Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten jaksaa autistista lasta

-
14.05.2016 |

Toivon oikeasti neuvoja, en haukkuja. Meillä kohta 4v ilmeisesti lievään päähän sijoittuva autismidiagnoosin omaava lapsi.

Ongelmaa tuottaa se kun lapsi ei enää leiki. Ei halua osallistua mihinkään leikkiin. Ennen lähti paremmin mukaan, nyt ei vain halua. Kotona olo siis on todella rasittavaa vapaapäivinä. Ei tee mitään muuta kuin vaan on. Lapsi on ja höpöttää ja puhuu omia höpöhöpö juttuja. Hokee esim nyt vieressä "mummo on NAINEN! Isi on MIES! Äiti on NAINEN!" Ja odottaa että sanon että joo niin on joo. Siis mä en enää jaksa. Ulkoillessa tykkää laskea muiden kanssa liukumäkeä mutta välillä jää jankuttamaan vieraille aikuisille jotain typerää. Ja räpyttää käsiä. Ne katseet mitä me saadaan. Ei paljoa huvita mennä ulos.

Nyt poika kävelee ympyrää ja mölisee "ymmärräksäää ymmärrätkööö"... mä en jaksa tätä. Ei nuku päiväunia vaan riehuu ja raivoaa. Ei halua leikkiä vaan mölistä ja kutituksia.

Miten tätä pitäisi jaksaa vielä ainakin 20 vuotta? Helpottaako tää ikinä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei. Ainakin sulla on ihan vääränlainen asenne. Neuvoja en kyllä osaa antaa. Että lycka till vaan.

Vierailija
2/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten päiväkodissa menee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pahin painajaiseni. En kestä tuollaista jatkuvaa huomion vaatimista yhtään.

Vierailija
4/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuu paremmin mutta leikkiminen on sielläkin lapselle pakkopullaa.

Vierailija
5/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille iPad.

Vierailija
6/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla, että tilanne rauhoittuu parin vuoden  sisään? Ei lapsen autismi tietysti mihinkään katoamassa ole, mutta ehkä alkaa kasvaessa ilmenemään vähemmän "rasittavalla" tavalla?

Vierailija
7/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerlapsen - nyt jo ison - vanhempansa sanon, että myös sutidtisia lapsia pitää ja voi ohjata ja kasvattaa. Se, helpottaako teidän tilanne, riippuu siiitä, miten nopeasti opit kasvattamaan autistista lasta (se vaatii vähän enemmän osaamista kuin mikä tavislasten kohdalla riittää saamaan ihan kohtuutuloksis) ja paljonko vaivaa olet valmis näkemään. Jos tilä on tai on tulossa diagnoosi, teillä on varmaan myös joku hoitotaho. Sieltä saa hyviä neuvoja. Kannattaaa myös lukea ahdollisimman paljon autismikirjon lasten kasvatajille tarkoitettuja opaskirjoja. mutta siid nimenomaan autismikirjon lasten kasvattajille tarkoitetttuja. Mihinkään jarisinkkosoppaisiin ei kannata aikaansa tuhlata.

Vierailija
8/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsi asperger vaan diagnoosina on määrittämätön lapsuusiän laaja-alainen kehityshäiriö. Ennen tunnettu myös epätyypillisenä autismina ilmeisesti.

Diagnoosin saanut on siis autismikirjolainen mutta kriteerit ei täyty siihen perus autismiin.

-ap

Vierailija
9/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- kirjoitti:

Ei ole lapsi asperger vaan diagnoosina on määrittämätön lapsuusiän laaja-alainen kehityshäiriö. Ennen tunnettu myös epätyypillisenä autismina ilmeisesti.

Diagnoosin saanut on siis autismikirjolainen mutta kriteerit ei täyty siihen perus autismiin.

-ap

Saamasi neuvo pätee silti.

Vierailija
10/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei ihme selvinnyt mikä tässä oli se mikä tekee jaksamisesta vaikean?

Puhu itse lapselle enemmän, selitä kaikesta ympärillä näkyvästä mitä näkyy, mitä tapahtuu, miksi. Tuon ikäinen lapsi oppii vielä niin hirveästi joka asiasta.

Jos leikkiminen ei suju niin liikkuvaa ulkoillessa - kävelkää, keinukaa, pyöräilkää ja pallotelkaa.

Sisällä lapsi voi jo auttaa monissa kotitöissä (pedin petaus, ateriainten tyhjentäminen koneesta, pyykin ripustaminen), muovailla savea tai muovailuvahaa, piirtää vesiväreillä, opetella vanhempien kanssa kirjaimia. Leikki - varsinkaan yksin, ei ole mitään välttämättömyys.

Vierailija
11/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu itse lapselle enemmän, selitä kaikesta ympärillä näkyvästä mitä näkyy, mitä tapahtuu, miksi. Tuon ikäinen lapsi oppii vielä niin hirveästi joka asiasta.

Jos leikkiminen ei suju niin liikkuvaa ulkoillessa - kävelkää, keinukaa, pyöräilkää ja pallotelkaa.

Sisällä lapsi voi jo auttaa monissa kotitöissä (pedin petaus, ateriainten tyhjentäminen koneesta, pyykin ripustaminen), muovailla savea tai muovailuvahaa, piirtää vesiväreillä, opetella vanhempien kanssa kirjaimia. Leikki - varsinkaan yksin, ei ole mitään välttämättömyys.

Kuuleppas nyt! Ulkoillaan kaksi kertaa päivässä, kävellään ja käydään puistoissa. Lapsi osallistuu päivittäin kotitöihin. Lapsi osaa jo aakkoset ja lukee joitain sanoja. Ei halua piirtää/muovailla eikä mitään muutakaan missä pitää itse luoda jotain. Älä kuvittele etten ole yrittänyt.

Vierailija
12/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi välität muiden ihmisten katseista? Jos he ovat aikuisia ihmisiä heidän pitäisi ymmärtää.

Vierailija
13/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kuulosta miltään lievältä autismilta, vaan vahvalta.

Vierailija
14/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois, nimenomaan aikuiset eivät ymmärrä. Katseet ja joskus sanatkin tuntuvat vanhemmista hirveiltä yleisillä paikoilla. T. Adhd:n äiti

Vierailija
15/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatte hänelle säännöllisesti risua kun alkaa ölisemään tai örvelöimään!

Vierailija
16/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole mitään kerhoa autismilapsille? Minkälainen se päiväkoti on?

Vierailija
17/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuleppas nyt! Ulkoillaan kaksi kertaa päivässä, kävellään ja käydään puistoissa. Lapsi osallistuu päivittäin kotitöihin. Lapsi osaa jo aakkoset ja lukee joitain sanoja. Ei halua piirtää/muovailla eikä mitään muutakaan missä pitää itse luoda jotain. Älä kuvittele etten ole yrittänyt.

Ei helvetti..m pyydät apua ja ideoita ja sitten kun joku sinulle sitä yrittää antaa tiuskit ja olet vittumainen. Ansaitset lapsesi. Hajoa siihen

Vierailija
18/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko pois, nimenomaan aikuiset eivät ymmärrä. Katseet ja joskus sanatkin tuntuvat vanhemmista hirveiltä yleisillä paikoilla. T. Adhd:n äiti

Miten voi ihmiset olla niin juntteja...

Vierailija
19/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvista tuota lukutaitoa, lukiessa aika kuluisi mukavasti. Tarvitset myös aikaa ilman lasta, järjestä sitä säännöllisesti.

Vierailija
20/60 |
14.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita se lapsi laitokseen muiden hullujen joukkoon.