Täällä jauhetaan näistä maksullisista luokkaretkistä, miksei tehdä samalla tavoin, kun itse olin peruskouluikäinen?
Aloitetaan tällei kliseisesti KUN MINÄ OLIN NUORI, aloitimme luokkaretkelle rahan keräämisen kolmannella luokalla, jotta kuudennella luokalla kaikki pääsisi yhteiselle retkelle. Teimme itsetehtyjä joulukortteja (opettaja hoiti ne painoon jne) ja myimme niitä ovelta ovelle sopuisaan hintaan. Myöskin sukulaisille, perheelle ja ystäville tietenkin. Samoin myös myimme niitä keksejä ja toffeita joita oli sellaisissa muovisissa laatikoissa, joita nyt varmaan on jo myytykin iät ja ajat, mutta toimii aina! Samoin pidimme koulussa kirppareita, joihin sai tuoda kotoa turhaa tavaraa muille koululaisille ja heidän vanhemmilleen myyntiin. Tämän lisäksi taisi olla niin, että kerran puolessa vuodessa kouluun piti tuoda 5€, joka laitettiin säästöpossuun, ei pitäisi kenellekään olla iso summa puolessa vuodessa. Vieläkö näin tehdään peruskouluissa? Itselläni ei ole omia lapsia, joten en tiedä. Minun mielestä muutenkin äärimmäisen hyvä tapa opettaa lapsille, että kaikkea ei saada ilmasiksi vaan luokkaretken eteen on tehtävä yhdessä myös hieman töitä. Vai mitä mieltä olette?
Kommentit (17)
Kukaan ei halua tehdämitään, eikä varsinkaan myydä mitään. Ja jos joku tekiskin, puolet porukasta on lusmuja ja teettää hommat muilla
Minusta se oli kätevä tapa maksattaa luokkaretki naapureilla sekä isän ja äidin työkavereilla. Turhia karkkeja, keksejä jne. tultiin kauppaamaan viikkotolkulla, mokkapaloja osti myyjäisissä ne äidit, jotka toi sinne korvapuusteja (jotka meidän äiti osti) jne.
Kyse oli kaikesta muusta kuin opetuksellisesta efektistä ellei sitten ajatella niin, että lapset oppi kerjäämään naapurustossa ja menettivät myydessään rahan tajun. Oikeastaan joulukortin sain 50 sentillä, turha oli maksaa sitä 2 euroa, joka naapureiden piti pulittaa.
Onneksi meillä lasten opettaja sanoi, että luokkaretkestä haaveilevat vanhemmat voivat järjestää sen kouluajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se oli kätevä tapa maksattaa luokkaretki naapureilla sekä isän ja äidin työkavereilla. Turhia karkkeja, keksejä jne. tultiin kauppaamaan viikkotolkulla, mokkapaloja osti myyjäisissä ne äidit, jotka toi sinne korvapuusteja (jotka meidän äiti osti) jne.
Kyse oli kaikesta muusta kuin opetuksellisesta efektistä ellei sitten ajatella niin, että lapset oppi kerjäämään naapurustossa ja menettivät myydessään rahan tajun. Oikeastaan joulukortin sain 50 sentillä, turha oli maksaa sitä 2 euroa, joka naapureiden piti pulittaa.
Onneksi meillä lasten opettaja sanoi, että luokkaretkestä haaveilevat vanhemmat voivat järjestää sen kouluajan ulkopuolella.
Suomi
Täysin samaa mieltä. Jos esim. olisi tuollainen 5€ puolessa vuodessa systeemi, ei voisi kukaan ruikuttaa, että ''rahaa ei ole lapsen luokkaretkeen'' tai ''nyt se lapsi sitten joutuu jäämään koululle kun muut rilluttelevat menemään Särkänniemessä''. Jos tuon verran on puolessa vuodessa liikaa, sitten on on kyllä vanhemmissa erittäin suuresti jotakin vikaa, ja lapset joutaisivatkin mielestäni huostaan siinä pisteessä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Oma äitini kertoi juuri tuosta. Ja kun meitä lapsia oli kolme samaan aikaan koulussa niin olihan niitä tuotteita hemmetin hankala saada kaupaksi. Äidin ja isän työpaikoillakin oli aika paljon niitä lapsellisia niin aina oli joku tuputtamassa jotakin.
Minun puolestani voitaisiin luopua noista luokkaretkistä kokonaan.
Minä ehdotin, että luokka harjoittelisi yhdessä vaikka Tiernapojat ja muita lauluja ja menisivät laulamaan kauppakeskukseen ja näin kerättäis rahaa. Tai jotain vastaavaa toimintaa. Kehittäis yhteishenkeä. Ei saanut tuulta alleen vanhempainillassa.
Me ei myydä mitään. Mieluummin maksan koko retken lapselle.
Mä ainakin muistan että se keksien ja kynttilöiden myynti aiheutti itselleni lähinnä vain stressiä ja ahdistusta. Jos olisi pitänyt päättää myynkö kynttilöitä vai olenko lähtemättä luokkaretkelle, olisin valinnut jälkimmäisen. Helpommalla pääsee kaikki kun vain maksaa sen summan.
Meillä luokkaretki on lauantaina, sinne lähtee noin 10 perheen lapset. Äidit on itse sen retken järjestäneet, kilpailuttaneet bussin, hankkineet alennuksia sieltä ja täältä ja lopulta maksavat koko lystistä noin 80 e/lapsi vaikka eivät mene muualle kuin Linnanmäelle. Opettaja ei tietenkään lähde mukaan, koulun vakuutukset ei ole voimassa jne. Korostavat koko ajan, että tämä on vapaaehtoista, mutta ovat järjestäneet pulliksia koulussa kerran viikossa ja vaatineet, että jokainen lapsi ostaa, koska jokaista varten on leivottu. Neuvoin lapsiani, että sanovat, että äiti unohti antaa rahaa - myyjä-äidit sanoivat, että he voi myydä velaksi ja minä voin sitten maksaa myöhemmin. Onneksi lapset ei suostuneet tähän.
Meidän koulussa kuudes luokka teki muille lapsille välitunneilla pidettävän karnevaali-myyjäisen rahoittaakseen oman luokkaretkensä. Myivät karkkia ja poppareita muille koululaisille ja henkilökunnalle. Ei ollut äitejä myymässä ja äitejä ostamassa. Äitien tekemään masaliisaa kylläkin oli. Niille lapsille joilla ei ollut rahaa oli seikkailutunneli jotta kukaan ei olisi tuntenut oloaan ulkopuoliseksi. Oli kuulemma ollut menestys.
Toisen luokan vanhempainyhdistys myi taas makkaraa automyynti-tilaisuudessa jossa oli joku julkkis mukana. Oli kuulemma jouduttu juoksemaan kauppaan ostamaan makkaraa lisää.
Nykyaikana varmaan pitäisi käyttää sitä luovuutta eikä tehdä niinkuin me 90-luvulla: pistettiin ujot lapset myymään krapulaisille ja ärtyneille naapureille kumihanskoja.......
Ollaan taidettu elää samaa nuoruutta, mut mä ainakin inhosin noita toffeiden ja keksien myyntiä. Sukulaiset sitten niitä osti. Ala-asteella tais muuten olla jotain luokkakohtaisia myyjäisiä ja yläasteella leivottiin opettajanhuoneeseen jotain kakkua ja saivat (opettajat) niitä sitten ostaa paloina kahvittelunsa ohessa :D
Luokkaretkellä sitten käytiin Linnanmäellä ja Särkänniemessä. Ihan kivoja reissuja oli noin muuten.
90-luvulla meidän aktiivinen opettajamme pyysi vanhemmilta 20mk/kuukausi per oppilas. Rahat käytettiin lukukauden aikana erilaisiin retkiin, kävimme mm. taitelijakodeissa, museoissa, vanhoissa kaupunginosissa jne. Rinnakkaisluokat eivät matkustaneet juurikaan, mutta meillä oli suunnilleen kerran kuussa retki jonnekin. Kävimme myös tutustumassa kaupunginosaamme opettajan johdolla aktiivisesti, vierailimme vanhustenkodeissa laulamassa jne. Opettajamme teki meille todella ison palveluksen, kun piti meistä niin huolta koko ala-asteen ajan ja opetti osaksi yhteiskuntaa. :)
..silti vaan siitäkin 20mk maksusta jotkut vanhemmat jaksoivat rutista. Enimmäkseen ne, joiden perheessä molemmat aikuiset olivat töissä ja oli omistusasunto jne.
Meilläkin oli vaikka mitä touhua kun kerättiin rahaa ysiluokan luokkaretkeen. Pidettiin myyjäisiä, johon leivottiin. Tytöt oli lapsenvahtina, pojat esiintyivät tiernapoikina yritysten joulujuhlissa. Tehtiin iso pääsiäisshow, jossa bändi soitti ja esitettiin myös hassuja juttuja playbackinä. Oli Muppet-Show ja Grease 2. Ja kotona kerättiin hiljalleen viiden markan kolikoita kulhoon. Kyllä sen reissun eteen nähtiin paljon vaivaa ja hieno reissu se sitten olikin!
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli vaikka mitä touhua kun kerättiin rahaa ysiluokan luokkaretkeen. Pidettiin myyjäisiä, johon leivottiin. Tytöt oli lapsenvahtina, pojat esiintyivät tiernapoikina yritysten joulujuhlissa. Tehtiin iso pääsiäisshow, jossa bändi soitti ja esitettiin myös hassuja juttuja playbackinä. Oli Muppet-Show ja Grease 2. Ja kotona kerättiin hiljalleen viiden markan kolikoita kulhoon. Kyllä sen reissun eteen nähtiin paljon vaivaa ja hieno reissu se sitten olikin!
Kävittekö Ameriikassa?
Monet opettajat eivät nykyään lähde tuohon retkirumbaan ollenkaan. Pakkohan niitä ei ole järjestää. Itse en lähtisi mistään hinnasta viemään muitten mukuloita huvipuistoon puhumattakaan siitä, että pitäisi olla jossain ulkomailla 24/7 vastuussa toisten ihmisten kurittomista kakaroista.
No yleensä tästä asiasta keskustellaan luokan vanhempainillassa ja toimitaan siellä päätettyyn tapaan. Eli joko kerätään rahaa tai maksetaan. Suurin osa yleensä haluaa maksaa rahana. Vanhemmilla on töitä ja lasten harrastuksia, joissa niissäkin usein myyjäisiä ja muuta toimintaa. Kannattaa myös muistaa, että tuotteiden myynnistä menee iso siivu tuotteen valmistajalle myös. Jos ei ehdi eikä saa toffeeta myytyä, joutuu ne ostamaan itse. Pelkän retken maksaminen tulee silloin halvemmaksi.
T. Opettaja
Meilläkin kerättiin rahaa monta vuotta eri keinoin: järjestettiin discoja lapsille, kakkuarpajaisia, kirppareita jne. mutta kertaakaan ei myyty mitään samperin vessapaperia tai niitä karkkeja, mitä kaikki urheiluseurat kauppaavat. Kivasti tuli rahaa, kutosella mentiin lappiin laskettelemaan. Jopa pari sellaista muksua tuli mukaan, jotka olivat muuttaneet ihan muualle vitosluokalla.
Noissa arpajaisissa sun muissa oli sellainen jippo, että kerätyt rahat korvamerkittiin, eli eniten myynyt sai eniten "alennusta" luokkaretken hinnasta. Discorahat ja tällaiset menivät kaikkien yhteiseen kassaan.
Ja erittäin upealle luokkaretkelle päästiinkin. T. Ap