Minkä ikäisenä omaan huoneeseen nukkumaan?
Minkä ikäisenä olette siirtäneet / aiotte siirtää vauvan pinnasängyn/korin toiseen huoneeseen? Olisi kiva kuulla jotain vinkkejä, kun ei itsellä ole mitään kokemusta vielä kun odotus kesken. Mutta kohta pitäisi alkaa ostelemaan sänkyä ja hoitopöytää ja miettiä jo hieman niiden sijoittelua eri vaiheissa.
Varmasti aluksi vauvansänky mahdollisimman lähellä omaa, mutta ajattelisin että olisi kaikkien kannalta rauhallisempaa sitten jossain vaiheessa siirtyä lastenhuoneeseen. Voi vanhemmilla olla sitten hieman eri rytmi ja omat puuhat kun vauva ei ole samassa huoneessa.
Riippuu tietenkin asunnon koosta, onko ylipäätään mahdollista. Ja jos vauva nukkuu perhepedissä, asia on varmaan hieman erilainen.
Kommentit (20)
Eskoinen puolestaan oli vähän hankalampi tapaus nukkumisen suhteen. Hänet siirsimme 7 kk:n iässä.
Hei!
Meillä vauva siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan parin kuukauden ikäisenä, kun vauva alkoi nukkua pinnasängyssä. Ekat kaksi kuukautta vauva nukkui äitiyspakkauslaatikosta tehdyssä sängyssä meidän makkarissa.
ceralan:
Minkä ikäisenä olette siirtäneet / aiotte siirtää vauvan pinnasängyn/korin toiseen huoneeseen?
## Meidän perhe on aina nukkunut perhepedissä - ja nukumme siinä vieläkin ja kaiken lisäksi erittäin hyvin. Lapset ovat nyt 4v ja 2v. Aikuisten juttuja harrastamme miehen kanssa sitten muualla talossa, ja jo se on tuonut uutta piristystä parisuhteeseen ;) Eli siitä ei kenenkään tarvitse olla huolissaan :)
Riippuu tietysti vauvan unirytmistä ja syöttöväleistä. Meidän neiti syö kerran yössä jos sitäkään. Oman uneni laatu parani huimasti kun ei tule kuunneltua jokaista tuhahdusta. Meillä myös makkarit lähekkäin joten itkun kuulee.
Meillä molemmat lapset ovat heräilleet pitkään yöllä syömään ja sitten yösyömisen loputtua eroahdistuksen takia tarkistamaan, että äiti on lähellä ja lisäksi hampaat herättelivät molempia. Kuopuksen heräilyfrekvenssi oli vielä ihan siedettävissä rajoissa, keskimäärin 3-4 kertaa yössä, mutta esikoinen heräili aikanaan vajaan tunnin välein n. kolmen kuukauden ajan (6 kk 9-kuiseksi) kunnes pikkuhiljaa alkoi harventaa heräilyjään ja 10 kk iässä alkoi nukkua yönsä läpi. Se heräily kyllä söi naista ja jos minun olisi pitänyt rampata toiseen huoneeseen aina kun lapsi heräsi en tiedä olisinko selväpäisten kirjoissa enää. Vasta nyt kun kuopuskin on kohta 1 v ja nukkuu hyvin, suunnittelemme lasten siirtämistä omaan huoneeseen. Tähän asti olemme siis kaikki nukkuneet samassa huoneessa. Sitäpaitsi minä en edes raaskisi laittaa pientä lasta yksin omaan huoneeseen nukkumaan, mutta jokainen puntaroi tietenkin nämäkin asiat omalla kohdallaan.
Esikoisen ja toisen lapsen siirsin omaan huoneeseen nukkumaan vasta yli vuoden ikäisinä. Kolmas lapsi siirtyi omaan huoneeseen 10kk ikäisenä.
Nelonen tuhisee vielä meidän makkarissa, siirtynee kesän jälkeen eli n. 8kk ikäisenä isosiskon kanssa samaan huoneeseen =)
Tansku, tytöt 10/04 & 12/05 ja pojat 9/93 & 8/94
Meillä on 2kk ikäinen vauva. Ennen hänen syntymäänsä suunnittelin, että laitetaan heti omaan huoneeseen, joka siis ihan meidän makkarin vieressä. No, vauva syntyi ja laitettiin kuitenkin hänen sänkynsä ihan minun viereen. Näin mentiin muutama viikko. Sitten mieheltä loppui loma ja hän palasi töihin. Vauvalla ei tietty ollut vielä mitään rytmiä, valvoili aamuyöstä ja söi muutenkin usein. Tosi usein vauva heräsi, kun siirsin hänet omaan sänkyynsä ja jos nukahti, niin sitten jo miehen herätyskello soikin... Tuloksena oli, ettei meillä nukkunut kukaan :(
Sitten siirryin vauvan kanssa viereiseen huoneeseen ja me nukumme siellä kaksin leveässä sängyssä. Kuinka helppoa onkaan, kun voi vaan laittaa tissin suuhun ja jatkaa uniaan. Mies saa nukkua rauhassa, eikä meidän tarvitse herätä hänen kellonsa ääneen :) Nyt meillä siis kaikki voivat paremmin. Ajattelen vauvan siirtoa omaan sänkyyn (ja omaan huoneeseen) uudestaan, kun hän lopettaa yösyömiset.
Vauva nukkuu ensimmäisen unipätkän (n. 4 tuntia) omassa sängyssään olohuoneessa. Ensimmäistä syöttöä varten siirtyy perhepetiin, josta en jaksa siirtää takaisin omaan sänkyyn joten jatkaa siellä aamuun asti. Toimii meillä ja tuntuu hyvältä, että lapsi osaa nukahtaa omaankin sänkyynsä.
samalla lopetettiin yö tissittely ja kyllä kannatti, kaikki saa nyt nukkua hyvät unet. Neiti oli herkkäuninen ja isän kuorsaus =) herätti hänet jne..
Mehiz ja neiti 9kk
Meillä nukutaan edelleen koko perhe samassa makkarissa. Esikoinen on 2v9kk, kakkonen 1v2kk. Kakkonen on juuri siirtynyt perhepedistä samaan sänkyyn esikoisen kanssa, tosin yösyötön jälkeen siirtyy loppuyöksi tai -aamuksi äidin viereen. Kolmas vauva on masussa ja synnyttyään pääsee myös perhepetiin.
Nukumme mainiosti koko perhe samassa huoneessa ja jos lapset heräilevät tms. keskellä yötä, he ovat lähellä ja me vanhemmat pystymme reagoimaan heti.
Vanhempien omaa aikaa voi viettää muuallakin asunnossa, ei se makkari ole ainoa paikka ;)
Reilu 7kk oli meidän tyttö kun laitettiin omaan huoneeseen nukkumaan kun alkoi heräilemään tunnin välein. Pidettiin siinä samassa unikoulu ja se auttoi, vaikkakin saattaa joskus herätä aamuyöllä huutamaan vähäksi aikaa. Osaa nukahtaa nykyään YLEENSÄ yksinään uudestaan. Mutta tuohon 7kk ikään asti oli kyllä tiiviisti pinnasänky meidän sängyn vieressä. Sänky oli vielä sellainen, että siitä sai kokonaan irti toisen seinän ja sänky oli laitettu aivan meidän sänkyyn kiinni. Eli periaatteessa lapsi oli omassa sängyssä, mutta kuitenkin vähä niinkuin samassa sängyssä meidän kanssa. Ja tämä toimi erittäin loistavasti kun ei tarvinut nousta yöllä edes seisomaan vaan nappasin vauvan kun heräsi rinnalle ja sievästi vieritin takaisin omaan sänkyyn kun oli syönyt. Tietenki sitte kun alkoi liikkumaan hieman niin laitettiin seinä sänkyyn takaisin, mutta edelleen pidettiin sänky kiinni meidän sängyssä. Itse olen sen verran mukavuuden haluinen, että yritin keksiä kaikki keinot, ettei tarvisi yöllä juurikaan nousta...heh. Ja toimi kyllä meillä! :)
Meillä vauva on nukkunut elämänsä jokaisen kotona nukutun yön omassa huoneessa ja omassa sängyssä. Hyvin on mennyt, vaikka sain ennen synnytystä kuulla olevani " kylmä" äiti, kun en pidä lasta yöllä kädestä kiinni. Tuli myös vihjailuja siitä, että kohta vauvan sänky muuttaa meidän makuuhuoneeseen...
ja olisi voinut aikaisemminkin, sillä koko perheen unet paranivat huomattavasti. Miestä ei juuri haitannut lapsen tuhinat, mutta minä heräsin joka inahdukseen ja lapsi myös häiriintyi mm. aikuisten kyljen kääntämisestä, sänky oli " sivuvaununa" meidän sängyssä. Väliin vaan mahtui mm. kaksi muuttoa, joten ei kertakaikkiaan voimat riittäny moiseen aikaisemmin, eikä ollut tilaakaan ennen kuin tässä kodissa. Muutto lastensänkyyn työhuoneen kulmasta tehtyyn omaan soppeen sujui aivan loistavasti. Ei olisi oikeastaan paremmin voinut toivoa menevän. Uuden vauvan, joka syntynee n. kk:den päästä, aion nukuttaa ensin myös sivuvaunuun, ei tarvitse kantaa eikä nostella niin hirvittävästi tai pelätä putoavan sängystä yöllä imettäessä, mutta tällä kertaa varmaan siirros tapahtunee aikaisemmin, mutta koska, sen näkee sitten.
Esikoinen nukkui aluksi omassa pinniksessä ihan meidän sängyssä kiinni ja laita alhaalla. Kun alkoi nousta pystyyn, niin laita nostettiin ylös ja sänky siirrettiin vähän kauemmaksi meidän sängystä. 3,5-vuotiaaksi asti kuitenkin nukuttiin samassa makuuhuoneessa. Olisin pitänyt vielä pidempäänkin, mutta hänen yöllinen ääntelynsä oli välillä niin kova äänistä (laulaa itsensä uneen aina eli myös keskellä yötä, jos havahtuu hereille), ettemme miehen kanssa enää saaneet nukuttua, joten esikoinen muutti omaan huoneeseen nukkumaan. Siirtyminen omaan huoneeseen sujui hyvin. Lapsi oli innokas eikä mitään ongelmia ollut.
Kuopus (3 kk) nukkuu nyt perhepedissä, koska en jaksa nostella häntä yöllä edestakaisin meidän sängyn ja oman sänkynsä väliä. Todennäikösesti siirrän hänet omaan sänkyyn, kun alkaa liikkua, ettei tipahda yöllä sängystä. Katsotaan sitten ihan rauhassa muutaman vuoden päästä, koska hän siirtyy omaan huoneeseen nukkumaan.
Itse tykkään, että samassa huoneessa nukkuminen on kätevintä alkuun yöimetysten takia ja myöhemmin sairastelujen vuoksi. Itse en ainakaan esikoisen korvakierteen aikaan olisi jaksanut istuskella hänen huoneensa lattialla yöt läpeensä. Muutenkin rauhattomina öinä riitti, kun kurotin omasta sängystä silittämään ja rauhoittelemaan lasta puolinukuksissa eikä tarvinnut lähteä raahautumaan minnekään. Meillä mieskin oppi muutamassa viikossa nukkumaan yöt läpeensä kuin tukki, vaikka me vauvan kanssa heräiltiin/heräillään öisin syömään. Ja meillä mies on ollut aiemmin tosi herkkäuninen.
Lopetettiin yösyötöt ja siirrettiin vauva omaan huoneeseen nukkumaan, sen jälkeen on koko perhe nukkunut paremmin. Suosittelen opettamaan vauvan mahdollisimman pian nukkumaan omassa sängyssä ja vaikka omassa huoneessakin, että itse saisit hyvät yöunet.
- jos vauva itse saisi valita.
Meillä se hartaasti valittu pinnis jäi lähes vaille käyttöä, kun vauva viihtyi parhaiten kainalossa ja äidinkin yöimetykset sujuivat parhaiten niin.
Tutkimustieto tukee sitä, että vauvan tunne-elämän kehitykselle, itsenäistymiselle, hyvälle itsetunnolle ym. on parhaaksi läheisyys ja perhepeti - päinvastoin kuin saattaisi luulla.
mahdollista siirtää omaan huoneeseen, kun asuttiin kaksiossa, mutta siirrettiin sitten, kun muutettiin okt:oon (oli silloin 3v).
Toisen lapsen kanssa tehtiin niin, että kun lopettiin yömaidottelu (parin yön unikoulun avulla), niin siitä kuukauden päästä siirrettin omaan huoneeseen, oli 6kk silloin. Hyvin toimi, sillä itse aiemmin heräsin kaikkiin ääntelyihin ja kääntyilyihin pitkin yötä (turhaan), mutta se loppui kun siirrettin poika omaan huoneeseen. Huone oli kuitenkin vieressä, eli itkut ja huudot kuulen kyllä ja nousen hätiin tarvittaessa (lähinnä jos on kipeä, muuten nukkuu hyvin yöt, nyt siis 11kk ikää pojalla).
6kk vanhana poitsu osasi itse ottaa ja laittaa tutin sängyltä suuhunsakin, mikä helpotti myös omaan huoneeseen siirtoa. Jatkoi siis yöllä herätessään itse uniaan tutin avulla (ripoteltiin niitä 3-4 ympäri sänkyä, että joku on aina saatavilla, jos jokunen tutti tippui lattialle pinnojen välistä). Tuo oli ainakin hyvä ikä, 9-11kk iässä meillä on ainakin ollut lievää eroahdistusta huomattavissa, joten olisi ollut varmaan vaikeampi toteuttaa tuollainen muutos silloin myöhemmin.
Piti siirtää, kun neiti ähisteli unissaan niin etten itse saanut nukuttua hyvin. Nyt tyttö 5kk ja nukkuu edelleen omassa huoneessaan.
Meillä tehtiin muutos kun poika 8,5 kk eli siirrettiin nukkumaan perhepedistä omaan huoneeseen pinnikseen. Tosin oli jo muutamia viikkoja nukkunut pinniksessä jo päiväunia ja yön ensimmäiset 2-3h ja sitten perhepedissä. Meillä ei auttanut samassa huoneessa pinniksen pito kun tuntui että poika vaistosi sieltä liian hyvin äidin ja muut liikkeet. Perhepedissä taas alkoi yöunet mennä huonoiksi kaikille kun poika väänsi koko ajan ja halusi tissiä yms. huomiota.
Omakohtaisesti suosittelen lämpimästi sitä, että vauva nukkuu alusta alkaen omassa huoneessaan. Meillä makkarit vierekkäin, ja vauvan äänen kuulee kyllä, vaikka molemmat ovet olisivat kiinni.
Vauva oppi heti nukkumaan rauhassa omassa sängyssään, omassa huoneessaan, eikä meillä ole ollut minkäänlaisia ongelmia.
Itsekin saa nukuttua paaaaljon paremmin, kun vauva kuitenkin tuhisee, ääntelee ja örisee unissaan, ja äitinä sitä herää jokaiseen pieneenkin pihaukseen.
Meidän tyttö on nyt 6kk.