Syy miksi niin moni lihava ei laihdu:
Tämä syy ei ole itsekurin puute. Se ei useinkaan ole edes väärä ruokavalio sillä suurin osa lihavista ihmisistä on itse asiassa laihduttanut tauotta lähes koko elämänsä.
...
Syy on ITSEVIHA ja STRESSI. Ylipainosta syyllistetään, kiusataan ja varoitellaan kaikkialla. Meille opetetaan jo vauvaiässä että vain hoikat ja laihat ovat vakavasti otettavia ihmisiä. Lihavat eivät saa nauttia elämästä, nauraa, olla kauniita, harrastaa seksiä ja ties mitä vielä. Kun ihminen uskoo jatkuvasti olevansa huono ja kelpaamaton, sekä mieli että kroppa menevät stressitilaan jossa aineenvaihdunta sekoaa. Itseään vihaamalla harvoin laihtuu, ja jos pari kiloa putoaakin niin ne tulevat korkojen kera takaisin.
...
Suosittelen siis kaikille kaltaisilleni itseään vihaaville ylipainoisille: Lopetetaan itseviha. Lopetetaan painosta stressaaminen. Syödään silloin kun on nälkä, kohdellaan kehoamme hyvin. Liikutaan kun tekee mieli. Levätään kun on tarve. Nauretaan, rakastetaan, opitaan uusia asioita. Laihtuminen ei tee meistä parempia ihmisiä, vaan ainoastaan kapeampia. Ikuinen turha kiduttava laihdutus saa loppua, NYT!!!
...
T. Onnellinen ja kaunis 167cm 80kg
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään en ole koskaan kuullut keksivän niin montaa tekosyytä kuin ylipainoisten.
Nautitko kiusaamisesta? Oletko ilkeä noin ylipäätään? Miltä sinusta tuntuu kun saat haukkua ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä? Oletko parempi ihminen kuin lihava ihminen?
Ihan omasta kokemuksesta, itsekin keksin milloin mitäkin syitä kun en laihdu vaikka tungin salaa paskaa ruokaa naamaan. Vika löytyi peiliin katsomalla. Olen tehnyt älyttömästi töitä päästäkseni ylipainosta eroon mutta edelleen se läskin ihmisen ajatusmaailma jyllää pääse ja keksin tekosyitä miksi en mene lenkille tai ostan karkkia ym.
T.16Olisiko vika kuitenkin siinä että puhut itsestäsi ja toisista rumasti ja lyttäävästi? "Läskin ajatusmaailma" on itsevihaa eikä juuri mitään muuta. Hoikat eivät koe huonoa omatuntoa herkuttelusta, kun taas lihava miettii jokaista vesikulaustakin kahteen kertaan.
Monet hoikat kokevat huonoa omatuntoa herkuttelusta, koska herkuttelu on epäterveellistä monella osa-alueella. Kaikessa ei ole kysymys kropan ulkomuodosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Ylipainoisten manipulointi itseinhoon ei johdu siitä että meidän haluttaisiin olevan terveempiä, vaan voiton maksimoinniksi. Laihoille ei tarvitse myydä ihmedieettejä eikä lumelääkkeitä, eikä itseään rakastava ihminen tarvitse kallista terapiaa.
Jossain määrin totta suuryritysten taholta, mutta kyllä ihmiset kiusaavat toisiaan aivan toisenlaisista syistä. Enkä usko, että lääkärit yrittävät pakottaa lihavia kalliille pussikeittodieeteille.
On totta että ihmiset kiusaavat toisiaan ihan liikaa, ja täysin turhaan. Kiusaamisella yritetään parantaa omaa pahaa oloa. On myös totta etteivät lääkärit ole väkisin tunkemassa pussikeittoja lihavalle potilaalle, mutta laihdutus on silti valtava bisnes. Ja jos yhtäkkiä kaikki maailman ihmiset laihtuisivatkin normaalipainoon, keksittäisiin äkkiä uusi syy miksi meidän tulisi vihata itseämme.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli tajuaminen nyt kolmekymppisenä ja raskaana. Kehoni kantaa uutta elämää! Vain hullu vihaisi vartaloa joka kantaa pientä ihmisenalkua. Nyt vasta onkin aika syödä kaikkea terveellistä ja ihanaa ja pitää huolta itsestäni - ja lapsestani! Itsensä vihaaminen ei ole huolenpitoa vaan sairastuttamista.
ApEn ole ap, mutta miksi v*tussa tätäkin kommenttia on pitänyt jonkun alapeukuttaa? Jotain perusteluita?
Koska on olemassa niin paljon täysin mulkkuja ihmisiä, tämä palsta ei ole mikään poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään en ole koskaan kuullut keksivän niin montaa tekosyytä kuin ylipainoisten.
Nautitko kiusaamisesta? Oletko ilkeä noin ylipäätään? Miltä sinusta tuntuu kun saat haukkua ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin sinä? Oletko parempi ihminen kuin lihava ihminen?
Ihan omasta kokemuksesta, itsekin keksin milloin mitäkin syitä kun en laihdu vaikka tungin salaa paskaa ruokaa naamaan. Vika löytyi peiliin katsomalla. Olen tehnyt älyttömästi töitä päästäkseni ylipainosta eroon mutta edelleen se läskin ihmisen ajatusmaailma jyllää pääse ja keksin tekosyitä miksi en mene lenkille tai ostan karkkia ym.
T.16Olisiko vika kuitenkin siinä että puhut itsestäsi ja toisista rumasti ja lyttäävästi? "Läskin ajatusmaailma" on itsevihaa eikä juuri mitään muuta. Hoikat eivät koe huonoa omatuntoa herkuttelusta, kun taas lihava miettii jokaista vesikulaustakin kahteen kertaan.
Monet hoikat kokevat huonoa omatuntoa herkuttelusta, koska herkuttelu on epäterveellistä monella osa-alueella. Kaikessa ei ole kysymys kropan ulkomuodosta.
He tuntevat huonoa omatuntoa siitä siksi, koska he tietävät että pahimmassa tapauksessa se herkuttelu voi lähteä käsistä ihan kokonaan ja heistä voi tulla näitä kaikkien vihaamia läskejä. Monilla ihmisillä ulkonäkö menee totaalisesti terveyden ja hyvinvoinnin edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli tajuaminen nyt kolmekymppisenä ja raskaana. Kehoni kantaa uutta elämää! Vain hullu vihaisi vartaloa joka kantaa pientä ihmisenalkua. Nyt vasta onkin aika syödä kaikkea terveellistä ja ihanaa ja pitää huolta itsestäni - ja lapsestani! Itsensä vihaaminen ei ole huolenpitoa vaan sairastuttamista.
ApEn ole ap, mutta miksi v*tussa tätäkin kommenttia on pitänyt jonkun alapeukuttaa? Jotain perusteluita?
Koska tuollaisesta yli-imelästä lässynlässyn-plääpläästä saa sekä syövän että diabeteksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totuuden sanominen kiusaamista. Toisaalta lihavat harvoin kestävät totuutta. Siksi niitä tekosyitäkin varmaan löytyy.
Joitakin korventaa se, että läskit voi syödä vapaasti. Mitä iloa onkaan treenatusta kropasta, kun joutuu vesikielellä kieltäytymään tavallisesta ruuasta. Herkuttelukin käy yksipuoliseksi, kun aina on vaihtoehtona vaan se sama proteiinipatukka.
Ap noilla mitoilla, kuin sinulla en ole kovinkaan läski.
Ja miksi jotkut ylipainoiset ihannoivat ja uskovat kaikessa näitä julkkkis fitness valmentajia jotka ovat sen oman ulkomuotonsa ja rasvanpolttonsa hoitaneet kemialla?
Mitä niin ihailtavaa on ihmisessä joka ei ole hyväksynyt itseään sellaisena kuin on vaan turvautunut kemian apuun kun muuten ei kelpaa itselleen.
Ja sitten vielä nämä jotkut julkut rahastavat ylipainoisia sillä "asiantuntemuksellaan" jota tosiasiassa ei ole läheskään niin paljon kuin antavat ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totuuden sanominen kiusaamista. Toisaalta lihavat harvoin kestävät totuutta. Siksi niitä tekosyitäkin varmaan löytyy.
Ha, kuulostat aivan yhdeltä J-alkuisen nimen omaavalta naiselta joka on aina ollut suuna päänä julistamassa "totuuksia" ja kiusaamassa. Olet naurettava.
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuollaisesta yli-imelästä lässynlässyn-plääpläästä saa sekä syövän että diabeteksen?
Itse asiassa stressi ja negatiivisuus ovat suurempia sairastuttajia kuin ylipaino.
Olet hirvittävä ihminen. Häpeä.
Tavallaan olen samaa mieltä, ja en koskaan osaa nauttia siitä laihtumisesta kun näen itseni mitoissa 162/62 vielä sinä samana huonona läskinä kuin silloin pahimmillani eli 162/92... Toki mulla on stressiä olut viimeiset vuodet jatkuvasti ja olen onnistuneesti pudottanut stressin (puolisolle puhkesi psykoosi, hometalo, lapsen syöpä ja itsellä työt meinaa lähteä alta) alaisena painoa, mutta se laihtuminen ei silti tuo hyvää oloa...
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen samaa mieltä, ja en koskaan osaa nauttia siitä laihtumisesta kun näen itseni mitoissa 162/62 vielä sinä samana huonona läskinä kuin silloin pahimmillani eli 162/92... Toki mulla on stressiä olut viimeiset vuodet jatkuvasti ja olen onnistuneesti pudottanut stressin (puolisolle puhkesi psykoosi, hometalo, lapsen syöpä ja itsellä työt meinaa lähteä alta) alaisena painoa, mutta se laihtuminen ei silti tuo hyvää oloa...
Voi, otan osaa! :( Nyt kannattaisi keskittyä ihan vaan hyvinvointiin ja unohtaa painoasiat. Onko sulla tukiverkkoja tai joku jolle puhua? Itseltäni kuoli isä syöpään viime vuonna ja samoihin aikoihin ex-miesystäväni kävi väkivaltaiseksi (että kiitos vaan sinä joka haukuit että "lässyttämiseni" saa aikaan syövän ja diabeteksen) joten tiedän miltä suru ja stressi tuntuu; tosin sinun tilanteesi on vielä pahempi. *halaa*
Ap
Minä onnistuin kyllä laihduttamaan itsevihaisena ja stressaavassa elämäntilanteessakin. Stressi lähinnä auttoi, koska olin työn ja elämässä tapahtuneiden menetysten takia niin ylikierroksilla ja pahoinvoiva, ettei ruoka edes oikein maistunut. 18 kg poistin puolessa vuodessa ja ovat pysyneet pois .Itseviha väheni samaan aikaan kilojen kanssa. Stressiä oli vielä pidempään, mutta ei sekään painonhallintaa estänyt.
Tosin mun täytyy nykyisin syödä, jopa nyt 7 vuotta laihdutuksen jälkeen, vain 1500 kcal päivässä etten lihoisi. Enkä olen mikään tosi pikkuruinen vaan painan 64 kg. Tällä hetkellä ei ole edes stressiä. Se vaan jotenkin laihdutuksen myötä pieneni se peruskulutus tosi pieneksi ja on sinne jäänyt.
Syy on siinä että syödään liian usein verensokeria kohottavaa ravintoa. Laihtuminen ei ole mahdollista niin kauan kun veressä on insuliinia, jota sinne tulee kun verensokeri on koholla, joka tapahtuu kun syödään tai juodaan esim. se kahvi sokerilla.
Insuliinin tarkoitus on kertoa rasvasoluille ja sisäelimille ettei nyt saa vapauttaa mitään varastoja koska veressä on jo ennestään liikaa sokeria.
Kunnes verensokeri laskee, energia otetaan joko ravinnosta tai jos siitä ei saa, niin lihaksista, mutta ei rasvasoluista, kunnes insuliini on poistunut.
Onko kauheen läski jos on 10kg ylipainoo?
En lukenut koko ketjua, mutta moni normaali- ja alipainoinen kokee kyllä myös itsevihaa ja stressiä. Eikö se kumoa teoriaa?
Tunnesyöminen on varmasti tosi yleistä. Pahaan oloon syödään herkkuja että hetken aikaa tulee hyvä olo ja on mitä odottaa kun tietää vaikka että kotona odottaa suklaalevy kun pääsee töistä tms. Ja toinen voi olla tyhjyyden tunne, jonka takia syödään ihan ähkyyn asti. Dieetit on ahdistavia ainakin omasta mielestä. Myös normaalilla kotirualla laihtuu, kun pienentää annokset ja lisää pikkuhiljaa liikuntaa. Eikä tarte edes salille lähtee jos ei tykkää. Tällä tavalla myös oppii itse säännöstelemään ruokaa ja valitsemaan omasta mielestä hyviä ruokia, kuin jollakin valmiilla salaattidieetillä, jonka jälkeen vanhat tottumukset palaa helposti.
Mun äiti yritti laihduttaa 40 vuotta, siinä juurikaan onnistumatta. Pari vuotta sitten päätti että vitut, ei tuu mitään, mä lopetan. Keskittyi syömään nälän mukaan sellaisia ruokia, joista tulee hyvä mieli. Laihtui 20 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua, mutta moni normaali- ja alipainoinen kokee kyllä myös itsevihaa ja stressiä. Eikö se kumoa teoriaa?
Ai sitä teoriaa että itseviha ja stressi ei hyödytä ketään? Enpä usko.
Jossain määrin totta suuryritysten taholta, mutta kyllä ihmiset kiusaavat toisiaan aivan toisenlaisista syistä. Enkä usko, että lääkärit yrittävät pakottaa lihavia kalliille pussikeittodieeteille.