Korkeastikoulutettujen ja hyvätuloisten harrastuksia?
Mitkä ovat mielestänne korkeastikoulutettujen ja hyvätuloisten ihmisten ja heidän lastensa harrastuksia? Tuttavapiirissämme näin on ehdottomasti purjehdus ja golf.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Purjehdus, ratsastus, triathlon, juoksu, hiihto ja muut kestävyyslajit, suunnistus, vaeltaminen ja luonto, musiikki, taide. Ehkä myös golf ja tennis, vaikka ovatkin enemmän alemman keskiluokan juttuja.
Lapsilla myös jääkiekko, jalkapallo, käsipallo, taitoluistelu, muodostelmaluistelu, voimistelu.
Metsästys toki myös ja lukeminen
Ai tää oli mielipidekysely, olin tulossa kertomaan että olen lääkäri ja harrastan juoksua, pyöräilyä ja lukemista, mieheni juokse ja käy salilla. mutta jos tässä haettiin mielikuvia niin ei sittenkään mitään... Eikä meillä nyt mitkään huipputulot olekaan vaikka ihan hyvät onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ai tää oli mielipidekysely, olin tulossa kertomaan että olen lääkäri ja harrastan juoksua, pyöräilyä ja lukemista, mieheni juokse ja käy salilla. mutta jos tässä haettiin mielikuvia niin ei sittenkään mitään... Eikä meillä nyt mitkään huipputulot olekaan vaikka ihan hyvät onkin.
Teillä on siis tyypilliset ylemmän keskiluokan harrastukset.
Eikai ne harrastukset ja koulutus tai tulot liity toisiinsa:D miksi kaikkeen pitää yrittää tunkea tulot tai koulutus?:D
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat sosiologien mukaan wanna be -eliitin harrastuksia. Porukka on oikeasti todennäköisesti pelokasta keskiluokkaa. Oikeasti korkeakoulutettu eliitti harrastaa mitä haluaa ilman, että ajattelee asian statuspuolta. Oma varakas tohtorimieheni harrastaa uintia. Itse harrastan opiskelua, jo jokunen tutkinto on takana. Opettele ajattelemaan omilla aivoillasi ja unohda mitä naapuri harrastaa.
Samaa mieltä kaikista noista harrastuksista paitsi todella aktiivisesta maailmanmatkailusta. Meillä on purjevene (osuus, ei maksa paljon). Mulla pitkä klassisen musiikin harrastustausta. Korkeastikoulutettuja ollaan kyllä, mutta ei mitään erityisen hyvätuloisia. Pitää ilmeisesti alkaa harrastamaan veneilyä aktiivisemmin, en siitä niin kovin pidä mutta kai se sit kuulostaisi fiiniltä kun kertoisin kuunnelleeni Mahleria kannella proseccoa siemaillen... tai sit ei.
Yksi "paremman keskiluokan" trendiharrastus on nykyään triathlon. En tiedä, mihin tuosta enää päästään, seuraava trendi lie ultrajuoksu.
Myös sellainen extreme bucket-list -harrastaminen on aika rikkaiden touhua. Tälle ei ole varsinaista määritelmää, mutta se on sitä että jotkut matkustaa pitkin maailmaa korkkaamassa kaikki hyvät puuterilumipaikat, toiset keräilee surffipyhättöjä, vuorikiipeily ja kaikkien isojen vuorien valloitus, napajäätikköretket ym.
Tässä ihan hyvä tutkimus aiheesta:
https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/27503/yhteisku.pdf?seq…
Jos ette jaksa tutkimusta lukea, lyhyt tiivistys löytyy artikkelista:
http://www.taloussanomat.fi/harrastukset/2011/09/19/luokka-vaikuttaa-ma…
Yhteenvetona voidaan todeta, että aktiivinen harrastaminen ylipäätään on keskiluokan tunnusmerkki, vastaavasti passiivisuus työväenluokan tunnusmerkki.
Olen korkeakoulutettu ja suht hyvätuloinenkin käsittääkseni.
Harrastan lenkkeilyä, pilatesta, patikointia, joogaa ja sulkapalloa. Olen myös harrastanut monia eri tanssilajeja elämäni aikana, mutta en mitään niistä mitenkään pitkäjänteisesti tai tavoitehakuisesti. Tykkään matkustella, mitä nyt töiden puitteissa ehdin. Luen paljon, kaunokirjallisuutta. Laulan kuorossa ja opiskelen yksinlaulua. Käyn mielelläni teatterissa ja klassisen musiikin konserteissa sekä tanssiesityksissä.
Osaan kyllä golfata ja purjehdus/veneilykään ei ihan outoja asioita ole, mutta eivät nyt ole mun juttuni. Golf alkaa olla vähän noin ja näin muutenkin... Laskettelusta en ole ikin tykännyt. Sen sijaan sienestän ja marjastan mielelläni. Ja kehittelen myös uusia ruokalajeja, kokeilen reseptejä... ja suunnittelen ja ompelen vaatteita silloin kun astma ei vaivaa pahasti.
Itse harrastan purjehdusta, golfia, ratsastusta, joogaa, nykytanssia ja uintia
Hmm. Minäkin täytän nuo kriteerit, kuten myös mieheni, ja meidän ehdottomasti suurin harrastus on lenkkeily. Onpa hurjaa. Muut harrastukset on ehkä eri maiden keittiöt (eli tehdään paljon ruokaa, käydään paljon ravintoloissa, valitaan matkakohteet ruokakulttuurin mukaan, panostetaan välineisiin jne), matkustus, laskettelu, puutarhanhoito. Jestas että kuulostaa muuten tylsältä :-D
Jatkoa edelliselle..melkein mitä vain..erästelyä ja tennistä..
Olemme molemmat suht hyvätuloisia ja korkeasti koulitettuja. Itse harrastan rastsastusta. Mies ei oikein ehdi harrastaa mitään, käy salilla kun ehtii. Lapset harrastavat jalkapalloa.
Meillä ratsastetaan, purjehditaan, lapset käyvät soittotunneilla, tärkeimmät lajit kuitenkin juoksulenkkeily ja pyöräily. Korkeakoulutetut vanhemmat ja tulojen puolesta siellä varakkaimman 10 % joukossa.
Minua ei ole koskaan kiinnostanut golf eikä purjehdus eikä miestäkään. Ollaan varmaan sitten poikkeuksia, jos noita tulisi koulutettujen ja hyvätuloisen harrastaa. Harrastamme monipuolisesti liikuntaa, juoksua, pyöräilyä, suunnistusta ym. Tyttäret harrastavat ratsastusta ja itse myös koirien kanssa agilitya ja näyttelyitä.
Meillä harrastetaan purjehdusta, golfia ja hyviä viinejä!
Vierailija kirjoitti:
Juu sivusta seuranneena voin todeta, että purjehdus tosiaan vaatii melko kovat tulot, sen verran kalliista lajista on kysymys!
Jotkin harrastukset voivat vaatia kovia tuloja, mutta toisaalta kovat tulot eivät mitenkään välttämättä vaadi kalliita harrastuksia. Minä ja puolisoni harrastamme juoksua, lukemista, ruuanlaittoa sekä mökkeilyä suvun yhteisellä mökillä.
#31: "tehdään paljon ruokaa"
Onko teillä iso perhe, vai kuka sen kaiken ruoan syö?
Purjehdus, ratsastus, triathlon, juoksu, hiihto ja muut kestävyyslajit, suunnistus, vaeltaminen ja luonto, musiikki, taide. Ehkä myös golf ja tennis, vaikka ovatkin enemmän alemman keskiluokan juttuja.
Lapsilla myös jääkiekko, jalkapallo, käsipallo, taitoluistelu, muodostelmaluistelu, voimistelu.