Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri jäi kiinni tyhmästä valheesta, miksi keksii tällaisen jutun?

Vierailija
18.05.2016 |

Minun opiskelukaverini sanoi eilen, että hänen isoäitinsä oli kieltenopettaja joskus 1960-luvulla. Kun nauroin ettei Suomessa vielä 1960-luvulla opetettu mitään kieliä, niin hän alkoi jankuttamaan todella väsyttävästi, että kyllä isoäiti vaan oli ollut opettaja ja opiskellut kieliä Helsingin yliopistossa 1950-luvulla ja sitä ennen koulussa! En viitsinyt enää jatkaa väittelyä hänen kanssaan, joten olin että ihan miten vaan!

En pysty käsittämään miksi joku viitsii valehdella tuollaisessa ihan selvässä asiassa! Ihan kuin hänellä olisi jotain ongelmia itsetunnon kanssa tai jotain. Ei hän kyllä ennen ole ollut mikään patologinen valehtelija! Nolottaa hitosti hänen puolesta ja näen hänet tänään kirjastossa. Kannattaisiko minun lukea kotona, vai miten kohtaan omiaan keksivän kaverin?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on syntynyt -44 ja käynyt ruotsinkielisen tyttökoulun 50- ja 60-luvulla ja opiskeli siellä mm. suomen kieltä. Että hänellä ainakin oli kieliä koulussa 60-luvulla.

Vierailija
2/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli yksi kaveri joka väitti kivenkovaa, että se on kotoisin Kiinasta vaikka ei edes ollut! Näkihän sen naamastakii et suomalainen oli.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän ihmettelen sitä että miksi epäilet häntä? Aika suuren jutun paisutit noin pienestä asiasta.

Vierailija
4/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaveri joka näytti tyhjää akvaariota ja väitti että siellä ui näkymättömiä kaloja Afrikasta.

Vierailija
5/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1964 on oppikoulut voineet ottaa pysyvästi aineeksi kaksi kieltä, toisen kotimaisen ja vieraan. Tämänkin oisit tiennyt, jos olisit yhtään jaksanut koulussa kuunnella.

Vierailija
6/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin oli yksi kaveri joka väitti kivenkovaa, että se on kotoisin Kiinasta vaikka ei edes ollut! Näkihän sen naamastakii et suomalainen oli.....

Suomalainenkin voi olla kotoisin Kiinasta tai kiinalainen Suomesta.

Vierailija
7/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minä ainakin luin lyseossa vierainakielinä saksaa ja ranskaa. Tämä oli 60-luvun alussa. Kaipa ne opettajat olivat valmistuneet ennen sitä, luulen ainakin.

Vierailija
8/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä on opiskellut 60-luvulla lyseossa mm latinaa, taisi olla muitakin kieliä. Eli ei ehkä kaikissa kouluissa opetettu mutta on se mahdollista ollut.

Vierailija
9/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska provo ja tähänkin joku menee.

Vierailija
10/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on syntynyt -44 ja käynyt ruotsinkielisen tyttökoulun 50- ja 60-luvulla ja opiskeli siellä mm. suomen kieltä. Että hänellä ainakin oli kieliä koulussa 60-luvulla.

Kyllä kai suomea opetettiin kouluissa jo varhain. Mutta tämä opiskelukaveri tarkoitti vieraita kieliä, tässä tapauksessa muistaakseni englantia ja ranskaa. Siis että hänen isoäiti olisi muka opettanut niitä kieliä jossain koulussa1960-luvulla.

Vierailija
11/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä valehtelija! Kaikkihan tietää että kaikki puhui samaa kieltä vuoteen1972, joten sitä ennen ei edes ollut mahdollista opetella vieraita kieliä kun ei niitä ollut. Vai mitä, ap från Borgå?

Vierailija
12/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummoni opiskeli ranskaa turun yliopistossa jo paljon ennen 60 lukua.

Kun Turun Suomalainen Yliopisto perustettiin vuonna 1920, ranskan kielen opetus aloitettiin humanistisessa tiedekunnassa melko pian, vuonna 1924. Romaanisen kielitieteen oppituoli perustettiin varsinaisesti kuitenkin vasta vuonna 1949.

Vierailija
13/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa on kieliä opeteltu tuohon aikaan. Itse työskentelen vanhusten parissa, ja heiltä olen kuullut paljon tarinoita 1900-luvun alkuvuosikymmenistä. Kyllä sinne ammattikasteihin riitti opettajia, kirjoittajia, tulkkeja sun muita. Ei kielten opetus ole mitään modernia tiedettä, vaan ihan aluista asti ihmiset ovat pyrkineet kommunikoimaan muidenkin ihmisten kanssa.

Kielitieteet ovat olleet arvostettuja tieteitä, ja kielitaitoisia ihmisiä on pidetty sivistyneinä ihmisinä.

Vierailija
14/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun nauroin ettei Suomessa vielä 1960-luvulla opetettu mitään kieliä, niin hän alkoi jankuttamaan todella väsyttävästi, että kyllä isoäiti vaan oli ollut opettaja ja opiskellut kieliä Helsingin yliopistossa 1950-luvulla ja sitä ennen koulussa! En viitsinyt enää jatkaa väittelyä hänen kanssaan, joten olin että ihan miten vaan!

Kyllä muuten opetettiin, vaikkakaan ei kaikkialla Suomessa.

Vierailija
15/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai minä ainakin luin lyseossa vierainakielinä saksaa ja ranskaa. Tämä oli 60-luvun alussa. Kaipa ne opettajat olivat valmistuneet ennen sitä, luulen ainakin.

Niin mutta tämä kaverini väitti, että isoäiti opetti jossain koulussa, siis ihan lapsille ja nuorille :D

Vierailija
16/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Turun Suomalainen Yliopisto perustettiin vuonna 1920, ranskan kielen opetus aloitettiin humanistisessa tiedekunnassa melko pian, vuonna 1924. Romaanisen kielitieteen oppituoli perustettiin varsinaisesti kuitenkin vasta vuonna 1949.

Mun mummoni opiskeli latinaa.

Latinan pro exercitio -koe oli vielä 1960-luvulla Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan historiallis-kielitieteellisen osaston kaikille opiskelijoille pakollinen.

Vierailija
17/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä ap on saanut käsityksen, ettei Suomessa opetettu kieliä 60-luvulla? Siksi että jossain perähikiän kansakoulussa ei ole tällaista mahdollisuutta vielä ollut, luulee ettei Suomessa opetettu tai opiskeltu kieliä missään? Vai onko tämä oikeasti pelkkä provo, aika tylsä sellainen jos on.

Vierailija
18/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on opiskellut 60-luvulla lyseossa mm latinaa, taisi olla muitakin kieliä. Eli ei ehkä kaikissa kouluissa opetettu mutta on se mahdollista ollut.

Vastasin jo tuohon edelle, että koulusta oli kysymys. Kaveri ei tosin tarkentanut, oliko yläkoulu vai lukio. Alakoulussahan ei ole varsinaisia aineenopettajia.

Vierailija
19/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu kieliä kuin vasta seiskytluvun jälkeen. Samoihin aikoihin muuttui Suomi värilliseksi kun väritelkkarit tuli. Ennen sitä oli kaikki mustavalkoista. Tiedän on faktaa.

Vierailija
20/68 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt olikin kyse peruskoulusta ja lukiosta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi