Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei saa viettää 1v synttäreitään itsekkään ukon takia.

Vierailija
18.05.2016 |

Aloin eilen suunnitella synttäreitä ja olin ihan innoissani järjestämässä hauskaa päivää pikkuiselle. Suunnittelin kunnon siivouspäivät ja leipomispäivät. Katsoin kakun ja muiden ohjeet netistä ja tein pitkän listan puuttuvista aineksista. Näytin sitä miehelle ja keskusteltiin siitä. Minun rahat on menneet jo kuun alussa vuokraan ja ruokaan joten miehen piti ostaa ainekset ja lupasin ne sille maksaa ens kuussa takaisin, mutta mitä tekee hän? Menee ja tuhlaa kaikki rahansa samana iltana kun asiasta sovittiin. Mies on siis lapsen biologinen isä. Veikatkaa oonko vihainen ja surullinen lapsen puolesta? Nyt sitten täytyy alkaa perumaan kutsuja.

Kommentit (127)

Vierailija
81/127 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei saa viettää synttäreitä sinun elämänhallinnanpuutteiden takia. Tuon verran pitäisi säästössä olla yllättäviä tilanteita varten, vaikka ihan siellä sukanvarressa.

Ehdotuksia, miten voit tienata sen parikymppiä:

Rappukäytävän ilmoitustaululle ilmoitus, että tarjoat siivousapua tuolla parillakympillä.

Ilmoittaudut paikalliselle mll:lle lastenhoitajaksi.

Jaat lähitaloihin lappuja, joissa tarjoat ruohonleikkuu/matonpesuapua.

Ilmoittaudut mainostenjakajaksi.

Taatusti saat sen parikymppiä kasaan tällä viikolla, jos vähän jaksat nostaa sitä persettä sohvalta ylös.

Vierailija
82/127 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

Eikö kannattaisi aukaista yhteinen tili jonne siirrätte rahaa ja josta hoituu yhteiset kulut , vuokra, ruoka , sähkö , netti ja ehkä puhelinlaskut. Mikäli omalle tilille sit jää jotain niin tuhlaa sit oman mielen mukaan .

Ihmettelen että olet tuollaiseen suostunut ? Toki mullekin sopisi tuollainen et toinen maksaa kaikki ja mä tekisin omalla rahalla mitä haluaisin. En vaan usko et pidemmän päälle tämä sopisi puolisolle.

Olen ehdottanut, mutta mies suuttuu. En mielelläni suo

stukaan, mut en halua tapella. Erota haluaisin, mutta se ei ol

e mahdollista.

Miksei muka olisi mahdollista? Senkun vaan eroatte.

No en nyt enää sitä ala erittelemään tässä, kun on niin monimutkaista.

Ei hyvää päivää, eroaminen on ihan helppoa. Jos olette naimisissa haet eroa, lomakkeen voit tulostaa vaikka kirjastossa ellei muutoin mahdollista sitten ,

1. Hae asuntoa

2. Kun saat sen , muutat

3. Laitat tukiin liittyvät asiat kuntoon, myös elatustukeen(sen voit hakea aiemminkin / laittaa vireille( pitkät jonot), samalla sopien myös tapaamiset ym lapsen huoltoon liittyen.

4. Pyydät perhetyöntekijää/ tukihenkilöä, järjestyy vähän omaa aikaa ja tukea elämänhallintaan.

5. Käynti jonkun luona jossa voit puhua ja saada itsetuntosi takaisin , luottamuksen ja tahdon määrätä omasta elämästäsi. Eiku tee tämä kuitenkin ensiksi jotta tajuat ettei tuo sun elämä ole tällä hetkellä ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/127 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

Eikö kannattaisi aukaista yhteinen tili jonne siirrätte rahaa ja josta hoituu yhteiset kulut , vuokra, ruoka , sähkö , netti ja ehkä puhelinlaskut. Mikäli omalle tilille sit jää jotain niin tuhlaa sit oman mielen mukaan .

Ihmettelen että olet tuollaiseen suostunut ? Toki mullekin sopisi tuollainen et toinen maksaa kaikki ja mä tekisin omalla rahalla mitä haluaisin. En vaan usko et pidemmän päälle tämä sopisi puolisolle.

e mahdollista.

Ja nämä syyt poistuu, kun haukut miestäsi täällä? Sinun pitää sitten vaan oppia elämään asian kanssa ja otat tämä elävänä oppimateriaalina, jota sinun ei kannata ohittaa. Hyväksyt sen, että teillä ei sitten paljon syntymäpäiviä ja jouluja järjestetä. Eikä lapsi harrasta, ei polkypyörää, jne... aika tympeä lapsuus lapsellasi edessä.

Kyllä järjestetään, tulen pitämään huolen. Lapsi voi harrastaa esim liikuntaa muutenkin, kuin jossain seurassa ja ollaan jo puhuttu pyörän ostosta. Hyvä lapsuus mullakin oli vaikka köyhiä oltiin.

Pidät yhtä hyvän huolen kun nytkin 1v. synttäreiden kohdalla? :D Lapsuus on nyt niin kovin erilaista, kun sinun lapsuudessa. Liikuntaa voi toki harrastaa, mutta entä harrastuksiin liittyvät sosiaalisetsuhteet ja yhdessä tekemisen riemu? Puhuminen ei sitä pyörää siihen pihaan tuo, kuten ei tuonut sopiminenkaan niitän synttäreitä...

Miten se lapsuus nyt on niin kovin erilaista kun 90-2000-luvuilla? Lapsi voi käydä pelaamassa vaikka jotain pallolaija tai luistelemassa kavereiden kanssa vaikka ei mihinkään joukkueeseen kuuluisikaan.

Vierailija
84/127 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

e mahdollista.

Ja nämä syyt poistuu, kun haukut miestäsi täällä? Sinun pitää sitten vaan oppia elämään asian kanssa ja otat tämä elävänä oppimateriaalina, jota sinun ei kannata ohittaa. Hyväksyt sen, että teillä ei sitten paljon syntymäpäiviä ja jouluja järjestetä. Eikä lapsi harrasta, ei polkypyörää, jne... aika tympeä lapsuus lapsellasi edessä.

Kyllä järjestetään, tulen pitämään huolen. Lapsi voi harrastaa esim liikuntaa muutenkin, kuin jossain seurassa ja ollaan jo puhuttu pyörän ostosta. Hyvä lapsuus mullakin oli vaikka köyhiä oltiin.

Lapsuutesi oli varmasti hyvää, mutta entä aikuisuus? Lapsuus voi olla hyvää köyhälläkin, mutta...Lapsi ei nyt paljon ymmärtänyt isän tuottamasta pettymyksestä, mutta tulevaisuudessa jatkuvat pettymykset syö lasta. Etkä sinäkään tunnu olevan lapsen puolella, kun löydät niitä pirun huonoja tekosyitä olla eroamatta ihan monimutkaisuuteen asti. Ero, kun hoituisi ihan oman asunnon hankkimisella. Ei se mitään amerikantiedettä ole.

Ne ei todellakaan ole huonoja tekosyitä. Kaikki syyt miksi en ole jo lähtenyt lapsen kanssa liittyy nimenomaan lapseen. Tiedän että lapsella ja mulla olisi helpompaa kahdestaan, mutta tiedän myös, että niin ei tulisi tapahtumaan, vaan lapsi joutuisi kokonaan pois vanhempiensa luota täysin rakkaudettomaan ympäristöön.

Vierailija
85/127 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies uskotellut sulle ettet saisi pitää lasta yksin?

Vierailija
86/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

e mahdollista.

Pidät yhtä hyvän huolen kun nytkin 1v. synttäreiden kohdalla? :D Lapsuus on nyt niin kovin erilaista, kun sinun lapsuudessa. Liikuntaa voi toki harrastaa, mutta entä harrastuksiin liittyvät sosiaalisetsuhteet ja yhdessä tekemisen riemu? Puhuminen ei sitä pyörää siihen pihaan tuo, kuten ei tuonut sopiminenkaan niitän synttäreitä...

Miten se lapsuus nyt on niin kovin erilaista kun 90-2000-luvuilla? Lapsi voi käydä pelaamassa vaikka jotain pallolaija tai luistelemassa kavereiden kanssa vaikka ei mihinkään joukkueeseen kuuluisikaan.

Hyvä kun lapset osaa puhua enää nykyään. Älylaitteet lyödään käteen niin ei osata juosta saatika luistella tai mennä omatoimisesti kentille pelaamaan. Tämä on ihan yleinen näkemys ja tutkimuksissa todennettu, joten turha huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostaa omaa paremmuttaan, kuinka TEIDÄN lapset...Ihmisen kehityshistoria on mennyt siihen suuntaan, että tuollaista luontaisen liikunnan kulttuuria ei enää ole.

Vierailija
87/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 1 vuotias synttäreistä mitään ymmärtäis, ei pienet voi kakkuu hirveesti syödä, nää ois pikemminkin sun juhlat kun sen lapsen. Pikkuinen pääsee kohta jo päiväkotiin, saa kavereita. Mun ekat synttärit järjestettiin kun olin 5v. Älä murehdi tollasesta, järjestä vaikka leikkimis bileet, kutsu kavereitas ja niiden lapset ja volá! Aikuiset juo kahvii ja juttelee ja lapset leikkii! Ei synttäreitä hauskanpitoa varten tarvita. P.S. Menkää vaikka huoneeseen missä lapset ovat tai laittakaa lapset leikkimään sellaiseen paikkaan mistä näette ne.

Vierailija
88/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi se lapsi joutuisi sulta pois jos eroaisitte, oletko jotenkin sairas ettet pystyisi siitä yksin huolehtimaan?

Vierailija
89/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta paljon suurempi ongelma kuin se, että yksivuotias ei saa synttärikemuja on se, että miehesi ei osallistu yhteisiin menoihin.

Jotka ovat äidin omaa projektia.

Vierailija
90/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi ollut varaa. En mä aikonut leipo, kun kakun, mokkapaloja ja kinkku ja lohirullia. Dippijuureksia ja karkkia. Ei noi nyt olis niin paljon maksaneet.

Kerro meillekin, miksi sinä noin ihanaa miestä elätät? Kai sinä olet huomannut, että tulisit paljon paremmin toimeen ilman miestä, kun saisit elatustuen.

Oletko sinä muutenkin marttyyri? Se olisi sinun oma valintasi, että tärväsit omat rahasi jo alkukuusta etkä vaadi miestä maksamaan edes omaa osuuttaan vuokrasta, vaikka tiedät miten hän toimii.

Tiedätkö - siivoaminen on ihan ilmaista! Kuumaa vettä teille varmaan tulee, ja se riittää jos ei ole varaa ostaa pesuainetta. Saat hyvin juhlan tuntua sillä, että siivoat kodin ja laitat kaiken hienoksi. Tässä on hyvänä apuna mm. pöytäliinat ja "paremmat" astiat, joita käytetään vain juhlissa. Niitä et nyt osta, mutta pöytäliinan voi taikoa vaikka verhosta tai lakanasta. Ulkoa löytynee jo kukkia koristeeksi, ehkä sinulla on tallessa servettejä ja kynttilöitä, mutta eivät nekään vauvan synttäreillä ole niin tärkeät.

Nuo mainitsemasi leipomukset eivät tule paljon maksamaan, kun jätät lohirullat ja dipit pois. Tavallinen sokerikakkupohjalla tehty täytekakku ei tule monta euroa maksamaan, kun laitat täytteeksi sitä, mitä löydät kaapeista, pakastimesta ja kaupan poistokorista.

Ainakin läheisimmille voisit vihjata, että karkkia voisivat tuoda "lahjaksi" nimenomaan tarjolle laitettavaksi, vaikka 1-vuotias tuskin itse niitä syö.

Tärkeintä tässä on kai ne ihmiset, joita juhliin tulee ja mieti aineellisen panostuksen sijasta sitä, miten saat vauvavieraatkin viihtymään.

Vierailija
91/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta paljon suurempi ongelma kuin se, että yksivuotias ei saa synttärikemuja on se, että miehesi ei osallistu yhteisiin menoihin.

Jotka ovat äidin omaa projektia.

Selitä sinä meille, millä tavalla yhteisen asunnon vuokra ( jonka ap on yksin maksanut) on "äidin oma projekti".

Yhteisiin menoihin osallistumattomuuden lisäksi toinen synttärikemuja suurempi ongelma on se, että miehesi ei pidä lupauksiaan.

Vierailija
92/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ei todellakaan ole huonoja tekosyitä. Kaikki syyt miksi en ole jo lähtenyt lapsen kanssa liittyy nimenomaan lapseen. Tiedän että lapsella ja mulla olisi helpompaa kahdestaan, mutta tiedän myös, että niin ei tulisi tapahtumaan, vaan lapsi joutuisi kokonaan pois vanhempiensa luota täysin rakkaudettomaan ympäristöön.

Oletko keskustellut kenenkään kanssa tästä ongelmasta? Jos uskot, että et saisi itse huolehtia lapsesta jonkun sairauden, vamman, huumeiden tai muun syyn vuoksi vaan lapsi joutuisi laitokseen, sinä voit hakea jonkinlaista tukiasuntoa, tai vähintään tukiperhettä ja muuta apua, jotta voisit asua lapsesi kanssa.

Uskotko sinä nyt tänä päivänä tällä järjellä, että jonakin kauniina päivänä miehesi lunastaa lupauksensa lapsen pyöränhankinnasta, vaikka juuri nyt et saa järjestettyä synttäreitä suunnitelman mukaan, vaikka miehesi lupasi?

Vierailija
93/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

näppylä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

e mahdollista.

Ei hyvää päivää, eroaminen on ihan helppoa. Jos olette naimisissa haet eroa, lomakkeen voit tulostaa vaikka kirjastossa ellei muutoin mahdollista sitten ,

1. Hae asuntoa

2. Kun saat sen , muutat

3. Laitat tukiin liittyvät asiat kuntoon, myös elatustukeen(sen voit hakea aiemminkin / laittaa vireille( pitkät jonot), samalla sopien myös tapaamiset ym lapsen huoltoon liittyen.

4. Pyydät perhetyöntekijää/ tukihenkilöä, järjestyy vähän omaa aikaa ja tukea elämänhallintaan.

5. Käynti jonkun luona jossa voit puhua ja saada itsetuntosi takaisin , luottamuksen ja tahdon määrätä omasta elämästäsi. Eiku tee tämä kuitenkin ensiksi jotta tajuat ettei tuo sun elämä ole tällä hetkellä ok.

Onhan se eroaminen normaalitilanteessa helppoa, mutta et tiedä minkälainen mies mulla on. Huoltajuuskiista tulee väistämättä ja mies on jo kertonut mitä aikoo valehdella minusta etten saa lasta itselleni ja kun kerron minkälainen mies on, niin ei lapsi ainakaan häelle joudu. Meillä on ollut lastensuojelun asiakkuus aiemminkin ja jos aletaan taistelemaan huoltajuudesta, niin se on 100% varma, että lapsi huostaanotetaan, vaikka kaikista paras olisi, että asuisimme lapsen kanssa kahdestaan. Eli olen umpisolmussa.

Vierailija
94/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies uskotellut sulle ettet saisi pitää lasta yksin?

On. Olen oikeasti äärimmäisen tyhmä ihminen ja mies saa sen helposti todistettua. Silti olen täysin kykenevä äidiksi, mutta en usko, että muut uskovat niin, siinä tapauksessa, että mies osoittaa minut tyhmäksi. Hän on myös keksinyt kivan pikku tarian alkoholi-ongelmastani. Olen siis ollut teini-ikäisenä alkoholin suur kuluttaja ja se tiedetään lastensuojelussa. Onnistuin kuitenkin lopettamaan kännäilyt pari vuotta ennen raskautta, Otan silloin tällöin YHDEN saunajuoman, mutta mies aikoo sanoa, että juon aina niin kauan, kunnes nukahdan.

Vierailija
95/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei saa viettää synttäreitä sinun elämänhallinnanpuutteiden takia. Tuon verran pitäisi säästössä olla yllättäviä tilanteita varten, vaikka ihan siellä sukanvarressa.

Ehdotuksia, miten voit tienata sen parikymppiä:

Rappukäytävän ilmoitustaululle ilmoitus, että tarjoat siivousapua tuolla parillakympillä.

Ilmoittaudut paikalliselle mll:lle lastenhoitajaksi.

Jaat lähitaloihin lappuja, joissa tarjoat ruohonleikkuu/matonpesuapua.

Ilmoittaudut mainostenjakajaksi.

Taatusti saat sen parikymppiä kasaan tällä viikolla, jos vähän jaksat nostaa sitä persettä sohvalta ylös.

Ei mulla jää ikinä senttiäkään. Kaikki menee vuokraan ja ruokaan, kuten olen jo sanonut. Voisin kyllä siivota naapureilla, mutta en usko, että kukaan tarttuu tarjoukseen täällä.

En mä voi ilmoittautua lastenhoitajaksi, koska mula on rikosrekisteri.

En voisi muutenkaan tehdä tollaisia töitä pois kotoa, koska lapsi ei ole edes tuntia ollut isän kanssa, eikä tuo ukko edes suostuisi siihen, kun väittää, ettei osaa esim ruokaa syöttää, vaihtaa vaippaa yms ja imetän vielä. En mä pääse kotoa ilman lasta mihinkään. Eikä ole muitakaan hoitajia, koska ainoa kykenevä isovanhempikin on aina töissä.

Vierailija
96/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia puheeksi esim. neuvolassa. Miehesi ei todellakaan ole ensimmäinen kusipää joka osaa pelotella lapsensa äidin pysymään yhdessä. Huostaanotto on äärimmäinen keino suojella lasta, eikä tyttöäsi varmasti oteta sinulta pois jos olet tähänkin mennessä pitänyt hänestä hyvää huolta. Miehesi on suuri riski lapsesi (ja sinun!) hyvinvoinnille. Tulet saamaan yksinhuoltajuuden helposti. Ota yhteyttä neuvolaan tai sosiaalitoimeen. He osaavat auttaa sinua eteenpäin.

Vierailija
97/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näppylä kirjoitti:

e mahdollista.

Hyvä kun lapset osaa puhua enää nykyään. Älylaitteet lyödään käteen niin ei osata juosta saatika luistella tai mennä omatoimisesti kentille pelaamaan. Tämä on ihan yleinen näkemys ja tutkimuksissa todennettu, joten turha huonosti piilotetulla itsekorostuksella korostaa omaa paremmuttaan, kuinka TEIDÄN lapset...Ihmisen kehityshistoria on mennyt siihen suuntaan, että tuollaista luontaisen liikunnan kulttuuria ei enää ole.

Ihan varmasti lapseni tulee tykkäämään liikunnasta, kun teemme sitä yhdessä hymyissä suin alusta asti. Mä en todellakaan ole korostamassa mitään paremmuuttani, kun kerron vain tosiasioita.

Vierailija
98/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyn kirjoitti:

Ei 1 vuotias synttäreistä mitään ymmärtäis, ei pienet voi kakkuu hirveesti syödä, nää ois pikemminkin sun juhlat kun sen lapsen. Pikkuinen pääsee kohta jo päiväkotiin, saa kavereita. Mun ekat synttärit järjestettiin kun olin 5v. Älä murehdi tollasesta, järjestä vaikka leikkimis bileet, kutsu kavereitas ja niiden lapset ja volá! Aikuiset juo kahvii ja juttelee ja lapset leikkii! Ei synttäreitä hauskanpitoa varten tarvita. P.S. Menkää vaikka huoneeseen missä lapset ovat tai laittakaa lapset leikkimään sellaiseen paikkaan mistä näette ne.

No en tunne enää kun yhden äidin ja hänen lapset ovat eri ikäisin. 

En ole ajatellut laittaa lasta päiväkotiin, vaanhoidan kotona, koska nautin lapsen kanssa touhuamisesta ja haluan hoitaa lapseni itse. Äitiys on mun juttu. Tykkään olla vastuussa omasta lapsestani ja hoitaa häntä. Pitää kuitenkin miettiä muita tapoja jolla lapsi saa kavereita. Nyt näyttää siltä, että miehellä onkin rahaa. lupasi ainakin maksaa, kaiken mitä luettelin listalta, eli asia ok.

Vierailija
99/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi se lapsi joutuisi sulta pois jos eroaisitte, oletko jotenkin sairas ettet pystyisi siitä yksin huolehtimaan?

En ole sairas, pystyisin yksin huolehtimaan itseasiassa ehkä jopa paremmin, kun ei olisi toista vauvaa passattavana yms. Mies tulisi väittämään vain, että olen psyykkisesti sairas mitä hän on itse. Mulla on ollut pitkäaikainen masennus, joka loppui raskauden myötä, eikä ole palannut, vaikka mies sitä ilmeisesti yrittää. Olen äitiydessä niin elementissäni.

Vierailija
100/127 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä olisi ollut varaa. En mä aikonut leipo, kun kakun, mokkapaloja ja kinkku ja lohirullia. Dippijuureksia ja karkkia. Ei noi nyt olis niin paljon maksaneet.

Kerro meillekin, miksi sinä noin ihanaa miestä elätät? Kai sinä olet huomannut, että tulisit paljon paremmin toimeen ilman miestä, kun saisit elatustuen.

Oletko sinä muutenkin marttyyri? Se olisi sinun oma valintasi, että tärväsit omat rahasi jo alkukuusta etkä vaadi miestä maksamaan edes omaa osuuttaan vuokrasta, vaikka tiedät miten hän toimii.

Tiedätkö - siivoaminen on ihan ilmaista! Kuumaa vettä teille varmaan tulee, ja se riittää jos ei ole varaa ostaa pesuainetta. Saat hyvin juhlan tuntua sillä, että siivoat kodin ja laitat kaiken hienoksi. Tässä on hyvänä apuna mm. pöytäliinat ja "paremmat" astiat, joita käytetään vain juhlissa. Niitä et nyt osta, mutta pöytäliinan voi taikoa vaikka verhosta tai lakanasta. Ulkoa löytynee jo kukkia koristeeksi, ehkä sinulla on tallessa servettejä ja kynttilöitä, mutta eivät nekään vauvan synttäreillä ole niin tärkeät.

Nuo mainitsemasi leipomukset eivät tule paljon maksamaan, kun jätät lohirullat ja dipit pois. Tavallinen sokerikakkupohjalla tehty täytekakku ei tule monta euroa maksamaan, kun laitat täytteeksi sitä, mitä löydät kaapeista, pakastimesta ja kaupan poistokorista.

Ainakin läheisimmille voisit vihjata, että karkkia voisivat tuoda "lahjaksi" nimenomaan tarjolle laitettavaksi, vaikka 1-vuotias tuskin itse niitä syö.

Tärkeintä tässä on kai ne ihmiset, joita juhliin tulee ja mieti aineellisen panostuksen sijasta sitä, miten saat vauvavieraatkin viihtymään.

Ton miehen kanssa raha-asioista ei voi keskustella (eipä juuri mistään muustakaan) vain riidellä, joten yritän vain olla sovussa lapsen takia. Meillä on ostettuna kertakäyttölautasia, servettejä ja mukeja kuvioilla ja kahvikupit ihan omasta takaa. on olemassa pöytäliinojakin. Ja kukkia vielä äitienpäivästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi