Nykyajan vaatteet ovat ihan kertakäyttökamaa
Olen kyllästynyt heti hajoaviin, nukkaantuviin, haalistuviin, rypistyviin ja langanpätkiä roikkuviin vaatteisiin, jotka monet ovat vieläpä läpikuultavia. Esimerkkinä ostin noin kuukausi sitten t-paidan Haloselta, ja noin neljän käyttökerran jälkeen saumaan tuli reikä. Ostin Lindexiltä paidan, hinta 40e. Pienen käytön jälkeen helmasta roikkuu jatkuvasti langanpätkiä, vaikka leikkaan ne pois. Paidan rinnuksessa on myös jotain kummallista lankaa joka kiristää kangasta. Cittarista ostin housut. Ne nukkaantuivat yhden käyttökerran jälkeen! Mikään vaate ei edes ollut mielestäni erityisen halpa, ja silti ihan kertakäyttökamaa.
Mistä saa laadukkaita vaatteita? Tuntuu että normaaleista halpakaupoista (jotka eivät mielestäni edes ole erityisen halpoja) ei enää voi vaatteita ostaa, mutta minulla ei silti ole varaa maksaa omaisuuksia vaatekappaleista. Mikä materiaali on hyvää ja kestävää? Mistä ja millaisia vaatteita te ostatte?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Moniko voi rehellisesti sanoa, että käyttäisi sitä 30 vuotta kestävää t-paita edes kymmentä vuotta, vaikka hyvänä säilyisikin?
Ei. Yhdeksän vuotta käytin, jos nyt ihan oikein laskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden huonolaatuisuudesta voimme syyttää vain itseämme. Jos nykyihmiset vaatisivat vaatteilta hyvää laatua ja jättäisivät ostamatta niitä huonoja rättejä, niitä ei enää valmistettaisi, kun niille ei olisi enää ostajia.
Monella olisi peiliin katsomisen paikka.
Alastikko pitäisi kulkea, kun ei ole varaa tuhlata Stockmannille yhteen t-paitaan kahtasataa?
Ostaisitko yhden 30 vuotta kestävän perus-t-paidan 200 eurolla vai puolen vuoden välein huonolaatuisen paidan 5 eurolla?
Ei mulla ole varaa maksaa paidasta 200 euroa vaikka se kestäisi 50 vuotta! Mikä siinä on joillekin vaikea tajuta? Mun maksukyky paidan suhteen menee ehdottomasti 50 eurossa ja siinäkin on mielestäni jo puolet liikaa. Housuista voin maksaa 60e takista 100e. Kengät ostan mieluiten alle 100e:n.
Minun mielestäni ns. keskihintaisiakin hyviä vaatteita pitäisi olla saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteiden huonolaatuisuudesta voimme syyttää vain itseämme. Jos nykyihmiset vaatisivat vaatteilta hyvää laatua ja jättäisivät ostamatta niitä huonoja rättejä, niitä ei enää valmistettaisi, kun niille ei olisi enää ostajia.
Alastikko pitäisi kulkea, kun ei ole varaa tuhlata Stockmannille yhteen t-paitaan kahtasataa?
Oletko koskaan kuullut kirpputoreista?
Kyllä. Myyvät siellä niitä samoja rytkyjä jo valmiiksi hajonneina, vähintään nukkaantuneina, ja hintakin eroaa hyvällä tuurilla vitosen kauppojen alennusmyynneistä. Ei siis auta asiaa.
Niin totta! Ei juuri tee mieli shoppailla, kun joka paikassa on vaan rumia ryhdittömiä akryyli- ja polyesterirättejä. Sitten kun löytää jotain täysin puuvillaista, niin todennäköisesti siitä näkyy läpi jo valmiiksi. Olen muuten huomannut jo aikoja sitten, että miesten osastoilla on huomattavasti parempilaatuista tavaraa kuin naisten. Eli kannattaisi suosiolla jättää ne huonolaatuiset muovirätit kauppaan, niin ehkä laatu paranisi naisten vaatteissakin.
Käytiin tytön kanssa lauanataina shoppailemassa. Meistä kumpikaan ei löytänyt yhtään vaatetta vaikka käytiin läpi useampikin vaatekauppa. Niin rumia ja huonosti tehtyjä rytkyjä näkyi joka kaupassa monta rekillistä. Joku niitä sitten kai säälistä jonkun ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaisitko yhden 30 vuotta kestävän perus-t-paidan 200 eurolla vai puolen vuoden välein huonolaatuisen paidan 5 eurolla?
Ei mulla ole varaa maksaa paidasta 200 euroa vaikka se kestäisi 50 vuotta! Mikä siinä on joillekin vaikea tajuta? Mun maksukyky paidan suhteen menee ehdottomasti 50 eurossa ja siinäkin on mielestäni jo puolet liikaa. Housuista voin maksaa 60e takista 100e. Kengät ostan mieluiten alle 100e:n.
No osta (hyvää) kangasta ja ompele itse.
Ja mieti sitten mitä sun aika maksaa.
Vai maksaisitko sittenkin jollekulle muulle siitä työstä?
Vierailija kirjoitti:
Dieselin farkuilla taitaa olla viides vuosi ahkeraa käyttöä menossa. Kulumista on toki havaittavissa jo, mutta ihan käyttökunnossa ovat.
Ja mun miehellä meni Dieselin farkut puhki, ehtivät olla käytössä vuoden... Eikä olleet ainoat housut mitä käyttää. Ehkä laatu on ollut erilaista 5 vuotta sitten, tai se vaihtelee malleittain, tai sinä käytät ko. farkkuja kerran kuussa.
Itsekin ennen ostin pelkästään Espritin farkkuja, parhaat kesti luokkaa 10 vuotta. Nyt viimeiset parit on menneet huonoiksi (lötkistyneet täysin muodottomiksi) jo parissa kuukaudessa. Pahimmat jouduin palauttamaan heti ekan pesun jälkeen, kun levähtivät 10 SENTTIÄ kokoaan isommiksi. Ja ihan ohjeen mukaan on pesty. Enää en noita osta, eivät mitään halvimpia kuitenkaan ole. Mexx:n farkut ostin viimeksi, ne kesti jopa vuoden hyvänä ennen kuin alkoi reisistä paistaa aurinko läpi...
Jotkut käskee satsata siihen kahdensadan euron paitaan. Sama täällä, ei mulla ole ikinä tuollaista summaa ylimääräisenä käytettäväksi yhteen paitaan. Jotta olisi, pitäisi säästää sellaiset kolme-neljä kuukautta, jossa ajassa edelliset halppisrytkyt ehtii jo rikkoontua, eli pitää ostaa säästörahoilla niitä samoja halppisrytkyjä joihin on varaa. Ehkä pitäisi yrittää löytää säästämisen ajan kirpparilta vaatteita, mutta on ihan totta että sielläkin myydään monesti korkealla hinnalla niin kuluneita vaatteita ettei niitä viitsi pitää. Joskus tosin saattaa tehdä löydön, mutta itselle tapahtuu niin aika harvoin. Vartalonmuotoni on haasteellinen pukea ja sitten että löytyisi vielä oikea koko.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi R-Collectionin t-paidat ovat melko lailla ikuisia - mulla on niitä melkein 30 vuotta vanhoja, eivätkä ne ole ikinä olleet mitenkään erityisen kalliita, jos eivät ihan halpojakaan.
Mennyt ei ole tae tulevasta. Ostapa NYT R-collectionin paita niin katsotaan kestääkö 30 vuotta - tai edes 3.
Eli hyvinä materiaaleina on mainittu jo ainakin villa, puuvilla, nahka ja silkki. Mistä muista teillä on hyviä kokemuksia?
Minä olen usein törmännyt sekoituksiin. Pari vähän paremmin säilynyttä paitaa löytyy, jotka ovat suurimmaksi osaksi polyesteriä. Vähän elastaania.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No osta (hyvää) kangasta ja ompele itse.
Ja mieti sitten mitä sun aika maksaa.
Vai maksaisitko sittenkin jollekulle muulle siitä työstä?
Tätä olen jonkun verran tehnytkin. Tosin, hyvän kankaan saaminenkaan ei aina ole helppoa.
Pesin juuri parit Eurokankaasta pari vuotta sitten ostamani ei ihan halvat verhot. No, kummatkin haalistuivat pesussa.
Itse olen löytänyt lähestulkoon kaikki vaatteet ihan normaaleista ketjuliikkeistä ja kirpputoreilta. Shoppailen todella vähän, mutta ne vaatteet mitkä olen ostanut uusina, tutkin ennen ostoa tarkkaan. Jos esimerkiksi paita on ohuesta, huonolaatuisesta kankaasta valmistettu hörhelöhuitula, se jää vaaterekkiin vaikka olisi kuinka kaunis ja ihana. Materiaaleja ja laatua siis kannattaa syynätä tarkkaan, sillä samoista liikkeistä löytyy myös niitä vaatteita, jotka ovat esimerkiksi täyttä puuvillaa ja valmistettu hyvin, lankoja ei roiku missään ja saumat ovat täydelliset. Myös vaateostoksen jälkeinen käyttäminen ratkaisee paljon. Vaatteita, paitojakaan, ei kannata pestä yhden käyttökerran jälkeen jos sille ei ole tarvetta. Jos esimerkiksi se paita on ollut päällä työpäivän verran, ei ole likainen tai haise, en näe syytä heittää sitä pyykkikoriin ja pesujonoon. Peseminen kuluttaa vaatetta aina enemmän kuin käyttäminen.
Ylipäänsä sellaiset hm:n sesonkivaatteet valmistetaan huonompilaatuisina kuin vaatteet, jotka ovat myynnissä aina, eli sellaiset yksiväriset perus pitkähihaiset tai t-paidat, sillä niiden oletetaankin kestävän vain yhden kesän tai syksyn. Laatu, materiaalit ja pesuohjeet kannattaa siis tarkistaa. Nuorempana ostin vaatteen aina vaan sillä meriitillä, että onpa nätti ja halpakin vielä. Nyt opiskelijana katson tarkkaan, millaisia vaatteita ostan, sillä ei ole välttämättä varaa ostaa sitä toista valkoista t-paitaa, jos ensimmäinen virittyy. Sen takia myös halvin mahdollinen ei ole ostoslistallani. Ja kirpparit on parhaita, ihmiset ostavat vaatteita joita eivät pidä päällä välttämättä kertaakaan, vaan myyvät eteenpäin. Parhaimmillaan sieltä löytää koko asun housuineen ja kenkineen alle kympillä :) opiskelija kiittää!
Vierailija kirjoitti:
Eli hyvinä materiaaleina on mainittu jo ainakin villa, puuvilla, nahka ja silkki. Mistä muista teillä on hyviä kokemuksia?
Minä olen usein törmännyt sekoituksiin. Pari vähän paremmin säilynyttä paitaa löytyy, jotka ovat suurimmaksi osaksi polyesteriä. Vähän elastaania.
Viskoosi. Jos seassa on vähän viskoosia, se ei välttämättä ole paha. Elastaani sen sijaan hapertuu nopeasti.
Jos haluatte ostaa vaatteita, joita ei ole tehnyt 10-vuotias aasialainen lapsi halvimmista mahdollisista materiaaleista 15 minuutissa niin sitten niistä pitää maksaa enemmän kuin 25€. Suosittelen tilaamaan ompelijalta.
Kannattaa opetella ompelemaan itse!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen löytänyt lähestulkoon kaikki vaatteet ihan normaaleista ketjuliikkeistä ja kirpputoreilta. Shoppailen todella vähän, mutta ne vaatteet mitkä olen ostanut uusina, tutkin ennen ostoa tarkkaan. Jos esimerkiksi paita on ohuesta, huonolaatuisesta kankaasta valmistettu hörhelöhuitula, se jää vaaterekkiin vaikka olisi kuinka kaunis ja ihana. Materiaaleja ja laatua siis kannattaa syynätä tarkkaan, sillä samoista liikkeistä löytyy myös niitä vaatteita, jotka ovat esimerkiksi täyttä puuvillaa ja valmistettu hyvin, lankoja ei roiku missään ja saumat ovat täydelliset. Myös vaateostoksen jälkeinen käyttäminen ratkaisee paljon. Vaatteita, paitojakaan, ei kannata pestä yhden käyttökerran jälkeen jos sille ei ole tarvetta. Jos esimerkiksi se paita on ollut päällä työpäivän verran, ei ole likainen tai haise, en näe syytä heittää sitä pyykkikoriin ja pesujonoon. Peseminen kuluttaa vaatetta aina enemmän kuin käyttäminen.
Ylipäänsä sellaiset hm:n sesonkivaatteet valmistetaan huonompilaatuisina kuin vaatteet, jotka ovat myynnissä aina, eli sellaiset yksiväriset perus pitkähihaiset tai t-paidat, sillä niiden oletetaankin kestävän vain yhden kesän tai syksyn. Laatu, materiaalit ja pesuohjeet kannattaa siis tarkistaa. Nuorempana ostin vaatteen aina vaan sillä meriitillä, että onpa nätti ja halpakin vielä. Nyt opiskelijana katson tarkkaan, millaisia vaatteita ostan, sillä ei ole välttämättä varaa ostaa sitä toista valkoista t-paitaa, jos ensimmäinen virittyy. Sen takia myös halvin mahdollinen ei ole ostoslistallani. Ja kirpparit on parhaita, ihmiset ostavat vaatteita joita eivät pidä päällä välttämättä kertaakaan, vaan myyvät eteenpäin. Parhaimmillaan sieltä löytää koko asun housuineen ja kenkineen alle kympillä :) opiskelija kiittää!
Itsellä sama mentaliteetti ollut jo vuosia. Ostan ehkä kerran vuodessa vaatteita uutena ja silloinkin vain jos on todellinen tarve. Kirpputoreja kun jaksaa koluta niin sieltä kyllä tekee välillä ihan uskomattomia löytöjä! On siellä paljon muutakin kuin jo ne valmiiksi räjähtäneet vaatteet ja jos vaate kerran hyvä kuntoisena on päätynyt käytettynä kirpputorille se yleensä kestää tulevaisuudessakin. Ihmiset eivät useinkaan meinaa uskoa kun kerron, että melkein koko vaatevarastoni on second handia, koska tykkään panostaa paljon ulkonäköön ja tyylikkyyteen.
Toinen juttu on, että vaikka puuvilla mielletään hyväksi luonnonkuiduksi on senkin laadussa suuria eroja ja kaiken lisäksi sen viljely kuormittaa ihan uskomattoman paljon luontoa, puhumattakaan millaisella riistotyövoimalla sitä kasvatetaan. Eli jos ostatte puuvillaa niin ostakaa mielummin luomua, vaikka ei sekään ole mikään eettisyyden tae.
Ostan vaatteet ihan perushalpaketjuista, enimmäkseen h&m:sta. Tärkeintä on tunnustella kangas ja valita luonnonmateriaaleja (puuvillaa enimmäkseen). Laatu vaihtelee tosi paljon, jotkut vaatteet ovat tosiaan kertakäyttökamaa, mutta jotkut kestävät vuosikausia viikottaista käyttöä. Lasten ja miesten puolella on laatu parempaa kuin naisten puolella. Kokemuksen kautta oppii silmäilemällä ennustamaan aika hyvin, miten kangas kestää käyttöä ja pesua.
Kannatta suosia ns urheiluvaateketjuja. En nyt tarkoita mitään puman kaltaisia muotiväriketjuja, vaan esim partioaitassa myytävää fjällrävenia. Eräilyyn tarkoitetut vaatteet kestävät huomattavasti paremmin, eikä hinta nyt päätäkään huimaa. Toki sitten näyttää siltä urheilijalta, eikä muotirättipukeutujalta, mutta elämä on valintoja täynnä.
Pellavaiset t-paidat ovat ihania käytössä, aika pian reikiintyivät, ehkä pesin väärin. Pikeepaidat ainakin kestävät, arkikäytössä menettelevät, eivät tietty ole kovin naisellisia. On ajateltava pitkäjänteisesti rahan kulutus vaatteisiin, halpa ei aina ole hyvää ei liioin kalliskaan. Sekoite melkein paras, kuin 100 % luonnonkuitu, kukaan ei viitsi pestä t-paitoja käsin ainakaan jatkuvasti.
Itse olen huomannut että osa merkkivaatteisya kestää, toki niihinkään ei pidä ihan varauksettomasto suhtautua. Esimerkiksi Tara Jarmonilla on mielestäni hyvä hinta-laatusuhde, aluspaidoissa Wolford ykkönen (kuudes vuosi menossa kahden viikottain käytössä ja pestävän mustan topin kohdalla, kummassakaan ei mitään kulumaa).
Trikoovaatteet tuppaavat kulumaan aina, merkistä riippumatta.
Katsoisin enemminkin materiaaleja kun vain merkkejä, sillä joka paikasta voi löytää helmiä ja roskaa.. Itse suosin hyviä materiaaleja, silkkiä, nahkaa, puuvilllaa ja villaa sillä ne kestävät mielestäni parhaiten.
Kirppareilta voi toisinaan löytää aarteita ja jos vaate on edelleen uudenhohtoinen vaikka on ollut jo käytössä on se mielestäni hyvä merkki että kestää jatkossakin (monet tosin myyvät kirppareilla myös nukkaisia ja reikäisiä kulahtaneita vaatteita?!) ja hinta tosi edullinen.