APUA! Pää ei käänny oikealle/alas kunnolla ja huomenna on veljen häät :'(
Elikkä siis tänä aamuna kun heräsin, tunsin heti ensimmäisenä aivan HIRVEÄTÄ kipua kun yritin päätä kääntää oikealle. Yhden särkylääkkeen olen ottanut siinä toivossa, että kipu sillä lähtis, mutta ei auttanut. Oon myös pitänyt lämmintä jyvätyynyä niskassa, muttei sekään auttanut. Lääkäristäkin saisi kuulemma ajan vasta huomenna, mutten sinne silloin voi lähteä kun on isoveljen häät ja niihin valmistautuminen heti aamusta. Nyt kun olen tässä istuskellut kaulahuivi kaulassa ja katsonut telkkaria jo jonkin aikaa tuntuu siltä, että päätä saa helpommin liikutettua kuin aamulla, mutta vieläkin on jumissa. Mikäköhän mahtaa olla vialla, ja mitä voin tehdä? :(
Kommentit (28)
Itse kävin päivystyksestä hakemassa relaksanttipiikin niskaan kun jäi jumiin tiettyyn asentoon, eikä saanut käännettyä puoliksikaan normaalisti ilman kipua.
Jos päivystykseen päädyt, muista valittaa triagehoitajalle kovempaa kipua kuin koet ja näyttää kärsivältä, hyvällä tuurilla voi saada paremman kiireellisyysluokan :D
Yleensä nuo on ihan perus lihasjumeja. Lähe vaikka kävelylle niin lihakset lämpiää ja sitte varovasti venyttelet
No mitä? Kääntyyhään se vasemmalle ja käännä kokokroppaa. Mulla ollut samaa ja oli hankalaa kun autolla ajoi, risteyksissä.
Tee venytyksiä. Hiero niskaan tiikeribalsamia ja ota tulehduskipulääkettä. Niskas on varmaan saanut vetoo.
Minulle tuli tuollainen kerran, kun nukahdin alkukesästä ulos ja viima kävi niskaan. Kesti pari päivää. Mm. lämmin suihku helpotti tilannetta, mutta kyllä se kipu palasi, kun tuli pois suihkusta.
Kylmä-kuuma-hoidolla helpottaa äkkiä! Otat kahteen ongelma-alueen kokoiseen pussiin jääkylmää ja kuumaa vettä. Vuorottele pusseja painamalla ensin kylmää pussia 5min jumikohdan päälle, sitten taas kuumaa 5min. Toista vähintään 5 kierrosta. Itselläni oli ihan järkyttävä jumi niskassa, en saanut edes nukuttua kun ei löytynyt kivutonta asentoa. Tämä oli sitten ainoa konsti joka tepsi, eli suosittelen!
Niska on jumissa ja pian jo ap soittaa veljelle että ei voi tulla häihin...HUH HUH!
Kiitos avusta kaikille! :)
Alankin tässä heti kokeilemaan näitä keinoja joita olette ehdotelleet. :D
Kaikkihan tietää sen vanhan sanonnan "Pää pyörii kuin veljen häissä." Ei sinne oikein voi niskakipuisena mennä.
Mulla meni jouluna tuollai niska ihan hirvittävän jumiin, en meinannut päästä sängystä ylös kun se säteili niin pitkälle. Lämmitin tosi kuuman lämpöpakkauksen, niin lämpimän kuin vaan kestää pitää, laitoin kipugeeliä alueelle ja lämpöpakkaus päälle, viltti vielä peitoksi ettei lämpö karannut. Sitten buranaa+panadolia tai muuta sopivaa kipulääkettä. Yksi hyvä on myös saunominen ja siellä varovasti hieroo ja venyttelee kipeitä lihaksia, tai kuumassa suihkussa. Kipu oli itsellä ihan kertakaikkisen paha, mutta helpotti päivän aikana siedettäväksi noilla keinoilla, ja kun jatkoin varovaista venyttelyä ja kevyttä hierontaa, niin parissa päivässä oli jo ihan ok. Perskindol-geeli on myös hyvä tuollaisiin kipuihin ja sitä saa monestakin kaupasta nykyään.
No et ole menossa mihinkään päivystykseen ja vielä valehtelemaan oireistasi nopean lääkehoidon toivossa. Siellä on ihan oikeitakin hoitoa tarvitsevia potilaita! Kylmä-kuumahoito ja todella kevyt venyttely (jos niska todella jumissa, ihan parin millin liike saattaa riittää). Kyllä varmasti pärjäät veljen häissä vaikka pää ei käännykään.
Kaiken ikäni kärsinyt niskakivuista, (seuraus äidin pieksämisestä lapsena)
Selinmakuulle, kädet niskan taakse, tee varovaisia liikkeitä kivun rajoissa. Myös voit pyytää kaveria avustamaan, pyyhe niskan taakse sitten varovainen veto. Kovalla alustalla makuu myös helpottaa.
Sukulaispoika neuvoi "mossauksen" mitä muusikot menevät. Vasta sitten kun kipu helpottaa. Hiukan on niska vahvistunut.
Voltaren-voidetta niskaan reilusti + lämpöhoitoa. Kevyttä venyttelyä. Särkylääkettä suun kautta maksimiannokset.
Vierailija kirjoitti:
No et ole menossa mihinkään päivystykseen ja vielä valehtelemaan oireistasi nopean lääkehoidon toivossa. Siellä on ihan oikeitakin hoitoa tarvitsevia potilaita! Kylmä-kuumahoito ja todella kevyt venyttely (jos niska todella jumissa, ihan parin millin liike saattaa riittää). Kyllä varmasti pärjäät veljen häissä vaikka pää ei käännykään.
Juu en tietenkään, meinasinkin näitä kotikonsteja testailla. :) Kyllä sinne häihin lähden, mutta lähinnä vain huolettaa se, kun pitää hiukset laittaa itse, ja mekkokin on jotenkin saatava päälle :'D Kiitos myös avusta, toivottavasti tämä kylmä-kuumahoito ja lievä venyttely toimii :)
-ap
Onko toi ihan siis lihasjumi? Et ole flunssassa? Flunssan yhteydessä voi olla merkki aivokalvontulehduksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi ihan siis lihasjumi? Et ole flunssassa? Flunssan yhteydessä voi olla merkki aivokalvontulehduksesta.
Ihan terve olen, allergista nuhaa kylläkin, mutta sekin on nyt allergialääkkeitä popsiessa mennyt aikalailla ohi.
-ap
Tuttu tunne. Oon vuosia kärsinyt samasta toistuvasta ongelmasta. Mä kyllä suosittelen päivystykseen menoa ja sieltä saat relaksanttipistoksen
2 buranaa kerralla. Kun kipu helpottaa venyttelyä ja lämpöä.
Vähän ohi aiheen, mutta ihmetyttää miten viitsit tehdä näin tunnistettavan aloituksen itsestäsi.
hierojalle?