Kuinka paljon panostatte taaperon kehityksen tukemiseen?
Onko teillä joku aikataulu/kirja tms suunnitelma, josta näette mihin kannattaa missäkin iässä panostaa? Itse haen vinkkejä esim Montessori-henkisistä blogeista ja jonkun verran jenkkien homeschooling- jutuista. Osa on vaan, noh, vähän liian jenkkiä... Esim alle 2-vuotiaiden lukemaan opettelu...
Ennen kuin kukaan ehtii avautua, niin ei, en pakota lasta lastani mihinkään, eikä tarkoituksena ole valmentaa mitään ihmelasta (tai oppia lukemaan 2-vuotiaana). Haluan vain tukea lapseni kehitystä kaikilla osa-alueilla. Tuon ikäinen (1v9kk) kehittyy niin hurjaa vauhtia, etten aina ymmärräkään mitä kaikkea hän jo osaa tai voisi harjoitella :)
Kommentit (4)
Ihan hirveetä paskaa. Ei lapsia tarvitse kasvattaa, ne osaavat kasvaa itse.
Riittää kun antaa vaatetta ja ruokaa, leikkiä ja rakkautta. Sen tekevät eläimetkin. Ihmiset tekevät kaikkea turhaa kuten kasvattamista, ja pilaavat lapsensa ihan neuroottisiksi joillain ihme kasvatusfilosofioilla. Antakaa lasten kasvaa rauhassa!
🇺🇦🇮🇱
Noh, mä haluan tarjota lapselleni otollisen ympäristön kasvaa ja kehittyä. Jokainen tietysti tyylillään...
ap
Minä en ainakaan yhtään yrittänyt opettaa lastani lukemaan, kyllä se ehtii skandaalilööppejä kouluiässäkin lukemaan. Mielestäni lasta kehittää parhaiten normaali ikätasoinen puuha, ulkoilu, leikit, piirtely/askartelu sekä vuorovaikutus vanhempien ja varsinkin isompana kaverien kanssa. Ei tietenkään ollut mitään huolta tuon kehityksestä, normaali lapsi, jos olisi kovin hidasälyinen niin sittenhän sitä tarvitsisi enemmän "kuntouttaa". Sen huomaa kun lapselle iskee vaihe jolloin on hullun kiinnostunut vaikka saksilla leikkaamisesta, tai vesiväreistä, tuo on varmaan silloin juuri se juttu jota hänen kannattaa tehdä kehittyäkseen. Ensi viikolla intohimo on taas jokin muu.
hop