Onko täällä miltei pelkästään mustiin pukeutuvia, joille musta on tyylivalinta?
Tulen aina mustaan yläosaan pukeutuessani siihen tulokseen, että se vain pukee minua parhaiten. Pidän väreistä mutta en viihdy niissä yhtään. Iho ja hiukset tuntuvat ihan hehkuvan tummaa vaatetta vasten ja tunnen oloni itsevarmaksi. Onko musta kuitenkin tylsä ja mitäänsanomaton? Synkkäkin? Olen luonteeltani iloinen ja ulospäinsuuntautunut ja käytän vaaleita asusteita ja raikasta meikkiä mutta silti tuntuu, että musta on liian synkkä.
Onko muita mustasta pitäviä? Onko se surun väri vai tyylikkyyden?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Pointtini oli siis se, että haluaisin luopua kaikista värillisistä vaatteista ja pukeutua aina tyylikkäästi mustaan mutta onko se kuitenkin liian tylsä ja tuleeko minusta liian mortisia-henkinen?
Ei välttämättä ja Suomessa ollaankin aika musta-valkoisella linjalla pukeutumisessa. Ei tarvitse mennä kuin Ruotsiin niin käytetään enemmän beigeä.
Mulla ei ole kuin mustia vaatteita ja tuntuu oudolle laittaa jonkun muun värisiä päälle.
M40v
Mä pukeudun yleensä mustaan. Mun mielestä musta on tyylikäs väri. Kesällä saattaa hiukan olla väriä tai raitaa.
Ei musta olis sellaseks kirjavaksi
Täällä myös pitkälti mustiin pukeutuja! Joskus perus siniset farkut mustan yläosan kanssa, yleensä mustat farkut tai hame. Vähän väriä tuon asuun eri värisillä korkokengillä ym asusteilla.
Olen käyttänyt yksinomaan mustia vaatteita jo 17 vuotta, eli 20-vuotiaasta lähtien. Pidän väristä ja se on mielestäni ajattoman tyylikäs.
Mä pidän todella paljon beigen eri sävyistä mutta ne vievät minusta värit ihan täysin. Beigeä minulla taitaa olla vaatekaapissa eniten tällä hetkellä. Hiukset ovat keskiruskeat, iho vaalea mutta ei kalpea. Miten te muut käytätte mustaa? Ap
Jos ihosi hehkuu mustaa väriä vasten (suurimman osan suomalaisista iho ei todellakaan hehku), niin se on värisi! Käytä sitä siis hyvällä omallatunnolla niin paljon kuin sielu sietää.
Joskus yksinasuessa kaikki oli mustaa, että sai pesukoneen täyteen. Ja farkkusinistä. Se on jäänyt päälle. Helppoa kun kaikki kaapissa sopii toisiinsa.
Jotain harmaata ja kesällä vaaleansinistä kaapista löytyy myös.
N44
Kyllä minusta musta voi olla tyylikäs väri, mutta ei se sovi kaikille, varsinkaan hailakan perisuomalaisen värityksen omaaville, kuten itselleni. Mutta jos se on oma värisi, niin anna mennä vaan. Kuten joku jo ehdotti, niin asusteilla voi tuoda väriä hyvin kokonaisuuteen. Niin ja tietysti niiden vaatteiden tyyli merkitsee minkä henkinen se kokonaisuus on.
Minä käytän usein mustia paitoja, koska hikoilen niin paljon ja mustasta paidasta ei näy hikiläiskät. Minä kyllä tykkään väreistä, mutta en ole löytänyt ratkaisua hikoiluuni.
Pukeuduin nuorempana melkein pelkästään mustaan ja aina oli joku valittamassa, miten synkältä näytin vaikka päässä oli pitkä elovenatukka ja pukeuduin tyttömäisesti. Lopetin siten kuin seinään mustan pitämisen ja monta vuotta tuntui ettei mikään näytä hyvältä mun päälläni, kun käytin lähinnä neutraaleja vaaleita sävyjä. Aloin itsekin pitää mustaa liian aggressiivisena värinä. Viime kesänä kaivoin yhden mustan mekon taas esille ja joka päivä sitä käyttäessäni pysähdyin ihastelemaan peilistä, miten kauniilta sinä päivänä näytinkään. En aluksi edes tajunnut yhdistää sitä mustaan päällä olleeseen mekkoon mutta lopulta tajusin, että sehän sen ero tavalliseen teki. Lahjoitin kertalaakista siskolle ja ystävälle vaaleat haaleat vaatteet, joissa tunsin oloni nukkavieruksi ja keskityin käyttämään niitä paria mustaa vaatetta. Olo oli kuin oman tyylinsä löytäneellä!
Jotkut ihmiset kammoavat mustaa juuri siksi. Että se on tylsä ja synkkä. Siksi sitä varmaan minunkin päälläni kritisoitiin vaikka se on ehdottomasti paras väri minulle. Vaatteita ei tarvitse olla määrällisestikään nii paljon, jos kaikki ovat mustaa. Ainoa huono puoli on kaikenlaisen nukan ja irtohiusten näkyminen.
Minä näytän mustissa vaatteissa entistä synkemmältä. Mutta en pidä eikä mulle käy beiget eikä juuri muutkaan vaaleat värit, yleensä käytän siis vahvoja värejä (en välttämättä kirkkaita, esim. kirkkaansinistä kun ei nekään käy). Toki siis housut ym on yleensä mustat mutta en omista kuin ehkä yhden musta yläosan.
Mustaa käytetään Suomessa paljon ja todella harvalle se sopii. Vaalealle iholle ja hiuksille (sävy 7 ylöspäin tässä tapauksessa vaalea) ne ruskean eri sävyt näyttävät paremmilta kuin musta tai tummansininen. Myös Tanskassa musta on suositu ja heidänkin yllään musta on yleensä liian tumma. Värin kanssa pitää jaksaa aina laittaa meikkiä ja olla huoliteltu, jos ei halua näyttää vähän kulahtaneelta.
Harmaa on yleensä paljon parempi valinta ja sitä voi täydentää esim. kirkkaanvihreällä kaulakorulla. Suomalaiseen ihoon sopivat yleensä myös seuraavat värit:
- mintunvihreä
- kerma
- suklaanruskea (se myös hoikentaa ja iho ei näytä yhtä talvenpieksemältä)
- monille sopivat keltapohjaiset ja maanläheiset sävyt
- pastellisävyt
Vältä:
- musta ja tummansininen
- sinipohjaiset sävyt
- kylmät sävyt
Testaa vaikka itse, miltä ne silmänaluset näyttävät, kun laitat mustan paidan päälle vs. suklaanruskean. Näet sen eron paljaalla silmällä. Suurimmalla osalla Suomessa on ihossa ja hiuksissa punaista pigmenttiä, jonka takia tämä väripaletti on yksinkertaisesti edustavin.
Jep täällä kans yksi, jolla lähes aina mustaa kaikki vaatteet, omistan kyllä myös muutamia tummanvärisiä kuten tummanviolettiä tai tummansinisiä paitoja ja niitäkin käytän, mutta kirkkaista väreistä en pukeutumisessa tykkää yhtään. Ai ja onhan mulla myös yksi valkoinen hihaton kauluspaita ja valkoinen mekko, mutta harvemmin niitäkään käytän, joskus kesähelteillä vain.
Itse käytän paljon mustaa, mutta olen usein lukenut, että Suomessa vain yhdelle kymmenestä sopii musta muuksi kuin alaosaksi. Kasvojen ja mustan paidan välissä olisi esimerkiksi hyvä käyttää huivia, joka paremmin sopisi omaan ihonsävyyn. Näin en siis toimi, mutta tiedostan :D En vain jotenkin löydä sopivia vaatteita muusta kuin mustasta.
Minä myös pukeudun mielelläni vain mustaan! Olen muutenkin piirteiltäni sangen epäsuomalainen: tummanruskeat, lähes mustat silmät, mustanharmaat hiukset ja oliivi-iho... :D mielestäni musta korostaa piirteitäni parhaiten. Vihaan valkoista, etenkin yläosina. Haluaisin myös mustan hääpuvun, vaikka monet kauhistelevatkin asiaa. Musta vain pukee minua parhaiten ja tunnen siinä oloni itsevarmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mustaa käytetään Suomessa paljon ja todella harvalle se sopii. Vaalealle iholle ja hiuksille (sävy 7 ylöspäin tässä tapauksessa vaalea) ne ruskean eri sävyt näyttävät paremmilta kuin musta tai tummansininen. Myös Tanskassa musta on suositu ja heidänkin yllään musta on yleensä liian tumma. Värin kanssa pitää jaksaa aina laittaa meikkiä ja olla huoliteltu, jos ei halua näyttää vähän kulahtaneelta.
Harmaa on yleensä paljon parempi valinta ja sitä voi täydentää esim. kirkkaanvihreällä kaulakorulla. Suomalaiseen ihoon sopivat yleensä myös seuraavat värit:
- mintunvihreä
- kerma
- suklaanruskea (se myös hoikentaa ja iho ei näytä yhtä talvenpieksemältä)
- monille sopivat keltapohjaiset ja maanläheiset sävyt
- pastellisävyt
Vältä:
- musta ja tummansininen
- sinipohjaiset sävyt
- kylmät sävyt
Testaa vaikka itse, miltä ne silmänaluset näyttävät, kun laitat mustan paidan päälle vs. suklaanruskean. Näet sen eron paljaalla silmällä. Suurimmalla osalla Suomessa on ihossa ja hiuksissa punaista pigmenttiä, jonka takia tämä väripaletti on yksinkertaisesti edustavin.
Minulle ei sovi harmaa ollenkaan, ei kerta kaikkiaan. Näytän ihan kulahtaneelta, siis todella väsyneeltä. Myöskään mintunvihreä ja kerma eivät sovi laisinkaan, olen kokeillut kymmeniä kertoja. Vetävät kaikki värit pois ihostani. Hiusten väri on luonnostaan 4-5-tason ruskea, laivoissa vaaleammaksi raidoitettua. Parhaiten minulle sopii musta, vitivalkoinen, kirkkaan- ja tummanpunaiset, tummansininen ja kirkkaanvihreä. Silmät ovat vihreät ja pigmentti on kylmä, kulmakarvat ja ripset sysimustat. Ap
Pointtini oli siis se, että haluaisin luopua kaikista värillisistä vaatteista ja pukeutua aina tyylikkäästi mustaan mutta onko se kuitenkin liian tylsä ja tuleeko minusta liian mortisia-henkinen?