Miksei kassahommat kelpaa merkonomeille?
Heillähän on siihen koulutus. Parilta tuttavalta (merkonomeja) kuullut, että haluavat tehdä jotakin "parempaa". Itse teen kassahommia, vaikka minulla sentään on kulttuurialan korkeakoulututkinto.
Kommentit (45)
Kassahommat taisivat aikoinaan olla merkanttien töitä. Nykyään niitä tekevät moni amk-tutkinnon suorittanut tai amk-opiskelija niiden merkonomien rinnalla.
Itse opiskelin markkinoinnin merkonomiksi yli 10 vuotta sitten ja jo silloin oli suuntana se, että markkinointiin palkattiin merkkareiden sijaan esim. ekonomeja. Nykyään vaikutan aivan eri alalla uudelleen kouluttautuneena, sillä en omasta mielestäni opiskellut merkonomiksi, jotta pääsisin Alepan kassaksi.
Merkonomin koulutus on kokenut arvon alennuksen, kun merkantteja ei enää koulutettu ja merkonomin tutkinnosta tehtiin yo-tutkinnon sijaan keskiasteen tasoinen tutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun kaveri on ollut jo 23 vuotta kassalla, tykkää ja tienaa hyvin. ei taida olla merkonomin koulutusta, mitäs sen väliä.
itse olen merkonomi ja voisin olla kassalla, työ kuin työ? sitä paitsi jos kassahommat ei luonnistu niin kaupassa on paaaaljon muitakin hommia mihin siirtyä jos haluaa.
muistan kyllä kun yksi kaveri merkonomin paperit saatuaan sanoi että kassahommat on "niille merkanteille" (pyh)
:D
Tienaa hyvin? :D :D hahahahahaaaa :D Aivan varmasti joo. Jotta voisi sanoa tienaavansa hyvin, on bruttopalkan oltava VÄHINTÄÄN 3500€, mieluummin yli 4000€/kk. Mistä kaupasta saa tuollaista liksaa, minäkin haen kassalle tällä surkealla lisuritutkinnollani. Olen kuitenkin matematiikan lisensiaatti, joten ehkä pärjäisin kassalla, koska tiedän mitä on 1+1.
Et pääsisi, koska asennevamma huokuisi sinusta läpi asiakkaille. Ehkä tehokkain asiakaskarkoite on asiakkaita halveksiva ja itseään parempana ihmisenä pitävä kassa.
Kun todellisuudessa kassan on syytä koko ajan muistaa, että hän on ihmiskunnan pohjasakkaa ja näiden parempien ihmisten (=asiakkaiden) palvelija. Yleensä kassaa ei edes tervehditä tai jos tervehditään niin se on rituaali, jolla ei oikeasti tarkoiteta mitään. Ihan sama jos sitä kassaa hoitaisi automaatti, se automaatti merkkaisi asiakkaalle yhtä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Arvon iltakassantunneista haaveileva, miten olisi TES ja google?
Laiskottaa. Eikä ole niin ajankohtaista että vielä jaksaisin kunnolla perehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan on kassan tuntipalkka iltaisin? Kunnan vanhempainvapaani päättyy, voisin ruveta tekemään iltavuoroja ja viikonloppuja. Laskin että työssäkäyntini tuo perheeseen lisätuloja kohta nousevien päivähoitomaksujen ja toisen auton kulujen takia noin 500e enemmän verrattuna kh-tukeen, niin tekisin ehkä mieluummin iltahommia ja hoitaisin lapset kotona, vaikka asiantintijahommissa tuntipalkka korkeampi onkin. Eli paljonkohan iltakassatunteja pitäisi tehdä että tienaisi n. 500e kuussa? Huom. muistakaa että näin pienillä tuloilla vero% on tosi pieni eli ilmoittakaa bruttopalkkanne, arvon kassat!
Sulla ei ilmeisesti mitään kokemusta kaupan alalta ole vuosien varrelta, josta saisit kokemusvuosia palkkataulukossa?
Viikonlopputyö: LA 8h ja SU 8h = 8x 10,67 + 8 x 21,34 = 85,36 + 170,40€ per viikonloppu
Kuukaudessa jos tekee 4 viikonloppua (la&su) 8h/päivä, niin tassuun jää n. 681,6€ kuussa
Ei kannata olla liian nirso ensimmäisissä hommissaan, jos vaan töitä on tarjolla. Minä olin ennen jatko-opintojani laskentatoimen merkonomi, ja kyllä mulle kelpasi kassahommat ja kivaakin oli palvella ihmisiä. Olin puutarhakaupassa, kesätöissä turistirysän kassalla, tavaratalon kassalla ja asiakaspalvelussa pankissa. Pankkiin pääsin, kun asiakaspalvelu oli jo tuttua ja ruotsi sujui. Pankista karkasin sitten kirjanpidon puolelle toiseen firmaan aluksi ostoreskontraan (laskujen maksaminenhan oli jo tuttua), ja sitten luin 33-vuotiaana muuntokoulutuksella tradenomiksi ja avoimessa yliopistossa muutaman kurssin lakia, ja jälkimmäisessä opiskelua en ole lopettanut vieläkään. Nyt ikää jo 40+.
Menee nykyisin ihan mukavasti pääkirjanpitäjänä.
Mun tuttavamerkonomit työskentelevät pääsääntöisesti kaupassa, paljon kassoina. Toki moni haluaa muunlaisiin työtehtäviin, mutta tosiasia on, ettei niitä tehtäviä riitä kaikille halukkaille, tradenomit ja kauppakorkean käyneet vievät parempia tehtäviä. Toki näitäkin työskentelee kassoina ja sitten on tosi paljon niitä joilla muun alan koulutus tai opiskelevat muuta alaa.
Kun todellisuudessa kassan on syytä koko ajan muistaa, että hän on ihmiskunnan pohjasakkaa ja näiden parempien ihmisten (=asiakkaiden) palvelija. Yleensä kassaa ei edes tervehditä tai jos tervehditään niin se on rituaali, jolla ei oikeasti tarkoiteta mitään. Ihan sama jos sitä kassaa hoitaisi automaatti, se automaatti merkkaisi asiakkaalle yhtä vähän.[/quote]
Jaha, mitähän sen pitäisi sitten merkitä? Kyllä se minulle ainakin on ihan rituaali, tosin kohtelias sellainen, olin sitten asiakas tai itse kassalla. Ei kai nyt kaupassakäynnin ja kassahenkilön kohtaamisen voi olettaa olevan kenellekkään sen merkityksellisempi tapahtuma. Se on vain yksi pakollinen rutiini päivässä.
Ei pelkkään kassatyöhön tarvitse merkonomin tutkintoa, asennetta kylläkin. Arvelen, että markkinoinnin merkonomitutkinto voisi myös olla hyödyksi. Itse olen eniten päässyt hyödyntämään merkonomitutkintoa, kun olin pienessä kaupassa apulaismyymäläpäällikkönä. Siihen merkonomitutkinto oli ihan sopiva.
Itse ihmettelen, miksei kassatyö ja siivoustyö kelpaa miehille. Ovat mieluummin työttöminä kuin edes hakevat kassalle tai siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkään kassatyöhön tarvitse merkonomin tutkintoa, asennetta kylläkin. Arvelen, että markkinoinnin merkonomitutkinto voisi myös olla hyödyksi. Itse olen eniten päässyt hyödyntämään merkonomitutkintoa, kun olin pienessä kaupassa apulaismyymäläpäällikkönä. Siihen merkonomitutkinto oli ihan sopiva.
Mitä tarkoitat? Minkälaista asennetta kassatyöhön vaaditaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, miksei kassatyö ja siivoustyö kelpaa miehille. Ovat mieluummin työttöminä kuin edes hakevat kassalle tai siivoamaan.
Miksei esim. raksatyö kelpaa naisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää asennetta jos haluaa olla hyvä kassa. Usein näkee näitä joilla on naama norsunvit*lla tai räpläävät kännykkää.
Se on aivan tajuttoman tylsää työtä, vaatii asennetta ettei se näy ja pitää jaksaa olla positiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei esim. raksatyö kelpaa naisille?
Siihen tarvii kokemusta! Jossei koulutusta niin jotkut voi sanoa, että joo kotona on rempattu vähän ja työkalut tuttuja jne. En itse voisi sanoa samaa vaikka olenkin nyt ison rakennusalanfirman tukitoiminnoissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun kaveri on ollut jo 23 vuotta kassalla, tykkää ja tienaa hyvin. ei taida olla merkonomin koulutusta, mitäs sen väliä.
itse olen merkonomi ja voisin olla kassalla, työ kuin työ? sitä paitsi jos kassahommat ei luonnistu niin kaupassa on paaaaljon muitakin hommia mihin siirtyä jos haluaa.
muistan kyllä kun yksi kaveri merkonomin paperit saatuaan sanoi että kassahommat on "niille merkanteille" (pyh)
:D
Tienaa hyvin? :D :D hahahahahaaaa :D Aivan varmasti joo. Jotta voisi sanoa tienaavansa hyvin, on bruttopalkan oltava VÄHINTÄÄN 3500€, mieluummin yli 4000€/kk. Mistä kaupasta saa tuollaista liksaa, minäkin haen kassalle tällä surkealla lisuritutkinnollani. Olen kuitenkin matematiikan lisensiaatti, joten ehkä pärjäisin kassalla, koska tiedän mitä on 1+1.
Et pääsisi, koska asennevamma huokuisi sinusta läpi asiakkaille. Ehkä tehokkain asiakaskarkoite on asiakkaita halveksiva ja itseään parempana ihmisenä pitävä kassa.
No voi harmi. Mutta voisiko joku silti vastata kysymykseeni, että mikä kassa saa hyvää liksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kassatyöhönkin tarvitaan nykyään palveluasennetta. Jos asiakas kysyy jotain tuotetta tai tarvitsee apua, pitäisi pystyä vastaamaan muutakin kuin "en tiedä" (kysyä toiselta myyjältä tai mahdollisuuksien mukaan itse selvittää) tai olla huomaavainen asiakasta kohtaan, jos on mahdollisuus, esim. auttaa mummoa ostosten kanssa. Tuo mainittu tylsyydensietokyky on myös hyvä asia.
En ole merkonomi, mutta ymmärrän hyvin kaikkia joita ei kiinnosta istua kassalla porvarin orjana suurpääoman palveluksessa. Tuohan on sitä pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Merkonomin tutkinto on yleistutkinto, jossa koulutus käsittelee myös myymälätyötä. Kassatyö on näin ollen omaa alaa. Eihän otokseni ole laaja, mutta nämä molemmat ovat suhtautuneet kassahommiin erittäin torjuvasti. Ikään kuin se alentaisi heidän arvoaan. Ihmettelen. Ap
Olen merkonomi mutta opinnoissa ei ollut päivääkään mitään myymälätyötä. Tutkintoni on tosiaan kyllä jo melkein 20v sitten hankittu
Vierailija kirjoitti:
Heillähän on siihen koulutus. Parilta tuttavalta (merkonomeja) kuullut, että haluavat tehdä jotakin "parempaa". Itse teen kassahommia, vaikka minulla sentään on kulttuurialan korkeakoulututkinto.
Minulla ja kaverillani on molemmilla asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomin tutkinto,itselleni kelpaisi hyvin kassatyöt ja mielestäni koulutus on niihin sopiva.Kaverini taas on sitä mieltä,että merkonomin toimenkuvaan sopivat paremmin toimistotyöt.Eli kaipa se on yksilöllistä,miten merkonomin työn mieltää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää asennetta jos haluaa olla hyvä kassa. Usein näkee näitä joilla on naama norsunvit*lla tai räpläävät kännykkää.
Se on aivan tajuttoman tylsää työtä, vaatii asennetta ettei se näy ja pitää jaksaa olla positiivinen.
Ei asiakasta kiinnosta se onko kassa kiinnostunut työstään vai ei. Se haluaa saada tavarat ostetuiksi ja rahasta oikein takaisin.
Positiivisuus ja asiakaspalvelu ovat jotain mitä harrastetaan muilla aloilla, kuten erikoiskaupoissa. Erikoiskaupoissa asiakas ja henkilökunta myös aidosti kommunikoivat keskenään eivätkä vain rutiininomaisesti sano kiitos tms.
Arvon iltakassantunneista haaveileva, miten olisi TES ja google?