Oikeastiko joku ei ole vielä siirtynyt e-laskuihin, vaan käyttää paperilaskuja
Kaveri tänään tuskaili laskujen maksamiseen kuluvaa aikaa ja olin ihan täh. Meillä 90% laskuista tulee e-laskuina ja menevät automaattisesti tililtä. Muutamat paperilaskut on vuoden aikana näppärästi maksettu. Kännykällä viivakoodin skannaa näppärästi.
Kommentit (61)
Paperilasku on minusta konkreettinen. Pankkien verkkopalveluihin tehdyt hyökkäykset ovat tehneet minusta varovaisen.
Varmaan kätevää jos on aina rahaa tilillä, mutta jos joutuu valikoimaan mitä maksaa niin menee hankalammaksi ainakin Nordeassa. Jos eräpäivä ylittyy niin ei voi laittaa suoraan maksuun verkkopankissa. Viivakoodin lukemisesta kännykällä en ole kuullutkaan.
EI mulla mene kauan aikaa laskujen maksamiseen, enkä todellakaan halua mitään vitun e-laskuja. Minä päätän mitkä laskut maksan ja koska, enkä käy nettipankissa kyttäämässä tilanteita, että onko joku lasku tullut vai ei.
Tarkistatko laskuja yhtään? Katselin just tLonyhtiöltä tullutta e-laskua. Oli ihan puuta ja heinää!! En anna kenenkään ottaa automaattisesti rahaa tililtäni...
Jossakin vaiheessa laskuttajat tajuavat, että osa ihmisistä ei tarkista laskujaan ollenkaan...
Me otamme paperilaskun aina, mikäli se vain on mahdollista ilman kohtuutonta lisämaksua.
Se on konkreettinen ja selkeä. Laitan sitten mappiin ja kirjoitan laskuun, että maksettu.
Muistan vielä ajan, kun laskussa oli neljä osaa: yksi maksajalle, yksi saajalle, yksi maksajan pankille ja yksi saajan pankille. Niitä mentiin pankkiin aina maksamaan, kun niitä oli muutama kertynyt. Ja se oli ILMAISTA! Pankkeja oli tiheesti. Nyt on pankkineidit työttöminä. Automaatio on nuokin työpaikat vienyt. Mitään ei asiakas hyötynyt. Palvelumaksut vaan menee kaikesta ja ite saa itteään palvella.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kätevää jos on aina rahaa tilillä, mutta jos joutuu valikoimaan mitä maksaa niin menee hankalammaksi ainakin Nordeassa. Jos eräpäivä ylittyy niin ei voi laittaa suoraan maksuun verkkopankissa. Viivakoodin lukemisesta kännykällä en ole kuullutkaan.
Ja edelleen jos ei maksa automaattisesti niin pitää erikseen muistaa kirjautua verkkopankkiin katsomaan että mitä laskuja oli. Jos osa laskuista on paperilla ja osa verkkopankissa niin se on hankalampaa kuin jos kaikki olisivat paperilla yhdessä paikassa.
Pankki laskuttaa e-laskusta. En ole niin tyhmä, että maksaisin siitä että maksan laskun.
Äitini on eläkkeellä. Käy maksamassa laskut pankissa, tai vie ne täydennetyt paperit sinne.
Netti sillä on, mutta ei saa edes päivitettyä ilman pankkitunnuksia. Antoivat nettiliikkeessä ohjeet, miten päivitetään, mutten minäkään saanut ilman pankkitunnuksia. Sanoin, että ottaa kannettavan liikkeeseen ja päivittävät siellä.
Mitään ei nykyään saa tehtyä ilman nettiä. Päiväkodit ja koulutkin vaativat netin.
Ei e-laskut mene automaattisesti jos ei niin valitse. Eli onko rahaa tilillä vai ei, ei vaikuta siihen mitenkään. Ihan yhtä lailla eräpäivän voi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
EI mulla mene kauan aikaa laskujen maksamiseen, enkä todellakaan halua mitään vitun e-laskuja. Minä päätän mitkä laskut maksan ja koska, enkä käy nettipankissa kyttäämässä tilanteita, että onko joku lasku tullut vai ei.
Ei sitä tarttekaan kytätä. Tulee ilmoitus ja ainakin mulla kysyy, on x hyväksymätöntä laskua, haluatko silti kirjautua ulos. Ei ne mene automaattisesti mulla ainakaan, ennen kuin on hyväksynyt.
Jotkut pienet firmat eivät lähetä e-laskuja. Jotkut taas lähettävät laskun 2-postissa, niin ettei maksuaikaa jää. Pojallekin tuli ihan vasta yksi lasku päivä sen jälkeen, kun eräpäivä oli jo ollut.
Joskus tuntuu, että Suomessa on aivan liian vähän pankkeja. Vai tietääkö joku pankin, jossa ei tarvitse maksaa siitä, että maksaa laskun? - Hiema käy sääliksi vanhat ja köyhät eläkeläiset jotka asuvat syrjäseudulla ja jotka eivät mahd. hallitse netin käyttöä ja lähimpään maksupaikkaan on useiden kilmetrien matka...
Minä käytin suoraveloitusta jo 80-luvulla. Ei siihen mitään e-laskuja ole koskaan tarvittu. Arkistoinnin vuoksi minulle tulee laskut paperisena.
Mäkin haluan kaikki laskut paperisina. Jos tulee mailiin, niin tulostan itse. Pidän maksamattomat / maksua odottavat laskut tietyssä paikassa, ja maksan ne sitten kerralla. Merkkaan ne päivämäärän kanssa maksetuiksi ja siirrän kansioon. Tämä käytäntö on helpottanut huomattavasti niitä kertoja, kun on täytynyt selvittää jotain laskuun / maksuun liittyvää asiaa.
No kuule, ihan oikeasti.
E-laskut on perseestä. Töissä joudun tappelemaan niiden lähettämisen kanssa ja kun jokin menee pieleen, on puhelimet kuumina, kun ei ole tullut laskua. Tai jonkun laskutusta ei saa alkamaan. Välissä on kolme toimijaa, jotka jokainen vakuuttavat, ettei ainakaan heidän systeemissään ole virhettä, kysypä niiltä toisilta. Ja asiakkaat läähättää niskaan, että etkö saa toimimaan.
Saajan näkökulma: lasken etukäteen paljonko laskut tekevät. Kun menen verkkopankkiin, siellä olevat kaksi e-laskua (jotka olen pakon edessä joutunut ottamaan) ovat yllätyslaskuja, koska ne eivät ole siinä paperinipussa mukana. Lisäksi joskus maksamme laskuja monelta eri tililtä osissa. Alkuperäinen e-lasku jötköttää siellä verkkopankissa jonkun tilin alla (eli tilejä on eri pankeissa).
Minulla menee ehkä ½ tuntia kuussa laskujen maksamiseen. Elämäni ei ole niin kiireistä, ettenkö ehtisi käyttää tuota aikaa laskujen maksamiseen. Tulee mieleen 80-luvun jonkun pankin mainos maksupalvelusta: käytä maksupalvelua, niin sinulle jää aikaa hemmotella itseäni. Ja sitten kuvassa nainen kampaajalla/hierojalla/kylpylässä yms. Minulle jää aikaa käydä kampaajalla vaikka maksankin laskut itse. Eri asia, jääkö rahaa.
Joutaisi lopettaa koko paska e-laskusysteemi. Sama koskee e-reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin haluan kaikki laskut paperisina. Jos tulee mailiin, niin tulostan itse. Pidän maksamattomat / maksua odottavat laskut tietyssä paikassa, ja maksan ne sitten kerralla. Merkkaan ne päivämäärän kanssa maksetuiksi ja siirrän kansioon. Tämä käytäntö on helpottanut huomattavasti niitä kertoja, kun on täytynyt selvittää jotain laskuun / maksuun liittyvää asiaa.
Kuulostaa vaivalloiselta. Itse maksan laskut kun ne tulee ja revin sitten, ikinä en mitään ole säilyttänyt. Jos joskus olis jotain epäselvää niin näkeehän sen verkkopankissa onko maksettu vai ei, 6 vuotta näkyy ilmaiseksi verkkopankissa tiliotteet. Suurin osa laskuista mulla on e-laskulla, säästän siinä myös laskuttajan rahoja kun heidän ei tarvitse postittaa laskua minulle, eiköhän e-lasku ole edullisempi.
Minusta on ikävää, ettei enää palvelua juuri haluta käyttää ja näin syödään ihan itse omat työpaikkamme ja kaiken kukkuraksi maksamme palvelun tuottajalle, vaikka itse teemme työn ja otamme vastuun jos virhe tapahtuu.
Ja tämä kaikki on suomalaisista niin hienoa, vaikka muualla maailmassa pankkipalvelut ovat arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
No kuule, ihan oikeasti.
E-laskut on perseestä. Töissä joudun tappelemaan niiden lähettämisen kanssa ja kun jokin menee pieleen, on puhelimet kuumina, kun ei ole tullut laskua. Tai jonkun laskutusta ei saa alkamaan. Välissä on kolme toimijaa, jotka jokainen vakuuttavat, ettei ainakaan heidän systeemissään ole virhettä, kysypä niiltä toisilta. Ja asiakkaat läähättää niskaan, että etkö saa toimimaan.
Saajan näkökulma: lasken etukäteen paljonko laskut tekevät. Kun menen verkkopankkiin, siellä olevat kaksi e-laskua (jotka olen pakon edessä joutunut ottamaan) ovat yllätyslaskuja, koska ne eivät ole siinä paperinipussa mukana. Lisäksi joskus maksamme laskuja monelta eri tililtä osissa. Alkuperäinen e-lasku jötköttää siellä verkkopankissa jonkun tilin alla (eli tilejä on eri pankeissa).
Minulla menee ehkä ½ tuntia kuussa laskujen maksamiseen. Elämäni ei ole niin kiireistä, ettenkö ehtisi käyttää tuota aikaa laskujen maksamiseen. Tulee mieleen 80-luvun jonkun pankin mainos maksupalvelusta: käytä maksupalvelua, niin sinulle jää aikaa hemmotella itseäni. Ja sitten kuvassa nainen kampaajalla/hierojalla/kylpylässä yms. Minulle jää aikaa käydä kampaajalla vaikka maksankin laskut itse. Eri asia, jääkö rahaa.
Joutaisi lopettaa koko paska e-laskusysteemi. Sama koskee e-reseptejä.
No tuon uskon että ärsyttää jos laskutus ei toimi. Mutta tuota teidän henkilökohtaista pankkiasiointia en ymmärrä. Eikö olis helpompaa jos olis vaan yksi tuli mistä laskut menis? Ja kyllä mä ainakin tiedän mitä laskuja mulle tulee, tuli ne sitten e-laskuna tai paperilaskuna. Ei laskutustavan pitäis kenenkään budjettia sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas. Sulla täytyy olla paljon säilytystilaa ja olet innokas imuroija :) Tai pöly ei haittaa.
Kyllä meilläkin laskut arkistoidaan, muttei todellakaan paperiprinttinä mapissa. Siellä verkkopankissahan ne säilyy. Tai tärkeimmät pdf:nä koneella. Kymmenen vuotta sitten oli toi "maksettu xx.xx.xxxx -mappi. En ajatellut että jollain vielä on...
Mappi? Tulleet e-laskut ovat automaattisesti tallessa nettipankissa kohdassa saapuneet e-laskut. Ei tarvitse reiitellä ja mapittaa.
Kaikki laskut mitä on saanut e-laskuksi on e-laskuina. Mitään laskuja en ole laittanut automaattivelotukseen, vaan kuittaan ne maksuun itse. Kaikki laskuja ei valitettavasti saa e-laskuiksi.