Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan vaatteet ovat ihan kertakäyttökamaa

Vierailija
16.05.2016 |

Olen kyllästynyt heti hajoaviin, nukkaantuviin, haalistuviin, rypistyviin ja langanpätkiä roikkuviin vaatteisiin, jotka monet ovat vieläpä läpikuultavia. Esimerkkinä ostin noin kuukausi sitten t-paidan Haloselta, ja noin neljän käyttökerran jälkeen saumaan tuli reikä. Ostin Lindexiltä paidan, hinta 40e. Pienen käytön jälkeen helmasta roikkuu jatkuvasti langanpätkiä, vaikka leikkaan ne pois. Paidan rinnuksessa on myös jotain kummallista lankaa joka kiristää kangasta. Cittarista ostin housut. Ne nukkaantuivat yhden käyttökerran jälkeen! Mikään vaate ei edes ollut mielestäni erityisen halpa, ja silti ihan kertakäyttökamaa.
Mistä saa laadukkaita vaatteita? Tuntuu että normaaleista halpakaupoista (jotka eivät mielestäni edes ole erityisen halpoja) ei enää voi vaatteita ostaa, mutta minulla ei silti ole varaa maksaa omaisuuksia vaatekappaleista. Mikä materiaali on hyvää ja kestävää? Mistä ja millaisia vaatteita te ostatte?

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hyvinä materiaaleina on mainittu jo ainakin villa, puuvilla, nahka ja silkki. Mistä muista teillä on hyviä kokemuksia?

Minä olen usein törmännyt sekoituksiin. Pari vähän paremmin säilynyttä paitaa löytyy, jotka ovat suurimmaksi osaksi polyesteriä. Vähän elastaania.

Mula on hyviä kokemuksia viskoosi+ pieni märä elastaania matskusta. Ei rypisty ja hengittää, mutta en ole ihan joka päivä käyttänyt, että en nyt siitä kestävyydestä tiedä, mutta pesuissa ei ole menneet miksikään.

Vierailija
42/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden huonolaatuisuudesta voimme syyttää vain itseämme. Jos nykyihmiset vaatisivat vaatteilta hyvää laatua ja jättäisivät ostamatta niitä huonoja rättejä, niitä ei enää valmistettaisi, kun niille ei olisi enää ostajia.

Monella olisi peiliin katsomisen paikka.

Pakko ostaa sitä mihin on varaa. Mieluiten vaikka ilmaiseksi ottaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin kaipaan 60-luvun suomalaista Kaunotar - tuotetta. vaatteita oli joka lähtöön ja kestivät iäisyyden. Itseasiassa mulla on vieläkin ullakolla muutama asu, joita lapsenlapset himoitsevat.

Aivan hirveesti käytettyjä, mutta ei merkkiäkään kulumisesta.

Vierailija
44/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko voi rehellisesti sanoa, että käyttäisi sitä 30 vuotta kestävää t-paita edes kymmentä vuotta, vaikka hyvänä säilyisikin?

30 ja 10 vuotta vanhoja löytyy.

Vierailija
45/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennemmin ostan kaksisataa euron hintaista paitaa kirpparilta kun yhden kalliista muotiliikkeestä.

Vierailija
46/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten nämä ohuet ja läpikuultavat paidat.

Eikö mistään saa kunnon paksulla trikookankaalla paitoja, joista ei kuulla läpi?!

Mulla on kaapissa 10 v vanhoja paitoja, paksua trikookangasta ja venyviä ja läpi ei näy. Ovat vain himpun liian lyhyitä  (selkä näkyy heti kun kumartuu tai maha näkyy ku nostaa käsiä). Siksi en niitä voi käyttää. Mutta laatu ihan eri kuin nyt.

Vierailija
47/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö mistään saa kunnon paksulla trikookankaalla paitoja, joista ei kuulla läpi?!

Mulla on kaapissa 10 v vanhoja paitoja, paksua trikookangasta ja venyviä ja läpi ei näy. Ovat vain himpun liian lyhyitä  (selkä näkyy heti kun kumartuu tai maha näkyy ku nostaa käsiä). Siksi en niitä voi käyttää. Mutta laatu ihan eri kuin nyt.

Laita samanväristä resoria jatkoksi niin käyttöikä pitenee.  Paitiksen alla ei näy.

Vierailija
48/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa kaupassa on (tai on ainakin ollut) jokin "organic cotton" -mallisto, josta löytää kestävämpiä  peruspaitoja. Ei ole ainakaan itsellä ollut niiden kanssa muuta ongelmaa kuin dödön pinttyminen kainalo-osiin pikkuhiljaa.

Näin yleisesti,

Käsituntumalta NewYorker ja BikBok on mielestäni pahinta kuraa, mutta muista ketjuista voi löytää perus kestäviä vaatteita kun vaan osaa vältää pahimpia keinokuituja ja heppoisimpia biletoppeja. Vaate "kestää kauemmin" myös jos ei jatkuvasti käytä samaa vaatetta. Myös liian pieni koko voi venyttää vaatteen pilalle. Ei minulla ole koskaan H&M:n tai Kiina Trikoon vaate oikeasti hajonnut, vaikka rättipuljuina niitä kauppoja pidänkin. Pahimmat viritelmät tosiaan jätän sinne kauppaan.

Vierailija
49/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pellava on kestävää. Ihana luonnonmateriaali.

Silityksen vaatii ja rypistyy käytössä, mutta silti

😃 ..😄 . 😉

Vierailija
50/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monessa kaupassa on (tai on ainakin ollut) jokin "organic cotton" -mallisto, josta löytää kestävämpiä  peruspaitoja. Ei ole ainakaan itsellä ollut niiden kanssa muuta ongelmaa kuin dödön pinttyminen kainalo-osiin pikkuhiljaa.

Näin yleisesti,

Käsituntumalta NewYorker ja BikBok on mielestäni pahinta kuraa, mutta muista ketjuista voi löytää perus kestäviä vaatteita kun vaan osaa vältää pahimpia keinokuituja ja heppoisimpia biletoppeja. Vaate "kestää kauemmin" myös jos ei jatkuvasti käytä samaa vaatetta. Myös liian pieni koko voi venyttää vaatteen pilalle. Ei minulla ole koskaan H&M:n tai Kiina Trikoon vaate oikeasti hajonnut, vaikka rättipuljuina niitä kauppoja pidänkin. Pahimmat viritelmät tosiaan jätän sinne kauppaan.

New Yorkerin ja BikBokin vaatteet on kyllä oikeasti ihan käyttökelvottomia laatunsa puolesta. Pari kertaa olen niistä erehtynyt ostamaan, mutta jatkossa saavat kyllä jäädä hyllyyn - paidat nyppyyntyvät tai näkyvät läpi ja farkut levähtävät täysin hetken käytön jälkeen, vaikka ostaisi kuinka piukasti kaupassa istuvat. Tosin miesten vaatteita löytää New Yorkeristakin ihan hyviä. Itse en ole kyllä Ginasta tai H&M:ltäkään löytänyt ostettavaa enää pariin vuoteen :( Tai Henkkamaukalta oon muutaman peruspaidan tänä aikana ostanut, mutta kaikki on revenneet tai purkautuneet saumoistaan tosi pian, harmi. Ja Ginan kledjut on olleet jo kaupassa niin heikkolaatuisen oloisia, että ovat saaneet nyt jäädä kauppaan, vaikka ennen olivat ihan suosikkejani. 

Viime vuoden suosikkituotteet löysin Seppälän alerekeistä, ovat nättejä ja kestävät hyvin. Tänä vuonna sielläkään ei ole ollut oikein mitään. Apua, tajusinpa juuri, etten ole tainnut tänä vuonna ostaa mitään vaatetta uutena! Kirppareilla mennään, kunnes tilanne paranee. Onneksi olin himoshoppaaja vuosina 2010-2013, näiltä ajoilta omistan edelleen paljon kauniita, hyväkuntoisia vaatteita. 

Vierailija
51/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä tilailen Quban vaatteita. Laadukkaita tuotteita jotka kestävät. Ovat purjehdusvaatteita, mutta seasta löytyy myös ihan tavallisia perusvaatteita jotka on ommeltu hyvin paksusta kankaasta.

Esimerkiksi ostamani hame oli 100% puuvillaa, paksua kangasta. Piti hieman kaventaa (ostin alennuksesta m-koon kun s oli loppu) ja oli ommeltu niin napakasti, että piti ihan kunnolla tehdä töitä jotta sain vyötärökaistaletta hieman aukaistua. Sisällä oleva paksu vyötärökuminauha olikin ommeltu molemmista päistä kahdesta kohtaa kunnolla kiinni, niin ei ollutkaan ihan helppo juttu kavennella näillä ompelutaidoilla :D

Mutta ovatpahan hyvää laatua. Ja pesulaputkin on söpöt. Hame ohjeistetaan pesemään 30 asteessa (tai hyppäämään hame päällä veteen) ja kuivaamaan auringolta suojattuna vaikkapa veneen kannella :)

Ei tee mieli mennä enää henkkamaukkaan tai lindexiin, kun tuolta saa suht edullisesti hyvää vaatetta. Etenkin kun bongaa vaatteet alennusmyynneistä.

Vierailija
52/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käskee satsata siihen kahdensadan euron paitaan. Sama täällä, ei mulla ole ikinä tuollaista summaa ylimääräisenä käytettäväksi yhteen paitaan. Jotta olisi, pitäisi säästää sellaiset kolme-neljä kuukautta, jossa ajassa edelliset halppisrytkyt ehtii jo rikkoontua, eli pitää ostaa säästörahoilla niitä samoja halppisrytkyjä joihin on varaa. Ehkä pitäisi yrittää löytää säästämisen ajan kirpparilta vaatteita, mutta on ihan totta että sielläkin myydään monesti korkealla hinnalla niin kuluneita vaatteita ettei niitä viitsi pitää. Joskus tosin saattaa tehdä löydön, mutta itselle tapahtuu niin aika harvoin. Vartalonmuotoni on haasteellinen pukea ja sitten että löytyisi vielä oikea koko.

Totta toki tuokin. Mä yritän aina katsoa materiaalin, vähän tutkia saumoja ja "yleisfiilistä". Ja ostan joskus myös ihan h&m laatua välillä jotain muuta. Ostan mielelläni ajattomia vaatteita, ja juuri naureskelinkin kun suurin osa mun vaatteista on vuosia vanhoja. Erona ehkä edelliseen että en todellakaan osta vaatteita kuukausittain, välillä menee puolisenkin vuotta etten osta sukkahousuja ihmeempää.

Vierailija
53/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut käskee satsata siihen kahdensadan euron paitaan. Sama täällä, ei mulla ole ikinä tuollaista summaa ylimääräisenä käytettäväksi yhteen paitaan. Jotta olisi, pitäisi säästää sellaiset kolme-neljä kuukautta, jossa ajassa edelliset halppisrytkyt ehtii jo rikkoontua, eli pitää ostaa säästörahoilla niitä samoja halppisrytkyjä joihin on varaa. Ehkä pitäisi yrittää löytää säästämisen ajan kirpparilta vaatteita, mutta on ihan totta että sielläkin myydään monesti korkealla hinnalla niin kuluneita vaatteita ettei niitä viitsi pitää. Joskus tosin saattaa tehdä löydön, mutta itselle tapahtuu niin aika harvoin. Vartalonmuotoni on haasteellinen pukea ja sitten että löytyisi vielä oikea koko.

Totta toki tuokin. Mä yritän aina katsoa materiaalin, vähän tutkia saumoja ja "yleisfiilistä". Ja ostan joskus myös ihan h&m laatua välillä jotain muuta. Ostan mielelläni ajattomia vaatteita, ja juuri naureskelinkin kun suurin osa mun vaatteista on vuosia vanhoja. Erona ehkä edelliseen että en todellakaan osta vaatteita kuukausittain, välillä menee puolisenkin vuotta etten osta sukkahousuja ihmeempää.

Kun kirjaisi vaikka kahdelta vuodelta kulut, sitten taas kaksi vuotta menetellen eri tavoin, vaikka satsaamalla kalliimpiin, näkisi eron.

Joskus väittely täällä onko halvempaa tehdä itse laadukkaasta kankaasta kuin ostaa valmisvaate.

Vierailija
54/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen löytänyt lähestulkoon kaikki vaatteet ihan normaaleista ketjuliikkeistä ja kirpputoreilta. Shoppailen todella vähän, mutta ne vaatteet mitkä olen ostanut uusina, tutkin ennen ostoa tarkkaan. Jos esimerkiksi paita on ohuesta, huonolaatuisesta kankaasta valmistettu hörhelöhuitula, se jää vaaterekkiin vaikka olisi kuinka kaunis ja ihana. Materiaaleja ja laatua siis kannattaa syynätä tarkkaan, sillä samoista liikkeistä löytyy myös niitä vaatteita, jotka ovat esimerkiksi täyttä puuvillaa ja valmistettu hyvin, lankoja ei roiku missään ja saumat ovat täydelliset. Myös vaateostoksen jälkeinen käyttäminen ratkaisee paljon. Vaatteita, paitojakaan, ei kannata pestä yhden käyttökerran jälkeen jos sille ei ole tarvetta. Jos esimerkiksi se paita on ollut päällä työpäivän verran, ei ole likainen tai haise, en näe syytä heittää sitä pyykkikoriin ja pesujonoon. Peseminen kuluttaa vaatetta aina enemmän kuin käyttäminen.

Ylipäänsä sellaiset hm:n sesonkivaatteet valmistetaan huonompilaatuisina kuin vaatteet, jotka ovat myynnissä aina, eli sellaiset yksiväriset perus pitkähihaiset tai t-paidat, sillä niiden oletetaankin kestävän vain yhden kesän tai syksyn. Laatu, materiaalit ja pesuohjeet kannattaa siis tarkistaa. Nuorempana ostin vaatteen aina vaan sillä meriitillä, että onpa nätti ja halpakin vielä. Nyt opiskelijana katson tarkkaan, millaisia vaatteita ostan, sillä ei ole välttämättä varaa ostaa sitä toista valkoista t-paitaa, jos ensimmäinen virittyy. Sen takia myös halvin mahdollinen ei ole ostoslistallani. Ja kirpparit on parhaita, ihmiset ostavat vaatteita joita eivät pidä päällä välttämättä kertaakaan, vaan myyvät eteenpäin. Parhaimmillaan sieltä löytää koko asun housuineen ja kenkineen alle kympillä :) opiskelija kiittää!

Itsellä sama mentaliteetti ollut jo vuosia. Ostan ehkä kerran vuodessa vaatteita uutena ja silloinkin vain jos on todellinen tarve. Kirpputoreja kun jaksaa koluta niin sieltä kyllä tekee välillä ihan uskomattomia löytöjä! On siellä paljon muutakin kuin jo ne valmiiksi räjähtäneet vaatteet ja jos vaate kerran hyvä kuntoisena on päätynyt käytettynä kirpputorille se yleensä kestää tulevaisuudessakin. Ihmiset eivät useinkaan meinaa uskoa kun kerron, että melkein koko vaatevarastoni on second handia, koska tykkään panostaa paljon ulkonäköön ja tyylikkyyteen.

Toinen juttu on, että vaikka puuvilla mielletään hyväksi luonnonkuiduksi on senkin laadussa suuria eroja ja kaiken lisäksi sen viljely kuormittaa ihan uskomattoman paljon luontoa, puhumattakaan millaisella riistotyövoimalla sitä kasvatetaan. Eli jos ostatte puuvillaa niin ostakaa mielummin luomua, vaikka ei sekään ole mikään eettisyyden tae.

Täällä ihan sama! Vaatekaapin sisällöstä mullakin varmaan 85% kirppareilta ja second hand-kaupoista ostettu, ja kaikki ihmettelee että miten voi olla, miten sieltä löytyy oikeesti tollasta tavaraa ja voit pukeutua noin kirppisvaatteilla? Käytetyilläkin vaatteilla olen ystäväpiiristäni se, jolla on ns. "parhain tyyli" ja joka näyttää laitetuimmalta. Ihan mahtavia paikkoja kirpparit, kaikkien nuhjuisten tiskirätiksi kelpaavien vaatteiden keskeltä löytyy myös aitoja villavaatteita, kalliimpia merkkejä pilkkahintaan ja vaikka ja mitä. Sieltä on ostettu esimerkiksi acnen nahkanilkkurit 15 eurolla, yksi parhaimmista löydöistäni :)

Vierailija
55/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ärsyttää ne ohuen ohuet paidat ja topit. Erityisesti topit. Paidan alle voi laittaa topin mutta pitäisikö topinkin alle laittaa toinen toppi? En tykkää kesällä enkä muutenkaan pitää monia paitoja päällekäin. Hylkäsin aluspaidan jo kauan sitten ja tykkään pitää rintsikoiden päällä semmosia kunnollisia paitoja kuin mitä tässä ennen on ollut. Ettei näy ritsikat pahasti läpi.

Vierailija
56/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävelisin ompelijalle.

Hyvistä materiaaleista klassisia ja monikäyttöisiä vaatteita, joihin voi trendien mukaan yhdistää sitten jotain, että pysyy muodissa mukana.

Vaikka ompelijan tekemä työ maksaa, sen voi sitten jakaa sille 10 vuodelle.

Tässä on myös yksi vaihtoehto: lupaavat tuotteilleen elinikäisen takuun. Koska vaate on tehty kestämään, ei voidakaan seurata puolen vuoden välein vaihtuvia muoteja vaan kyse on perustavarasta, kuten valkoinen t-paita. Kyllä siinäkin säästää, ettei osta kappahlista parin kuukauden välein uutta.

http://www.buymeonce.com/

Vierailija
57/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dieselin farkuilla taitaa olla viides vuosi ahkeraa käyttöä menossa. Kulumista on toki havaittavissa jo, mutta ihan käyttökunnossa ovat.

Viisi vuotta jatkuvaa käyttöä ei ole aika eikä mikään vaatteelle.

Vierailija
58/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kirjaisi vaikka kahdelta vuodelta kulut, sitten taas kaksi vuotta menetellen eri tavoin, vaikka satsaamalla kalliimpiin, näkisi eron.

Joskus väittely täällä onko halvempaa tehdä itse laadukkaasta kankaasta kuin ostaa valmisvaate.

Jokaisen vaatteen pitäisi kestää kaksi vuotta. Joten miten voit verrata hintoja?

Vierailija
59/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden huonolaatuisuudesta voimme syyttää vain itseämme. Jos nykyihmiset vaatisivat vaatteilta hyvää laatua ja jättäisivät ostamatta niitä huonoja rättejä, niitä ei enää valmistettaisi, kun niille ei olisi enää ostajia.

Monella olisi peiliin katsomisen paikka.

Alastikko pitäisi kulkea, kun ei ole varaa tuhlata Stockmannille yhteen t-paitaan kahtasataa?

Oletko koskaan kuullut kirpputoreista?

Eli pitäisi ostaa kellastuneita, hiessä muhineita luderättejä?

Ainoastaan idiootti myy kirpputoreilla hyvää kamaa. Ei vaatteita kannata viedä pois jos ne on vielä hyvät.

Vierailija
60/96 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen vaatteen pitäisi kestää kaksi vuotta. Joten miten voit verrata hintoja?

Tarkoitin noin yleensä, kaikki vaatemenot, sitten vertailisi itse tehden enimmäkseen, taas ostaen.  Että kumpi olisi halvempaa tai edullisempaa.  Näin se menee, kirppari, uuden osto, itse ommeltu, kaikkia kolmea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä