Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei kassahommat kelpaa merkonomeille?

Vierailija
19.05.2016 |

Heillähän on siihen koulutus. Parilta tuttavalta (merkonomeja) kuullut, että haluavat tehdä jotakin "parempaa". Itse teen kassahommia, vaikka minulla sentään on kulttuurialan korkeakoulututkinto.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos he ovatkin taloushallinnon merkonomeja?

Vierailija
2/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ainakin useimmille kelpaa. Kassahommat tosin tuppaavat nykyään menevän tradenomeille, joilla on myös pulaa muista kaupallisen alan työtehtävistä. Kaupat palkkaavat kassalle mieluummin tradenomeja, koska näillä on parempi koulutus kuin merkonomeille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kassalle kukaan hullu tradenomia palkkaa.

Vierailija
4/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne ainakin useimmille kelpaa. Kassahommat tosin tuppaavat nykyään menevän tradenomeille, joilla on myös pulaa muista kaupallisen alan työtehtävistä. Kaupat palkkaavat kassalle mieluummin tradenomeja, koska näillä on parempi koulutus kuin merkonomeille.

Totta. Lisäksi lisensiaatit rohmuavat näitä paikkoja kiihtyvällä vauhdilla. Aiemmin vallinnut kassakriisi eli HUUTAVA pula kaupan kassoista on alkanut pikkuhiljaa helpottaa kun sopivasti koulutettua työvoimaa on tullut enemmän työmarkkinoille tarjolle.

Vierailija
5/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on ollut kauppaopisto kymmeniä vuosia ja jo monta vuotta myös ammattikorkea (siis sielläkin kaupallista), joten työpaikoista on pula, joten oikein hyvin kelpaa kaupan työt.

Vierailija
6/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun merkonomituttu on kassalla töissä mutta etsii kuulemma oman alan töitä. En tiedä mitä ne on.

Vierailija
7/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassoilla istuu tradenomeja ynnä muita amk:n käyneitä pilvin pimein, jopa metsätalousinsinöörejä.

Vierailija
8/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan paskapuhetta. 

Jos luontaiset ominaisuudet on samat, niin ennemmin sen merkonomin ottaa kaupan kassalle. Jos merkonomilla vielä työkokemusta (usein pitkä harjoittelu alla) niin sitten menee todella reippaasti ohi tradenomin. Trade todennäköisemmin haluaa muita töitä, merkonomi voi pysyäkin siinä työssä jonkun aikaa.

Kassalla ei ole hyötyä tradenominpapereista.

Vierailija
9/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin tutkinto on yleistutkinto, jossa koulutus käsittelee myös myymälätyötä. Kassatyö on näin ollen omaa alaa. Eihän otokseni ole laaja, mutta nämä molemmat ovat suhtautuneet kassahommiin erittäin torjuvasti. Ikään kuin se alentaisi heidän arvoaan. Ihmettelen. Ap

Vierailija
10/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään tradekavereistani enkä minä myöskään ole ollut koskaan kaupan kassalla, edes kesätöissä. Ehkä ne on tosiaan ne lisensiaatit ja insinöörit, jotka kaupoissa nykyisin työskentelee.

Vierailija
11/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaveri on ollut jo 23 vuotta kassalla, tykkää ja tienaa hyvin. ei taida olla merkonomin koulutusta, mitäs sen väliä.

itse olen merkonomi ja voisin olla kassalla, työ kuin työ? sitä paitsi jos kassahommat ei luonnistu niin kaupassa on paaaaljon muitakin hommia mihin siirtyä jos haluaa. 

muistan kyllä kun yksi kaveri merkonomin paperit saatuaan sanoi että kassahommat on "niille merkanteille" (pyh)

:D

Vierailija
12/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos he ovatkin taloushallinnon merkonomeja?

Mä oon kans ja kassalla ollaan.

Vierailija
13/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin töihin haluaisit ne, joilla ei ole edes merkonomin tutkintoa?

Vierailija
14/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ennen vanhaan merkonomikoulutus oli "sihteeriopisto", mutta sittemmin sihteerin paikoista on tullut kova pula. Yhteen ainoaan paikkaan saattaa olla nelinumeroinen määrä hakijoita, koska vähän kaikki kuvittelevat olevansa sihteerityöhön päteviä.

Jäljelle ovat jääneet kaupan kassan työt.

Vierailija
15/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkonomin tutkinto on yleistutkinto, jossa koulutus käsittelee myös myymälätyötä. Kassatyö on näin ollen omaa alaa. Eihän otokseni ole laaja, mutta nämä molemmat ovat suhtautuneet kassahommiin erittäin torjuvasti. Ikään kuin se alentaisi heidän arvoaan. Ihmettelen. Ap

Väärin. Jos olet valinnut taloushallinnon puolen, niin koulussa hinkataan sitä kirjanpitoa ja muita aineita ja myymälätyö jää aika vähälle. Harjoittelussa taloushallintopuoli suuntaa tilitoimistoihin, pankkeihin, toimistotyöhön ja myyntipuoli kauppaan.

Asiakaspalvelua ei kuitenkaan opi lukemalla tai koulussa, sitä pitää näkemällä ja kokemalla oppia.

Ja yleisesti, kaupan kassoja pidetään ihmiskunnan roskasakkina, avaa silmäsi, eivät he ihan väärässä ole luulojensa kanssa.

Vierailija
16/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon merkonomi ja ihan kassalla olen. :) Ihan mukavaa työtä ja tarpeeksi vapaata, että ehtii elää.

Vierailija
17/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun kaveri on ollut jo 23 vuotta kassalla, tykkää ja tienaa hyvin. ei taida olla merkonomin koulutusta, mitäs sen väliä.

itse olen merkonomi ja voisin olla kassalla, työ kuin työ? sitä paitsi jos kassahommat ei luonnistu niin kaupassa on paaaaljon muitakin hommia mihin siirtyä jos haluaa. 

muistan kyllä kun yksi kaveri merkonomin paperit saatuaan sanoi että kassahommat on "niille merkanteille" (pyh)

Tienaa hyvin? :D :D hahahahahaaaa :D Aivan varmasti joo. Jotta voisi sanoa tienaavansa hyvin, on bruttopalkan oltava VÄHINTÄÄN 3500€, mieluummin yli 4000€/kk. Mistä kaupasta saa tuollaista liksaa, minäkin haen kassalle tällä surkealla lisuritutkinnollani. Olen kuitenkin matematiikan lisensiaatti, joten ehkä pärjäisin kassalla, koska tiedän mitä on 1+1.

Vierailija
18/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan on kassan tuntipalkka iltaisin? Kunnan vanhempainvapaani päättyy, voisin ruveta tekemään iltavuoroja ja viikonloppuja. Laskin että työssäkäyntini tuo perheeseen lisätuloja kohta nousevien päivähoitomaksujen ja toisen auton kulujen takia noin 500e enemmän verrattuna kh-tukeen, niin tekisin ehkä mieluummin iltahommia ja hoitaisin lapset kotona, vaikka asiantintijahommissa tuntipalkka korkeampi onkin. Eli paljonkohan iltakassatunteja pitäisi tehdä että tienaisi n. 500e kuussa? Huom. muistakaa että näin pienillä tuloilla vero% on tosi pieni eli ilmoittakaa bruttopalkkanne, arvon kassat!

Vierailija
19/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu varmaan siitä, että nykyajan merkonomit rinnastaa itsensä vanhanajan merkonomeihin. Jälkimmäisiä työskentelee paljon pankeissa ja hallinnollisissa toimistotehtävissä, sillä heidän koulutuksensa vastaa enemmän tradenomia. Sen sijaan nykyajan perusmerkonomit työllistyvät lähinnä kauppoihin, pankkeihin heillä ei ole mitään asiaa.

Vierailija
20/45 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaa hyvin? :D :D hahahahahaaaa :D Aivan varmasti joo. Jotta voisi sanoa tienaavansa hyvin, on bruttopalkan oltava VÄHINTÄÄN 3500€, mieluummin yli 4000€/kk. Mistä kaupasta saa tuollaista liksaa, minäkin haen kassalle tällä surkealla lisuritutkinnollani. Olen kuitenkin matematiikan lisensiaatti, joten ehkä pärjäisin kassalla, koska tiedän mitä on 1+1.

Et pääsisi, koska asennevamma huokuisi sinusta läpi asiakkaille. Ehkä tehokkain asiakaskarkoite on asiakkaita halveksiva ja itseään parempana ihmisenä pitävä kassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän