mitään. On paljonkin näitä vähän hörähtäneitä vegaaneja/sekasyöjiä, jotka eivät tosiaan tajua, etteivät ainakaan omaa asiaansa mitenkään auta tällaisella toiminnalla, kun koittaa tuputtaa sitä omaa ideologiaa ja väen vängällä tuoda sen mukaan kaikkiin keskusteluihin. Vähän sama kuin se jehova, joka koputtaa ovella.

Suurimman osan ajasta unohdan olevani vegaani, kun se on jo onneksi aika helppoa nykyään :) Tuota ruokablogijuttua ihmettelen. Jos on juustoa ja sitä ei syö, niin sitten etsii korvaavan tuotteen. Samalla tavallahan sitä monet tekee aina kaikissa resepteissä allergioiden/mieltymysten/aatteiden/whatnot mukaan niin ei vaan voi käsittää ongelmaa.

Uuh lisäyksenä vielä, että olin kyllä 8 vuotta lakto-ovo-vege, mutta en muista kuin kaksi kertaa, että joku vegaani olisi alkanut aukomaan päätä, että tämänkin kokemuksen puolesta tuntuvat olevan vähemmistö. Hengaan sellaisella punavihreässä Helsingin/Turun kuplassa, jossa moni on kasvisruokasuuntautunut kyllä. Vanhemmat maanviljelijöitä, joilla karjaa, mutta sielläkin päässä ollaan oltu vastaanottavaisia. Senkin takia tuntuu, että niin ihmisestä kiinni eikä ideologiasta.

Vierailija

Jokainen askel "oikeaan suuntaan" on hyvä. Olen itse vegaani ja todella tyytyväinen aina, jos eläinperäisten tuotteiden käyttöä vähennetään tai ainakin liha jätetään kokonaan pois edes joskus. Itsellänikin oli tähän vegaaniuteen piitkä pehmeä lasku.

Kuitenkin täytyy mainita, että jos kasvisruokaan enemmän panostetaan, niin tuntuu oudolta, jos silti ei ole yhtään vegaanista vaihtoehtoa. Eipä se mua raivostumaan saa, mutta vähän ihmettelemään. No, elän tällaisessa kuplassa, jossa vegaanius on normaalia ja jokapäiväistä, joten se tuntuu aina vähän hassulta tajuta, miten vierasta tämä on monille.

Viha tuottaa vain lisää vihaa. Itse kerron ihan mielelläni ruokavaliostani, jos kysytään ja myös laitan ruokaa muille. Aina maistuu. Mihinkään kiihtyneempään keskusteluun en halua lähteä. Jos ihmiset ovat jo valmiiksi kaivautuneet poteroihinsa, he pysyvät siellä vain varmemmin, jos itsekin vielä suuttuu.