Niskahartiaseutu jumissa, tänää läks selästä tunto yhtäkkii!
Niskahartiaseutu ollut pitkään jumissa, lääkäreissä käyty ja fysioterapiassa ko kädetkin "katoillut"/puutuilleet.
Tänään olin kävelyllä avomiehen siskon kanssa, ja yhtäkkiä hävis selkä! Paniikissa sit takas kotiin äkkiä, ja peilin eteen tekee kaikki neurologiset testit, jotka ok (puhe toimi koko ajan, kieli normaali, irvistys, hymy ym ok). Sit sohvalle pitkälleen, ja anoppi rauhotteli ja sano jonku vaan menneen iha jumiin. Myöhemmi tutki selkää, mut ei löytäny avattavia jumeja. Pintatunto on tallella sillä tunsin koko ajan kosketuksen ja nytkin tunnen ko makaan sängyllä. Osa selästä tuntuu ja osa ei.
Oon pienesti paniikissa ja itken, en tiedä tuleeko nukkumisesta mitään. Taidan soittaa huomenna päivystykseen.
Kommentit (262)
Toivotaan että osuu fiksu lääkäri kohdalle. Mulla on huumori ja kaikki jo iha loppu, ja koetan vaa olla menemättä googleen etten diagnisoi itelläni kaikkea mahdollista ja panikoi siten lisää.
- ap
Eipä siitä lääkärikäynnistä mitään hyötyä ollut..
- ap
nalepo kirjoitti:
Eipä siitä lääkärikäynnistä mitään hyötyä ollut..
- ap
Apua, etkö saanut mitään kuvauslähetettä? Panadolia ja voimistelua, niinkö?
Ei mitään kuvauslähetettä saati tutkimuksia. Venyttelyä vaa ja fyssaria. Kirjotti tekstiä isompaan sairaalaan, kun hän ei keksinyt minusta mitään vikaa.
Eli tässä mennää ny eteepäi osittai tunnottomalla selällä ja kädellä jota ei välillä tunnu. Kivakiva.
-ap
Sille ois pitänyt sanoa, ettei keksimään pidä alkaa, koska kuvaus kertoo faktat. Soitat toisena päivän jollekin toiselle lääkärille ajan. Tuo on kyllä niin kakkaa, että ne ei millään tahdo lähettää kuvauksiin yms. Hermoratatutkimukseenhan sun piti myös päästä.
Itse menin useamman vuoden lääkärillä ravaamisen ja luulotauti-diagnoosin jälkeen omt-fyssalle. Hän tiesi viidessä minuutissa, että miksi mun jalka lähtee alta, miksi on huono kävellä. Sain siltä tulostetun lapun, mikä mulla on, ja kehoituksen kuvaukseen. Vein sen lapun terveyskeskukseen, ja pyysin antamaan lekurille, jonka pitää tehdä lähete kuvaukseen. Ja näin sain varmistuksen mikä vaivasi.
Itse olen ajatellut, että rupean käymään yksityisellä. No, ei siitä mitään hyötyä ole, koska samat kakkanaamat on terkkarissa ja yksityisellä. Tai terkkarista tullut yksityiselle. Jos ei sitten mene kalliille ortopedille. Mutta kerran se vaan kirpasis...
Jep.. Sanoin sille kyllä että edellinen lääkäri suositteli hermoratatutkimusta jos fyssarista ei ole apua, niin tämä vain totesi ettei näe siihen tarvetta kun voimat on tallella. Nii voimat on ko lihakset pelaa, mutta oisha se kiva tunteakkin! Neljä kuukautta jo mennyt käsen kanssa. Selän oireilu kuulosti kuullemma jännältä.
Toivotaan nyt että sieltä isommasta sairaalasta ottavat yhteyttä ja että ne haluavat tutkia. Mielummi soitan sit sinne kuin tuohon omaan.
Tää ei oo yhtään hauskaa. Tuntu että se lääkäri vaan vähätteli.
Nämä on kyllä kurjia vaivoja. Itselläni päällä nyt nelikymppisenä eka elämäni paha niska-hartiajumi. Tosin helpotus, että diagnoosi sitten oli vain jännitysniska, minä meinaan olin jo ihan varma että vähintään aivokasvain tässä on kyseessä, oireet oli minusta niin klassiset.
Ensin tietysti alkoi kipu niskalla, hartioissa ja lapaluiden välissä. Mutta ei se niin kovin paha ollut, sen kanssa pystyi elämään. Vähitellen kuitenkin tuli niitä muita oireita jotka sai aivokasvainta epäilemään:
- huimaus
- riipivä päänsärky, johon heräsin erityisesti aamuyöstä, mutta joka lievempänä riipi pitkin päivääkin
- kipu päänahassa
- tokkurainen, sekava olo
- välillä hengitys- tai nielemisvaikeuden tunne
- pulssi humisee korvissa
Kaikenlaista näköjään voi ihan lihasjumit aiheuttaa. Mulla on myös eritätin huono ryhti parin vuosikymmenen tietokonetyöstä, sellainen köyryselkä + pää ja niska eteenpäin kenossa. Kiropraktikolle olen tässä menossa, kun nuo särkylääkkeet + lihasrelaksantti ovat lähinnä tilapäinen apu.
Eipä oo siullakaan helppoa ollut. Itelläni yks lääkäri teki diagnoosin niskaolkavarsi- oireyhtymä.
Inhaa ko niskoja ja sitä myöden päätä särkee jatkuvasti, välillä huimaa ja on sitä epätodellista oloa. Sit viel tää käsi ja selkähomma ni ei vaa jaksais. Kestäisin mielummi särkyä ko tunnottomuutta..
- Ap
nalepo. kirjoitti:
Eipä oo siullakaan helppoa ollut. Itelläni yks lääkäri teki diagnoosin niskaolkavarsi- oireyhtymä.
Inhaa ko niskoja ja sitä myöden päätä särkee jatkuvasti, välillä huimaa ja on sitä epätodellista oloa. Sit viel tää käsi ja selkähomma ni ei vaa jaksais. Kestäisin mielummi särkyä ko tunnottomuutta..
- Ap
Tuo on kyllä ikävää että sulla ei ole tutkittu kunnolla. Mulla tehtiin kaikenlaisia tutkimuksia, kuvattiin pää ja kaulavaltimoita jne, että varmistuttiin ettei ole mitään vakavampaa. Ihan yksityisellä lääkäriasemalla olevan työterveyshuollon kautta pääsin hyviin tutkimuksiin. Ennen tuloksia olin jo hyvästejä tälle maailmalle miettinyt monet yöt, kun olin niin varma että aivosyöpä se on nyt, ja menoa se on...
Ainoa minkä perusteella oikean diagnoosin voisi tehdä on magneettikuvaus + käynti ortopedillä. Jos vaiva jatkuu mene uudestaan lääkäriin vaikka päivystykseen, sinulla voi olla välilevyn pullistuma/siirtymä ja jos se pääsee räjähtämään silloin onkin leikki kaukana. Ihan käsittämätöntä että et saanut jo lähetettä jatkotutkimuksiin, mutta tuollainen on nykyään terveydenhuollon tila..
Ei kuulosta vaaralliselta vaikka inhottavaa onkin. Mulla oli selkäjumien kanssa juuri tuollaista tunnottomuutta, käsissä, jaloissa, selässä, kyljessä ja kasvoissa. Muitakin tuntohäiriöitä. Tutkittiin ja kuvattiinkin, mutta ei löytynyt mitään. Kun selkä pikkuhiljaa parani niin puutumisetkin jäivät. Jos lihaksissa voimat normaalit ja välillä oireet paranee niin ei sinulla ole mitään huolta. Koeta nyt rauhoittaa mieltä ja kehoa, kevyt liikunta ja venyttely auttaa varmasti. Minulla meni kaksi vuotta siihen että oireet poistuivat, joskus tulee lievänä vieläkin jos selkä on huonompana.
Niimpä.. Musta vähän tuntuu että soitan tonne kyllä uudestaan. Pakkoha niiden ois tutkia kunnolla, eikä vaan todeta ettei me ny tiedetä mikä sulla voi olla.. Ei tää ainakaan parempaan suuntaan tunnu menevän ollenkaan.
Nyt tarkkailen koko ajan mun kroppaa, iha ko oikee jalka alkais oireilemaan.
Mulla hajoo pää tämmöseen. Tosin samanlaista veivaamista oli viime vuoden lopullaki mahakipuja ym selvittäessä, ku kovast väitettii ettei mitää oo, mutta oliha siellä ja sappirakko leikattii pois.
- ap
Vierailija 33: Koitan pitää sanasi mielessäni, ja ottaa rennosti. Huomenna on taas fyssari, ni josko se auttaisi.
-ap
Neurologin yhteydenottoa odottaen..
-ap
Tsemppiä ap! Kävin ite tänään fyssarilla myös niskajumin vuoksi. Vasenta kättä vuosia vaivannut velttous helpotti vähän, mutta iskiashermo ja vasen puoli alaselkää on vielä aivan helvetillisen kipeät. On tää kyllä aivan hirveä vaiva...
Joo on nää kyllä aivan perseestä suoraan sanottuna. Huomenna soitan neurologin polille vielä itse.
- ap
Jos jalasta häviää tunto, se voi olla välilevyn tyrä. Alanikamissa.
Täytyypä pitää sekin mielessä ja kysäistä huomenna.
- ap
Älä lähde lekurista ennen kuin sulla on magneettikuvalähete. Ei tuo hermoratatutkimus paljasta, että mikä siellä kaularangassa on vikana. Se kertoo vain sen, onko hermopinteessä, hermovauriota tjn. Siis hyvä on siinäkin käydä, mutta kaularanka ja selkä kuvaukseen.
Mulle on tehty tuo hermoratatutkimus pitkän kovan kipuilun ja puutumisten jälkeen. Ei mitään vikaa löytynyt.