Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleeko muillekin välillä ripuliin johtava kylmä hiki ja kouristelu?

Vierailija
13.05.2016 |

En keksi mistä tämä johtuu. Aina välillä tunnen, miten kylmä hiki kohoaa. Samaan aikaan mahaa kouristaa kivuliaasti, ja vessaan on parempi päästä heti. Pöntöllä kouristelee kivuliaasti, suoli tyhjenee ripulina plop plop, ja ripulin jälkeen kipu katoaa ja kaikki on taas normaalisti. Sitten voi mennä taas kuukausi tai pari, ja sama toistuu.

En ole huomannut mtn tiettyä ruoka-ainetta tai muutakaan laukaisevaa tekijää. Tuo voi tulla syönnin jälkeen, aamulla ennen aamupalaa, illalla kun ruokailusta on kulunut tunteja... Kokemuksia?

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä ibs:ltä eli ärtyneeltä suomelta. Ärtynyttä suolta ärsyttää fodmap-ruoat. Itse olen kärsinyt tuosta nyt 7 vuotta. Helpottaa todella paljon kun syö tarkasti fodmap-rajoituksella!

Itsellä pahimpia aiheuttajia on sienet, omena, päärynä ja vesimeloni. Käsittääkseni ibs:ssä ruoan sulamattomat hiilihydraatit fermentoituvat paksusuolessa ja aiheuttavat näin sinne suuren osmoottisen paineen (eli imee vettä paksusuoleen) joka aiheuttaa paksusuolen venymistä ja "kouristelua" jonka jälkeen täytyykin kiireellä mennä vessaan. Paine helpottaa tietysti kun vesi ja muu massa saadaan pois suolesta. Stressi pahentaa tuota..

Vierailija
42/44 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kyllä ibs:ltä eli ärtyneeltä suomelta. Ärtynyttä suolta ärsyttää fodmap-ruoat. Itse olen kärsinyt tuosta nyt 7 vuotta. Helpottaa todella paljon kun syö tarkasti fodmap-rajoituksella!

Itsellä pahimpia aiheuttajia on sienet, omena, päärynä ja vesimeloni. Käsittääkseni ibs:ssä ruoan sulamattomat hiilihydraatit fermentoituvat paksusuolessa ja aiheuttavat näin sinne suuren osmoottisen paineen (eli imee vettä paksusuoleen) joka aiheuttaa paksusuolen venymistä ja "kouristelua" jonka jälkeen täytyykin kiireellä mennä vessaan. Paine helpottaa tietysti kun vesi ja muu massa saadaan pois suolesta. Stressi pahentaa tuota..

Siis ärtyneeltä suolelta ei suomelta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tulee tiettyyn aikaan kuukaudesta, noin viikko menkoista ja ovulaation aikaan

Vierailija
44/44 |
03.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla vastaavaa ilmenee, jos juon aamulla tyhjään vatsaan liian nopeasti pari lasia vettä. saman tien ulos..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi