Kristillisillä kouluilla vaikeuksia jatkaa, kirkosta erotaan enemmän kuin koskaan...
jne. Luterilaisilla ei siis kovin vahvasti taida pyyhkiä tällä hetkellä. Miksi ihmeessä ei? Mikä kirkon toiminnassa/sanomassa/jossain muussa mättää, kun tilanne on tämä? Mitä kirkon / kristittyjen pitäisi tehdä?
Kommentit (29)
Muitakin saattaa löytyä.
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=3830639&t=3767750&appid=&…
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=203828&t=195101&appid=&p=…
lupicaia:
Jokainen kirkkoon kuuluva osoittaa kuulumisellaan hyväksyvänsä tämän.
Yhteisövero on valtion veroa. Sen keräämisen on ennen hoitanut luterilainen kirkko, mutta nykyään sen hoitaa täysin valtio. Siitä nyt vaan on päätetty, että evlut kirkko saa siitä osan. Yhtä hyvin asiasta voitaisi päättää, että kirkko ei saa siitä mitään ja silloin se asia olisi niin. Kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä asian oikeana pitämisen kanssa. Kirkossa ei ole järjestetty äänestystä asiasta.
Itse olen evlut jäsen, mutta kannatan kirkon ja valtion eroa ja yhteisöveron osan poistamista kirkolta.
Heddastiina:
Jos esim. 1% kansasta kuuluisi ev.lut. seurakuntaan, luuletko että kyseiselle kirkolle maksettaisi edelleen osa yhteisöverosta?
Miksi ortodoksit ei saa osaansa? Syy: liian vähän kannattajia.
Ja ketkä niitä luterilaisia päättäjiä äänestää aina vaan: no juuri nämä hemmetin luterilaiset. Thanks a lot, guys...
Voi paha eduskunta, mehän ei mahdeta niille mitään! Olemme vain typeriä äänestäjiä, vai mitä?
lupicaia:
Jos esim. 1% kansasta kuuluisi ev.lut. seurakuntaan, luuletko että kyseiselle kirkolle maksettaisi edelleen osa yhteisöverosta?
Miksi ortodoksit ei saa osaansa? Syy: liian vähän kannattajia.Ja ketkä niitä luterilaisia päättäjiä äänestää aina vaan: no juuri nämä hemmetin luterilaiset. Thanks a lot, guys...
Voi paha eduskunta, mehän ei mahdeta niille mitään! Olemme vain typeriä äänestäjiä, vai mitä?
Tuskin maksaisivat. Mun mielestä tossa yhteisöveroasiassa pitäisi olla tasapuolinen. Joko kaikille maksettas osa tai ei kellekään. Se vain olis reilua.
En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään äänestävän luterilaista sen takia kun se on luterilainen :D Mutta tiedän monta, jotka äänestää saman uskontokunnan jäsentä vain siitä syystä, etteivät tiedä politiikasta hölökäsen pöläystäkään.
Kannattaa siis kiinnostua politiikasta sen verran, että tietää, mitä eri puolueet ajavat ja todellakin äänestää puoluetta. Eipä sitä muutosta oikein muulla saa aikaan. Se on turha narista valtionkirkosta, jos äänestää kirkon ja valtion yhteistyön lisäämisen puolesta... ;)
Mun mielipiteeni on, että kirkko ja valtio pitäisi erottaa. Yhdelle uskonnolle/vakaumukselle ei pitäisi antaa erityisoikeuksia.
Suomessa kansalaisten perusoikeuksiin kuuluu uskonnon ja omantunnon vapaus (perustuslaissa määritelty). Se tarkoittaa myös sitä, ettei kenenkään tarvitse harjoittaa uskontoa, jos ei halua. Ja se tarkoittaa myös sitä, että on oikeus olla tukematta uskonnollisia yhdyskuntia.
onpa hieno laki, valtio itse rikkoo sitä lakia ;D
Äänestän aina ihmistä ja puoluetta, olisi naiivia kuvitella että puolue ei edes kuitenkin jollain tavalla sitoisi jäseniään.
Minusta kirkko on epäeettinen suostuessaan ottamaan valtiolta yhtään mitään vastaan.
lupicaia:
Minusta kirkko on epäeettinen suostuessaan ottamaan valtiolta yhtään mitään vastaan.
Kaikki ottavat valtiolta jotain vastaan.
Lähetät lapset valtion kustantamaan kouluun, käyt valtion kustantamissa sairaaloissa jne.
aivan. Mutta jos minä olisin ainoa joka saisi valtiolta etuuksia niin en haluaisi ottaa niitä vastaan. Hävettäisi kun muut ei saa mitään ja minä saisin vaikka mitä.
Ottaisitko itse vastaan?
Uskon Jumalaan, mutten Jeesukseen enkä ihmisen kirjoittamaan raamattuun.
Taivaaseen tms. en taida uskoa, ainakaan en halua sinne jos joudun tällaisten rahanahneiden suvaitsemattomien joukkoon.
Kuka tänne oli jo kirjoittanut aiheesta? Olisi kiva löytää keskusteluja aiheesta, tuntuu että olen ainoa joka on edes tietoinen tästä saati tätä vastaan?