GLUTEENITON
Jotenkin käsittämätöntä, että miten paljon ihmiset kiinnittävät nykyään huomiota tuotteiden gluteenittomuuteen. Onko keliakia nousussa vai mistä oikein on kyse? Jenkeistä levinnyt muoti-ilmiö?
Noudatatko siis gluteenitonta ruokavaliota, vaikka sinulla ei ole keliakiaa? Miksi?
Kommentit (16)
Noudatan. Siksi että voin pahoin elämäni ensimmäiset 20 vuotta. Siis oikeasti, noin 8v iästä oksensin lähestulkoon joka ilta kun oli niin paha olo. Asiaa tutkittiin kun olin lapsi, ei löytynyt mitään. Aika nopeasti ymmärsin salata oksennukseni koska vanhempani epäilivät anoreksiaa/bulimiaa.
Vasta vähän alle kolmekymppisenä sattuman kautta ymmärsin, että vehnä aiheuttaa minulle sen pahan olon tai no ensiksi jätin kaikki gluteenipitoiset ennenkuin tajusin että minulla se on nimenomaan vehnä. Kun syön vaikkapa gluteenitonta pastaa ja leipää niin olo on hyvä, Kun syön tavallista pastaa ja leipää oksennan yhä vieläkin iltaisin.
Ei siis tee pahemmin mieli syödä vehnätuotteita vaikka aikuisiälläkään testattuna minulla ei ole keliakiaa. Lääkärit nauravat kun koitan selittää että ihan oikeasti vehnästä tulee se paha olo. Höpöhöpö...on kuulemma muotijuttu vaan eikä mitään vehnäyliherkkyyttä ole. No ihan sama. Tiedän sen vaan kokemuksesta. Syön vehnää päivän aikana = oksennan illalla. En syö vehnää päivän aikana = en oksenna illalla. Kun nyt kuitenkin haluan välillä syödä pastaa, pizzaa, pullaa, leipää ties mitä niin syön sitten gluteenittomia versioita tai leivästä 100% kaurasta tai rukiista tehtyjä (jotka tietenkään eivät sitten ole gluteenittomia kylläkään).
Minulla on todella pahoja mahavaivoja, joihin ei löydy lääkärissä mitään syytä. Ainut mitä voin niille tehdä, on katsoa mitä syön. Monenlaista on kokeiltu, tällä hetkellä kokeilussa gluteeniton ja kofeiiniton sekä vähärasvainen, helposti sulava ruoka, jota syön vähän kerrallaan. Tuntuisi toimivan. Mikään noista ei toiminut yksin.
Vehnä aiheuttaa kahdelle meidän perheen neljästä ihmisestä oireita: kutisevaa ihottumaa ja mahavaivoja. Siksi vältellään vehnää ja turvaudutaan myös usein kokonaan gluteenittomiin ruokiin.
Noudatan. Diagnosoitu ärtynytsuoli ja paskon veristä ja limaista köntsää, jos syön gluteenillisia tuotteita. Muutaman vuoden näin joutunut syömään ja aina välillä tullu kokeiltua että josko sitä vois tavallisesti syyä mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on todella pahoja mahavaivoja, joihin ei löydy lääkärissä mitään syytä. Ainut mitä voin niille tehdä, on katsoa mitä syön. Monenlaista on kokeiltu, tällä hetkellä kokeilussa gluteeniton ja kofeiiniton sekä vähärasvainen, helposti sulava ruoka, jota syön vähän kerrallaan. Tuntuisi toimivan. Mikään noista ei toiminut yksin.
Mitäs muuta sitten pitäisi voida tehdä kuin syömisten oikea valinta?
Huvikseni ja muodin takia en osta kolme kertaa kallimpia gluteenittomia, vaan siksi, että vatsavaivani kiistatta johtuvat viljoista. Jo parin kuukauden sisällä gluteenin jättämisestä vatsani alkoi toimia normaalisti. Monta vuotta elin liiankin jännittäviä aikoja, jolloin ripuli määräsi koko elämäni rytmin. Sitä ei jaksa kukaan.
Noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Sain jättää happosalpaajat. Ei närästä, turvota tai ole ummetusta. Vatsaan ei tarvitse oikeastaan kiinnittää mitään huomiota, kun se nyt toimii, kuten pitääkin.
Täällä yksi oikeasti keliaakikko joka kiittää teitä gluteenitonta ruokavaliota "muuten vaan" noudattavia. Meidän keliakiaa sairastavian esim. leipävalikoima on kasvanut viime vuosina suuresti! Ja huom, kirjoitin ehkä vähän tyhmästi, mutta minulle ei ole mitään väliä mistä syystä gluteenittomia tuotteita käyttää.
Kiitos vastanneille! Alapeukkujen perusteella sanoisin, että muotoilin viestini väärin. Tarkoituksenani ei ollut loukata tai olla liian kärkäs. Kurjaa, että teillä on tuommoisia ongelmia, toivottavasti ruokavaliolla saatte oloanne helpommaksi.
Ehkä opin tästä nimenomaan sen, että ei pidä liian nopeasti tehdä omia johtopäätöksiä. Olen vain tosiaan miettinyt, että voiko kaikki gluteenittomuudesta kysyvät todella kärsiä jostain terveydellisestä vaivasta.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Huvikseni ja muodin takia en osta kolme kertaa kallimpia gluteenittomia, vaan siksi, että vatsavaivani kiistatta johtuvat viljoista. Jo parin kuukauden sisällä gluteenin jättämisestä vatsani alkoi toimia normaalisti. Monta vuotta elin liiankin jännittäviä aikoja, jolloin ripuli määräsi koko elämäni rytmin. Sitä ei jaksa kukaan.
Gluteenittomasti voi syödä ilman kalliita erikoisruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs muuta sitten pitäisi voida tehdä kuin syömisten oikea valinta?
Ei mitään toivottavasti. Olisi myös mahdollista, että vaivat johtuisivat jostain sairaudesta, ehkä vakavastakin, mutta onneksi sellaista ei ole löytynyt. Jos tämä ruokavalio toimii kauemminkin, olen tyytyväinen.
t. 3
Juu, huviksemme ostamme monta kertaa kalliimpia tuotteita, jotka maistuvat hieman pahemmilta vielä lisäksi kuin gluteenituotteet. Ehkä sekin on tottumiskysymys silti.
Aloitin gluteenittoman kokeilun alunperin testatakseni auttaako se huonoon ihooni, kun jostain olin niin lukenut. Ei auttanut mutta yllätyksekseni koko elämän kestänyt ummetus lähti, vaikka sitä en sinänsä ollut enää osannut nähdä edes ongelmana. Olen jatkanut kokeilua tähän päivään asti.
Pääasiassa noudatan gluteenitonta, mutta välttelen vehnää, joten kaikki gluteenittomat tuotteetkaan eivät sovi. Monissa on vehnätärkkelystä.
Diagnoosina on ärtyneen suolen oireyhtymä ja fodmap-ruokavalio on auttanut siihen jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Juu, huviksemme ostamme monta kertaa kalliimpia tuotteita, jotka maistuvat hieman pahemmilta vielä lisäksi kuin gluteenituotteet. Ehkä sekin on tottumiskysymys silti.
Aloitin gluteenittoman kokeilun alunperin testatakseni auttaako se huonoon ihooni, kun jostain olin niin lukenut. Ei auttanut mutta yllätyksekseni koko elämän kestänyt ummetus lähti, vaikka sitä en sinänsä ollut enää osannut nähdä edes ongelmana. Olen jatkanut kokeilua tähän päivään asti.
Kyllä, huviksenne ostatte kalliita tuotteita. Gluteeniton syöminen ei tarkoita erikoistuotteiden syömistä.
4-viikkoa jos viettää gluteenittomana niin on todella ihme mikäli vatsan hyvinoinnissa, turvotuksessa, yms. ei huomaa isoa eroa ja tämä siis ihan kenen tahansa kohdalla. Hyvää juttua gluteenittomasta ruokavaliosta täällä: https://kuntosaliohjelma.com/gluteeniton-ruokavalio-tietoa-hyodyt-ja-he…
Noudatan viljatonta ruokavaliota, joten se on myös gluteeniton. Näin vältän nivelkivut.