Lapsiperheet häviävät satasia
Tiedot perustuvat vihreiden eduskuntaryhmän eduskunnan tietopalvelulta tilaamaan arvioon.
Hallituksen säästöt ovat viemässä lapsiperheiltä jopa satoja euroja kuukaudessa, kertoo Vihreä Lanka. Tiedot perustuvat vihreiden eduskuntaryhmän eduskunnan tietopalvelulta tilaamaan arvioon.
Kahden aikuisen ja kahden päiväkoti-ikäisen lapsen perheen käytettävissä olevat tulot pienenevät laskelman mukaan ensi vuonna 166 euroa kuukaudessa ja vuonna 2019 227 euroa kuukaudessa. Käytettävissä olevat tulot putoavat huomattavasti myös muissa perhetyypeissä.
Suurimmat vaikutukset syntyvät kilpailukykysopimuksesta. Siinä työn sivukuluja siirtyy työnantajalta työntekijän maksettavaksi ja julkisen sektorin lomarahoja leikataan.
Laskelmassa on huomioitu muun muassa päiväkotimaksujen korotukset, lapsilisien leikkaus sekä kilpailukykysopimuksen tuomat maksukorotukset.
Kommentit (24)
Miten minä tunnen paljon työtätekeviä maahanmuuttajia ja sinä et yhtään? Montako lestadiolaisäitiä on töissä?
Paitsi ne jotka elävät toimeentulotuella. Sen määrä taitaa olla liian korkea.
Kaffepulla kirjoitti:
Mä luulen, että yksi syy noihin lapsiperheiden tukien karsimiseen on se, että tänne muuttaa vuosittain tuhansia maahanmuuttajaperheitä, joilla ei ole mitään työllistymismahdollisuuksia. Kaikkine lapsilisineen ja palveluineen tällaiset perheet tulevat Suomelle tosi kalliiksi. Lapsiperheiden tukia karsimalla yritetään ehkä tehdä Suomesta vähemmän houkutteleva maahanmuuttomaa.
Ei tänne voi muuttaa jos ei tule toimeen omillaan. Täytyy olla työpaikka ja asunto kuten muissakin maailman maissa.
Ikävä juttu, mutta lasten hankkiminen on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä tunnen paljon työtätekeviä maahanmuuttajia ja sinä et yhtään? Montako lestadiolaisäitiä on töissä?
Älä viitsi lässyttää. Mamujen työllisyysprossa on 20%, se on tilasto, ei kysely sun tutuiltas.
Mamujen kulut on nyt noussut jo miljardiin ja nousee kokoajan. Siihen vielä epäsuorat kustannukset päälle. Sitten järjetön kehitysapu. Ne kun leikattais pois, voitais lapsiperheille mätkästä 800€ kuussa lisää.
Mutta itse ootte vanhoja valtapuolueita äänestäneet. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tänne voi muuttaa jos ei tule toimeen omillaan. Täytyy olla työpaikka ja asunto kuten muissakin maailman maissa.
Et vissiin lukenut lehtiä etkä katsonut telkkaria viime syksynä, kun tänne vyöryi kymmeniä tuhansia turvapaikanhakijoita.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Mä luulen, että yksi syy noihin lapsiperheiden tukien karsimiseen on se, että tänne muuttaa vuosittain tuhansia maahanmuuttajaperheitä, joilla ei ole mitään työllistymismahdollisuuksia. Kaikkine lapsilisineen ja palveluineen tällaiset perheet tulevat Suomelle tosi kalliiksi. Lapsiperheiden tukia karsimalla yritetään ehkä tehdä Suomesta vähemmän houkutteleva maahanmuuttomaa.
Jos tehtäis niinkuin Amerikassa ei ois mitään ongelmaa, ja maahanmuuttokriittisiä tai MV lehteä ei olis olemassa: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1463461269531
Mutta ei. Perse eellä puuhun niin tietäähän sen mitä siitä seuraa.
Minä olen töissä isossa it-firmassa joka on täynnä maahanmuuttajia eli mamuja. He eivät saa sosiaaliturvaa vaan tekevät töitä tietysti. Tästä maasta joutuu lähtemään jos ei ole toimeentuloa, sosiaaliturvaa ei tipu ulkomaalaisille.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et vissiin lukenut lehtiä etkä katsonut telkkaria viime syksynä, kun tänne vyöryi kymmeniä tuhansia turvapaikanhakijoita.
Eikös tässä ketjussa puhuttu maahanmuuttajista eikä turvapaikanhakijoista? Kaksi ihan eri asiaa. Googlaa vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä isossa it-firmassa joka on täynnä maahanmuuttajia eli mamuja. He eivät saa sosiaaliturvaa vaan tekevät töitä tietysti. Tästä maasta joutuu lähtemään jos ei ole toimeentuloa, sosiaaliturvaa ei tipu ulkomaalaisille.
Eikä joudu.
Kysyttävää?
Ongelmana on se, että on hankala viedä tukia niiltä, jotka eivät tukia saa. Minä tavallinen keskituloinen lapseton nainen en saa yhteiskunnalta suorana tulonsiirtona euroakaan, mutta minua on helppo kadehtia, koska hallituksen säästötoimet eivät ulotu minuun kuin murto-osalla siitä, mitä tukia saavilta voidaan ottaa.
Kauan sitten lapsiperhe sai verotuksessa kohtalaisen vähennyksen, mutta siitä luovuttiin, koska se kohteli perheitä epäreilusti. Toimeentulotuella elävä perhe ei maksanut veroja, joten se ei saanut vähennyksiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä ketjussa puhuttu maahanmuuttajista eikä turvapaikanhakijoista? Kaksi ihan eri asiaa. Googlaa vaikka.
Sun näsäviisauksien takia tarvitse googlata yhtään mitään. Maahanmuuttajat kattaa kaikki maahantulijat keskustelussa. Käyttäsit aikasi muuhun kuin saivarteluun, siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin hetkellinen oma mielihyväsi, joka jälkeenpäin häviää kun tajuat miten vammaiseen toimintaan olet käyttänyt aikaasi.
Minä tunnen tilastot. Kyllä niitä tehdään ja ne osoittavat suurta työttömyyttää maahanmuuttajien keskuudessa. Jotain sillekin ongelmalle pitäisi tehdä, mutta euro / tunti ei taida saada kannatusta valtaväestössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä joudu.
Kysyttävää?
Joutuu todellakin jos on oikeasti työllistynyt ja ei ns. pakolaismaista. Pakolaiset ja heidän ns. Työt tulkkauksessa ym. juu ei rajoiteta tukia. Niitä virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun näsäviisauksien takia tarvitse googlata yhtään mitään. Maahanmuuttajat kattaa kaikki maahantulijat keskustelussa. Käyttäsit aikasi muuhun kuin saivarteluun, siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin hetkellinen oma mielihyväsi, joka jälkeenpäin häviää kun tajuat miten vammaiseen toimintaan olet käyttänyt aikaasi.
Voi, argumentit loppuivat sinulta ja piti alkaa solvaamaan. Turvapaikanhakija hakee turvapaikkaa ja saa sen jos on suojelun tarpeessa. Siinä vaiheessa on aika reilua antaa perustoimeentulo kuten sopimuksissa sanotaan. Maahanmuuttaja tulee töihin tai opiskelemaan ja on oikeutettu tiettyihin tukiin kun saa oleskeluluvan joka on määräaikainen. Katselin tuossa kanadalaisen työkaverin hakemuksia, ei ole helppoa kenelläkään vaikka olisi iso palkka.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommenttini (1) poistettiin... :D
Tp- turistit on nyt etusijalla, kaikessa.
Kannattaa aina äänestää porvaria, se on fantastista! Köyhyys on oma valinta, sori siitä. Minä, minä, mulle, mulle. Ja loput Panamaan. Nyt on pakko panna vienti vetämään ja alentaa pienipalkkaisten elintasoa että oppivat nöyriksi. Kansallisomaisuus on kohta myyty ulkomaille, eihän täällä kannata enää "yrittää". Taidan ostaa Teslan, niin saa edes sen 500€/kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen tilastot. Kyllä niitä tehdään ja ne osoittavat suurta työttömyyttää maahanmuuttajien keskuudessa. Jotain sillekin ongelmalle pitäisi tehdä, mutta euro / tunti ei taida saada kannatusta valtaväestössä?
Olet väärässä. Kyseessä ovat pakolaistaustaiset ihmiset JA toisen polven maahanmuuttajat. Esim. venäläis-ja virolaistaustaiset pojat ovat yliedustettuna huostaanotoissa ja rötöksissä.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei. Ihan siitä syystä että tuollaisella liksalla ei elä eli joutuisi käymään sossun luukulla. Mieluummin sitten ihan rehellisesti työtön ja sossun asiakas, onpahan ainakin paljon vapaa-aikaa.
🇺🇦🇮🇱