Lapsiperheet häviävät satasia
Tiedot perustuvat vihreiden eduskuntaryhmän eduskunnan tietopalvelulta tilaamaan arvioon.
Hallituksen säästöt ovat viemässä lapsiperheiltä jopa satoja euroja kuukaudessa, kertoo Vihreä Lanka. Tiedot perustuvat vihreiden eduskuntaryhmän eduskunnan tietopalvelulta tilaamaan arvioon.
Kahden aikuisen ja kahden päiväkoti-ikäisen lapsen perheen käytettävissä olevat tulot pienenevät laskelman mukaan ensi vuonna 166 euroa kuukaudessa ja vuonna 2019 227 euroa kuukaudessa. Käytettävissä olevat tulot putoavat huomattavasti myös muissa perhetyypeissä.
Suurimmat vaikutukset syntyvät kilpailukykysopimuksesta. Siinä työn sivukuluja siirtyy työnantajalta työntekijän maksettavaksi ja julkisen sektorin lomarahoja leikataan.
Laskelmassa on huomioitu muun muassa päiväkotimaksujen korotukset, lapsilisien leikkaus sekä kilpailukykysopimuksen tuomat maksukorotukset.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Miten minä tunnen paljon työtätekeviä maahanmuuttajia ja sinä et yhtään? Montako lestadiolaisäitiä on töissä?
Suuri osa. Jos ovat saaneet vakituiset paikat, ovat ainakin ensimmäisten lasten jälkeen palanneet töihin heti kun mahdollista. Jos perheessä on monta pientä, saavat perhepäivähoitajan kotiin kun äiti on ansiotyössä, samalla on sitten joku aikunen paikalla kun (pikku)koululaiset palaavat kotiin. Kunnallekin halvempaa näin. Täytyy myös muistaa että lestadiolaisäideissäkin on monia hyvin koulutettuja ja hyvin palkattuja tai sitten perheen yrityksessä toimivia, jotka maksavat mukavasti mm.kunnallisveroja ansioistaan. Ja kasvattavat työteliäitä ja oma-aloitteisia kansalaisia.
Tämä ei tarkoita sitä että itse kannattaisin ko. liikettä, koska raamattu ei kiellä ehkäisyä, mutta kylläkin kehottaa huolehtimaan hyvin lapsistaan, mikä voi olla haasteellista jos niitä on kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä isossa it-firmassa joka on täynnä maahanmuuttajia eli mamuja. He eivät saa sosiaaliturvaa vaan tekevät töitä tietysti. Tästä maasta joutuu lähtemään jos ei ole toimeentuloa, sosiaaliturvaa ei tipu ulkomaalaisille.
Itse asiassa olet väärässä:
Kun EU-maan kansalainen tulee Suomeen töihin, hän pääsee sosiaaliturvan piiriin muutamassa kuukaudessa. Niin sanottujen kolmansien maiden työntekijöille julkinen terveydenhuolto ja perhe-etuudet ovat kuuluneet vain, jos oleskelu on katsottu vakituiseksi.
Lyhytaikaisen työvoiman terveydenhoito on koitunut kunkin itse maksettavaksi.
- Käytännössä he ovat vastanneet kustannuksista itse, paitsi jos kyseessä on kiireellinen hoito, sanoo apulaisosastopäällikkö Carin Lindqvist-Virtanen Sosiaali- ja terveysministeriöstä.
Vuoden 2014 alusta sosiaaliturva koskee kaikkia EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta saapuvia, jotka tulevat Suomeen töihin. Työn kestolla ei ole merkitystä, kun aiemmin sen on täytynyt useissa tapauksissa olla vähintään kaksi vuotta. Työntekoon vaaditaan tilapäinen oleskelulupa.
Jatkossa myös viisumilla työskentelevät kausityöntekijät, esimerkiksi marjanpoimijat, pääsevät sosiaaliturvan piiriin. Direktiivi on vielä neuvottelussa, ja tulee voimaan todennäköisesti muutaman vuoden kuluessa.
- Lähtökohta on, että työhön tulevia kohdellaan niinkuin suomalaisia, Lindqvist-Virtanen sanoo.
Tilapäisellä työluvalla työskentelevätkin saavat oikeuden paitsi terveydenhuoltoon myös lapsilisiin ja kotihoidontukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen töissä isossa it-firmassa joka on täynnä maahanmuuttajia eli mamuja. He eivät saa sosiaaliturvaa vaan tekevät töitä tietysti. Tästä maasta joutuu lähtemään jos ei ole toimeentuloa, sosiaaliturvaa ei tipu ulkomaalaisille.
Eikä joudu.
Kysyttävää?
Joutuu todellakin jos on oikeasti työllistynyt ja ei ns. pakolaismaista. Pakolaiset ja heidän ns. Työt tulkkauksessa ym. juu ei rajoiteta tukia. Niitä virtaa.
Voi hyvänen aika. Miksi intät, etkä ota itse selvää:
Kolmannen maan työntekijät ja Suomessa työskentely
Kolmannen maan kansalaisella (EU/ETA-maiden ulkopuolinen kansalainen), joka on ollut työssä Suomessa yhdenjaksoisen oleskelunsa aikana siten, että hän on täyttänyt työttömyyspäivärahan saamisen edellytyksenä olevan työssäoloehdon, on oikeus työttömyyspäivärahaan Suomessa oleskelun jatkuessa, vaikka häntä ei pidetä Suomessa asuvana.
Höpsistä. Tällä asialla ei ole mitään tekemistä maahanmuuttajien kanssa.
Kyse on siitä, että meillä on oikeistohallitus, joka haluaa maksattaa tavallisella kansalla ja ennenkaikkea pieni- ja keskituloisilla kaiken.
Mietitäänpä hiukan päivähoitomaksujen ylärajaa, eli millä tuloilla joutuu maksamaan korkeinta summaa...niinpä. 2500 euroa x 2 = 5000 euroa, jolla joutuu samaan maksuluokkaan perheen kanssa, jonka kuukausitulot ovat vaikkapa 15 000 euroa. Eli eka perhe (2 lasta) maksaa vain 50 euroa/kk vähemmän kuin toka perhe (2 lasta) . Tuloihin suhteutettuna siis perhe 1 maksaa huomattavasti enemmän:
perhe 1 maksaa bruttotuloistaan 10% päivähoitomaksua, perhe 2 vain 3,6%.
Ja tässä kohtaa on kenenkään turha tulla puhumaan mitään ansiotulojen progressiivisesta verottamisesta, koska todellisuudessa verotuksemme suosii hyvätuloisia, syystä että pääpaino verotuksella on välillisissä veroissa ja ne ovat tasaveroa, samoin kuin kunnallisverokin.
Lisäksi Suomessa työnantajalle koituvat palkan sivukulut ovat jo nyt reilusti alle euroalueen keskiarvon; meillä alle 23%, euroalueella yli 25%, puhumattakaan Ruotsista, Ranskasta ja Belgiasta, joissa sivukulut ovat yli 30%.
Suomessa myös yhteisövero, eli yritysten tulovero on reilusti alle EU-maiden keskiarvon, kiitos aiemman Kela-maksun poiston ja viimeisimmän (2014) yhteisöveron alentamisen, jotka molemmat markkinoitiin kansalle niiden työllistämisvaikutuksilla.
Taas annetaan työnantajille vastikkeetonta rahaa.
Jos näillä(kään) toimilla ei työällisyys lisäänny muualla kuin rakentamisessa (jossa on alkanut buumi), niin jälleen kerran on oikeistohallitus onnistunut kusettamaan suurinta osaa kansasta.