Apua! Joku joka tietää jotain pesuaineista tai muuten "myrkyistä"!
Toivottavasti joku jaksaa lukea kokonaan. Kävi siis perinteiset ja esikoinen pissasi yöllä sänkyymme. Mies meni omin päin puhdistamaan tätä sitten runsaalla kerroksella vaahtoavaa verhoilun kuivapesuainetta (turtle wax verhoilun puhdistus, käytetään esim. autojen penkkien puhdistukseen). Purkin kyljessä selkein varoitus on vain "vältä sumun hengittämistä, huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta". Ja ainesosista: sis. alifaattista hiilivetyä, anionisia tensidejä, methylparabeeniä, hajustetta ja limoneeniä. Käyttöturvallisuustiedotteen löysin vain ruotsiksi https://www.skruvat.fi/digitalgoods/47940_SE.pdf
Odotan toista lasta (raskaus puolessa välissä) ja kerkesin tätä ainetta tuoreeltaan hieman hengittääkin huoneeseen takaisin tullessani (edes ikkuna ei ollut auki), mutta enemmän olen nyt huolissani onko tämä aine vaarallista vielä kuivuttuaankin?? Aine pitää siis kuivuttuaan imuroida pois ja niin aamuyöllä teinkin, mutta nyt aamulla tajusin, että meidän surkea imuri oli ihan tukossa ja pöllytti aivan takuulla kaiken sen pesuainehötön ympäri kämpän huoneilmaa :/ selkeästi tälle pölylle altistuin ainakin sitä imuria tässä aamulla korjaillessani ja nyt kutittaa kurkkua ja yskittää, mutta olen muutenkin nuhassa.. äsken imuroin sitten sängyn uudestaan ja säiliöön irtosi vielä selkeät määrät sitä kuiva-ainetta. Uskaltaako tossa nyt enää nukkua ja onko meidän koti nyt täynnä jotain kemikaalipölyä? Huoli isoin tietenkin lapsen ja vielä syntymättömän lapsen puolesta :(
Kommentit (6)
Helpoiten saat (oikean!) vastauksen Myrkytystietokeskuksesta:
Myrkytystietokeskus
Avoinna 24 t / vrk
09 471 977
tai 09 4711 (vaihde)
Älä huoli, kyllä tuossa on niin pienet pitoisuudet, että ei aiheuta vaaraa. Ensinnäkin, aine laimenee huoneilmaan moninkertaisesti. Sen jälkeen vain pieni osa siitä menee sinun keuhkoihin, josta vieläkin pienempi osa imeytyy vereen. Ja aineen tulisi olla vielä tarpeeksi pienimolekyylinen, jotta siirtyisi sikiöön, siellä kun on sellainen este joka estää haitallisten aineiden pääsyn sikiöön.
Joten: don't worry, be happy :)
Kiitos :)
En lähtenyt soittamaan myrkytystietokeskukseen, mutta tein tässä vielä itse hieman salapoliisityötä tuon ruotsinkielisen käyttöturv.tiedotteen ja löytämäni lähdemateriaalin avulla – aineen ei pitäisi sen mukaan sisältää aineita, jotka ovat saaneet merkinnän erikseen sikiölle vaaralliseksi luokiteltuina aineina. Vähän vielä kuitenkin huoletttaa noi "alifaattiset hiilivedyt", jotka tarkoittaa siis liuottimia ja tässä tapauksessa ilmeisesti ainakin pentaania aineesta löytyy.. Niille ei saisi altistua lainkaan. :/ Yritän nyt kuitenkin ajatella, miten vähän sitä on..
-ap
Teratologisesta puhelimpalvelusta saat vastaukset nimenomaan siitä onko jokin aine haitallista raskaana ollessa. Googleta!
Mä suosittelen sen sängyn pesua painehuuhtelulaitteella tai imevällä höyrypesurilla. Ei noi vaahtotökötit pesua korvaa koskaan.
Kyllä sinä ja vauvasi olette hengenvaarassa, hakeutukaa välittömästi terveyskeskukseen