Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parhaat palvelutalot Helsingissä? (Yksityiset JA julkiset)

Sarita
17.05.2016 |

Osaatteko suositella mitään Helsingissä sijaitsevaa palvelukotia? Saa ehdotella sekä yksityisistä että julkisista. Olisi mukavaa löytää äidille paikka jossa tietää hänestä pidettävän hyvää huolta. Sekä hänen hyvinvointinsa että oman mielenrauhani takia. Nyt on ollut niin paljon otsikoita mediassa siitä etteivät vanhukset pääse suihkuun, joutuvat makaamaan paskaisissa vaipoissa jne.

Olisi mahtavaa löytää paikka jossa muutkin asukkaat olisivat suht aktiivisia eli että äiti saisi muista seuraa. Tarpeeksi hoitajia vuoroissa jotta asukkaat eivät kärsi henkilökunnan kiireestä. Että jokainen asukas otetaan yksilönä. Ja että asukkaat pääsevät ulkoilemaan aina välillä.
Nuo nyt ovat ne kaikista tärkeimmät kriteerit. Toki toiveita on aina enemmänkin mutta esim. kaikki palvelukodit eivät sijaitse jonkin ison puiston tai metsäpläntin vieressä. Tärkeintä on mitä talon sisällä tapahtuu.

Täysin uusi maailma minulle ja siksi piti tulla täältä kysymään jos kenelläkään olisi suosituksia tai tietoa jakaa.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin kuulla hyvistä paikoista.

Vierailija
2/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustaankartanon monipuolinen palvelukeskus on nykyään hyvä. Ylipäätään ainakin pääkaupunkiseudulla kunnalliset hoivakodit ovat hyviä. Varsinaisista palvelutaloista minulla ei ole kokemusta, mutta niissähän ei ole varsinaista hoitohenkilökuntaa, hoitopalvelut tulevat kotihoidon kautta, samalla tavalla kuin kotona asuville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ap)

Jaahas toisen kommentoijan viesti opetti minulle että taisin heti kättelyssä käyttää väärää termiäkin :) Hoivakoti taitaa olla oikea termi eikä palvelukoti. Koska äiti siis tarvitsee seuran lisäksi valmiit ruoat, siivouksen ja pyykinpesun. Palvelukoti enemmän siis itsenäisille ikääntyneille joille kotihoito tulee vuokra-asuntoon?

Täytyy tarkistaa tuo Kustaankartano

Vierailija
4/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän mummo oli Käkikellossa, mutta se on kai dementoituneille. Ilmeisesti äitisi ei ole dementoitunut?

Vierailija
5/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilhelmiina (Pikku Huopalahdessa) on todella kiva pirteälle ja rennolle iäkkäälle, joka kuitenkin tarvitsee tukea arjessa. 

Äitini on siellä ja viihtynyt maan mainiosti. Pihalla on kiva ulkokuntoilujutska iäkkäitä silmällä pitäen. Viiniä saa ottaa, jos huvittaa. 

Kallis tietysti on :(

Vierailija
6/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen Wilhelmiinaa.

Ap., paljonko yläraja maksuissa olisi kuukaudessa?

Vierailija
7/10 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarita kirjoitti:

(Ap)

Jaahas toisen kommentoijan viesti opetti minulle että taisin heti kättelyssä käyttää väärää termiäkin :) Hoivakoti taitaa olla oikea termi eikä palvelukoti. Koska äiti siis tarvitsee seuran lisäksi valmiit ruoat, siivouksen ja pyykinpesun. Palvelukoti enemmän siis itsenäisille ikääntyneille joille kotihoito tulee vuokra-asuntoon?

Täytyy tarkistaa tuo Kustaankartano

Voi olla, että äitisi on vielä liian hyväkuntoinen Kustaankartanoon, jos tarvitsee apua vain noihin mainitsemiisi, eikä ole muistisairautta ja/tai merkittävää liikuntaestettä.

Kannattaa muistaa, että "kalliisiin" yksityisiin hoivakoteihin on mahdollista saada palveluseteli, asumistukea ynnä muita avustuksia. Ja toisaalta  Wilhelmiinassakaan hoitotarvikkeet eivät sisälly hintaan.

Vierailija
8/10 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ehti olla pari viikkoa Käkikellossa. Ensin se tuntui kodinomaiselta ja mukavalta, ja äitini viihtyi siellä. Sitten kuitenkin hänen kuntonsa romahti dramaattisesti, mutta lääkäriä ei kutsuttu paikalle eikä läheisille ilmoitettu mitään. (Olin matkalla, hyvästelemässä erästä toista iäkästä sukulaista.) Olin järkyttynyt äidin tilanteesta saapuessani paikalle. Henkilökunta esteli äidin viemistä lääkäriin ja sairaalaan (Diakonissalaitos). Niin kuitenkin tehtiin, ja äitini kuoli 5 päivän perästä sairauteen joka johtui Meilahden sairaalan unohduksesta: tärkeä lääke oli jäänyt pois, eikä lääkelista enää ollut kulkenut minun kauttani (josta olisin heti nähnut unohduksen).

Äitiäni hoidettiin todella hienosti Diakonissalaitoksella. Hänellä oli viisi arvokasta päivää kauniissa ympäristössä. Hoitajat ovat siellä 10+ (vaikkakaan lääkärit eivät valitettavasti).

Käkikellossa ei tuolloin ollut riittävän pätevää henkilökuntaa, eikä johtoa, huomaamaan vakavaa nopeaa sairastumista ja toimimaan sen mukaisesti.

[Nyt paikka on vaihtanut omistajaa, enkä tiedä mikä tilanne on.]

Harkitsin tyttäreni kanssa myös Wilhelminaa, joka on varmasti korkealuokkainen paikka, mutta se taas tuntui kolkolta ja sairaalamaiselta, jossa iso ryhmä dementikkoja oli yhdessä univormupukuisten hoitajien kanssa apaattisina katsomassa televisiota.

Käkikellossa oli kaikenlaisia hoidettavia, ja siellä äitini viihtyi hyvin, ja sen kokoinen (8-12) paikka olisi ollutkin hyvä, ellei tuota kohtalokasta laiminlyöntiä olisi tapahtunut.

Jos olisin ministeri, kannattaisin Käkikellon tyyppisiä pieniä hoitokoteja, mutta asettaisin tiukemmat määräykset paikan ammattitaidolle. Lähihoitajan lääketieteellinen pätevyys ei riitä.

Eräs asia on jäänyt keskusteluista: Saattohoito. Edes Diakonissalaitoksella ei ollut riittävästi henkilökuntaa jotta kuolevan potilaan luona olisi joku sillä välin kun omaiset kävivät valvomisen välissä vähän nukkumassa ja suihkussa. Läheisten yöpymiseen ei ollut varauduttu, vaikka hyvää tahtoa olikin. Pienissä maaseutukaupungeissa sekin järjestyy usein, olen itse nähnyt ja kokenut. Siihen tarvitaan vain hyvää tahtoa.

Meilahdessa kysyin osastonhoitajalta, onko heillä saattohoitostrategiaa. Ei ole, hän vastasi.

Lisäksi näyttää valitettavasti siltä että saadakseen edes riittävän hyvää hoitoa,

Vierailija
9/10 |
06.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei sairaalassa kyllä kukaan kuolemaa vahdi, kun kuolema on odotettu. ( Saattohoito) Eli jos sitä omaisen viimeistä henkäystä haluaa todistaa pitää olla itse läsnä. Ainakin ennen järjestettiin kyllä niin. Että omaiset saa olla osastolla yö aikaan myös jos eivät mahdottomia vaadi. Tosin aika harvat haluaa olla katsomassa äidin/isän viimeisiä hetkiä. (Akuutti puolella ei taida, kyllä onnistua)

Itse jos etsisin itselle tai omaiselle palvelutaloa. Niin menisin Lauttasaaren.

Rahalla saa vaikka mitä.. mutta sitä pitää olla paljon. Muutenhan vanhukset on ihan täysin kotihoidon varassa ainakin Helsingissä. Heitteillä jopa. Huono hoito ei ole pelkästään esperin etc. Vika vaan kaupungin virkamiesten päätösten seurausta.

Vierailija
10/10 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy: www.kotiopas.fi