Avioero miehen huolettoman rahankäytön vuoksi?
Kohta en näe muuta vaihtoehtoa. Olen aivan loppu tähän epätoivoiseen yrittämiseen. Toinen ostelee kaikkea pientä, joista kertyy sitten niin paljon, että tili on miinuksella.
Kommentit (68)
Tulot yhteensä lapsilisineen (netto): 4600
Pakolliset/yhteiset menot: nuohous, jätemaksu, jätevesi, kotivakuutus, netti, vkl sanomalehti, lapsen-ip, tiemaksu , kiinteistövero, sähkö (-lämmitys) keskimäärin 200
Asuntolaina 600
Ruokabudjetti 600
Menot yhteensä: 1400
1400/4600*100%= 30%
Ilman asuntolainaa: 17%, ja asuntolaina on maksettu 2 vuoden kuluttua ja ip-kerhokin päättyy nyt toukokuussa.
Tuon lisäksi menee kummallakin oman auton kulut (mies hoitaa huollot), omat vaatteet, lapsen vaatteet, harrastukset yms, omat puhelimet.
2+1, okt Turun naapurissa
Vierailija kirjoitti:
Sinä, jolla menee pakollisiin menoihin vain 25% tuloista; kerrohan teidän perheen tulot ja ne pakolliset menot.
Tulot nettona noin 5000e/kk (ihan suomalaista keskitulotasoa siis) ja yhteiset pakolliset menot noin 1200e/kk. Pakollisiin ei ole laskettu asuntolainaa, koska ne on meillä henkilökohtaiset eikä siksi "yhteisiä pakollisia menoja". Riittää siis kun molemmat laittaa 600e/kk yhteiselle tilille, eli nuo pakolliset menot puoliksi. Tilille kertyy pikkuhiljaa rahaa jota käytetään sitten isompiin hankintoihin tai matkailuun, joten tuokin summa on vähän ylimitoitettu.
Asuntolainan lyhennystä on muutenkin hankala laskea kuukausittaiseksi pakolliseksi menoksi, koska senhän voi melko vapaasti itse määritellä ( = maksaako lainaa 5 vai 30 vuotta tai pitääkö jopa lyhennysvapaata). Jos lasketaan meiltä lainat tähän vertailun vuoksi mukaan, tyypillisellä 25 vuoden laina-ajalla, tekee se yhteensä 600e/kk lisää jolloin "pakollisiin" menisi 1800e/kk eli noin 35%. Hyvin kaukana 80% tuloista.
Ps. Pienituloisiin kuuluu lapsiperheistä 10% (kaksinhuoltajat) - 25% (yksinhuoltajat). Kyseessä ei siis todellakaan ole suuri, eikä etenkään suuriN osa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietysti laskee ja niputtaa menoja eri kategorioihin, itse ajattelen kuitenkin, että kaikki lapsiin liittyvät menot ovat myös niitä pakollisia. Lasken perheen pakollisiin kuluihin esim. lasten harrastukset, synttärit, kännykät, discot yms.
Tässäpä se tulikin, "pakollisen" määritelmä on joillakin melko lailla kaiken mahdollisen kattava. Minusta edes vaatteet eivät kuulu pakollisiin perheen yhteisiin kuluihin, sillä niitä saa puoli-ilmaiseksi jos haluaa, ja lisäksi niiden hankinta-ajankohta on aika vapaasti päätettävissä. Ruokaa on pakko ostaa joka kuukausi ja ilman sähköä ei pärjää, mutta pakollisia vaateostoksia harvemmin tulee vastaan. Lapsille etenkin saa lähes kaiken kirppareilta muutamalla eurolla joten ne tuskin muodostavat kovin isoa osaa menoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki 4-hengen perheestä.
Pakolliset menot: Vuokra 1000 + Ruoka 600 + Sähkö 50 + Puhelimet 50 + netti&vesi 50 + auto 150 + matkaliput 50 + vaatteet 50 = 2000 euroa.
Tulot: 2x keskipalkka verojen jälkeen Helsingissä = 5 213 euroa.
5213 / 2000 = 38,4 %
Teilläpä eletään halvalla.
Eikö teillä ole esim. vakuutuksia? Lapset eivät harrasta mitään tai käy missään mikä maksaa? Auton ylläpitäminenkin on yllättävän halpaa teille, keskimäärin kun puhutaan useiden satasten kuukausittaisista kuluista.
Ei ole koskaan mitään terveyteen liittyviä kuluja tms? Ja vaatteisiin vain 50€ kuussa???
Tietyt kodin hankinnat ja remontit ovat myös pakollisia kuluja.Jokainen tietysti laskee ja niputtaa menoja eri kategorioihin, itse ajattelen kuitenkin, että kaikki lapsiin liittyvät menot ovat myös niitä pakollisia. Lasken perheen pakollisiin kuluihin esim. lasten harrastukset, synttärit, kännykät, discot yms.
Kysehän nyt oli pakollisista menoista. Vakuutus ei ole kovinkaan usein pakollinen (auton liikennevakuutus 15 €/kk olin huomioinut auton pakollisissa kuluissa), se kotivakuutus toki on jotain 15 euroa kuussa, muttei se tuota laskelmaa mihinkään muuta, vaikka sen ajattelisikin pakolliseksi (mitä se joskus on, jos vuokranantaja vaatii). On mulla lisäksi joku henkivakuutus, maksaahan se 1,5 euroa kuukaudessa, joten en jaksa edes sitä luetella tuohon.
Kai sitä joskus "täytyy" hammaslääkärissä käydä, muttei se ole yhteinen meno, lapsille se on ilmaista. Ja minulle ainakin riittää vaatteisiin se 600 euroa vuodessa, itse asiassa puoletkin tuosta summasta riittäisi omalla kohdallani, mutta lasten takia ajattelin sen tuplata. Pakkohan ei todellakaan ole ostaa mitään 100 euron trendihupparia joka kuukausi.
Auton kulut nyt vaihtelevat toki todella paljon, riippuen ihan siitä viekö kärryä vuosihuoltoihin jatkuvasti vaiko ei. Minä nyt vien lähinnä katsastukseen ja kerran vuodessa vaihdan öljyt 20 eurolla, yksi kesä täytyi pakoputkea hitsauttaa ja siihen meni satanen. Renkaisiin menee 2x400 euroa noin 4 vuoden välein, joka on kuukausitasolla jotain 16 euron luokkaa. Vero ja liikennevakuutus on 33 euroa/kk. Kyllä tuo 150 euroa kuussa riittää hyvin, kun ei se menopeli itsessään erityisen pakollinen ole. Bensa se kallein kuluerä on, jonka itse olin tuohon summaan laskenut mukaan, mutta toki jollekin se ei riitä.
Ap tässä antaa tilannetiedoitusta. Kävin pankissa ja kerroin tilanteestamme kaunistelematta. Järjestelylainasta tehtiin alustavat laskelmat ja vanhoja lainoja rukattiin edullisempaan suuntaan. Mietin nyt ensin itse näiden uusien laskelmien valossa näitä erillistilihommia ja esittelen asiat sitten miehelle viikonlopun aikana. Ensi viikolla pääsemme jo allekirjoittamaan paperit.
On tosi helpottunut olo, kun tietää, että saadaan selkeyttä asioihin. Ap
Mikä henkivakuutus maksaa 1,5€/kk?
Mies oli käyttänyt omiin juttuihinsa tämän lainatilille valmiiksi laitetun summan.