Alatko nyt alkoholistiksi kun 4-oluet tulevat kauppoihin?
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Kommentit (205)
Olen jo alkoholisti, mutta todennäköisesti pysyttelisin silti 3-oluessa koska se nelonen on kalliimpaa ja veikkaan että sitä jois kuitenkin samaan tahtiin. Jos haluan väkevämpää juomaa, ostan ihan viinaa. En mä alkostakaan juuri koskaan osta mitään vahvempaa olutta.
Vierailija kirjoitti:
Eivät alkoholistit osta kaljaa, koska siinä on ihan liian huono hinta-viina suhde.
No juu, ei siinä viinaa kyllä ole, mutta alkoholi-hintasuhde on hyvä halvassa kaljassa. Kaikki tuntemani juopot juovat joko halvinta kaljaa tai sitten (halpaa) viinaa
Olen ollut kuivilla jo 20 vuotta, mutta tämä katkaisi kamelinselän.... KALJAA KONEESEEN JA UKKO METTÄÄN!!!!! RAI RAI RAI!!!!
Kyllä monen perhehelvetti syvenee. Lapsia käy sääliksi.
Täällä taitaa olla monta alkoholistia. Alkoholismi on sairaus, jota henkilö ei myönnä edes itselleen. Jos te juopot edes elätte 69-vuotiaaksi siltä kaljankittaamiseltanne, niin eiköhän se alkoholismi ainakin sivullisille ole täysin selvää.
Se alkoholistin tytär
Ei ole tyhmyydellä mitään rajaa kun alkoholin haitoista yläpeukutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monen perhehelvetti syvenee. Lapsia käy sääliksi.
Erotkaa niistä juoposta ja antakaa muiden ihmisten elää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä nyt kyllä kauheasti hyötyä ole, kun paria poikkeusta lukuunottamatta joltain maistuvassa oluessa on kuitenkin 6,7 - 7,4 prosenttia alkoholia.
Tosin nyt toisesta lähteestä näin, että pienpanimot saavat myydä ulos kaikkia tuotteita, mikä on aivan loistava parannus.
Koko kansan holhoaminen ongelmakäyttäjien vuoksi on eilispäivän ajattelua. Kieltolakikaan ei raitistanut Suomea eikä USAa.
Joo!! Siis eihän niitä nyt NORMIKAUPPAAM voi laittaa!!!! Sitähän alkoholisoituu nyt lopullisesti kaupassa kun käy niin pakko nappasta sitä VAHVAA OLUTTA mukaan. Sebuu lainaten: "Ei jumalauta!!"
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmyydellä mitään rajaa kun alkoholin haitoista yläpeukutetaan.
Ei niille haitoille voi mitään kun ainoa sallittu päihde. Sama vetää sitten kaksin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taitaa olla monta alkoholistia. Alkoholismi on sairaus, jota henkilö ei myönnä edes itselleen. Jos te juopot edes elätte 69-vuotiaaksi siltä kaljankittaamiseltanne, niin eiköhän se alkoholismi ainakin sivullisille ole täysin selvää.
Se alkoholistin tytär
Mitä ajat takaa tällä? Juoppoja tässä oltaisiin vaikka ruokakaupasta ei saisi kaljaa ollenkaan.
Minun isäni oli myös alkoholisti, mutta en elä missään harhaluulossa että hän olisi mystisesti raitistunut alkoholin myynnin rajoittamisella. Kyllä se aina sunnuntaisinkin sai viinaa ostettua vaikka Alko olikin kiinni.
Ei vaikuta minuun mitenkään, sillä olen jo vuosia ostanut kaiken alkoholin Virosta. En edes muista koska olisin käynyt viimeksi Alkossa ja kaupastakin tulee olutta ostettua todella satunnaisesti. Sen verran luulen, että keskioluen myynti käytännössä loppuu ja ihmiset siirtyvät juomaan nelosta sen sijaan, kun hinnat laskevat.
Vierailija kirjoitti:
Mun rakas isäni 69-v on pahasti alkoholisoitunut. Ajoittain hän saattaa olla sunnuntaisin selvänä tai melkein selvänä, koska silloin ei ole Alko auki. On todennäköistä, että neloskalja ruokakaupoissa pahentaa hänen tilannettaan. Tästä ei kärsi ainoastaan hän itse, vaan myös äitini ja minä, joka olen jo yli nelikymppinen surullinen ja ahdistunut alkoholistin lähiomainen. Minusta alkoholin saatavuutta pitäisi vaikeuttaa.
Isäsi ongelma on hänen päänsä, ei myyntiajat.
Ja mitä vitun eroa onko kaljassa 4,7% vai 5,5%?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta minuun mitenkään, sillä olen jo vuosia ostanut kaiken alkoholin Virosta. En edes muista koska olisin käynyt viimeksi Alkossa ja kaupastakin tulee olutta ostettua todella satunnaisesti. Sen verran luulen, että keskioluen myynti käytännössä loppuu ja ihmiset siirtyvät juomaan nelosta sen sijaan, kun hinnat laskevat.
Jos laskevat en nimittäin usko hintojen laskevan ennenkuin näen niin tapahtuvan. Näpertelyähän tuo nelosen myynnin vapauttaminen on. Edelleenkin vain alkoholi on ainoa sallittu päihde.
Vierailija kirjoitti:
Se alkoholistin tytär
Tuskin minä alkoholisti olen, juodessani Lonkeron juhannuksena (paitsi jos kuskina) ja lasin samppanjaa itsenäisyyspäivänä TAI uudenvuodenaattona (paitsi jos olen kuskina). Voin myös olla kokonaan juomattakin. Alkoholi siis näyttelee elämässäni mikroskooppisen pientä roolia, kuten miehenikin elämässä. Olen vain kurkkuani myöden täynnä kukkahattujen niskaanhengittämistä ja holhoamista, kun suuri enemmistö kansalaisista kuitenkin hallitsee juomisensa helposti ja hyvin. En ymmärrä miksi enemmistön tulee tässäKIN kärsiä vähemmistön takia.
Ärsyttää nämä kauhumaalailut, huoh. Ja ärsyttää ettei ne viinit ole vieläkään kaupoissa. Ongelmakäyttäjät kyllä ovat ongelmakäyttäjiä huolimatta mistä ja milloin sitä alkoholia saa. Ja jos koko kansan alkoholinkäyttöön halutaan muutosta, sen on lähdettävä kyllä sieltä kotoa ja koko kulttuurista, eikä siitä mitä siellä kaupassa myydään.
Yhteys alkoholisoitumiseen on täysin selkeä. Nytkin asiakkaat valitsevat alkoholisemman vaihtoehdon. Ykkönen ei muka edes maistu oluelta.
En juo kaljaa, pahaa...juon vain hyvän makuisia alkoholijuomia.
Alkoholistin tyttärelle: luuletko sinä todella, että ulkopuoliset kiellot ja säädökset rajoittavat millään tavalla isäsi ryyppäystä? Sinun olisi korkea aika myöntää ja hyväksyä se tosi asia, että isäsi juo, koska hän haluaa. Toki riippuvuus vaikuttaa taustalla, mutta hän ei päätä raitistua, mikä on vain ja ainoastaan hänen henkilökohtainen päätöksensä. Säästät paljon aikaa ja mielipahaa, kun hyväksyt sen, että isäsi ei ole uhri ja hyysäyksenne, tai valtion hyysäys ei häntä muuta. Kaikki valta on hänen omissa käsissään.
T. Rappioalkoholistin tytär, joka odottaa viimeistä soittoa ja on tehnyt aikoinaan kaikkensa isän eteen.
En usko, että voin käydä enää kaupassa ostamatta vähintään salkkua nelosolutta, ja totta kai juon sen saman iltapäivän ja illan aikana ja en pääse krapulalta töihin seuraavana päivänä. Sitten saan kenkää, maksakirroosin ja kuolen nuorena! Että kiitti vitusti Keskusta, pilasitte mun elämän! Toivottavasti saataisiin sosiaalidemokraatit nopeasti hallitukseen, että saataisiin nyt hieman holhousta lisää.
41 vuotta olin lähes absolutisti mutta siihen tulee nyt stoppi, luojan kiitos!