JOku joka tietää kilpirauhasarvoista!!!!! HELP!
Eli tsh 1,3 ja T4V 13. Nyt oon raskaana ja usea keskenmeno ennestään takana. Sain tulokset juuri tänään ja lääkäri sanoi, että kaikki vaikuttaa ihan normaalilta... Menin kokeisiin, koska äitini (jolla kilpirauhasongelmia) sanoi oireeni viittaavan kilpirauhaseen.. Voisko joku kertoa noista arvoista? Sen verran olen lukenut ja kuullut, että lääkärien tulkinnat poikkeavat aika paljon toisistaan... Pelkään vaan uutta keskenmenoa.
Kommentit (10)
Usko lääkäriä, älä äitiäsi (jollei hän ole lääkäri...)
Ei lääkäreillä ole erilaisia tulkintoja kilpirauhasarvoista, vaan eri laboratoriot antavat käyttämänsä mittausmenetelmät perusteella hieman erilaisia arvoja, mutta sinun arvosi ovat justiin niinkuin pitääkin, keskellä normaalivaihteluväliä molemmat.
Toiselle 5,0 on vielä " ihan hyvä" , toinen - ajantasalla oleva lääkäri - pistää lääkitykselle jos potilaalla on oireet.
Mutta: nuo ap:n arvot ovat ihan hyvät.
Mutta jo kahden keskenmenon jälkeen pitäisi tutkia erikoissairaanhoidossa kromosomianalyysi (molemmilta puolisoilta), fosfolipidivasta-aineet ja hyytymistekijä V, ja tulosten mukaan hoito raskausaikana.
mutta voisi ottaa vielä kilpirauhasen vasta-ainetutkimuksien, jos epäilyttää.
Mikset pysty rekisteröitymään kilpirauhas.infoon?
vaan lekuria. Mullekin eräs vanhempi sukulaisnainen " diagnosoi" mulle kilpirauhassyövän kun olin erittäin väsynyt pitkään ja jatkuvaa pientä lämpöä. No se syöpä meni just iltapuuron jälkeen yöunille :)
T4-V 9.0-19.0 ja TSH 0.35-5.0
Arvosi vaikuttaisivat olevan melko kohdallaan.
Itselläni aloitettiin Thyroxin, vaikka arvot olivat vielä viitearvojen rajoissa, mutta alenemaan päin ja suvussa usealla vajaatoiminta. Kilpirauhasenvajaatoiminta on perinnöllinen, joten usko vain äitiäsi jos silläkin on ko. tauti. Vajaatoiminta voi myös olla syynä keskenmenoihin!
Ei ole mitään ongelmiin viittavaa tällä osa-alueella. Molemmat arvot ovat normaalit ja mikä tärkeintä, arvojen keskinäiden suhde on hyvä, joka kertoo jo paljon.
Arvot liian alhaset, tai siis toi t4v. Jos on raskaana niin se saisi olla lähellä kahtakymmentä. Mulla lievä vajaatoiminta. Lääkitys aloitettiin kun tuo t4v oli 10. Lapsettomuusklinikalla sain tämmöisen tiedon että sisätautilääkäreiden juttuihin ei pitäisi liikaa uskoa koska todellisuudessa alhaiset arvot aiheuttavat keskenmenoja :( Minulla 2 takana ja t4v edelleenkin " vain" 12. En kyllä tiedä että keneen uskoa mutta sama juttu tuolla kilpirauhasfoorumilla. Sielläkin sanotaan että pitäisi olla kohollaan mieluummin toi arvo kuin lähellä alarajaa. Sinulla kuitenkin on mielestäni melko ok tuo arvo jos olo on ihan hyvä?
Eli oireita on todella paljon ja viittaavat kaikkine hyvineen vajaatoimintaan, mm. turvotus, ihon kuivuus, hiusten lähtö, rytmihäiriöt, kaulan herkkyys (ei tuntunut kuulema muutoksia " käsikopelolla" ), hidastunut aineenvaihdunta, hikoilemattomuus, järkyttävä väsymys jne... Tähän päälle kun mietin vielä raskauden tuomat jutut niin kyl taas mietityttää... Oireet alkoivat ensimmäisen raskauden jälkeen ja sen jälkeen on siis kolme keskenmenoa, kussakin sikiön kasvu pysähtynyt noin vkolla 8 ja havaittu myöhemmin ns. keskeytyneitä keskenmenoja.
Noi arvot siis vissiinkin viitearvojen sisällä, mutta toi t4v-arvon mataluus nyt mietityttää.. Voisko joku kertoa enemmän siitä ja miten saada arvauskeskuslääkäriin puhtia ja ymmärrystä saadaa asiaa eteenpäin?? Kiitos vastauksistanne...
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/