Pienituloisten/köyhien harrastuksia
Käsityöt, lukeminen, klassinen musiikki, sienestys, kuvataiteet, muita?
Kommentit (71)
Turhanpäiväinen av-palstalla pyöriminen 24/7. Rahat ja mielikuvitus ei riitä mihinkään muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu, kirjasto, kansanopisto, puutarhanhoito...
Kenen puutarhaa köyhä hoitaa?
Mistä lähtien puutarha on ollut ylellisyyttä? Puutarhoja on monenlaisia, pienimmillään se voi olla ihan vaan parvekkeella. Rivarissa onkin sitten jo pikkasen laajemmat mahdollisuudet ja mummonmökissä jo lähes rajattomat. Niin ja niitä mummonmökkejä ihan vuokrataankin, toki täällä periferiassa ne eivät edes kummosia maksa. Alle parillakymmenellätuhannellakin voi saada ihan käypäsen tönön.
No tämmöiselle kaupungin vuokraluukussa asuvalle puutarhan hoito kuulostaa jokseenkin ylelliseltä. Pikkuruiseen parvekepuutarhaan ei ihan hirveesti aikaa saa kulutettua eikä mulla todellakaan ole varaa ostaa kymmenien tuhansien mummonmökkiä periferiasta. Jollain sinne pitisi vielä matkustaakin ja se syö rahaa myös. Ja täällä asun koska duunit ja sosiaalinen verkosto on täällä.
Jonottamisen jälkeen olen saanut vuokrattua palstapuutarhalta pinen maatilkun ja kyllä, se on ylellisyyttä. Ei siinä mielessä että se olisi kallis vaan siksi että palstoja on vaikea saada. Sellaiselle jolla on mahdollisuus ostaa talo ja piha, puutarhan hankkiminen on tietty paljon helpompaa - samoin sen hoitaminen kun ei tarvitse erikseen matkustaa sinne puutarhalle. Mutta koen kyllä itseni onnekkaaksi kun tuon palstan sain. Saishan siihenkin rahaa uppoamaan vaikka kuinka jos vaan oli millä mällätä mutta onneksi pienelläkin rahalla saa kasvatettua kaikkea kivaa ja vuora on kohtuullinen. :)
Niin siis tuo viestini oli vastaus kysymykseen Kenen puutarhaa köyhä hoitaa? Ylellisyydellä tässä tapauksessa siis tarkoitettiin kallista. Sinäkin osaltasi vastasit tuohon kysymykseen omalla vuokrapalstallasi. Minä en sitä kertonut vaihtoehtona, koska se mainittiin jo aiemmin.
En siis kehottanut yhtään ketään muuttamaan minnekään, enkä varsinkaan ostamaan mummonmökkiä pelkäksi vapaa-ajan puutarhatilaksi, vaan kerroin että myös köyhällä on ihan edullisia vaihtoehtoja puutarhanhoitoon. Mummonmökkiä siis tarkoitin ihan asuntona, sellaisessa asun itsekin ja varmasti on edullisemmat asumiskulut kuin sinulla.
Eihän kukaan antanut mitään ajallista kriteeriä sille, kuinka paljon harrastukseen pitää käyttää aikaa. Parvekeviljelmä on harrastus ihan siinä kuin sinun vuorkrapalstasikin, vaikka siihen käyttäisikin huomattavasti vähemmän aikaa kuin palstaviljelyyn. Parvekeviljely siis myös ihan käypänen harrastus sekin.
Huvittava ketju. Luuletteko oikeasti, että köyhät käyvät jossain juoksulenkillä tai metsässä sienestämässä? Eivät todellakaan käy. Mitä seuraavaksi väitätte? Että köyhät ovat suomessa laihoja eivätkä tupakoi, koska ne maksavat? Ehh...? Aineettomat harrasteet assosioituvat useammin hyväosaisuuteen kuin keskiluokkaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju. Luuletteko oikeasti, että köyhät käyvät jossain juoksulenkillä tai metsässä sienestämässä? Eivät todellakaan käy. Mitä seuraavaksi väitätte? Että köyhät ovat suomessa laihoja eivätkä tupakoi, koska ne maksavat? Ehh...? Aineettomat harrasteet assosioituvat useammin hyväosaisuuteen kuin keskiluokkaisuuteen.
Nämä olivat ehdotuksia. Jos köyhyys on henkistä laatua, niin eivät varmaankaan lankea kovin hedelmälliseen maaperään.
Kiva ketju, paljon hyviä ideoita. Pääsi näin pitkälle ennen kuin joku vihatrolli tuli paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Useammin varmasti näin, mutta ihan kuutamolla olet sinäkin, jos kuvittelet, että kaikki köyhät on alkoholistirenttuja.
Minä ole ihan elävä esimerkki niistä tapauksista, joista sinä tunnut olevan totaalisen tietämätön. Olen siis raitis ja tupaikoimaton ja ainoat harrasteeni on liikunnallisia. Sienestä en, marjastan kyllä. Olen työtön ja asun periferiassa, jossa ei töitä ole, enkä täältä mökistäni enää maailmalle töiden perässä lähde, koska tyydyn vähempään ja jätän työpaikat nuoremmille. Olin työelämässä liki 40 vuotta ja nyt työttömänä ollut pari vuotta. Eli olen kyllä oman työurani jo tehnyt, nyt odottelen vain eläkkeelle pääsemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilu, kirjasto, kansanopisto, puutarhanhoito...
Kenen puutarhaa köyhä hoitaa?
Viljelypalstoja vuokrataan, jos nyt sattuu asumaan kohtuu etäisyydellä. Pieniä aloituskuluja siihenkin joutuu laittamaan, eli tuskin jää voitolle, mutta pääsee harrastamaan.
Joku penkki palstalle, lapio, multaa, paskaa, harsoa, kastelukannuja jne.
Sinkkumies
Mnulla on ja yritän pitää kulut kurissa. Ei se ihan halpaa ole vaikka alkukantaisesti hommaa hoidankin. Pelkkä lapio maksaa aika paljon eikä se palstan vuokrakaan ole ihan vähän.
No pelkkä lapio nyt ei todellakaan paljoa maksa, eikä mitkän muutkaan perusvälineet. Fiskarsin lapionkin saa alle parillakympillä ja se on kertahankinta, kuten muutkin välineet. Seuraavina vuosina siis viljely on jo melko edukasta ja saattaa siitä jotakin jäädä viivan allekin. Ei toki mitään satasia, mutta saapahan harrastuksen kulut kuitattua ja siihen pääle vielä muutama roponen, jos hyvin natsaa.
Kiva, kun täällä on muitakin, jotka tubettavat oopperoita. <3 Oopperatalolla on myös ilmaisia konsertteja ja Musiikkitalolla kenraaleihin liput ovat hyvin edullisia. Ainakin Helsingissä osa museotarjonnasta on pysyvästi ilmaista tai ajoittain. Kohta tulee myös puistovahtitoimintaa ja toivottavasti pääsee myös uimarannalle. Kun menee eri paikkoihin kävellen tai pyörällä, saa myös ulkoilua. Leipominen itse tulee myös edullisemmaksi kuin kahviloissa käynti ja on parempaa kuin kaupan pullat. Ulkomaanmatkoihin ei tänäkään kesänä ole varaa, mutta sukulointiin hyvinkin, onneksi ovat mukavia.
Kävely (erityisesti pururadalla, ettei kengät kulu), kerrostalo kyttäys ja kärpästen kasvattaminen
Ajattelepa kaikkia kukkien värejä ja lehtien muotoja. Eikö niissä ole eroja? Entäpä suorat ja monihaaraisia versoja puilla ja pensailla. On varpumaista ja heinämäistä kasvutapaa, on reheviä ruohovartisia kasveja, mätästäviä, suikertavia ja vaikka mitä muita. Kaktusta ei sekoita lumpeeseen vaikka molemmat ovat vihreitä, ja samalla huomaakin, että kasvupaikka antaa lisää vihjeitä määritykseen. Kyllä kasveista siis tuntomerkkejä löytyy kun vaivautuu koukistamaan polviaan, katsomaan ajan kanssa ja vertaamaan muihin lajeihin.