Hyvästi käteinen raha. On tullut aika luopua.
Enemmässä määrin käteinen jää ostoksissa pois ja maksu tehdään kortilla. Pian käteinen on enää museoissa ja historian kirjoissa. Kortilla maksu on vaan paljon yksinkertaisempaa. Jää hyvästi seteli ja kolikko.
Kommentit (38)
Pam pam Pauli kirjoitti:
Enemmässä määrin käteinen jää ostoksissa pois ja maksu tehdään kortilla. Pian käteinen on enää museoissa ja historian kirjoissa. Kortilla maksu on vaan paljon yksinkertaisempaa. Jää hyvästi seteli ja kolikko.
Paitsi silloin, kun palveluntarjoajaan ei saada yhteyttä. Ilman käteistä jäävät ostokset siihen paikkaan, kun kortti ei toimi. Kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Pam pam Pauli kirjoitti:
Paitsi silloin, kun palveluntarjoajaan ei saada yhteyttä. Ilman käteistä jäävät ostokset siihen paikkaan, kun kortti ei toimi. Kokemusta on.
Tämä on ihan validi perustelu, mutta itse en ole kokenut tuollaista tilannetta viimeiseen kymmeneen vuoteen. Olen erittäin laska kantamaan käteistä mukana, varsinkin kun niitä otto-pisteitä on nykyään niin jumalattoman harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Pam pam Pauli kirjoitti:
Niinpä. Ja edelleenkin Suomessa on alueita, joissa ei esim. netti toimi tai kuuluvuus on hyvin heikkoa. Raha on kuitenkin jotain konkreettista, jonka arvo on sovittu ja tarvittaessa sitä pystyy vaihtamaan esim. palveluita vastaan.
Käteisen rahtaaminen on periaatteessa ihan älytöntä resurssien haaskausta nykyaikana. Siis kun on kaikki mahdollisuudet hoitaa maksuliikenne muillakin tavoilla. Mutta muualla Euroopassa käteisen käyttö on erittäin yleistä nykyäänkin.
Jos menette kahvila Regattaan muistakaa käteinen, kortti ei käy. On aika suosittu paikka Helsingissä. Joillakin hierojilla myös kelvannu vain käteinen.
Käteinen on hiipunut jo 1980-luvulta alkaen, mutta ei se kokonaan katoa vielä pitkään aikaan. Seuraava hiipuja on sitten kortti perinteisessä muodossaan. 2030-luvulla naureskellaan mummoja, jotka haluavat kaupassa maksaa kortilla ja kotona tietokoneen ääressä. Olen yksi niistä mummoista.
Pam pam Pauli kirjoitti:
Kun taksien maksupäätteitä päivitetään yöaikaan niin silloin ei käy maksuksi kuin käteinen sillä silloin ei kortit toimi.
Kun menet ostoksille torille niin normaalisti vain käteinen käy.
Satutko tietämään jos käteinen loppuu maksamisessa niin silloin torihinnat nousevat niin paljon että torikauppa vähenee / loppuu monelta torilta.
Kun kaupan tietojärjestelmä lakkaa toimimasta niin et voi maksaa enää kuin käteisellä.
Jos joku taho laittaa haittaohjelmia maksupäätteisiin niin et silloin saa edes ruokakaupasta ruokaa kortilla vaan ainoastaan käteisellä.
Käteisen käyttö on turvallisempaa kuin kortilla maksaminen sillä aina maksettaessa selkäsi takana joku kurkkii tunnusnumerosi ja voi hetken päästä varastaa pankkikorttisi / luottokorttisi.
Kannattaa ottaa asoista selvää ennen kuin kirjoittaa tänne mitään tyhmiä.
Lisäksi käteistä tarvitaan kun halutaan siirtää rahaa ilman että jälkikäteen voi jäljittää kenelle rahat on annettu.
Minulla on "sukanvarressa" paljonkin seteleitä. Vanhoja snellujakin on ihan muistona, koska se oli niin kaunis raha.
https://kuvat.huuto.net/v1/d8dc/6a63290a4cdd750c7195e0f3443/365134102-m…
Tänä vuonna on 3 kertaa maksutapahtuman yhteydessä todettu, että yhteyttä ei saa. Pankit ovat aika massiivisten palvelunestohyökkäysten uhreja ja loppupelissä liemeen joutuu asiakas kassalla: kun ei voi kortilla maksaa, niin ei voi maksaa, oli se sitten miten kätevää tahansa.
Ja yhden kerran kassapääte ilmoitti, että ei ole tarpeeksi saldoa maksaa 15 e ostosta, vaikka pankkiohjelman mukaan tilillä oli vähän yli 800 e. Maksoin käteisellä ja olin iloinen siitä, että kaikki ei ole vielä digitaalisessa maailmassa.
Lisäksi lähimaksuominaisuus on siitä kiva, että tililtäni voi koska tahansa skannata rahat pois 25 e erissä.
Minulla on tällainen tarpeettoman käteisen rahan luovutuspiste täällä kotona. Voitte kaikki tulla tänne ja työntää vaikka postiluukusta sisälle ylimääräiseksi käyneet setelinne.
Nyt on aika heittää hyvästit ja yllyttää kaveritkit luovuttamaan!
Vierailija kirjoitti:
Jos menette kahvila Regattaan muistakaa käteinen, kortti ei käy. On aika suosittu paikka Helsingissä. Joillakin hierojilla myös kelvannu vain käteinen.
Kuka "hieroja" veroja maksaisi?
Mulle ei ole käynyt koskaan niin ettei kortti toimisi, maksan lähes aina kortilla. Kerran kuussa nostan 20 euroa automaatista ja se riittää koko kuukauden, käteistä mulla kuluu vain satunnaisiin kirppariostoksiin ja lapsen viikkorahaan.
Lähimaksuominaisuus ei tarkoita sitä että tililtä voi koska vaan skannata 25 euroa, älytöntä väittää tuollaista. Pankki kyllä korvaa/lopettaisi moisen palvelun käytön jos olisi isompi ongelma.
Jotenkin vaikuttaa siltä, että sitä mukaa kun rahasta on tullut abstraktimpaa, on myös maksuhäiriöisten määrä lisääntynyt. Rahaa on helpompi tuhlata liikaa, kun sitä ei ole konkreettisesti olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vaikuttaa siltä, että sitä mukaa kun rahasta on tullut abstraktimpaa, on myös maksuhäiriöisten määrä lisääntynyt. Rahaa on helpompi tuhlata liikaa, kun sitä ei ole konkreettisesti olemassa.
Ennen myös kaikki järjettömän korkeakorkoiset pikavipit nähtiin koronkiskontana ja laittomana ihmisten riistämisenä. Hyväksikäytetään ihmisten tietämättömyyttä ja ahdinkoa.
Moni kaivaa itsensä tosi syvälle noiden kanssa kun oma talous on tiukilla.
käteinen kirjoitti:
Pam pam Pauli kirjoitti:
Kun taksien maksupäätteitä päivitetään yöaikaan niin silloin ei käy maksuksi kuin käteinen sillä silloin ei kortit toimi.
Kun menet ostoksille torille niin normaalisti vain käteinen käy.
Satutko tietämään jos käteinen loppuu maksamisessa niin silloin torihinnat nousevat niin paljon että torikauppa vähenee / loppuu monelta torilta.
Kun kaupan tietojärjestelmä lakkaa toimimasta niin et voi maksaa enää kuin käteisellä.
Jos joku taho laittaa haittaohjelmia maksupäätteisiin niin et silloin saa edes ruokakaupasta ruokaa kortilla vaan ainoastaan käteisellä.
Käteisen käyttö on turvallisempaa kuin kortilla maksaminen sillä aina maksettaessa selkäsi takana joku kurkkii tunnusnumerosi ja voi hetken päästä varastaa pankkikorttisi / luottokorttisi.
Kannattaa ottaa asoista selvää ennen kuin kirjoittaa tänne mitään tyhmiä.
Aika idari olet jos annat nähdä tunnuslukusi. Taksien maksupäätteitä ei päivitetä taksin ollessa ajossa.
Jos sähköt katkeavat kaupasta tai järjestelmä tilttaa, loppuu myös käteiskauppa, koska kassa-/varastojärjestelmä ei toimi eikä kassaa/sähkölukkoja saa auki.
Korttiin voi itse asettaa turvarajan ja kortin kuolettaa hetkessä, mutta jos sinulta viedään käteistä, et voi mitenkään todistaa että se edes oli sinun.
Käteismaksaminen on hyvä tapa säästää 20-25% monien palveluiden ja tavaroiden ostohinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pam pam Pauli kirjoitti:
Tämä on ihan validi perustelu, mutta itse en ole kokenut tuollaista tilannetta viimeiseen kymmeneen vuoteen. Olen erittäin laska kantamaan käteistä mukana, varsinkin kun niitä otto-pisteitä on nykyään niin jumalattoman harvassa.
Jokaisesta K-kaupasta voi nostaa käteistä.
Myös uusi raha on syntynyt käyttöömme. Sitä olikin iso läjä mammamasulla tv-mainoksessa. Kelpaisi GF-raha (Girl Friend?) itsellekin.
Anna mulle.