Tämä raapustus on sitten kokemusperäistä faktaa. Tullut itse vaihdatettua 10-luvulla yhden taloni ikkunat (15) ja ovet (7) Pihlalta. Kilpailutin silloin kaikilla yleisimmillä valmistajilla ja Pihlan ero, ns. laadukkaina pidetyistä tarjoaista, oli muihin, selkeästi edullisin.
Kaikki Pihlalla sujui kuten oli sovittu, asentajan jäljestä jäi toki huomautettavaa, kävi kuiten suht pian tekemässä aiheuttamansa virheet ja loput viimeistelyt tein pienellä hinnan alennuksella itse.
Kyseiset ikkunat ja ovet olleet todella hyvät ja pysyneet myös sellaisina, kovista keleistä huolimatta.
Toisessa talossani myös 10-luvulla, hieman edellisten jälkeen asennetut, lämpölux ikkunat eivät ihan heidän luvatussa laadussa ole pysyneet. Alue ja sääolot samat. Tuuletusikkunoiden sulku-/avaus -mekanismit asennettu miten sattuu, suurin osa ylösalaisin, eli kahvat kääntyilevät päinvastoin kuin pitäisi. Kaikki vaihdettu oikein päin. Lisäksi kaikissa ikkunoissa saranatapit lyömättä pohjaan. Putoamisvaara varsinkin isoiila ikkunoilla ilmeinen, jos ei hoksaa naputella kunnolla niitä paikoilleen avatessa esim. pesun yhteydessä. Sälekaihdin kääntö/nosto -mekanismit pieniä näperryksiä ja turhan heikkoja kestämään, solmut tulevat läpi säätimien läpivienneistä, korjata et itse niitä voi, patentit avuksi siis. Tuuletusräppänöiden ulospäin olevat valkoiset maalipinnat hilseilee osasta todella reippaasti. Lisäksi auringon paistaessa suurimpiin lämpölux ikkunoihin, saa lämpö ja laajeneminen aikaan niiden jatkuvaa naksumista, rasittavaa kuunnella etätöissä naksetta pitkin päivää. Odotellut olen, että milloin hakevat ja lässähtävät alas kokonaan.
Alkuperäiset eivät ääniä tässä ko. talossa päästelleet, talo on tuttu siis jo entuudestaan. Naksevika ei ole talon rakenteista johtuva, sovitus uusilla ikkunoilla ehkä tiukahko uusasennuksessa tai jotakin muuta ongelmaa asennuksissa lienee on käynyt.
Viimeistelyt lämpöluxilla vähän niin ja näin, mm. peltitöiden viimeistelyyn tulee kiinnittää huomiota jos ja kun jotain tilaa, liikaa mitta-/pokkaus -mokia ja sovitus tiilen päälle on kehnoa paikoittain, jopa parinkymmenen mm:n ylitysheittoja.
Arkkitehdin suunnittelemassa talossa pistää herkästi omaan silmään, korjaan itse joskus, kun aikaa pellin pokkauksiin liikenee.
Ulko-ovien kilpailutuksen teetätin tähän nykyiseen talooni taannoin, ylivoimaisesti kalleimmat olivat lämpöluxilta, hintaa jopa tuplaten muihin kotimaisiin tarjoajiin, reilusti yli 10t:n meni että kolina vain kävi, turhan paljon vain 4 ovesta. Ko. tarjous pyöri siten jopa ikkunoidenvaihdon hinnoissa, eli kiitos ei, minulla ei mielenkiintoa lämpöluxin tuotteisiin vastaisuudessa enää ole, vaikka hinta ei olekaan ainoa ratkaiseva tekijä.
Ostin ovet toiselta tarjoajalta ja säästö oli melkoinen lämpöluxiin verrattuna. Mielestäni lämpöluxilla jo kyseessä tuotteiden ja palvelun väärin hinnoittelu, pyrin välttämään tällaisia ylivetoja ja asiakkaan aliarvioimista. Jokainen tosin tehköön itse valintansa oikean ja väärän suhteen kun kauppaa tekee, Tollo ei kuiten pidä olla rahankäytön suhteen.
semmonen juttu että pihlan ja lämpöluxin ikkunat tulevat samasta paikasta. Eli ostavat pihlalta ikkunat. T entinen luxilainen
semmonen juttu että pihlan ja lämpöluxin ikkunat tulevat samasta paikasta. Eli ostavat pihlalta ikkunat. T entinen luxilainen