Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olen 28-vuotias nainen ja opiskellut viimeiset 8 vuotta taidealalla. Hain tänä kevään opiskelemaan lisää, koska työnsaanti on vähän epävarmaa tällä alalla. Minulla on ennestään jo kaksi korkeakoulututkintoa.
Nyt olen tullut kuitenkin katumapäälle tuon uuden opiskelupaikan suhteen. En enää tiedä, haluanko opiskella lisää.
Huomaan, että minun on vaikea tehdä päätöksiä itse. Olen tietoisesti ottanut etäisyyttä vanhempiini, koska olen tajunnut, etten ole koskaan itsenäistynyt kunnolla. Äitisuhde on hieman ahdistava.
Tuntuu vaikealta tehdä tällaisia päätöksiä.
Minulla olisi ensimmäistä kertaa elämässä mahdollisuus heittäytyä elämään, ns. tyhjän päälle ja luoda jotain todella omaa (tällä alalla se tosiaan on mahdollista). En tiedä vaan onko minusta siihen. Minua myös ahdistaa jatkuva kouluttautuminen. Koko elämän ajan on aina ollut joku sanomassa, miten mikäkin asia kuuluu tehdä. Minulla on tullut suuri kaipuu vapauteen. Ja tajuan myös, että titeen tekemisen tärkein lähtökohta juuri onkin se vapaus.
Mutta apua. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Täältä av-palstalta avun kysyminen on ehkä viimeisin asia, mitä kannattaa tehdä :D Tein sen silti.

• ylös 0
  • alas 0

Kommentit (6)

Vierailija

Kannattaa olla vapaa. Elätät vain itsesi. Kannattaa hankkia paitsi tietoa niin myös taitoa kuinka saada ruokaa ja lämmintä, jos ei ole palkkatuloja. Säästäminen etukäteen on yksi tapa, toinen on ali varojensa eläminen ja sillä sijoitusomaisuuden kartuttaminen, kolmas on omavaraistalous, neljäs liityt johonkin yhteisöön jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Se riippuu luonteestasi ja siitä mitä haluat. Itse en haluaisi tuollaista vapautta, en kaipaa sitä mitenkään ja nautin eniten säännöllisistä palkkatuloista ja säännöllisestä työstä. Mutta on erilaisia ihmisiä, joille minun elämäntapani olisi ahdistava vankila, ja jotka kaipaavat olla omia herrojaan ja vapaita.

Vierailija

Mieti mikä on pahinta mitä voi tapahtua, jos kaikki menee pieleen? Olet nuori, nyt on paras aika ottaa riskejä. Mutta jos se ei ole sun juttu niin ei ole mikään pakko.

Vierailija

Kyllä minua se vapaus kiehtoo. Mitä enemmän sitä ajattelen, sitä onnellisemmaksi muutun. Olen kärsinyt muutaman vuoden masennuksesta, mutta viimeisen vuoden olen ollut täysin terve. Luulen, että sairasteluni on osittain johtunut tuosta tiedostomattomasta vapauden kaipuusta. Tosiaan, niinkuin jo kerroin, olen aina elänyt vähän muiden ehdoilla. Olisiko nyt aika riuhtaista irti itsensä tästä systeemistä?

Raha-asiat eivät sinänsä huoleta. Olen tullut tähän asti jo melko pienellä toimeen. Mieheni käy töissä, joten tulemme jotenkuten toimeen. Itsekin voisin toki tehdä jotain työtä oman taiteen tekemisen ohessa! Mutta se, onko töitä tarjolla, on toinen juttu.

Se, mikä mietityttää, on tietysti tulevaisuus: Entä, jos hankin itselleni tyhjän aukon ansioluetteloon? Mitä mahdolliset tulevat työnantajani ajattelevat tällaisesta ajelehtimisesta?

ap