Avioero miehen huolettoman rahankäytön vuoksi?
Kohta en näe muuta vaihtoehtoa. Olen aivan loppu tähän epätoivoiseen yrittämiseen. Toinen ostelee kaikkea pientä, joista kertyy sitten niin paljon, että tili on miinuksella.
Kommentit (68)
Luulen, että jos mies ymmärtää ongelman ja suostuu sellaiseen järjestelyyn, että kaikki perheen tulot tulevat sun tilille ja sä sitten siirrät miehelle jonkin kohtuullisen summan joka kuukausi, minkä jälkeen yhteisiin menoihin jää riittävästi rahaa ja jonka mies voi tuhlata, niin voitte jatkaa yhdessä. Olen kuullut tällaisista pariskunnista joilla vastaava järjestely toimii. Jos taas mies ei halua tätä niin en varmaan jaksaisi jatkaa (tai edes pystyisi - en pitemmän päälle pystyisi maksamaan kaikkia perheemme kuluja yksin).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se haittaa kaikkia, jos ei ole sähköä. Eikö tuo muka ole yhteinen kulu? Entä kotivakuutus? Yhteisen auton vakuutukset jne?
Jos toisella puolisolla ei raha pysy käsissä, niin tämän puolison tililtä laitetaan palkkapäivänä siirtymään tallennettuna maksuna joka kuukausi tietty könttäsumma, joka kattaa puolison osuuden yhteisistä menoista. Jos puolison tilille jää tuon jälkeen rahaa, on hän vapaa ne käyttämään miten haluaa (toki osallistuu myös säästöjen kerryttämiseen tietyllä summalla)
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos mies ymmärtää ongelman ja suostuu sellaiseen järjestelyyn, että kaikki perheen tulot tulevat sun tilille ja sä sitten siirrät miehelle jonkin kohtuullisen summan joka kuukausi, minkä jälkeen yhteisiin menoihin jää riittävästi rahaa ja jonka mies voi tuhlata, niin voitte jatkaa yhdessä. Olen kuullut tällaisista pariskunnista joilla vastaava järjestely toimii. Jos taas mies ei halua tätä niin en varmaan jaksaisi jatkaa (tai edes pystyisi - en pitemmän päälle pystyisi maksamaan kaikkia perheemme kuluja yksin).
Juuri näin. Jos et satu olemaan riittävän hyvätuloinen ja höveli elättääksesi miehesi, niin ei auta kuin laittaa suorasiirtotoiminto päälle miehen palkkatilille. Samalla laitatte 10% palkasta siirtymään säästötilille, jos tuon verran kulujen jälkeen jää. Loput jää miehen tilille ja sen verran mies voi tuhlata jos tuhlattavaa jää. Mikä tässä on niin vaikeaa?
Eikun vaan molemmille omat tilit + yhteinen kolmas tili johon molemmat siirtää palkkapäivänä heti tietyn summan rahaa josta kaikki pakolliset laskut ja ruokakulut, hygieniatarvikkeet, bensakulut ym. maksetaan. Siltä tililtä ei mitään ylimääräistä maksella. Se mitä jää "yli" omalle tilille saa molemmat käyttää parhaaksi näkemällään tavalla, laittaa säästöön tai käyttää.
Ainakin meillä toimii ja säästäönkin jää kivasti.
Onko täällä nyt ketään, joka olisi päätynyt eroon talousongelmien vuoksi? Paraniko elämä?
Vierailija kirjoitti:
Nuo sukkahousut ja tutit on pientä. Mun mies osti mönkijän ja muutaman muun yhtä kalliin
lelun. Vanhemmiten tullut materialistiksi tai etsii nuoruuttaan, moottoripyörä ollut jo 15 v.
Mulla on tod. pieni palkka, lapsillekin täytyy välillä antaa opiskeluja varten rahaa.
Aviomies tuhlaili myös silloin kun oli asuntolainaa ym. lainaa.
Ymmärrän ap;tä hyvin.
Miehillä on muuten tapana ostaa jotain megakallista heräteostoksina, just joku mönkijä tai moottoripyörä tai taulutv. Otetaan monta luottoa ja niiden lyhennykset onkin sitten hupisis satoja euroja kuukaudessa. Kulkuneuvoihin tulee sitten vielä kalliit vakuutukset päälle. Naiset yleensä shoppailee jotain pienempää, uuden huulipunan, vaatteen, kengät ja nekin alennusmyynnistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä nyt ketään, joka olisi päätynyt eroon talousongelmien vuoksi? Paraniko elämä?
Tuttavat erosi. Mies pimitti kaiken vaimoltaan. Oli tuhlannut ihan sairaan suuria summia, jätti kaikki laskut maksamatta. Lopulta rahat oli niin finaalissa että asunnosta katkaistiin sähkötkin. Oli ottanut pikavippejä vaimonsakin nimiin, luottotiedot meni häneltäkin. Vaimo otti eron, pääsi ainakin oman taloutensa haltijaksi. Aika vaatimatonta ja köyhää elämää viettää nyt vuokra-asunnossaan. Onneksi ei ollut lapsia siinä sopassa mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo sukkahousut ja tutit on pientä. Mun mies osti mönkijän ja muutaman muun yhtä kalliin
lelun. Vanhemmiten tullut materialistiksi tai etsii nuoruuttaan, moottoripyörä ollut jo 15 v.
Mulla on tod. pieni palkka, lapsillekin täytyy välillä antaa opiskeluja varten rahaa.
Aviomies tuhlaili myös silloin kun oli asuntolainaa ym. lainaa.
Ymmärrän ap;tä hyvin.
Miehillä on muuten tapana ostaa jotain megakallista heräteostoksina, just joku mönkijä tai moottoripyörä tai taulutv. Otetaan monta luottoa ja niiden lyhennykset onkin sitten hupisis satoja euroja kuukaudessa. Kulkuneuvoihin tulee sitten vielä kalliit vakuutukset päälle. Naiset yleensä shoppailee jotain pienempää, uuden huulipunan, vaatteen, kengät ja nekin alennusmyynnistä.
Tuli vahingossa alapeukku!
Toisinpäin olisi normaali tilanne, mutta ihme ja kumma kun nainen joutuu maksamaan niin ollaan täällä parkumassa. Missä on tasa-arvo?
Eihän sitä pitäis puolisolle huoltajaksi joutua ja ei se kyllä ole oikein terveen parisuhteen merkkikään! Eräs ystäväni teki niin, että palkkapäivänä mieheltä siirrettiin pääosa palkasta ystäväni tiilille, josta ystäväni sitten hoiti kaikki menot. Miehelle jätettiin vain vähän taskurahaa. Jos enemmän olisi jätetty, niin mies olisi ostellut kaikenlaiasia keräilyjuttuja (videoita, muovisia stars wars yms. hahmoja, cd-levyjä) ja perhe olisi saanut kärvistellä. No eroon se homma lopulta eteni!
Vaihtoehto A:
omat ja yhteiset rahat. Taloustili jota hallinnoitte yhdessä, kumpikin laittaa sinne 80% tuloistaan, maksatte sieltä yhteiset kulut ja laskut ja josta ei tehdä ostoja ilman toisen suostumusta. Omat jutut maksetaan omista rahoista.
Vaihtoehto B:
Tarkka kirjanpito. Kaikki kuitit talteen, ja excel-taulukkoon sarakkeita.
Ruoka, ulkona syömiset, taloustavarat (joita ostetaan lisää kun edellinen loppuu, esim. pyykkipulveri, vessapaperi), käyttötavarat (vaikkapa huonekalu tai multasäkki), sinun vaatteet, hänen vaatteet, harrastukset, sinun puhelinkulut, hänen puhelinkulut, vakuutukset, sähkö, auton kulut, miehen omat ostokset, sinun omat ostokset. Budjetoida voi vaikka määrän X kuussa säästöön varmuusrahastoon jos vaikka pyykkikone hajoaa.
Sitten seuraatte yhdessä että mihin se raha oikein menee.
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin olisi normaali tilanne, mutta ihme ja kumma kun nainen joutuu maksamaan niin ollaan täällä parkumassa. Missä on tasa-arvo?
Ei tuo ole normaali tilanne mitenkään päin. Miten monta holtittomasti tuhlaavaa, miehellä menot maksattavaa naista tunnet? Itse olen yli 50-vuotisen elämäni aikana törmännyt yhteen naiseen, joka sai palkkansa kulutettua ennen seuraavaa palkkapäivää. Nainen osti kuitenkin perheen ruuat ja lasten tarvitsemat jutut, hyvätuloinen mies hoiti loput.
Yksi sukulaismies ei ollut tilipäivänä köyhä eikä kipeä, yleensä hän lähtikin muutaman päivän ryyppyreissulle. Kavereita riitti ja niille piti tarjota baarissa. Rahojen loputtua mies kömpi kotiin ja takaisin töihin ja kinusi vaimoltaan bensa- ja tupakkarahaa, vaimo joutui venyttämään penniä, että sai maksettua kaiken. Onneksi vaimonsa sai tarpeeksi ja erosi. Mies menetti työpaikkansakin ryyppyputkien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto A:
omat ja yhteiset rahat. Taloustili jota hallinnoitte yhdessä, kumpikin laittaa sinne 80% tuloistaan, maksatte sieltä yhteiset kulut ja laskut ja josta ei tehdä ostoja ilman toisen suostumusta. Omat jutut maksetaan omista rahoista.
Vaihtoehto B:
Tarkka kirjanpito. Kaikki kuitit talteen, ja excel-taulukkoon sarakkeita.
Ruoka, ulkona syömiset, taloustavarat (joita ostetaan lisää kun edellinen loppuu, esim. pyykkipulveri, vessapaperi), käyttötavarat (vaikkapa huonekalu tai multasäkki), sinun vaatteet, hänen vaatteet, harrastukset, sinun puhelinkulut, hänen puhelinkulut, vakuutukset, sähkö, auton kulut, miehen omat ostokset, sinun omat ostokset. Budjetoida voi vaikka määrän X kuussa säästöön varmuusrahastoon jos vaikka pyykkikone hajoaa.
Sitten seuraatte yhdessä että mihin se raha oikein menee.
Miksi sinne yhteiselle tilille laitetaan rahaa tulojen suhteessa, miksi ei menojen? En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että jos A tienaa 6000 e/kk ja B 3000 e/kk, niin A jotenkin kuluttaa paljon enemmän sähköä, vettä, autoa ja asuntoa, joten hänen pitää antaa omistaan 4800 e yhteiselle tilille, puolison vain 2400 e.
Palkka ja päomatulot on omaa rahaa, niiden käyttämisestä saa päättää ihan itse. Jos ei maksa vuokraa, vakuutuksia jne., niin sitten ei sellaisen ihmisen kanssa kannata elää. Ei pidä ryhtyä äidiksi aikuiselle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto A:
Voi helvetti jos mulla menisi 80% tuloista taloustilille ns. yhteisiin menoihin niin tulisi totaalinen loppu koko jutulle. Ensin verot 38% sen jälkeen muijan sosiaalivero ainakin 80% (Muijathan aiheuttaa yleensä näillä yhteysillä talousrahoilla aivan helvetillisen kulutushysterian). Eli käteen jäisi 0.62*0.20 = 0.124, eli 12.4% bruttoansioista, siis mitä vittua?
Sain ajanvarauksen pankkiin torstaiksi. Menen nyt ensin yksin kartoittamaan tilannetta ja yritän sitten puhua miehelle taas jälleen kerran. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, voitko kertoa, miten olette raha-asianne järjestäneet ja mitä rahoja mies käyttää? Millä maksatte kiinteät kulut? Jos teillä on yhteiset rahat, mitä mies on sanonut kun olet ehdottanut erillisiä tilejä?
Meillä tulee palkat yhteiselle tilille, johon kummallakin siis kortit. Palkkapäivien lähestyessä olen laskenut, paljonko menee laskuihin. Palkkapäivinä siirrän lainanhoitotilille siellä tarvittavan summan. Kolmas tili on ns. laskutili, jonne siirrän tarvittavan summan ja maksan laskut. Laskutili siksi, että sieltä on helpompi tarkastella maksettuja laskuja keskitetysti. Eli loput jää tälle yhteiselle tilille, mistä maksetaan ruoka ym taloustavarat, kahden auton polttoaineet ja sitten ne miehen heräteostokset.
Olen puhunut omista käyttötileistä; lopputulos oli se, että mies kävi avaamassa itselleen tilin, johon ohjaa ns ylimääräiset tulonsa, jos myy esim. polttopuita jne. Hän kun on vakuuttunut siitä, että mulla on jokin salainen tili, johon olen jemmannut itselleni rahaa.
Miten siis muutan tätä systeemiä? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehto A:
Voi helvetti jos mulla menisi 80% tuloista taloustilille ns. yhteisiin menoihin niin tulisi totaalinen loppu koko jutulle. Ensin verot 38% sen jälkeen muijan sosiaalivero ainakin 80% (Muijathan aiheuttaa yleensä näillä yhteysillä talousrahoilla aivan helvetillisen kulutushysterian). Eli käteen jäisi 0.62*0.20 = 0.124, eli 12.4% bruttoansioista, siis mitä vittua?
Eli kulutushysteriaa on ostaa ruokaa, lapsille vaatteita, vessapaperia ja lakanoita?
Yhteisen taloustilin idea on, että sieltä maksetaan kaikki YHTEINEN: laina tai vuokra, sähkö, vakuutukset, netti, ruoka, kodin hankinnat, lasten päivähoitomaksut, harrastukset, urheiluvälineet ja vaatteet, lemmikkien kulut, siivooja jne. mitä ikinä kyseisessä perheessä lasketaan yhteiseksi.
Monissa lapsiperheissä kaikki yhteiset, pakolliset kulut vievät 80 % molempien tuloista. Jos tilanne on niin onnellinen, että pakolliset kulut ovat 50% tuloista, silloinhan riittää, että se summa laitetaan taloustilille.
Monet meistä katsovat, että perheen sisällä ei voi olla eri elintasoa. Ei ole reilua, että toisella on varaa kuntosaliin, mutta toinen käy vaan lenkillä. Tai että varakkaampi päättää lomamatkakohteen ja köyhempi on pakotettu maksamaan puolet, vaikka tuloihin nähden se on liian kallista. Perheessä autetaan ja jaetaan omasta.
Yleensä isompi palkka myös tarkoittaa pidempiä päiviä, työmatkoja, iltatapahtumia ja vähemmän aikaa ja energiaa kodille ja perheelle. Pienituloisempi joustaa ja kantaa enemmän vastuuta niistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, voitko kertoa, miten olette raha-asianne järjestäneet ja mitä rahoja mies käyttää? Millä maksatte kiinteät kulut? Jos teillä on yhteiset rahat, mitä mies on sanonut kun olet ehdottanut erillisiä tilejä?
Meillä tulee palkat yhteiselle tilille, johon kummallakin siis kortit. Palkkapäivien lähestyessä olen laskenut, paljonko menee laskuihin. Palkkapäivinä siirrän lainanhoitotilille siellä tarvittavan summan. Kolmas tili on ns. laskutili, jonne siirrän tarvittavan summan ja maksan laskut. Laskutili siksi, että sieltä on helpompi tarkastella maksettuja laskuja keskitetysti. Eli loput jää tälle yhteiselle tilille, mistä maksetaan ruoka ym taloustavarat, kahden auton polttoaineet ja sitten ne miehen heräteostokset.
Olen puhunut omista käyttötileistä; lopputulos oli se, että mies kävi avaamassa itselleen tilin, johon ohjaa ns ylimääräiset tulonsa, jos myy esim. polttopuita jne. Hän kun on vakuuttunut siitä, että mulla on jokin salainen tili, johon olen jemmannut itselleni rahaa.
Miten siis muutan tätä systeemiä? Ap
Avaa oma tili ja siirrä palkka tuleman sinne. Toimi muuten kuten aiemmin,mutta laskeskele muutaman kuukauden tietojen perusteella, paljonko siirrät yhteiselle tilille ruokaa jne varten.
Pyydä miestä tarkistamaan yhteisen tilin tilanne (Pivo, mobiiliverkkopalvelu) ennen yli 50 euron ostoksen tekemistä.
Kyllä se haittaa kaikkia, jos ei ole sähköä. Eikö tuo muka ole yhteinen kulu? Entä kotivakuutus? Yhteisen auton vakuutukset jne?