Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiva korvaus isovanhemmalle joka hoitaa lasta 2 päivää viikossa?

18.05.2016 |

Eli olisin palaamassa hoitovapaalta töihin ja isovanhempi hoitaisi lasta kahtena päivänä viikossa. Tämä oli alunperin isovanhemman oma ehdotus, mutta kuitenkin tuntuu että jonkinlaista kulukorvausta hänelle pitäisi maksaa.

Aion tehdä osa-aikatöitä, 3 tai 4 päivää/viikko ja hakea kelasta joustavaa hoitorahaa (joka on työajasta riippuen max 243 €/kk miinus verot). Tämä tarkoittaa että tarvitsemme myös kunnallisen päivähoitopaikan. Kunnassamme hoitopäivistä maksetaan 10 tai 16 päivän tai koko kuukauden mukaan. Tämä tarkoittaa että kun isovanhempi hoitaa 2 päivää viikossa me maksamme kunnalle joka kuukausi käyttämättömistä hoitopäivistä. Jos tämän lisäksi maksamme isovanhemmalle liian ison korvauksen, niin se voi tulla meille kalliimmaksi kuin jos käyttäisimme ainoastaan kunnallista päivähoitoa. Toivottavasti saatte tästä sepustuksesta jotain selvää...

Eli mikä olisi tiedän mielestänne tässä tilanteessa sopiva taloudellinen korvaus isovanhemmalle. Kaikki vaatteet, vaipat ja tarvittavat hoitovälineet tietysti hankimme isovanhemman luo. Pitäisikö maksaa oikein kunnon palkkaa vai riittääkö että maksetaan lapsen ruoat ja muut lapsesta aiheutuvat kulut? Halvinta olisi varmaan käyttää vain kunnallista päivähoitoa, mutta haluamme toki että lapsi saa mahdollisuuden luoda hyvän suhteen myös isovanhempaan ja sitä isovanhempikin haluaa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä.

Tämä menee nyt varmaan vähän ohi aiheen, mutta... Mieheni ja appiukko ovat suomenruotsalaisia ja suomenruotsalaisilla on yleensäkin hyvät tukiverkostot ja he ovat tottuneita tukemaan ja auttamaan toisiaan puolin ja toisin, ilman mitään taka-ajatuksia tai korvauksia. Itse supisuomalaisena olen (kuten moni muukin tässä ketjussa) jotenkin vaivautunut saamastani avusta ja tunnen olevani "velkaa" :)

Toivottavasti tämä keskustelu ei nyt kuitenkaan käänny miksikään suomalaiset / suomenruotsalaiset jutuksi, koska tämä oli nyt vain tämmöinen sivupointti :)

Vierailija
22/24 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkö täällä rutiset. Anna vaarin hoitaa vai onko huono omatunto? Hoida sitte itse. Niin mä teen kunnes menevät kouluun . Olen virkavapaalla . Ei tarvi jauhaa täällä hoitamisista. Mieheni käy töissä ja minä hoidan lapset .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta lapsen voi olla vaikea tottua päiväkotiin jos käy siellä päivän viikossa. Jää askartelut ym pidemmät jutut kesken (usein on joku teema mikä kestää useamman päivän) ja kaverisuhteet ei niin muodostu jos on enemmän pois kuin paikalla.

Riippuu toki paljon lapsen iästä mutta itse sopisin että vaari saadaan hälyttää hoitajaksi lapsen sairastaessa, koska niitä kuumeesta toipumispäiviä tulee usein paljon päiväkotihoidon alkaessa kun pöpöjä tulee kerralla enemmän kotihoitoon tottuneelle lapselle. Näin hänellä ei olisi säännöllistä hoitovastuuta (voi olla rankempaa mitä vaari ajattelee) mutta saisi kuitenkin olla kahdestaankin lapsen kanssa. Ettekä toisaalta olisi pulassa mikä sairastaja onkin vaari.

Vierailija
24/24 |
24.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas! Ap täällä taas kirjoittelee! Kiitos kaikille vastauksista! Nyt on kuitenkin tuo rahapuoli jo hoidettu kuntoon, eli siitä en enää kirjoittele mitään :)

Nyt kysynkin teiltä joilla ollut sama systeemi, että lapsi ollut pari päivää viikossa kunnan päivähoidossa ja pari päivää isovanhemmalla ja loput omassa kodissa: miten tämä on vaikuttanut lapseen? Onko ollut kauheen sekava tilanne lapselle kun hänellä on oman kodin lisäksi kaksi hoitopaikkaa, jossa käy säännöllisesti? Meidän lapsi on 2-vuotta kun aloittaa hoidossa. Onko kokemuksia siitä miten tämä toimii 2-vuotiaan kanssa?

Me olemme nyt siis tehneet sen ratkaisun että minä olen töissä 3 päivää viikossa ja lapsi saa olla kotona 4 päivää putkeen (perj-maan). Päivähoidossa hän on 10 päivää kuukaudessa ja loput 2-5 päivää kuukaudessa vaarin luona.