Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisolla syöpä.

Vierailija
14.05.2016 |

Onko täällä saman kokeneita? Miten selvisitte?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistamisen pelossa en uskalla paljastaa mikä syöpä mutta ennuste on 50-50%. Tällä hetkellä ei näytä kovin hyvältä. Omat ajatukseni ovat aivan sekaisin. Ei tämän elämän näin pitänyt mennä. Meillä piti olla elämä edessäpäin ja nyt ei uskalla suunnitella mitään pidemmälle. Tunteet vaihtelevat laidasta laitaan. Taloudellinen pärjääminenkin huolettaa kun asuntolainaa on yli 100000€ ja jos puoliso ei selviäkään miten sen voi kestää? Ap

Ihan aikuisten oikeesti, ajattelet rahaa kun puoliso on kuolemassa?

En ole ap, mutta tottakai hän ajattelee! Rahalla maksetaan hoidot ja eläminen ja sitä hoitoa tukee se, että pystyy hoitamaan elämänsä eikä tarvitse myydä "vaatteita päältään" selvitäkseen. Ihan normaali ajatus ja huoli. Älä välitä ap.

Mun puolisolla on syöpä ja ei todellakaan olla ajateltu rahaa.

Keskitytään nyt ihan parantumiseen.

Laskut on maksettu ajallaan tietenkin, mutta ei ajatella rahaa.

Vierailija
22/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni täysin normaali ja relevantti ajatus ja huolenaihe. Kun on elämän suunnitellut elettäväksi toisen kanssa, ottanut lainaa, perustanut mahdollisesti perheen jne., on jopa hyvä, että toisen sairastuessa tms. tulee ajatelluksi, että kuinka pärjää taloudellisesti. Jos taloudellinen selviytyminen tilanteessa on turvattu, ei omia voimia tarvitse tuhlata niihin ajatuksiin. Saati sitten, että sairastunut joutuisi stressaamaan, kuinka puoliso nyt pärjää kun en ole tienaamassa rahoja otettua lainaa varten.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistamisen pelossa en uskalla paljastaa mikä syöpä mutta ennuste on 50-50%. Tällä hetkellä ei näytä kovin hyvältä. Omat ajatukseni ovat aivan sekaisin. Ei tämän elämän näin pitänyt mennä. Meillä piti olla elämä edessäpäin ja nyt ei uskalla suunnitella mitään pidemmälle. Tunteet vaihtelevat laidasta laitaan. Taloudellinen pärjääminenkin huolettaa kun asuntolainaa on yli 100000€ ja jos puoliso ei selviäkään miten sen voi kestää? Ap

Sivusta: aikuisten oikeesti on ihan järkevää ajatella tulevaisuutta, myös niitä raha-asioita, ettei sitten pahimman sattuessa jää tyhjänpäälle vaikkapa pienten lasten kanssa.Mikä tässä skenaariossa on mielestäsi niin ihmeellistä? Etkö itse kykene hoitamaan raha-asioistasi?

Vierailija
24/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta tottakai hän ajattelee! Rahalla maksetaan hoidot ja eläminen ja sitä hoitoa tukee se, että pystyy hoitamaan elämänsä eikä tarvitse myydä "vaatteita päältään" selvitäkseen. Ihan normaali ajatus ja huoli. Älä välitä ap.

Laskut on maksettu ajallaan tietenkin, mutta ei ajatella rahaa.[/quo

Outoa minusta. Puolison sairastuminen oli sellainen shokki, että keskityttiin olennaiseen.

Sitä miten me pärjätään parin kuukauden päästä, sitä metitään sitten.

Lapset ja minä keskitytään nyt siihen, että kaikki asiat jutellaan nyt.

Vierailija
25/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko Suomessa joutuu syöpähoidot maksamaan itse? :o siis ymmärrän nämä poliklinikka maksut ja mahdolliset lääkkeet mutta muuten... no eipä o varaa sairastuu syöpään.

Poliklinikkakäynnit, lääkkeet, sairaalalaskut, ei kai niitä ilmaiseksi jaella?

Eikö näissä ole joku maksukatto? Julkisella puolella siis.

Vierailija
26/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että esim toisen vanhemman menettämisen lisäksi alakouluikäiset lapset voisi pahimmassa tapauksessa menettää oman kotinsa ja kaikki tutut kuviot ympäriltään. Pakko noita raha-asiouta on miettiä jo ihan lastenkin kannalta. Heidän on saatava niin normaali elämä nyt tässä kuin vain suinkin mahdollista. Ap

Vierailija
27/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskut on maksettu ajallaan tietenkin, mutta ei ajatella rahaa.[/quo

Outoa minusta. Puolison sairastuminen oli sellainen shokki, että keskityttiin olennaiseen.

Sitä miten me pärjätään parin kuukauden päästä, sitä metitään sitten.

Lapset ja minä keskitytään nyt siihen, että kaikki asiat jutellaan nyt.

Tämäkin alapeukuttaja ajattelee vain rahaa vaikka puoliso olisi kuolemassa.

Ihan vinkiksi, minun puolisono erittäin todennäköinen syöpään kuoleminen lähiaikoina on tarpeeksi rankkaa hänelle ja meille, että ei mietitä rahaa.

Ei me varmasti nälkään kuolla ja ne raha-asiat varmasti järjestyy sitten kunsen aika on.

Vierailija
28/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin viime vuonna rintasyövän ja asuntovelkaisena yksinhuoltajana talous ja toimeentulo tulivat aika heti mieleen, miten pärjätään jos sairaus pitkittyy ja tulee pitkiä sairauspoissaoloja töistä, muukin käytännön selviäminen huoletti. Olin todella tyytyväinen kun heti diagnoosin kuultuani sain keskusteluajan vanhemmalle sairaanhoitajan kanssa joka kyseli työ- ja perhetilanteesta, kertoi mahdollisuudesta varata aika sairaalan sosiaalihoitajalle, mainitsi jo silloin esimerkiksi mahdollisuudesta hakea asuntolainaansa maksuvapaata vuotta.

Syöpäpotilaiden taloudellinen tilanne huononee merkittävästi jos sairaus kestää pitkään, tästä on ihan tehty tutkimuksiakin. Vaikka ihminen sairastaa vakavaa sairautta ei se poista elämästä muita käytännön huolia, päinvastoin, sellaisessa tilanteessa ne usein korostuvat. Elämä jatkuu sairastumisen jälkeenkin kaikkine muine arkisine hankaluuksineen, ei sairaus niitä mitenkään poista vaikka jotkut asiat voivat saada uusia näkökulmia ja arvojärjestys saattaakin päivittyä.

Voimia teille koko perheelle, niitä tarvitaan nyt. Hae itsellesi keskusteluapua jos tuntuu että sellaista tarvitset, omaisen rooli on usein jopa raskaampi kuin potilaan <3

t. äiti, sairaanhoitaja & rintasyöpäpotilas

Vierailija
29/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että esim toisen vanhemman menettämisen lisäksi alakouluikäiset lapset voisi pahimmassa tapauksessa menettää oman kotinsa ja kaikki tutut kuviot ympäriltään. Pakko noita raha-asiouta on miettiä jo ihan lastenkin kannalta. Heidän on saatava niin normaali elämä nyt tässä kuin vain suinkin mahdollista. Ap

Jokainen tyylillään.

Me keskitytään nyt hyvästijättöön, tokihan av:n mielestä meidän perheenisän kuolema ei ole yhtä arvokas kuin sinun.

Vierailija
30/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahat on tiukilla sitä on pakko ajatella! Itsekin syövän sairastaneena tiedän, että ihan kaikki asiat ovat kaaoksena mielessä, miten lapset tai puoliso pärjäävät, niin henkisesti kuin muutenkin, jos minä tähän kuolen jne.

Vierailija
31/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ei kukaan täällä elä ikuisesti ja aikanaan jokainen avioliitto päättyy, joko eroon tai puolison kuolemaan, se vaan on f-a-k-t-a. Voimia ap, asioilla on taipumus järjestyä, tavalla tai toisella. Eikä se syöpä aina ole kuolemantuomio, voisitko vähän avata, mikä syöpä?

Vierailija
32/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskut on maksettu ajallaan tietenkin, mutta ei ajatella rahaa.

Kiva jos ei tarvitse ajatella, jos laskut on maksettu ajallaan, voi kuvitella, että siitä rahasta ei ole pulaa. Kaikilla ei ole asiat näin hyvin, vaikka sulla olisikin.

Vierailija
33/46 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ei kukaan täällä elä ikuisesti ja aikanaan jokainen avioliitto päättyy, joko eroon tai puolison kuolemaan, se vaan on f-a-k-t-a. Voimia ap, asioilla on taipumus järjestyä, tavalla tai toisella. Eikä se syöpä aina ole kuolemantuomio, voisitko vähän avata, mikä syöpä?

Johan ap sanoi, että ei avaudu enempää ettei tunnisteta.

Kertookohan hän edes kuolemasta aikanaan.

Vierailija
34/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki! Tän ketjun aloittamisesta on mennyt aikaa ja paljon on tapahtunut. Mies leikattiin jo toukokuussa ja kesä meni ihan hyvin. Oli suuret odotukset paranemisesta. Viimekuussa kunto huononi. Emme tiedä selviääkö hän, vai onko tämä lopun alkua. Puolisoni on enää pelkkä luiseva varjo entisestä itsestään. Hän on vetäytynyt kuoreensa, eikä päästä minua enää lähelleen. Ahdistaa, masentaa, suututtaa ja pelottaa. En tiedä miksi kirjoitan tänne. Haluan oksentaa tämän pahan olon pois minusta. :(

Ap

Vierailija
35/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksukatto on melkein 700 € ja senkin jälkeen joudut vielä maksamaan käyntejä, mutta halvemmalla.

Vierailija
36/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä maanantaina apua itsellesi. Sinulla on nyt vaikea vaihe kun et voi keskustella miehesi kanssa. Ehkä hän keskittyy itseensä ja se voi olla hänelle tarpeen nyt. Mutta silloin kaikki taakka siirtyy sinulle.

Vierailija
37/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki! Tän ketjun aloittamisesta on mennyt aikaa ja paljon on tapahtunut. Mies leikattiin jo toukokuussa ja kesä meni ihan hyvin. Oli suuret odotukset paranemisesta. Viimekuussa kunto huononi. Emme tiedä selviääkö hän, vai onko tämä lopun alkua. Puolisoni on enää pelkkä luiseva varjo entisestä itsestään. Hän on vetäytynyt kuoreensa, eikä päästä minua enää lähelleen. Ahdistaa, masentaa, suututtaa ja pelottaa. En tiedä miksi kirjoitan tänne. Haluan oksentaa tämän pahan olon pois minusta. :(

Ap

Muistankin tän ketjun ja vastasinkin tähän ketjuun toukokuussa. Onpa ikävää, että kunto on heikentynyt. Saatiinko kaikki syöpä leikattua pois vai oliko tehnyt etäpesäkkeitä enempikin?

Vierailija
38/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse se, joka kuolee, ja puolison ja lasten taloudellinen pärjääminen on ollut minulle niin iso murhe, että toivoisin siitä puhuttavan näissä perheissä avoimesti. Ainakin minua on helpottanut kun olen saanut miettiä ja järjestellä, miten he parhaiten selviäisivät. Ksoka ei mua niinkään enää v*tuta se, että mun elämä loppuu, vaan se, että joudun luopumaan perheestäni ja enkä voi enää huolehtia rakkaistani. Mitä useamman tulevaisuuden ongelman pystyn nyt jo torppaamaan, sitä parempi ja jos onnistun antamaan lapsille jonkun sellaisen neuvon, jolla selviävät tulevista koitoksista, vielä parempi. Mutta kyllä raha on tässä aika tärkeässä osssa.

Vierailija
39/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta: aikuisten oikeesti on ihan järkevää ajatella tulevaisuutta, myös niitä raha-asioita, ettei sitten pahimman sattuessa jää tyhjänpäälle vaikkapa pienten lasten kanssa.Mikä tässä skenaariossa on mielestäsi niin ihmeellistä? Etkö itse kykene hoitamaan raha-asioistasi?

Samaa mieltä. Aikuiset eivät voi jättää raha-asioita hoitamatta.

Mutta sitä minä ihmettelen ap:n tekstissä, että miksi elämä pitää olla aina edessä päin kun se on kuitenkin tässä ja nyt.

Mutta tsemppiä ja jaksamista ap:lle.

Vierailija
40/46 |
15.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan, että kaikki kääntyy paremmaksi. Varmasti hirveä tilanne kun puoliso on noin vakavasti sairas.. Vie paljon voimia sinultakin :( Yritä tukea häntä, mutta älä kuitenkaan unohda itseäsikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi